Peugeot 309 GR 1.3 (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 309 GR 1.3 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 215.200 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto gekocht voor een vakantie. De eerste indruk is dat er weinig mis mee is. Ik weet niet precies wie het blok heeft gemaakt (ik vermoed Talbot want hetzelfde blok lag ook in de Horizon) maar de motor loopt nog mooi rond. Wel mist het een stuk compressie, bij 150 km/h is de koek echt op terwijl de specs aangeven dat er nog wat vermogen over hoort te zijn. Maar ja, 15 jaar en 215.000km, het is hem vergeven.
De auto heeft weinig tot geen roest en het interieur is nog vrijwel onbeschadigd. Wel stinkt de auto naar van alles en nog wat maar dat zegt meer over de vorige eigenaar en niets over de auto. Een paar flinke sigaren in de auto roken doet deze lucht echter wel verdwijnen.
De GR uitvoering was destijds een wat luxere uitvoering. Deze auto heeft bv een toerenteller, interval op de ruitenwisser, een neerklapbare achterbank en ’brede’ bandjes (165 ipv 145).
Het rijgedrag is onvergelijkbaar met modernere auto’s. In de bochten moet je je echt vasthouden aan de auto en bij gas loslaten in een snelle bocht wordt je ingehaald door de achterkant.
Geinig is dat een enkel onderdeel uit het interieur (bv bedieningspookje voor de lampen) als 2 druppels water lijken op onderdelen uit mijn 406.
De aanschaf was 125 euro dus weinig risico mij dunkt. Over 2 maanden verloopt de APK en vermoedelijk betekent dat het einde van dit autoleven. Als je echter goedkoop wil rijden, is dit zeker een aanrader. Onder de 500 euro is er flink wat aanbod.
PROBLEMEN
Update maart : na een weekend Ardennen waarbij de 309 meer in de modder dan op het asfalt heeft gereden beginnen er toch wat mankementen op te treden.
- Bij het vastzitten in enkele plassen zijn de kokerbalken vol met water gelopen. Hierdoor hoor je een voortdurend klotsgeluid.
- Bij het rijden over gehobbelde wegen schieten de ramen enkele centimeters naar beneden
- De benzine- en remleidingen liggen onvoldoende beschermd onder de auto waardoor ze af en toe blijven haken
- Het blok ligt op een wat vreemde manier in het motorcompartiment. Hierdoor liggen enkele kwetsbare onderdelen heel laag en onbeschermd. Tevens blijft opspattend water in de gaten van de bougies staan. Hierdoor is het blok erg gevoelig voor vocht en slaat het na enkele plassen dan ook snel af.
- Na een diepe kuil is de voorkant van de auto ’omhoog geslagen’. Hierdoor loopt de ventilator soms aan, wil de motorkap niet meer goed dicht en is de radiateur iets verplaatst. Alle onderdelen functioneren echter nog prima.
- Vanuit de ophanging komen steeds meer trillingen de auto in. Dit is waarschijnlijk het gevolg van twee drooglopende lagers. Niet vreemd want de hoezen ontbraken al een tijdje.
- De vergrendeling van het frame waarmee het reservewiel onder de auto hangt is niet goed. Bij kuilen valt deze vaak onder de auto vandaan.
- De auto is duidelijk niet, zoals veel moderne auto’s, gedimensioneerd op het onbeschadigd overleven van kleine botsingen. Een achterbumper is hierdoor gescheurd en een koplamp voor is los komen te zitten.
Wat is er ondanks de nodige beproevingen niet kapot gegaan: de motor loopt nog steeds prima, de uitlaat is nog goed, versnellingsbak en koppeling lijken onverwoestbaar. Dit alles dus ondanks de nodig keren dat de auto met zíjn buik over de rotsen is geschoven. Ook onderdelen als ventilatie, verwarming, deuren, sloten enzovoor functioneren als nieuw.
Ondanks deze laatste positieve punten heb ik echter besloten deze auto te laten inslapen. Hij gaat dus naar de sloop...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.