AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 308 SW XS 1.6 VTi (2009)

autoreview

Peugeot 308 SW XS 1.6 VTi (2009)

Signalement

Uitvoering308 SW XS 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf63.170 km
KM-stand laatst150.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 308SW 1,6 VTI XS

  • 122.000 km

Deze Peugeot 308 is de vervanger van mijn Seat Leon 1.9 TDi uit 2002. De SEAT was een prima auto, maar voor een gezin met drie kids te klein. De keuze in auto’s is sowieso erg beperkt met kids in de leeftijdsklasse die ik heb (nog te klein om niet in de autostoel mee te gaan). Autoweek en ANWB hebben meerdere keren overzichten gemaakt van auto's waar drie kinderstoeltjes naast elkaar passen, van de conclusies wordt ik niet heel blij. Kortweg zijn alle 'ludospaces' én de meeste c-segment MPV's (en groter) geschikt. Veel stations zijn niet geschikt (zelfs D-segmenters), maar daarop zijn twee uitzonderingen: de Peugeot 308SW en de oudere 307SW. Toen er bij een plaatselijke garage een 308SW te koop kwam voor een schappelijke prijs / km-stand heb ik na een proefrit de knoop doorgehakt om voor deze 'Peus' te gaan. Bij aankoop stond er zo’n 60.000 op de teller, inmiddels heb ik er circa 60.000 kilometer bij gereden, genoeg voor een review lijkt me.

Lelijk van buiten, mooi van binnen

  • 122.000 km

Veel mensen vinden de achterkant van de 308SW niet mooi. Ik heb meer moeite met de voorkant. Die verdreven expressieve ‘grijns’ was wel even wennen. Daarentegen vind ik de binnenkant wel erg mooi met zachte kunststoffen, chromen randen om de klokken, hele fijne stoelen, panorama dakraam, etcetera.

Goedkoop = duurkoop?

  • 122.000 km

Een gebruikte 308SW is niet duur. Vergelijkbare auto’s vanuit het VAG concern of Aziatische auto’s zijn duizenden euro’s duurder. Veelgehoorde opmerking is dat ‘die meerprijs zich wel terugbetaald’ doordat de Franse auto’s meer kosten om op de weg te houden. Mijn voorlopige conclusie is dat dit bij mij niet het geval is. Eerdere Duitse of Aziatische auto’s die ik heb gehad hadden vergelijkbare prolemen, maar de kosten van onderdelen bij Peugeot liggen aanmerkelijk lager, waardoor de Peugeot geen dure auto is om te rijden.

Onverwachte kosten die ik heb gehad:

- De (individuele) bobines zijn gevoelig voor storingen: na 60.000 kilometer in 3,5 jaar hebben ze allemaal wel eens een storing gehad. Kosten bedragen ongeveer € 100 per bobine. Niet leuk, maar je gaat er niet direct failliet aan en de auto staat niet direct stil met een bobine met storing (gaat soms wel in noodloop). Wellicht is het verstandig om ze preventief te vervangen, eens per 60.000 kilometer.
- Een storing aan het achterlicht, had te maken met een massakabel die was losgetrild. Kosten € 45.-
- Het slot in het portier van de bestuurder moest worden vervangen, kosten € 285.
Daarnaast vanzelfsprekend de standaard zaken, zoals remblokken, banden, ruitenwissers, etcetera.

Autobahn of 'vermijdt snelwegen'

  • 122.000 km

Het grootste nadeel van de 308SW is het vermogen. Een atmosferische motor met 120 pk voor een auto van 1415 kg is eigenlijk net iets te weinig. In Nederland gaat het prima, maar met volle belading op de Autobahn moet het motortje erg hard werken. 130 km/uur op de cruisecontrol gaat, maar veel gekker moet je het niet willen maken. Ik zou er bijvoorbeeld niet zo snel een caravan achter hangen, hoewel de auto 1500 kg mag trekken. Peugeot heeft overigens de versnellingsbakverhoudingen erg goed gekozen waardoor je in Nederland niets te kort komt.

MPV? Of station?

  • 122.000 km

Wat ik erg fijn vind aan de 308SW is het feit dat er een interieur van een MPV in zit. De 6 stoelen zijn individueel op te klappen, uit te nemen, te verstellen, etcetera. Via marktplaats hebben we een 6e stoel gekocht en hoewel die niet veel gebruikt wordt heeft hij toch al goede diensten bewezen. Daarnaast is de kofferruimte enorm praktisch. Op wintersport met 5 personen zonder dakkoffer is ons gelukt (wel zonder ‘gear’, maar toch!) en dat zonder dat het zicht naar achteren weg was. Ik heb in heel wat huurauto’s gereden, maar geen één is zo ruim als de 308SW. Deze generatie is overigens ook niet te vergelijken met de nieuwe generatie 308SW, die is veel minder ruim.

Oliedruksensor probleem, verder alles prima

  • 150.000 km

Twee jaar na de laatste update zijn we nog geen 30.000 km verder ten opzichte van de laatste review. Dit heeft te maken met de corona beperkingen vanzelfsprekend.

Nu is er ook niet zo veel gebeurd met de Peugeot in 2 jaar tijd. Het enige noemenswaardige probleem dat de auto heeft gehad is een storing met de oliedruk. Het instructieboekje geeft aan dat de auto dan direct aan de kant moet en dat de pechhulp moet worden gebeld. Zo gezegd, zo gedaan, maar bij het arriveren van de pechhulp was de stroring weg.

Een week later ging het weer precies zo, toen heb ik besloten om maar door te rijden naar de Peugeot dealer als het zich nog eens voor zou doen. Toen het zover was, was de werkplaats gesloten, maar de monteur was aan het ' bijbeunen' dus die wilde wel even kijken. Zijn conclusie was dat de oliedruksensor vervangen moest worden: kosten € 210.

Daarnaast gaf hij aan dat het wellicht een keer verstandig zou zijn om de kleppendekselpakking te vervangen (€ 165), maar dat kon nog wel even wachten.

Mijn conclusie: de Peugeot heeft zo af en toe een storing, maar die zijn tegen relatief lage kosten te verhelpen, dus ik rij weer een jaartje door met de Peus.

Verder heb ik 4 nieuwe Michelin CrossClimate vierseizoenenbanden laten monteren. Extreem weer heb ik nog niet gehad, maar vooralsnog zijn ze de investering van € 390 waard geweest!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren