AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 308 SW X-Line 1.6 HDiF 110pk (2008)

autoreview

Peugeot 308 SW X-Line 1.6 HDiF 110pk (2008)

Signalement

Uitvoering308 SW X-Line 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst240.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

bijna 3 jaar aan het dieselen

  • 211.000 km

Zomer 2013 kochten wij de Peugeot 308 sw met 1.6 hdi motor. Onze Xsara Picasso had roestproblemen aan de dorpels.

Eerst was ik huiverig want je kon allerlei horrorverhalen lezen op internet over problemen met de turbo enz.

Wij vonden de auto een stuk soberder en Spartaanser dan de Picasso met zijn bioscoopstoelen. Maar hij reed wel ontzettend lekker, veel koppel en de motor voelt lekker sterk aan. Wat rij-eigenschappen betreft kan de 1.8 Picasso niet op tegen de 1.6 hdi.

Ook met onze caravan er achter rijdt hij een stuk beter dan
de Picasso. Je kunt zonder problemen bergop en ook tegen de wind in.

Met de onderhoudskosten hebben we tot nu toe redelijk geboft. Ik denk dat goed onderhoud en bewust rijgedrag erg belangrijk zijn omdat de moderne diesel gevoelig is en problemen door verkeerd gebruik (met koude motor wegscheuren, te lang doorrijden zonder (olie)beurt, motor aftrappen).

In 2014 verhuisden wij en toen heb ik een flinke kar gehuurd en heb ik met de Peugeot 80 % van onze huisraad kunnen verhuizen.

Problemen door roetfilter en onkunde.
In 2015 hadden wij op vakantie met de caravan enkele malen emissiestoringen. De auto ging dan telkens in de noodloop. In Duitsland heeft men toen een nieuwe luchtsensor in de auto gezet en wij hoopten dat het probleem daarmee opgelost zou zijn. Dit bleek niet het geval. Elke keer als wij 2 a 3 uur gereden hadden was het weer prijs. Eerst wilde men de EGR klep vervangen maar die was 600,- Euro en aangezien de luchtmassameter ook verdacht was volgens de Peugeot garage zijn we maar met dit onderdeel begonnen.

De luchtmassameter bleek het niet te zijn maar ik ben niet meer naar de garage gereden. Ik heb niet meer op het heetst van de dag met de caravan gereden en ben zo tot Hongarije en ook weer teruggekomen met de combinatie.

Eenmaal thuis bleek een verstopte/verzadigde roetfilter de boosdoener. Hierdoor ging de auto te vaak "regenereren" en hierdoor ontstonden die emissiestoringen.

Het roetfilter was prijzig, een inruilfilter kostte mij 800,- Maar sinds die vervangen is, zijn er geen emissieproblemen meer voorgekomen. Gelukkig heb ik in Duitsland de EGR klep niet laten vervangen want dan was ik nog duurder uit geweest.

Gisteren is de auto weer op de beurt geweest. Er waren geen bijzonderheden (brandstoffilter, luchtfilter, oliefilter, olie enz.) Ook zijn er 2 nieuwe banden opgekomen (Michelin energy saver, fijne slijtvaste band).

De auto staat nu dus op 211000 en bij de volgende beurt krijgt hij een nieuwe distributieriem als hij tot die tijd braaf blijft!

owja! Groot plusplunt van deze voiture is dat hij/zij niet zo dorstig is! ongeveer 1 op 20 is goed te doen. Daar mag je dan wel flink belasting voor betalen (125 p/m). Schande eigenlijk en dan ook nog eens overal tol betalen in Europa.
Waarom is dit nog niet gelijk getrokken: één dieselvignet voor heel Europa en normaal wegenbelastingtarief zoals in Frankrijk of Duitsland.

distributieriem en waterpomp vervangen

  • 225.000 km

Volgens het boekje distributieriem met km stand 240.000 worden vervangen. Na wat filmpjes op internet te hebben bekeken zag ik een filmpje waarop volgens mij werd uitgelegd hoe je aan een indicator kunt zien dat er een nieuwe riem op moet. Het was een film in een Slavische taal dus mogelijk had ik het niet goed begrepen. Maar in ieder geval was het duidelijk aan mijn "indicator" te zien dat de riem vernieuwd moest worden.

Dus naar de garage en daar werd ik keurig geholpen. Een complete set inclusief waterpomp en maar gelijk een beurtje laten doen. Was wel weer ongeveer 800,- lichter maar het was een rustgevend idee dat -als de auto de geest nu zou geven- het niet aan nalatigheid van mijn kant heeft gelegen.

De auto loopt nog prima, het blokje is gewoon goed. Soepel, stil, geen olieverbruik en nog steeds lekker zuinig.
Het ziet er ook nog allemaal netjes uit als je onder de kap kijkt.

Kleine minpuntjes: de bekleding in de achterbak is niet zo best. Wij hebben er weleens een hond in zitten en dus wordt er af en toe stevig stof gezogen maar daar is de bekleding niet op gemaakt. De stof gaat dan stuk. Ik kan óf die haren laten zitten óf de bekleding veranderen in één pluizentapijt.

Het stuurwiel is ook niet geweldig. Door de zon is het compleet verweerd. Ik heb dit kunnen oplossen door een leren stuurrand te kopen en die er op te zetten. Ziet niet slecht uit maar dit had Peugeot kunnen voorkomen door betere materiaalkeuze. Ik heb meer Peugeots gezien met verweerde sturen.

De bestuurdersstoel heeft opstaande randen en de rand waar je telkens met in en uitstappen overheen glijdt begint te slijten.

Op plekken waar we ooit met een zwembroek hebben gezeten verkleurt het stof.

Dit laatste zijn natuurlijk normale gebruikssporen.
Tot slot was ik onlangs hevig verbolgen omdat kleine criminelen mijn trekhaakdop hebben gestolen!!

Gelukkig kreeg ik van de dealer gratis een nieuwe. Een hele mooie met 4 witte leeuwen er op.

Enerzijds waardeer ik onze Peugeot steeds meer maar aan de andere kant begin ik toch op internet rond te kijken naar een geschikte opvolger. Ik twijfel....er uit om een andere auto te kopen met ongeveer 100.000 op de klok of lekker doorrijden en kijken hoe ver we komen met deze auto.

terug van de wintersport

  • 238.000 km

Weekje wintersport met gezin (4personen) en hond.

Afgelopen week lekker wezen skiën. En onze Peugeot heeft het wederom goed gedaan. Met een grote skibox op het dak en de kids op de achterbank + hond in de kofferruimte die ik in 2 helften verdeeld heb ging het gewoon prima!
Ik ga dadelijk het koffer van het dak halen, de zomerbanden weer monteren en het zout van de auto spuiten.
Hij moet wel weer op de beurt. Soms denk ik er over na om hem in te ruilen want het kan toch niet goed blijven gaan...

afscheid

  • 240.500 km

Afgelopen week was onze Peugeot op onderhoud. Er moesten naast de gebruikelijke oliën en filters ook nieuwe remblokken en schijven komen op korte termijn. 2 zomerbanden zijn aan vervanging toe en terwijl ik twijfelde of ik dit onderhoud nog wilde laten uitvoeren gebeurden er 2 dingen: 1. ik werd verliefd op een Renault Laguna Estate DCI én de airco bleek niet meer te werken....

Toen de knoop maar doorgehakt: onze 308 SW wordt ingeruild.

Au Revoir!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren