Peugeot 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 5.750 km |
Genieten
- 4 km
Zoals de hormonen door het lichaam van pubers gieren, zo werden mijn zintuigen geprikkeld bij het zien van de blauwe 308 GT op de Peugeot-stand tijdens de AutoRAI van dit jaar. Wauw, die is echt mooi! Terwijl ik op zoek was een soort van hogere cross-over, zoals de Quasquai.
De 308 SW stond wel op mijn verlanglijstje, maar ik had'm nog niet eerder real life kunnen bekijken. Daar is dan de AutoRAI toch wel ergens goed voor geweest, want ik viel als een blok voor het uiterlijk en het innerlijk van dit sportmodel.
Maar goed, rekenen en rekenen, bleek de GT-uitvoering toch wat te kostbaar. Maar de goedkopere alternatieven toonden allemaal wat lauwtjes, zeker als ze hem op de RAI in het wit neerzetten, zo van goedkoper kan die er niet uitzien!" Waarom, vraag je je af?
Het antwoord op die vraag kreeg ik later bij de plaatselijke Peugeotdealer, waar ik mijn demo-auto mocht ophalen (ik had me uiteraard voor alle mogelijke proefritten ingeschreven, dus druk dat ik het had!).
De 'gewone' 1.2 PureTech was ook met de exacte looks van de GT te bestellen. Peugeot noemt dat de GT-Line.
En in de automaat, een gewone 6-traps automaat en geen brullende CVT! U raadt het al, ik was verkocht. Er stond er precies 1 in exact de door mij gewenste uitvoering! Binnen 2 weken (voor mijn vakantie) kon de auto geleverd worden.
Ervaringen tot nu toe
- 5.700 km
Vanaf het eerste moment dat ik de auto in ontvangst nam, is de grijns niet meer van m'n gezicht geweest! Verwacht dus niet een al te objectieve review, hoewel ik erg m'n best zal doen om mijn enthousiasme wat te temperen. U moet er tenslotte ook wat aan hebben, nietwaar?
Het exterieur
De auto is geleverd in Blue Magnetik en voorzien van 17" lichtmetalen velgen en een glazen panoramadak. Verder nog wat toeters en bellen, maar vnl style elementen, zoals de dubbele fake uitlaatstukken in de achterbumper (!). Deze uitvoering heeft geen Xenon, maar wel helblauwe dagrij-LEDverlichting en groot- en dimlicht.
Het interieur
Over het bijzondere, minimalistische dashboard en de bovenliggende klokkenwinkel is al heel wat geschreven. De een vind het mooi, de ander verschrikkelijk. Persoonlijk vind ik het prachtig en ik heb met mijn postuur (1,81m) geen enkele moeite met het kleine stuurwiel en kijk over de stuurrand heen. Het kleine sportstuurtje went direct en ik moet zeggen dat het erg relaxed zit; je houdt je armen lager en op een meer natuurlijke houding. Mensen met erg lange benen kunnen wel in de knel komen met het stuur, waardoor het wat hoger gezet moet worden. Gevolg is dan, dat je dan met je bovenkant van het stuur het zicht op de klokken wegneemt. Even goed uitproberen in de showroom zou ik zeggen!
In het midden zit een multifunctioneel display waar de belangrijkste functies in zijn verwerkt: Audio, navigatie, verwarming/ventilatie, telefoon, diverse auto-info en nog wat meer. Het vereist een paar daagjes speurwerk met de handleiding op de schoot, die niet uitblinkt in duidelijkheid. Vooral de navigatie vraagt wel een studie (maar dat zegt misschien meer iets over mij, dan over de navigatie; mijn zoon van 21 doet alles op gevoel, drukt op een paar knoppen en probleem is opgelost! Grrrr!).
Over de bediening van de display heb ik wel een puntje van kritiek: ten eerste is de bediening van het touchscreen vrij traag; je moet nadrukkelijk drukken (niet zoals op een iPad) en tijdens het rijden wil dat nog wel eens problemen opleveren.
Bovendien heeft het alles-in-één scherm ook z'n nadelen: de verwarming of ventilatie (airco bijv) even hoger of lager zetten is met een gewone draaiknop toch makkelijker, dan via een touchscreen. Het zal de leeftijd wel zijn en de gewenningsperiode, maar soms is een gewoon knopje prettiger.
Met de afgelopen warme zomer en hittegolven, bleek de airco een aangename reisgenoot. Wel duurt het vrij lang eer de werking ervan te merken is, vooral als je een hete auto bent ingestapt is het even uit het raam hangen, want hij blaast vrij lang hete in plaats van koude lucht.
De stoelen zitten voortreffelijk, zijn optimaal in lengte, hoogte en in de lende te verstellen. Voorzien van leer en alcantara, een goede combi, want volleder vind ik maar niks. Het leer is erg glad; ik moet er niet aan denken dat de zittingen ook in dezelfde leersamenstelling uitgevoerd zou zijn.
Het glazen panoramadak is mooi om te zien en geeft een zeer ruimtelijk effect. Alleen met veel zon, zoals de afgelopen maanden, heb je er niets aan en doe je er goed aan om het dicht te houden, zeker als je de auto in de zon parkeert. Bovendien reflecteert het dak in het touchscreenscherm, waardoor het slecht is af te lezen. Als je er niet echt om geeft, zou ik het niet op de bestellijst zetten.
De bagageruimte in de SW is riant, zeker vergeleken met de vorige auto, de Toyota Auris. Volledig neergeklapt kun je een kast van 1.89m lengte er vlak in kwijt! (eerlijk waar). De afwerking is fantastisch. Mooi is de oplossing om de afdekhoes opgerold in een speciale uitsparing onder de laadvloer te leggen.
De achterbank is vlak en ik heb voldoende beenruimte achter mijn rijdersstoel. Ik zelf vind de rugleuning wat erg rechtop staan, die zou best iets schuiner mogen om de zit nog wat comfortabeler te krijgen. Maar tot nu toe nog geen klachten gehoord van de medepassagiers.
Over de rest van het interieur geen klagen. Geen rammeltjes of kraakjes. O ja, toch nog wat te klagen: er is maar 1 bekerhouder. In het midden, dus dat is voortdurend strijd tijdens de vakantie, wie hem als eerst weet te bemachtigen!
De eerste km's
Dan het rijden: het is even wennen en vooroordelen wegnemen, maar die 3 cilinder motor is me toch een fijne machine! Met de turbo levert die 130 PK en dat is goed te merken. Meer dan genoeg kracht en in staat om een ademloze sprint te maken bij het stoplicht! Blijft leuk. Beslist geen motor om je voor te schamen en ik betwijfel of de 4 cilinder GT-motor zoveel meer rijplezier geeft. Ik ga er nog een keer in rijden, maar ik sta versteld van het vermogen en de souplesse. De turbo merk je eigenlijk niet, die komt er al zo vroeg in. In tegenstelling tot de Skoda Octavia met 1.2 motor DSG waar ik in proefgereden heb; daar voelde je de turbo duidelijk later pas inkomen, wat een onplezierig rijgedrag opleverde; alsof je eerst op de rem staat en dan opeens vooruit schiet. De Peugeot heeft dat totaal niet.
Ook het geluid van de 3 cilinder is werkelijk prachtig. Je hebt niet echt veel fantasie nodig om je met een stevige 5 of 6 cilinder op weg te wanen!
De 6-traps automaat doet rustig z'n werk en voel je licht overschakelen. Niet zo naadloos als de CVT van de Auris, maar wel heel stil. De bak is duidelijk op zuinig rijden afgesteld; met 50 km/u zit je al in z'n 5. Met de sportstand reageert de bak feller en schakelt minder snel op. Ik had al snel door dat de Sportstand in de stad fijner werkt, omdat de versnellingen langer vastgehouden worden. In de normale (spaar)stand schakelt de bak voortdurend op- en af. Dat maakt de auto wat onrustig. Helaas is de start-stop inrichting irritant en moet je bij elke rit handmatig uitzetten. Het went echt niet. Heel vervelend als je bijv. een voorrangsweg moet oprijden en snel moet reageren om de weg op te draaien. Er zit altijd een fractie vertraging in, maar wat het ook hinderlijk maakt, is dat de stuurbekrachtiging even is uitgeschakeld. Je kunt dus bijv. niet je stuur alvast in de juiste richting draaien om vervolgens snel de weg op te draaien. In dat soort situaties werkt het systeem echt tegen je. Bij normaal stoppen voor een verkeerslicht is het geen probleem en het helpt ongetwijfeld het benzineverbruik en de uitstoot omlaag te brengen.
Over het verbruik gesproken: Ik houd via mijn display per tankbeurt het verbruik bij en ik kom uit op gemiddeld 1:15,2. Dat is 50% stadsverkeer en 50% snel- en buitenweg. De auto wordt steeds wat zuiniger, ik begon met een angstaanjagende 1:13,5 (ik kom uit een hybride hè!), maar dat is tijdens de vakantie gedaald naar 1:16,5 (veel touren) en weer naar 1:14,3 (terugreis, Autobahn).
Al met al ben ik heel erg tevreden, zeker omdat de auto best uitnodigt om sportief te rijden, iets wat ik ook zeker niet nalaat!
Het comfort is om over naar huis te schrijven! Peugeot maakt z'n naam helemaal waar. Ik was een redelijk stevige Toyota gewend en dan kom je als het ware van een tuinstoel op een sofa terecht! Verkeersdrempels neem je bijna ongemerkt en klinkerwegen zijn er volgens mij niet meer in Nederland. Op de snelweg stuurt de auto superstrak en ongemerkt overschrijdt je de maximum snelheid als je vergeet de cruisecontrol in te stellen.
Wat me wel opviel vanaf het begin, is een keerzijde van het zachte veercomfort: de achterkant wil al snel tegen z'n maximum uitslag aan slaan, bij hobbels of drempels. Het zou best ietsje straffer mogen. Ik ga dat nog eens navragen bij mijn garage. Datzelfde zachte veercomfort is er volgens mij ook de oorzaak van, dat de auto op de snelweg wat zwabberig aanvoelt. Eerst dacht ik dat het zijwind was, maar ik heb dat later vaker geconstateerd. Het is niet veel, maar je voelt de auto in z'n kont wat bewegen en dat zorgt voor onnodig corrigeren. Hetzelfde voel je als je een forse dwarsrichel neemt; ook dan wil de auto heel even zwabberen. Alsof de schokbrekers het even niet helemaal aankunnen. Het gekke is, dat ik dat niet merk als de auto beladen is; met 2 man aan boord lijkt het weg te zijn en met bagage achterin helemaal. Zwaardere schokdempers zou een oplossing zijn, iig zijn ze niet nastelbaar.
De Accessoires
Er zit in deze uitvoering veel op- en aan, maar omdat het een voorraadauto was, kon ik niet zelf beslissen over de extra's. Nu zit er in deze GT-line uitvoering al bijna alles wat je je zou kunnen wensen, dus mij hoor je niet klagen!
Als ik verkoper zou zijn en eventuele potentiële kopers van een GT-line moest adviseren, dan zou ik het panoramadak weglaten en de keyless entry (met automatisch sluitbare ramen) toevoegen aan de wensenlijst.
De audio-installatie is zeer compleet en prima van geluid. Ik sluit er mijn good old Ipodje Classic op aan en heb lekker m'n eigen muziek. Voor echte radiofans zou een DAB-radio misschien nog een verbetering kunnen zijn, maar verder klinkt het voortreffelijk en kun je alles naar eigen smaak en voorkeur instellen.
Onderhoud
- 5.750 km
Hoera, ik heb de motorkap opengemaakt! Moest toch een keer gebeuren, want het ruitensproeierniveau was op een bedenkelijk laag niveau terechtgekomen. Bijvullen dus maar.
Ook maar even het oliepeil gecontroleerd, zo werd mij geadviseerd. Het staat bovendien ook heel interessant en geeft de indruk dat je heel wat van zo'n auto af weet!
Morgen ga ik weer met een grote smile naar een klant. Niet alleen voor de nieuwe opdracht, maar ook gewoon om weer een lekker stukje te sturen!
(Wordt vervolgd)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.