Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi (2015)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Executive Pack 1.6 BlueHDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst63.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 308 SW BlueLease Executive Pack

  • 15.000 km

In maart 2015 moest ik op zoek naar een nieuwe leaseauto omdat de Octavia 1.2 TSi zijn termijn van 5 jaar er bijna op had zitten. We hebben even gekeken naar wat D-klassers, maar die zijn afgevallen: Volvo V60 (klein en duur), Passat (duur), Superb (oud model, nieuwe combi te laat) en een 508 (te duur). De uiteindelijke shortlist bevatte dus twee betaalbare C-segmenters: de nieuwe Octavia Combi en de 308 SW, toen nog beide in 20% bijtelling met de 1.6 dieselmotoren. De Octavia had de betere papieren: meer blik voor hetzelfde geld. Maar toen kwam opeens het nieuwsbericht van Peugeot, dat de 308 SW weer in 14% te krijgen was. Toen was de keuze snel gemaakt: een 308 SW 1.6 BlueLease Executive Pack. Een uitvoering met bijna alle wenselijke snufjes, met uitzondering van LED- of xenon-verlichting. Op 26 juni heb ik de 308 afgehaald bij de dealer.

De auto is netjes geleverd zoals besteld: zwart metallic lak, bruin lederen interieur, afneembare trekhaak. De binnenruimte is toch duidelijk minder dan de Octavia, vooral qua hoogte en de ruimte op de achterbank. Ook de kofferbak is kleiner, maar dan wel weer praktischer. Ergonomisch laat de 308 wat steekjes vallen: biediening van de raampjes zit te ver naar achteren, de (enige!) bekerhouder zit precies op de plek waar je rechterarm rust, en er is bijna geen opbergruimte. Ook mis ik een uitstroomopening van de ventilatie voor de achterpassagiers. Daar staat tegenover dat de stoelen heerlijk zitten en het dashboard er gelikt uit ziet. Ook fijn dat de metalen elementen ook daadwerkelijk van metaal zijn. Behalve als het heel zonnig is, dan is de aluminium pook loeiheet na een uurtje parkeren in de zon.

KM-stand 1500:
De auto bevalt, los van de vervelende ergomische missers, super. De vering is fantastisch, de wegligging prima en de motor lekker soepel: 1750 rpm bij 120 km/h in de zesde versnelling. Het verbruik was in de eerste week prima, 1:25, maar in de tweede week beduidend slechter (1:20) doordat de airco vol moest draaien bij een buitentemperatuur van 35-40 graden. Vreemd dat er geen 12V-aansluiting in de kofferbak zit, dat heb ik sinds pakweg 2005 toch in elke stationcar standaard gehad.
Al met al een heerlijke auto om kilometers te vreten. Ik rij er zo'n 170 per dag en dat gaat heerlijk ontspannen.

KM-stand 5000:
Ergens in de derde week kwam mijn vrouw, klein van stuk, er achter dat de gordels niet in hoogte verstelbaar zijn. Dat verwacht je in een auto uit 1990, niet in een auto uit 2015. Ook bevat de boordcomputer nogal wat (ver)taalfouten en doen sommige opties precies het tegenovergesteld van wat ze zeggen. Door "Uitschakelen animaties" aan te zetten, krijg je juist wel de animaties tussen schermen te zien, wat overigens dusdanig traag en stroperig is, dat je ze meteen weer uit zet.
Afgezien daarvan, is de Peugeot nog steeds een heerlijke reisauto en brengt me elke dag betrouwbaar en ontspannen naar mijn werk. Het verbruik blijft 1:22,5 (4,5 liter op 100 km).

2015-09-19 KM-stand 8000:
De lederen bekleding van de bestuurdersstoel vertoont al ernstige slijtageplekken. Contact opgenomen met Peugeot Broekhuis. Er is uiteindelijk een compleet nieuwe bekleding van de zitting in gekomen.

2015-10-18 KM-stand 12000:
Weinig spannends te melden. De auto rijdt als een zonnetje en het verbruik blijft stabiel op 4,5 op 100. Het gemis aan kleine opbergruimte en de ergonomische missers (bekerhouder, plaatsing knopjes raambediening e.d.) blijven wel een ergernis waar ik dagelijks tegenaan loop.

2015-11-20 KM-stand 15000:
Niks te melden. Auto doet zijn werk naar behoren. Verbruik is wat omhoog gegaan maar dat komt omdat ik de laatste tijd wat harder ben gaan rijden.

2016-11-03 KM-stand 35000:
Ook weer niks te melden. Wat minder gereden dan verwacht, zo'n 20.000 km in een jaar. De auto rijdt nog steeds heerlijk. Het verbruik is stabiel 5,2 op 100, bij ongeveer 50/50 binnenwegen/snelweg. Bij 22.000 km is de AdBlue vloeistof bijgevuld.

2016-05-07 KM-stand 43000:
Een maand voordat de grote beurt nodig was, begon de AdBlue vloeistof op te raken. Tijdens het bijvullen bij de dealer bleek dat het tankje vacuum getrokken was en helemaal vervormd. Er kon met moeite 50% in. Tijdens de beurt is dit onder garantie vervangen. Verder had de auto geen gebreken.
Enkele dagen geleden had ik voor het eerst een echt probleem met de "boordcomputer": er kon geen radio of USB afgespeeld worden, gek genoeg wel vanaf de interne opslag en vanaf CD. Uit/aanzetten van contact verhielp het probleem niet, na een uur nog steeds niet. Het was echter al ver in de avond, dus geen dealer beschikbaar, dus ik had me voorgenomen om 's morgens meteen te bellen. Maar toen was het probleem spontaan weg.

Updates volgen :)

Toch wat problemen

  • 63.000 km

De 308 bevalt na drie jaar nog prima. De auto heeft ons geen enkele keer in de steek gelaten, rijdt fantastisch en is vrij zuinig. Echter, er zijn wel al wat kleine problemen:
- Het koppelingspedaal bleef soms hangen en kraakte. Bleek een bekend probleem te zijn (koppelcilinder) waarvoor er al een terugroepactie liep.
- Tevens is toen ook de kabelboom (terugroepactie) vervangen.
- Al na 2,5 jaar had ik een flink gat in de mat aan mijn kant; dat heb ik in dik 25 jaar rijden nog nooit meegemaakt. Dus er is een nieuwe mattenset in gekomen.
- Het "slot" van het skiluik is kapot, het lipje brak gewoon af. Zoiets heb ik ook nog nooit meegemaakt.
- Het linkerraam kraakt en piept bij openen als het wat warmer weer is.
- De ruitenwissers slijten erg snel. Ik haal met moeite een jaar.
- Kaartupdates voor de navi zijn er wel, maar liggen nu al 1,5 jaar achter. Dat schiet niet op...

Al met een fijne auto maar wel veel kleine problemen die ik bij voorgaande merken (Skoda, Ford en VW) nooit gehad heb. Ik ben benieuwd wat er de resterende twee jaar leasetijd nog allemaal kapot gaat...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.