Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2014)

Signalement

Uitvoering308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst107.266 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

daar staat ie dan

  • 3 km

Eindelijk is het zover, ik mag de peugeot op gaan halen. Zoals elke weldenkende hollander die deze auto overwoog heb ik gekozen voor de Blue Lease Executive uitvoering. Maar in tegenstelling tot veel anderen heb ik gekozen voor de kleur Rich Oak. Verder heeft de auto als optie nog een trekhaak (afneembaar) en dat is het dan wel.

De afgelopen maanden goed alle 308 SW's in de gaten gehouden en eigenlijk maar 1 andere rich oak gezien. Maar gezien het einde van de 14% bijtelling voor deze wagen zal het daar niet bij blijven.

De auto is geleverd door de Wassink Groep in Nijmegen en die hebben prima werk geleverd. De auto stond netjes klaar onder een doek met een bordje erbij.

Eerste indruk:
Wat een sjieke kar! De kleur staat 'm erg goed en in combinatie met de chroomaccenten is ie helemaal af. Dat geldt ook voor de opties, niks te wensen over zover ik kan zien. Ja tuurlijk full led verlichting was gaaf geweest maar ja dan was het geen 14% geweest en voor dat geld kan ik best zonder. Wat wel standaard is en de auto heel ruimtelijk maakt, het panoramadak. Niet normaal hoe groot dat is.

Komende weken/maanden gaan we rijden en volgen de verdere indrukken.

De eerste km's

  • 300 km

Nou de eerste 300 km staan erop. Veel te weinig om een goed oordeel te geven maar toch maar alvast de eerste ervaring dan.

De auto is en rijdt zoals ik hoopte. Ik wilde graag weer een diesel vanwege het heerlijk rustige karakter en schakellui rijden en daarin wordt ik niet teleurgesteld.

Er is altijd genoeg power voorhanden. Als je niet oplet rij je snel te hard. Bij 80 km/u in z'n vier is ie al zo stil en dan zijn er nog 2 verzetten over...!!!! 80 in z'n 6 daarentegen is wat minder, dan wordt ie wat brommmerig.

De afwerking is top en de look en feel is daarmee ook erg goed. Stoelen zitten goed, maar echt lange ritten hebben we nog niet gemaakt dus dat is nog lastig te beoordelen.

Alles benaderen via het touchscreen is ook geen probleem, dat went heel snel en is voor ons echt geen bezwaar.

Over de ruimte ook geen klachten, 2 kinderen op de achterbank, een flinke hond in de bak en nog een berg spullen is geen probleem.

Op naar de eerste 1000

De eerst paar 100 km

  • 3.800 km

Nou de eerste paar 1000 km zitten erop.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben over de auto. Het comfort is super en de prestaties zijn top. Je hebt helemaal niet het idee dat je te maken hebt met een geknepen bijtellingsdiesel.

Ook de ruimte is fantastisch. Mijn vorige familieauto was een Laguna maar daar doet de 308SW niet voor onder.

Het enige wat ik nog uit moet vogelen is hoe ik nu de muziek weer van de harddisk kan krijgen want dat is me nog niet gelukt... :-)

De eerste 10 mille

  • 10.100 km

Nou de eerste 10000 staan erop. Tot zover geen problemen ondervonden. Het gemiddeld verbruik is aan het dalen en over de gehele looptijd tot nu toe is dat 4,8 l op 100 km. Niet zoals het boekje meldt maar ja dat had ik ook niet verwacht.

Het comfort bevalt nog steeds goed en het gebruiksgemak is heerlijk. Planken van ruim 2m gaan er makkelijk in.

Als ik dan toch mag mopperen. De navigatie maakt regelmatig rare keuzes, dat is wel vervelend. Niet altijd is de aangewezen route ook de snelste terwijl dat wel ingesteld staat.

Komend weekend gaan we met een aanhanger op pad, kijken hoe dat bevalt.

de eerste 50.000 zitten erop

  • 51.025 km

Zo de eerste echte mijl is bereikt. Afgelopen weekend de 50.000 km aangetikt en dat nog net binnen het jaar.

Over 2 weken heb ik de auto precies een jaar in bezit en nog steeds heel erg tevreden. Ja tuurlijk zijn er ook minpuntjes dus laten daarmee beginnen.
- het gebruik van de ruitenwisser is niet intuïtief. Ik wil soms 1 keer wissen en dan is de keuze tussen de automaat aanzetten of langzaam wissen
- Achterruitwisser idem, deze zet je aan en als je na de regen of je rit de schakelaar niet uitzet gaat ie de volgende keer niet automatisch aan. Als je dan de ruitenwisser aan wil zetten bedien je de sproeier.
- Het scherm is al veel over gezegd maar je vindt het fijn of niet. Ja soms kan niet alles even snel maar feit is dat het mooi opgeruimd is.
- de achterwielophanging blijft zacht aanvoelen. Op sommige snelwegen merk ik echt dat in een lange bocht met veel voegovergangen de auto een stapje opzij wil zetten en dat doet je toch vaak extra afremmen en geeft niet echt een veilig gevoel.

Maar gelukkig zijn er overwegend pluspunten.
- de motor is heerlijk soepel. Ik kom nooit vermogen tekort en de auto is heerlijk schakelluit te rijden. Ook met alle vakantiespullen erin en de vouwwagen erachter door de Dordogne geef ie geen krimp.
- Hij is heerlijk zuinig. Gemiddeld haal ik tussen de 1000 en 1100 km uit een tank. Volgens de verbruiksmonitor hier op de site is het gemiddelde 1:22. Dat is dus inclusief een vakantierit van 3000km met vouwwagen door Zuid Frankrijk!
- de ruimte in de auto is heerlijk. Nog nooit gehad dat er iets niet paste.
- de eenvoud van het om laten klappen van de achterbank vanuit de kofferbak is ook heerlijk. Hoe simpel kan het zijn!
- Het is nog steeds een mooie / chique auto om te zien.
- het panoramadak geeft een geweldige lichtinval en maakt de auto voor je gevoel nog groter.
- Tot slot is het en heerlijke reisauto met comfortabele stoelen en prima zicht rondom.
- met 35.000 eerste onderhoudsbeurt laten uitvoeren en afgezien van het vervangen van de bouten van de voorwielophanging kwamen er geen gekke dingen naar voren.

Kortom er zijn wel wat minpuntjes maar die maken het plezier om dagelijks met deze auto op pad te zijn niet minder.

Wat wel jammer is dat er nu 308 sw's worden geleverd met opties die bij mijn bestelling niet mogelijk waren en de auto nog wel een iets vetter uiterlijk geven.. :-( Maar goed als dat alles is.

Ga binnenkort ook eens naar de dealer om een proefrit in een GT 2.0 HDI te maken, gewoon om het verschil een keer te merken.

Wordt de volgende auto weer een 308? Dat is gewetensvraag, gezien de kosten per maand en auto die je ervoor krijgt zou ik zeker weer voor een deze 14% bijteller moeten kiezen. Feit is echter dat ik 2 kinderen heb die flink de hoogte in gaan en de bijbehorende beenruimte nodig gaan hebben, tegen de tijd dat ik een nieuwe mag uitzoeken er geen 14% bijtelling meer bestaat en ik stiekem de Mazda 6 een supervette bak vind... dus tja we gaan het zien. Voorlopig mag deze nog even blijven. (ca. 130.000 km)

Tot de volgende keer

Door de 100.000 km grens

  • 107.266 km

Zo we zijn er doorheen, de grens van de 100.000 km. Altijd afgevraagd wat ik eerder zou bereiken dit of de jaar in het bezit hebben. Hoewel dat inmiddels ook wel het geval is.

Op de 11e van de 11e stond de ton op de klok en dat had eerder kunnen zijn als ik de laatste maanden niet zoveel met de trein was gegaan, maar dat terzijde.

En ja waar staan we nu, even denken.
* 2x met de vouwwagen ruim 3000 kilometer door Frankrijk gekard.
* paar keer verhuisd, al dan niet met aanhanger.
* op en neer naar Parijs, Hamburg en nog een aantal steden.
* dan nog de gebruikelijke kilometers in ons eigen kikkerlandje.

Kan niet anders zeggen na al die tijd dat het nog steeds een hele fijne wagen is.

Pluspunten
+ de rust aan boord.
+ het ruime koppel
+ de enorme ruimte, zeker als je de bank plat gooit
+ het comfort
+ geluidssysteem
+ de opgeruimde cockpit
+ zuinig ( nu gemiddeld 1 op 22 sinds aanschaf)
+ betrouwbaar

Minpunten:
- de achterveren zijn te slap, te vaak wil de auto op dwarsrichels in een klaverblad een stap opzij doen. Volgens de garage op te lossen met hulpveren, maar dat wordt weer niet ondersteunt door de leasemaatschappij.
- het navigatiesysteem. Het is gewoon dom, te vaak verkeerde routes, onlogische berekeningsmethode en volgens mij al gedateerd bij levering. Nu dus helemaal. Maar ja updaten kost weer 150 euro aldus Peugeot...
- automatische stand van de ventilatie, ook die is niet logisch....

Best een paar belangrijke minpunten, maar de pluspunten wegen wat mij betreft zwaarder. Ook vrijwel geen reparatiekosten, ja paar kleine schades maar afgezien van het reguliere onderhoud aan vloeistoffen, banden en 2x een lampje heb ik niets gehad.

Op naar de volgende 100.000.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.