Peugeot 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 15.700 km |
Mijn eerste Peugeot
- 11 km
Ik reed altijd op kilometervergoeding in mijn Passat 1.6TDI tot mijn werkgever werd overgenomen en de nieuwe eigenaar wilde dat ik in een leaseauto ging rijden. Gezien het leasebudget en bijtelling had ik de keuzen uit een Volvo V40 en een Peugeot 308SW. De Volvo reed goed, maar tijdens een proefrit met het gezin, bleek dat mijn kinderen (9 en 11) na al erg krap zaten achterin. Laat staan wanneer ze een groeispurt maken.
In mijn auto historie hebben veel Volkswagen, Audi’s, Ford’s en Volvo’s de revue gepasseerd. Eénmaal eerder had ik Franse auto die ons heel veel problemen gaf en veel geld gekost heeft. Ik ging dus wel met de nodige sceptici naar de Peugeot dealer, om kennis te maken met de 308. Ik moet zeggen dat ik wel positief verrast was, bij het zien van de auto. De stoelen zitten goed, de ‘zit positie’ achter het stuur is heel anders dan wat ik gewend ben. Maar tijdens een testrit leek het een kwestie van stoel en stuur instellen. Het kleine stuur wende vrij snel. De 1.6 diesel pakt lekker op en voelde als een prettige motor. Dus besloten de auto te bestellen. De beschikbaarheid en beperkte kleurkeuze, heb ik gekozen voor de kleur grijs. Onder de demo auto zaten antraciet grijze velgen en zo heb ik de auto laten bestellen.
En dan is het D-DAY. In de showroom staat onze Peug op ons te wachten. Het eerste wat me opvalt is dat er licht zilveren velgen gemonteerd zijn. En dat de chroom randen rond de raampartijen missen. De dealer vertelde me, dat deze onderdelen op waren bij de fabriek en dat er daarom zwarte raamlijsten op de achterramen zitten en er een andere set velgen gemonteerd zijn; da’s een teleurstelling, hoop dat het daarbij blijft. Daar kwam die dag nog één teleurstelling bij (…zucht), bij het vragen naar de Peugeot Apps voor op de boordcomputer, werd verteld dat je daar een speciale dongel voor nodig hebt. Maar dat er geruchten zijn dat Peugeot deze service gaat stoppen. Nou ja dat zal allemaal wel te maken hebben met de uitdrukking ‘de Franse slag’.
De eerste kilometers en ervaringen
- 2.289 km
Op het moment van schrijven is de auto een paar weken in mijn bezit en staat de teller op 2.300km met een gemiddeld verbruik van 1:20. De auto heeft een goede stabiele wegligging.
In de weken heb ik mijn meest prettige zitpositie gevonden. Het probleem is nu alleen dat het stuur mijn zicht op de kilometerteller, toerenteller en de digitale kilometeraanduiding belemmerd. Naast het gemis van opbergmogelijkheden in de auto, de bekerhouder te klein is voor een blikje frisdrank of thermosbeker heeft het navigatiesysteem me al een aantal keer naar een verkeerd adres gestuurd. Het systeem is verre van up-to-date en zit vol met fouten. Voor de Mede Peugeot 308 rijders, tik het adres Stationsstraat - Epe, maar eens in en kijk waar je naartoe gestuurd wordt. Precies naar de Stationsstraat in Vaasen. En de Friese plaats Berlikum kent het systeem al helemaal niet.
Het lijkt wel één en al klaagzang, maar goed bekeken is het een mooie auto interieur mooi gestylet en de stoelen zitten beter dan mijn Passat.
Kortom ik hoop dat ik enthousiaster ga worden de komende weken / maanden. Tot op heden is deze fraai uitziende auto mijn eerste auto waar ik geen enkel gevoel bij heb.
Afspraak Peugeot dealer
- 3.350 km
Nadat de navigatie me voor de zoveelste keer naar een verkeerd locatie had gestuurd heb ik vorige week maar eens een bezoek gebracht aan de dealer.
De problematiek van de navigatie en het gebonk bij de voorwielen voorgelegd. De dealer was niet bekend met deze problemen. Bij de navigatie was wel bekend dat bepaalde plaatsnamen niet geselecteerd konden worden door de naam in te tikken. Deze konden alleen geselecteerd worden door te scrollen door alle plaatsnamen; hiervoor was een update.
Gisteren de auto afgeleverd bij de dealer en kreeg een andere 308 mee. Einde van de dag kreeg ik een telefoontje, dat geconstateerd was dat alle (daar) aanwezige 308-en hetzelfde probleem hadden met de navigatie. Er zitten fouten in de kaart. Dit is gemeld bij Peugeot,...... daar is nu het wachten op of dit opgelost gaat worden. Dealer kon niet melden wanneer Peugeot hierop terug zal komen. Ook het bonkende geluid is geconstateerd, waarschijnlijk zijn de schokbrekers kapot. Ook dit is nog niet opgelost maar gemeld bij Peugeot,... ook daar is nu het wachten op.
Overall zit en stuurt de Peugeot prettig en ben erg te spreken over de motor. Loopt rustig, lekker vlot en een mooi gemiddeld verbruik van 1:20.
Lopende problemen:
- Rammelende voorwielophanging
- Multimedia die te pas en onpas reboot of vastloopt
- Dashboardverlichting die overdag dimt en ’s avonds fel brand (is in dagstand niet te dimmen)
- Navigatie die de kluts kwijt is en verouderde kaarten.
een aantal maanden en kilometers verder
- 5.000 km
In de navolgende weken de dealer steeds gebeld of er al wat meer bekend was hoe Peugeot de problemen met het Multimediasysteem en rammelende / bonkende voorwielen gaat oplossen. Volgens het ‘claimsysteem’ waar de dealers de problemen aan Peugeot Nederland voorleggen, was er nog geen oplossing.
Een kennis opperde het idee om gebruik te maken van de social media. Dus ik een negatieve Tweet gedaan, met de verwijzing naar Peugeot en mijn kenteken. Maar dat werkt! Binnen twee uur had ik zowel bericht van Peugeot Fr als van Peugeot NL. En twee dagen later belde mijn dealer om een afspraak te maken.
Afspraak gemaakt en ook zou het Multimediasysteem (valt te pas en te onpas volledig uit of loopt vast bij het scrollen door de radio zenders) en lichtsensors nagekeken worden om het ‘verkeerd-om werken van de dashboard belichting’.
De auto heeft twee dagen bij de dealer gestaan, toe het telefoontje kwam dat de auto klaar was. Navraag bleek dat alleen de schikbrekers vervangen waren. Daarop heb ik geweigerd de auto op te halen, zolang de andere problemen niet opgelost waren. De dealer was niet blij en via Peugeot Nederland werd de leasemaatschappij op de hoogte gesteld. Die heeft bemiddeld en er is nieuwe software in het Multimediasysteem gekomen en een medewerker heeft een week in mijn auto gereden om de problemen te constateren.
De problemen zijn geconstateerd, echter hiervoor moesten onderdelen besteld worden. Dit zou 3 weken duren en in samenspraak met de leasemaatschappij heb ik mijn eigen auto weer opgehaald.
Lopende problemen:
- Multimedia die te pas en onpas reboot of vastloopt
- Dashboardverlichting die overdag dimt en ’s avonds fel brand (is in dagstand niet te dimmen)
- Navigatie die de kluts kwijt is en verouderde kaarten.
Een reactie
- 9.400 km
Dealer belt dat de bestelde onderdelen binnen zijn (lichtsensor). Heb direct gevraagd of er ook al oplossingen zijn voor het Multimediasysteem. Dat niet, maar wat ik wel zou kunnen doen is, dat wanneer die weer uitvalt of vastloopt een ‘spy-log’ maken door het ‘auto’ knopje op het toestel net zo lang in te drukken tot je een pieptoon hoort. Wel even de datum en tijd opschrijven zodat ze de fouten kunnen uitlezen. Heb de afspraak gemaakt dat ik eerst wat informatie ga verzamelen met behulp van de spy-log en dan een afspraak maak voor de lichtsensor. (anders ben ik twee keer mijn auto kwijt).
- 13.000 km
Ondertussen een paar mooie ‘spy-logs’ kunnen maken. Echter in de afgelopen tijd ‘schraapt’ de vierde versnelling bij het terugschakelen. Moet toch een afspraak maken bij de garage, ook maar even mijn ervaring voorleggen. De werkplaats medewerker erkend het probleem, ooo dan weet ik het al. Moeten we alleen even een langere afspraak maken, want dan moet het vliegwiel, de koppeling en drukgroep vervangen worden….. Ik heb er maar geen woorden over vuil gemaakt, maar het zegt wel wat over de kwaliteitscontroles van Peugeot.
Je zou bijna vergeten dat de auto verder prettige rijeigenschappen heeft, een gretige motor en goede wegligging. Maar ik erger me kapot aan de mankementen die maar niet adequaat opgelost worden.
Het is nu mei en de zon begint al lekker te branden. Het glazen dak geeft een extra (positieve) dimensie aan dit heerlijke weer. Maar zo ook het doek om het glazen dak af te schermen.
Zo koud was de metalen versnellingspook bij vriesweer,…. zo heet wordt die bij het zomerweer. Mijn vrouw had afgelopen week een blaar op haar hand, omdat de auto in de zon had gestaan waardoor de pook-knop ongelofelijk heet was geworden.
Lopende problemen:
- Multimedia die te pas en onpas reboot of vastloopt
- Dashboardverlichting die overdag dimt en ’s avonds fel brand (is in dagstand niet te dimmen)
- Navigatie die de kluts kwijt is en verouderde kaarten.
- 4de versnelling schraapt bij terugschakelen (koppeling, drukgroep en vliegwiel vervangen)
Over een paar weken staat de 308 weer voor een paar dagen bij de garage. Laten we hopen dat de meeste problemen opgelost kunnen worden.
Bij de garage
- 15.700 km
In de weken tussen het maken en daadwerkelijke afspraak bij de garage, scrolde ik opnieuw van Radio 10 naar Radio 538 toen het Multimediasysteem weer vastliep. Radio speelt maar met het hele multimediasysteem er is niets meer te regelen doen. Omdat ik op dat moment in de buurt was van de garage direct langsgegaan en de medewerkers dit laten constateren. Ook de garage kon hier helemaal niets mee en wisten verder ook niet wat ze konden doen. Het uitzetten van het contact en motor helpt niet. Pas na 45 minuten rebooten het systeem zich spontaan.
Ook leuk is het bevriezen van het beeld van de achteruitrijcamera. Het was dat de parkeersensoren aanhoudend begonnen te piepen anders had ik schade gereden. Ook bij het vooruit rijden, bleef het beeld van de achteruitrijcamera in beeld en bleven de parkeersensoren piepen (gek wordt je daarvan). Omdat de functies niet meer te benaderen zijn, kun je het ook niet uitzetten.
Simpelweg het contact uit en weer aan wilde niet werken, het gepiep bleef aan. Heb de auto maar geparkeerd en ben een rondje gaan lopen, want ik kreeg wel een hele grote neiging om de hak van mijn schoen in het beeldscherm te trappen….. Na 15 minuten stoom afblazen opnieuw de auto gestart en alles deed het weer. Toen ook weer een spy-log gemaakt.
De auto afgeleverd bij de garage voor het vervangen van de lichtsensor en de koppeling en een dossier aan problematiek en spy-log momenten van het Multimediasysteem. De leen Peugeots waren op, dus er stond een Golf voor me klaar of dat een probleem was? Ik zei nog, geen enkel probleem, “de monteur mag er zo lang over doen als hij wilde.. ”. De huur Golf (TDI uit 2014) stonk had schade en was afgetrapt, maar alles deed het!
Na twee dagen sturen in de Golf, kon ik de Peugeot weer ophalen. Koppeling en regensensor was vervangen. Regensensor? Moest toch een lichtsensor zijn? Nu schijnt de regensensor ook het licht te meten… De garage had inderdaad veel uiteenlopende fouten in het Multimediasysteem geconstateerd. Nu was het aan de leverancier van het systeem of ze een vervangend exemplaar gingen sturen.
We wachten het weer af.
Overigens op het moment van schrijven kan ik melden dat het vervangen van de lichtsensor niets heeft geholpen. Als ik mijn zonnebril op doe tegen het felle licht, gaat mijn dashboard op nachtstand.
Even over het rijden: nu weer even een vergelijk gehad met de Golf, de Peugeotmotor is een toppertje. Zeker in de lage toeren is de motor veel gretiger dan de Golf. Het verbruik met het warmere weer gaat naar gemiddeld 1:21,5. Het valt me wel op dat de Golf op de snelweg een stuk zuiniger is dan de Peugeot. Bij een kruissnelheid tussen de 130 en 150 doet de Peugeot 1:16 – 1:14 terwijl de Golf daar juist 1:20 – 1:18 haalt. Een duidelijk ander motorkarakteristiek.
Lopend problemen:
- Multimediasysteem met steeds meer kuren: radio, navigatie en achteruitrij-camera
- Automatische dashboardverlichting schakelt verkeerd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.