Peugeot 308 SW Allure 2.0 BlueHDi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Allure 2.0 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Kennismaking en eerste indruk
- 500 km
Eindelijk was het dan zover, afgelopen dinsdag stond mijn 308 SW te blinken in de showroom van Iriks in Breda. Na de eerste kilometers is het tijd voor een eerste review.
p.s. binnenkort volgen nog foto’s… even wachten op mooi weer!
Voor de volledigheid begin ik met een opsomming van de in mijn ogen belangrijkste opties en kenmerken van de 308 SW Allure 2.0 BlueHDi 150pk Automaat 17”LMV, voorzover dit niet uit de type aanduiding blijkt:
• Lengte: 4,585 m; wielbasis 2,730 m; bagageruimte 610 liter, ledig gewicht 1.395 kg, koppel 370 Nm, top 209 km/u, 0-100 in 8,9 seconden en voor de leaserijders onder ons: 20% bijtelling;
• Standaard opties o.a.: sportstoelen, navigatie, Full-LED koplampen, chroomomlijsting zijruiten, aluminium dakrails, instapverlichting en parkeerhulp voor en achter;
• Gekozen opties: vernismetaallak (gris artense), electrisch verstelbare stoel, lederen bekleding (mistral zwart), glazen dak (leuk voor de kids, maar ook erg mooi) en keyless entry & start.
Na 3 jaar in een Volvo S60 gereden te hebben, veel fileleed en gezinsuitbreiding wist ik het! Mijn volgende auto moest aan de volgende eisen voldoen:
• Station uitvoering, maar ruimer dan een Volvo V60 die een logische opvolger van mijn S60 zou kunnen zijn;
• Automaat, niet zijnde de semi-automaat van de PSA groep;
• Full-LED of Xenon koplampen;
• Uitneembare hoofdsteunen achterbank in verband met plaatsing kinderstoel (ik zie u fronsen en voor velen wellicht niet interessant om te weten, maar in mijn S60 was het onmogelijk een kinderstoel fatsoenlijk te plaatsen; hij stond te schommelen omdat hij geen contact maakte met de leuning maar slechts met een stukje van de naar binnengerichte hoofdsteun die er dus niet uit kan);
• Achteruitwisser (deze miste ik in de S60); vooral bij regen zie ik graag wat er achter me gebeurt;
• Daarnaast max 20% bijtelling over max 40K (je moet ergens een grens trekken!).
De keuze was eigenlijk snel gemaakt. Ter info: vanuit de werkgever is een diesel uitvoering vereist. D-segmenters voldeden niet aan al mijn eisen. Ik heb nog het meest getwijfeld over een Mazda 6, erg mooi design en heerlijke motor, maar ja met automaat toch wel aanmerkelijk duurder voor de leaserijder door de hogere waarde en bijtellingspercentage. U snapt het al……… belasting betalen doe ik niet graag!!
De combinatie +/- 150 pk diesel + automaat + station + 20% vind je op dit moment alleen bij de 308. Een Octavia met 105 PK en DSG-7 is een alternatief te noemen => stiller, ruimer, ook snel tot de 120 km/u (weegt bijna 200 kg lichter) maar niet leverbaar met zeer goede (sport-)stoelen en in mijn ogen niet zo mooi als de 308 die echt een beauty te noemen is. De looks, maar ook de dikke motor gaven de doorslag. Een ASS autostoel had natuurlijk een oplossing voor de Octavia kunnen bieden.
Mijn eerste ervaring is zeer positief. Na de perfecte aflevering de eerste kilometers gemaakt. Wat direct opvalt is de kracht, maar ook het imposante geluid van de motor. Met het raampje open wegrijden, en je waant je heel even in een limousine met V8 dieselmotor; heerlijk is ook het geluid van het automatisch opschakelen.
Kijkend naar het interieur valt de perfecte afwerking direct op. Mooie materialen, en de lederen bekleding af fabriek is perfect met zeer mooi stikwerk. Echt stukken mooier dan leer achteraf, dus als je budget het toelaat... altijd kiezen voor af fabriek is mijn advies.
De klokkenwinkel vind je boven het compacte sportstuur. Eindelijk een auto waarbij het zicht op de klokken niet wordt belemmerd door het stuur. Wat mij betreft de nieuwe norm. Het stuur kun je zeer laag zetten (je benen hebben veel bewegingsvrijheid omdat er geen grote hoepel in de weg zit), met als bijkomend voordeel dat de bloedtoevoer naar armen/handen minder energie kost indien je het stuur op de “10 voor 2” -wijze vasthoudt.
De ruimte voorin is prima voor elkaar voor de gemiddelde Europeaan. Personen met een lengte vanaf 1,90 meter zullen een gebrek aan hoofdruimte ervaren. Achterin voldoen de hoofd- en beenruimte, maar ook niet meer dan dat. De extra 11 cm wielbasis ten opzichte van de hatchback uitvoering is maar voor 3 cm aangewend voor extra beenruimte. Ter vergelijk: een Octavia met een 6 cm kortere wielbasis heeft ongeveer 10 cm meer beenruimte. Daarentegen is de kofferbak zeer ruim te noemen met een inhoud van 610 liter. De minimale afmeting van de laadvloer is 106 bij 107 cm (ter vergelijk: een Golf variant meet hier 100 bij 100 cm), met een maximale hoogte onder het afdekzeil van 50 cm (bij een Golf variant is dit 58 cm indien de vloer verlaagd is). Ik had liever gezien dat de achterbank 8 cm verder naar achteren was geplaatst, en de vloer 4 cm dieper was geplaatst. Een gemiste kans?
Nu het rijden. De auto voelt zeer stabiel aan, en biedt voldoende veercomfort. De besturing voelt lekker direct aan, geholpen door het compact stuur. De automaat is erg prettig te noemen, maar niet zo snel/verfijnd als die van BMW of VAG. Dit valt eigenlijk alleen op bij een zeer sportieve rijstijl, waarbij hard remmen direct wordt opgevolgd door vol gas geven. Een DSG bak schakelt direct terug naar de juiste versnelling, de Peus bak lijkt zich even te verslikken. Voor de toerental liefhebbers: bij 120 bedraagt dit exact 2.000.
Het geluidsniveau is gemiddeld te noemen. Een Octavia 1.6 TDI DSG-7 is aanmerkelijk stiller. Geluidsmetingen (RDW-site) bevestigen dit.
Tot slot nog aandacht voor het ledig gewicht ad 1.395 kg. Opmerkelijk dat de automaat 105 kg zwaarder is dan de handbak. Het zou aardig zijn als een van de lezers dit zou kunnen toelichten.
Wat opvalt na weer een paar dagen sturen
- 1.000 km
Na nog een kleine 500 km gereden te hebben, kan ik alleen maar nog enthousiaster over de 308 zijn. Wat een heerlijke auto om mee onderweg te zijn. Toch zijn er wel een paar attentiepunten.
Bij de reacties geeft iemand aan dat de opbergruimte onder de maat is. Dit kan ik deels bevestigen. De portiervakken zijn groot genoeg voor een paar flesjes water, maar de mogelijkheid om ze rechtop te vervoeren is inderdaad beperkt. Dit is overigens een punt van kritiek dat voor vele auto's geldt. De Golf en Octavia (voorloopauto's)scoren hier niet veel beter. Een echte misser vind ik het gebrek aan een opbergbakjes voor klein geld, telefoon, zonnebril en sleutelbos. Hier doet de concurrentie het beter.
Tijdens het zoeken naar de juiste zitpositie, waarbij ik zoveel mogelijk beenruimte voor de achterpassagier wil "overhouden", viel op dat de pedalen en voetsteun vrij ver naar binnen zijn geplaatst. Hierdoor zit je al snel met opgetrokken benen op het moment dat je niet eens zo heel dicht op het stuur zit. Dit zal iedereen anders ervaren; ik geef het vooral mee als attentiepunt voor het geval je eens gaat proefzitten of -rijden.
Tot slot nog een opmerking over de velgen. Deze lijken namelijk wat breder te zijn dan de band, waardoor de band enigzins naar binnen trekt, met als gevolgd dat er geen "bol wangetje" ontstaat dat de velg beschermt mocht een stoeprand getoucheerd worden. Ik zag kans om op een parkeerterrein de velgen van 2 308-en te bekijken en ik zag behoorlijke schade aan de rand van de velgen. Stoepranden vermijden is het advies!!
Na deze attentiepunten nog aandacht voor het verbruik. Tot op heden is het gemiddeld verbruik 1:16.
Update na 8 weken
- 6.500 km
Inmiddels de auto goed leren kennen, ook op langere afstanden en de Duitse autobahn. Wat een heerlijke wagen. Bak, motor en vering zijn wat "losser" geworden, wat resulteert in een nog hoger comfort. Schakelen gaat heerlijk soepel en snel, en de geluidsproductie is duidelijk minder dan tijdens de eerste kilometers.
Filerijden gaat heerlijk ontspannen, hoewel het natuurlijk nog steeds vervelend is als ik te laat thuis ben voor het avondeten...
Met 170 per uur cruisen over de autobahn gaat erg prettig. Genoeg vermogen en zeer stabiel!
Natuurlijk zijn er ook zaken die beter kunnen. Denkt u aan:
- de iets te harde stoelen;
- de massagefunctie die echt niets voorstelt;
- navigatie => regelmatig onnauwkeurigheden, maar ook de pijl die de auto weergeeft is veel te groot, waardoor het onduidelijk is waar je je exact begeeft, tenzij je ver inzoomt, maar dan mis je weer het grotere "geheel";
- de matige beenruimte achterin noem ik nogmaals; de achterkant van de stoelen wordt zeer vuil door kinderschoenen (ook maatje 22!!) die er tegenaan komen. De concurrentie doet het hier, met uitzondering van de Octavia, overigens zeker niet beter.
Maar verder alleen maar positief.. wat istie mooi; zelden zoveel positieve reacties mogen ontvangen. Een auto die ik iedereen kan aanbevelen. Het relatief kleine stuur bevalt zeer goed, net als het opgeruimde dashboard. Wat komt het dash van bijvoorbeeld een Focus, ook na de facelift, dan toch goedkoop en druk over.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.