Peugeot 308 SW Allure 2.0 BlueHDi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Allure 2.0 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 40.800 km |
Blind vertrouwen....
- 40.800 km
De eerste kilometer nadat ik in m'n 308 SW 2.0 HDI automaat reed bekroop me het gevoel van spijt. Wat had ik me wel niet bedacht? Van een fijn sturende, snelle Golf GTD DSG overstappen in een Peugeot! De eerste week bleef dat gevoel en moest ik wennen aan de bediening van de 308. Het centrale display en de samenwerking met de cruise-control hendel, de instelling van het Denon audiosysteem, het schakelen van de bak. Het is gewoon geen Golf. Maar toen, ongemerkt en na wat lange afstanden rijden, was daar opeens de klik. Instappen, zitten in de prettig harde, maar wel wat warme stoel met alcantara bekleding, de mooie aluminium startknop, het rustige mooi afgewerkte interieur en het unieke glazen dak. De 2 liter diesel is een heerlijke krachtbron. Stil, iets te netjes, maar bijna zo sterk als de GTD diesel. De bak schakelt zacht maar doeltreffend en past bij de motor. Ik herken de kritiek op de bediening niet echt. Dankzij de vele functies is het niet binnen een uur te leren maar de centrale display met het formaat vsn een iPad mini werkt prachtig. De stoelen zitten fijn, het masseren stelt weinig voor, alsof de masseur moe is na een dag werken en graag naar huis wil. Afwerkingsniveau van de auto is op hoog niveau. Het geborsteld aluminium met het zwart van dashboard en alcantara bekleding staat hem knap, ik kan er met plezier naar kijken. Ik bestelde de auto zonder proefrit. In mijn herinnering waren m'n 106 Ralley, 406 hdi en 307 2.0 16V heerlijke auto's. Pas recent vond ik de map met rekeningen van werkplaatsreparaties terug. Ik heb het iets geromantiseerd. Maar we gaan het meemaken.
Update bij km-stand 9040. De auto blijkt een fijne reisauto. Cruisen met 170 km/uur is een onverwachte kwaliteit van de 308. Het glazen dak voegt een extra dimensie toe aan het toeristisch rondrijden in Kopenhagen en Stockholm. Hoge gebouwen kun je gewoon bekijken door het glas.
De automaat heeft overigens wel de neiging om snel op te schakelen naar een hogere versnelling zodra je je voet van het gaspedaal tilt. Het zou fijner zijn als de bak de versnelling iets langer vasthield, vooral in de sportstand.
Verder is de auto tot nu toe zonder storingen. Verbruik tijdens de 4000 kilometer lange autovakantie bleek gemiddeld 5,8 liter per 100 kilometer.
De Peugeot is een fijne reisauto, met wel iets te harde stoelen. Na 3 uur onafgebroken sturen kreeg ik wat last van m'n kont.
De active cruise control is even wennen, maar dan is het wel een erg gemakkelijke rijhulp. Afstand op 1 seconde zetten en dan werkt het prima. Remmen doet ie niet maar gas inhouden en accelereren wel. Zo stroom je mooi mee met het verkeer dat in Zweden een stuk rustiger is dan de rest van Europa.
UPDATE: 5 november 2014
Inmiddels dik 21.000 kilometer verder. Zonder problemen. Niks kapot, geen uitval, nul rare storingen. Alleen twee beschadigde velgen aan de rechterkant, dat is een bijkomstigheid van de mooie 18 inch wielen die onbeschermd buiten het rubber steken. De automaat is adaptief en leert van m'n rijgedrag. Hij houdt versnellingen langer vast en schakelt op betere momenten. Brandstofverbruik blijft steken op 5,9 liter per 100 kilometer. Volgende maand de eerste onderhoudsbeurt maar eens afspreken en op zoek naar winterbanden…
UPDATE: 19 februari 2015, 40.800 kilometer
Bijna 20.000 kilometer verder. De 308 blijkt een betrouwbaar werkpaard te zijn. Begin februari met 5 personen naar Berlijn gereden. In alle comfort en redelijk ongebroken op de bestemming aangekomen. De Autobahn laat toe om flink door te trekken en dat doet de 308 dan ook met plezier. Dik over de tweehonderd met vijf man en bagage is geen probleem.
Minder puntje is dat het ureum brandstofadditief nogal snel op is. Dit keer na 10.000 kilometer. Volgens de dealer is de snelle consumptie het gevolg van de zware rechtervoet. Ik kan me wel voorstellen dat rijden op vollast meer brandstof en dus ook ureum kost. Maar kan 1100 kilometer hardrijden het reservoir zo snel leegzuigen? Nu moet ik me twee keer per jaar extra melden bij de dealer.
Verder niets dan lof. Behalve dat de GT te laat kwam….
22 februari 2016:
Inmiddels 103.000 kilometers op de teller. Recent een schade gereden door een iets te enthousiaste motorrijder. Een kleine 7200 euro reparatiekosten. Onder andere de radarmodule van de active cruisecontrol moest vernieuwd worden. Na montage bleek de radar te moeten worden uitgelijnd en daar heeft de dealer speciaal gereedschap voor moeten bestellen. Ergens in maart verwachten ze het aastelwerk te gaan doen.
Vervelender is een motorstoring die veroorzaakt leek te worden door een defecte uitlaatgasmodule. Net voor de aanrijding openbaarde het probleem zich. Vervelende bijkomstigheid is dat de cruisecontrol uitgeschakeld wordt bij een motorstoring. Waarom is me een raadsel, waarschijnlijk dwingt dat me eerder de storing te laten verhelpen. Nadat de uitlaatgasmodule werd vernieuwd leek het probleem te zijn verholpen. Maar na een week kwam de storing terug. De storing werd uit het geheugen gewist maar vijf dagen later was het probleem weer terug.
Ik zal de dealer vragen wat te doen. En hoop dat ze een effectieve oplossing weten te vinden.
179795 kilometer. De laatste week. Einde van het Peugeot tijdperk. Vijf onderhoudsbeurten, een paar tussenbezoekjes voor Adblue vloeistof, een forse linker zijschade en wat kleine EGR uitlaatgas regeling probleempjes. Gemiddeld cijfer: 7,5. Uiteindelijk is de 308 een niet heel erg spannende rijdersauto. Wel comfortabel, al werd de bestuurdersstoel wel slechter aan het eind. Stoelmassage doet helemaal niks meer. EAT6 automaat is toch een stap terug ten opzichte van de DSG bak van VW. Glazen dak is absoluut een groot pluspunt.
De auto gaat naar de veiling. Ik ben benieuwd wat hij op gaat brengen.
Ik stap zo tijdelijk in een Passat van 2016. Tot mijn Mazda 3 sedan 2.2D GT-M afgeleverd gaat worden.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.