Peugeot 307 XS 2.0 HDI 90pk (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 XS 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekocht voor vertrek voor langere tijd naar Frankrijk. Peugeot leek de aangewezen keuze: prima styling, goede stoelen, ruim en tevens klein genoeg om vier jaar Parijs te overleven. Volledig afgeladen met opties (Navtech edition, leren bekleding, autom. airco) en een 90 Pk diesel (befaamde HDI van Peugeot): dit moest een leuke tijd worden!
Hoe anders de werkelijkheid. De auto is inmiddels 1 jaar oud en heeft in die tijd ruim 2 maanden bij diverse erkende Peugeot-reparateurs gestaan. Defecte stoelverwarming (niet erg), defecte airco (vervelend), defecte dieselpomp (lastig), en keer op keer defecte electronica: knipperende waarschuwingen over defecte remsystemen, niet functionerend ABS systeem, niet werkende kilometer- en toerenteller, STOP-tekens, etc. etc. Inmiddels, na vijf keer repareren, zonder iets te vinden, heeft Peugeot zoveel vervangen dat het de afgelopen 4000 kilometer goed is gegaan. De laatste twee keer ’zelfs’ vervangend vervoer gekregen.
Peugeot heeft duidelijk z’n hand overspeeld met de electronica of slechte leveranciers gekozen. Niemand binnen de hele organisatie die daar precies het fijne van kent. Iedere keer is het mijn probleem; nooit dat van Peugeot. Reserveonderdelen zijn soms zo lang niet voorradig dat je 4 weken zonder auto zit. Hier heb ik geen auto voor aangeschaft! De klantenservice van Peugeot NL wimpelt alles even makkelijk weg: ’U kunt het beste naar een Peugeot erkend reparateur gaan om uw probleem te laten oplossen’. Juist, dat heb ik net tot in den treure gedaan.
Het is voor mij een dure maar wijze les geweest: nooit, maar dan ook nooit meer een Peugeot voor mij.
----------------
Update
Inmiddels is de auto, nog geen twee jaar oud, verkocht en stappen we over op een ander merk. De problemen kwamen weer terug en de belofte van Peugeot DAVO in Den Haag om de auto in dat geval terug te nemen bleek loos. We hebben daarover een hele bak hele en halve leugens te horen gekregen en, hoewel onze jurist ons adviseerde er een zaak van te maken, we hebben toch besloten om een dikke punt te zetten achter deze beroerde ervaring. Ik heb slechts één advies voor aspirant Peugeot kopers: bezint eer ge begint en koop in elk geval niet bij DAVO Den Haag. Ik ken ook Peugeot-dealers waar de klant wel centraal staat en voor wie het een eer te na is om een auto vol problemen rond te laten rijden. Als je dan toch een Peug wil kopen, zorg dan dat je bij zo’n dealer terecht komt.
PROBLEMEN
Heeft u even?
- stoelverwarming defect
- airco defect
- hoge druk brandstofpomp defect
- lage druk brandstofpomp defect
- ABS-systeem defect
- roest in de bekabeling (??? volgens de reparateur!)
- onwillig navigatiesysteem
- CD-wisselaar weigert soms
- cruise control defect
- nieuwe cruise control weigert regelmatig
- stationair tril je soms de auto uit (niet te verhelpen)
- uitvallende snelheidsmeter
- beroerde motorelectronica
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.