Peugeot 307 SW 2.0 HDiF 16V 136pk Pack (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 2.0 HDiF 16V 136pk Pack |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ervaringen
Op 30 oktober 2004, na slechts een levertijd van zes weken(!) mocht ik mijn nieuwe Peugeot 307 SW 2.0 HDiF 100KW in de Pack uitvoering in ontvangst nemen.
Na een korte uitleg over de functies kon ik dan echt gaan genieten van de rij eigenschappen van deze auto, waar ik tijdens een eerdere proefrit reeds en zeer goede indruk van had gekregen.
En inderdaad ben ik de auto op het gebied van rij- kwaliteit erg gaan waarderen. Een enorm krachtige en soepele motor, die je erg schakellui kunt rijden.
Vooral de trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren is enorm. Wel is het oppassen voor (te) hoge snelheid want doordat de motor zo stil is rij je ongemerkt veel harder dan toegestaan (zesde versnelling 3000 toeren is toch bijna 170 km/uur).
Ook over het comfort niets dan lof, goede stevige stoelen en een riante (standaard) uitrusting, waaronder cruise control, ESP en climate control. Enige behoorlijke minpunt is de geluidsinstallatie. Wat een drama voor een auto in deze prijsklasse. Hiervoor moet Peugeot zich werkelijk schamen. (Waarom geen JBL systeem als optie zoals in de 407?)
PROBLEMEN
Problemen
Tot het moment dat de auto aan z’n eerste beurt toe was (20.000 km) heeft ie geen enkele storing laten zien. Maar toen begon de ellende.
Nu heeft de auto 34.000 km gereden en zijn reeds de volgende zaken aan het licht gekomen:
km stand 18.000: storing roetgas, computer gereset
km stand 18.200: accu leeg, nieuwe accu erin, computer gereset.
km stand 19.000: accu leeg, storing in electrische circuit, Boordcomputer vervangen
km stand 22.000: accu leeg, storing in electrische circuit, gloeirelais vervangen,
km stand 23.000: accu leeg, wederom storing in electrische circuit. Na twee weken speurwerk uiteindelijk de kabelboom vervangen.
km stand 33.000: storing roetgas, verstuivers vervangen.
Van de tien maanden dat ik deze auto in mijn bezit heb heeft ie in totaal bijna drie maanden bij de dealer gestaan. Ondanks dat dit een lease auto betreft en vervangend vervoer direct geregeld wordt, is mijn vertrouwen in Peugeot volledig weg. Hierna geen Peugeot meer...
Update, juni 2006, km stand 87.000
Nadat de verstuivers zijn vervangen heeft de Peugeot zijn werk naar behoren gedaan. Op de gebruikelijke onderhoudsbeurten zijn er geen noemenswaardige problemen meer geweest.
Wel 2x betrokken geweest bij een ongeval, maar dat kun je de auto niet kwalijk nemen, hoogstens mij als bestuurder.
Update, februari 2007, km stand 109.000
Nog even een grote beurt voor de wintersport, toch weer behoorlijke kosten. Nieuwe thermostaat, turboslang en nog een paar zaken die buiten het reguliere onderhoud vallen.
Update, mei 2007, km stand 123.000
Multiriem spontaan gebroken, lag keurig voor huis op straat. Oorzaak onbekend, multiriem was vervangen bij laatste beurt in februari.
Update, juli 2007, km stand 132.000
Auto rijdt onregelmatig, houdt in en geeft dan weer gas. oorzaak, niet goed functionerende EGR klep. Moet nog worden vervangen, gaat na vakantie gebeuren.
Ben inmiddels een andere auto aan het uitzoeken, daar de lease termijn afloopt per oktober 2007. Nog 3 maanden..... en dan verlost van deze auto.
Ben inmiddels een aantal auto’s aan het bekijken die volgens de statistieken aanmerkelijk minder problemen moeten geven dan deze Peugeot. (Toyota, Skoda)
Wat ik wel zal missen is het glazen dak en het rijcomfort tussen de probleemgebieden in. Wel het idee dat deze Peugeot niet geheel representatief is voor de algemene kwaliteit van Peugeot.
Update, oktober 2007, km stand 149.000
EGR klep uiteindelijk niet vervangen, na een tweetal ’roetgasstoringen’ op de boardcomputer is de computer gereset en reed de auto weer normaal.
Auto is nu wegens beeindigen lease contract terug naar de leasemaatschappij.
Mijn nieuwe auto is inmiddels gearriveerd bij de dealer. Het is uiteindelijk een Opel Astra 1.9 CDTI (120pk) Executive geworden. Hierover volgt binnenkort een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.