Peugeot 307 SW 2.0 16V (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 2.0 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Peugeot 307 SW 2.0 16V Navtech op LPG (verzonken inbouw)
Banden: Pirelli PZero Rosso (205/50/16)
Het betreft een lease-auto en het leek me een mooie verhouding qua prijs/prestatie/luxe/ruimte.
Reed hiervoor een met luxe volgepakte auto en wilde nu wat goedkoper gaan rijden. Tja, recessie he.
Erg tevreden over:
- de looks (Pikzwart, getinte achterruiten, 17 inch l.m. velgen en aluminium accenten).
- het glazen panoramadak; al met al geeft het vele glas in de auto een erg ’ruimtelijk & open’ gevoel.
Redelijk tevreden over de prestaties; 138 pk is weliswaar geen overvloed aan vermogen maar de auto trekt wel lekker op en is redelijk pittig bij inhaalmaneuvres. Daarbij moet je overigens wel boven de 3500 toeren/minuut zitten om echt iets uit de motor te halen.
Bijzonder is overigens dat de cruise-control tot maar liefst 254 km/uur (!) is in te stellen terwijl het mij nog nooit is gelukt (en ik rijd toch regelmatig over de Duitse snelwegen) om harder dan 200 km/uur te rijden. Oke oke, het is me maar liefst 1 keer gelukt 205 km/uur te rijden met wind mee.
Nu heb ik het geluk dat ik niet zelf opdraai voor de brandstofkosten (impliciet natuurlijk wel) maar prive zou ik toch wel minder gelukkig zijn met zo"n verbruik:
1 op 8 wanneer ik op LPG rijd
1 op 10 wanneer ik op benzine rijd
Het lijkt er trouwens op dat het weinig uitmaakt of ik heel bewust ’energiezuinig’ rijd of flink aan het scheuren ben.
Het navigatiesysteem werkt redelijk goed, het aangeven van afslagen op de snelwegen had wel wat duidelijker gemogen. Mooi groot display, bij ingeschakelde verlichting overdag absoluut niet afleesbaar.
De spraaksynthese en -herkenning zijn leuke gadgets. Bij het geven van spraakcommando"s dien je de radio echter wel wat zachter te zetten of wat langzamer te rijden (i.v.m. windgeruis) om er zeker van te zijn dat ’ze’ je goed verstaat. Vrouwenstemmen heeft ’ze’ ook wat meer moeite mee, tot grote ergernis van mijn eigen vrouw die erg vaak de melding ’pardon?’ te horen krijgt van de immer beleefde computer-dame.
De spraaksynthese werkt redelijk goed, het is alleen wel jammer dat ’ze’ af en toe klinkt als iemand met een Italiaans accent en een spraakgebrek. Uitgesproken jammer is het feit dat telefoonnummers in SMS-berichten als heel getal worden uitgesproken, buitengewoon knullig: ’1 miljard driehonderdduizend......’
Dan nog even over de banden... bij droog en lichtelijk nat weer bieden ze erg goede grip en stabiliteit. Bij (ook lichte!) sneeuw voldoen ze absoluut niet; kon op de snelweg niet harder dan 70-80 km/uur rijden omdat bij gasgeven het ESP geactiveerd werd en dus motorvermogen terug nam. Tegelijkertijd werd ik aan alle kanten ingehaald door auto"s die vrolijk met 100+ km/uur voorbij kwamen en ik kan niet geloven dat zij allemaal op winterbanden reden. Daarnaast zijn deze Pirelli"s behoorlijk slijtgevoelig (na 11000 km is er toch al behoorlijk wat rubber af).
PROBLEMEN
Op 23-11-2004 de auto in ontvangst genomen en d.d. 02-02-2005 zit ik op 11000 km.
- hakerige versnellingsbak; sportief (lees: erg snel) schakelen van de eerste naar de tweede versnelling is onmogelijk zonder hartverscheurende geluiden vanuit de versnellingsbak. Het inleggen van de andere versnellingen gaat wel goed bij sportief schakelen.
- cruise-control valt af en toe ’spontaan’ uit. Tijdelijke remedie lijkt om sleutel uit het contact te halen, enkele minuten te wachten en opnieuw de motor te starten.
Reactie van de Peugeot-dealer: bij andere motorvarianten blijkt dit een bekend probleem en ligt het aan de software. Ik heb een afspraak staan bij de dealer om een software-update uit te laten voeren maar ze hebben tot nu toe nog geen nieuwe software-update van Peugeot Nederland ontvangen voor de 2.0 16V (?!). Verder gaven ze aan dat ik in het vervolg wanneer ik de sleutel in het contact steek ik eerst wat langer moet wachten alvorens de sleutel verder te draaien en te starten omdat dit wellicht een storing in de software zou kunnen veroorzaken (?!)
- 11000 km, lampje linksvoor vervangen.
- 11000 km, na automatisch vergrendelen van de deuren gaan de overige deuren niet meer van het slot af wanneer je de bestuurdersdeur opent (tenzij je een aantal keren de hendel overhaalt). Ook hier heb ik een afspraak voor gemaakt bij de dealer, we zullen zien...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren