Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 16V 90pk Pack (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 307 SW 1.6 HDiF 16V 90pk Pack |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 168.000 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
De aanleiding
- 171.000 km
Omdat de vorige auto, de C5, mij begon te ergeren door niet op te lossen trillingen, begon het te 'kriebelen'. Een auto inruilen puur vanwege een onbalans ging iets te ver, maar al met al waren er meer redenen om te gaan kijken naar een opvolger. Auto's zijn emotie, en de samenhangende keuzes dientengevolge slechts ten dele rationeel te bekijken, maar de belangrijkste redenen om een andere wagen te zoeken waren de volgende:
1) Onbalans
2) C5 werd door wederhelft als onpraktisch groot gezien
3) C5 is niet de zuinigste qua verbruik
4) C5 is ruim, luxe, maar niet mooi qua design
Nou goed, zoals gezegd, we kijken eens uit naar een opvolger. Onze voorkeur gaat uit naar Franse auto's wegens de iets grotere aandacht voor (veer)comfort. De keuze voor een station/Break was een logische omdat we nou eenmaal kleine kinderen hebben. Voor mij was diesel een must, benzine is voor ons veel duurder gezien het jaarkilometrage en LPG vond ik een te grote gok omdat we toch naar auto's met wat ervaring zoeken.
Op de shortlist stond eerst de Mégane-II. Een mooi exemplaar gezien, maar niet direct in de buurt dus info opgevraagd bij de verkoper voordat we er op af gingen. Maar die weigerde ons info te geven zonder dat we in levenden lijve aanwezig waren. Nou OK, dan niet.
Toen kruiste een Ford Focus ons pad (toch geen Franse auto); die maakte serieus kans voor een proefrit totdat we er achter kwamen dat de automaat die er in gemonteerd was bijna garantie was voor dure reparaties. Die viel dus toch af.
De proefrit
- 171.000 km
Toen stond in de buurt een 307SW te koop. Lichte twijfel. De 307, was dat niet de Laguna van Peugeot, qua betrouwbaarheid? Na inlezen leek dat toch mee te vallen, zeker voor de exemplaren van na de facelift van 2005.
Een proefrit afspreken dan maar.
Aangekomen bij de verkoper stonden we naast een 307SW in een fraaie donkerblauwe kleur, zwart interieur, en lichtmetalen wielen.
Hoewel de lak wel wat krasjes vertoont en een enkel parkeerdeukje in de portieren te zien is, moet je van een auto van meer dan 6 jaar oud ook realistisch zijn: het zag er goed uit.
De proefrit ging goed, kinderen vergaapten zich aan de glazen ruit in het dak, ik verbaasde me over de pit van de 'slechts' 90pk tellende krachtbron.
Na terugkomst inruil besproken (valt altijd tegen), wat afleverpuntjes afgesproken en de knoop doorgehakt. We zijn de nieuwe eigenaar.
Aflvering was nestjes en goed: nieuwe APK, nieuwe aircocondensor (oude bleek lek), afgesproken puntjes uitgevoerd. De kilometers kunnen van start!
Vrijwel meteen op vakantie
- 171.000 km
Na de auto anderhalve week te hebben bereden, gingen we bepakt en bezakt, met een vouwwagen aan de haak, naar Frankrijk. De heenreis liep prima. Je kunt merken dat de auto heuvel op moet werken, maar 105-110 kmh met vouwwagen en volle beppakking ging verbazingwekkend goed, ondanks de (op papier) minder sterke motor van de C5. Verbruik van de eerste tank was 1:17,3 inclusief de vakantie-heenreis met vouwwagen en kruisen door de heuvels van de Vogezen. Dat was niet slecht.
Helaas is er op vakantie wel het e.e.a. aan de auto geweest waardoor ik even dacht een kat in de zak te hebben gekocht.
Na een paar dagen: start niet meer. Ik vermoedde de accu, maar startkabels van de buurman op de camping boden geen soelaas. Dus maar de ANWB gebeld (hulde voor hun service trouwens). De lokale opgetrommelde dépanneur was duidelijk: "Ah, c'est la batterie!", en startte hem wel met startkabels. Nou ja, meteen maar een nieuwe accu laten plaatsen in de eerste garage die ik buiten de camping tegenkwam (toevallig Peugeot) en sindsdien weer OK.
Bij de lokale Peugeot-garage vond ik de koelradiateur wel erg veel herrie maken. Maar omdat de auto nog onder garantie zit, niet meteen laten vervangen; de monteur vond de herrie iets te hard, maar het kon geen kwaad. Even aanzien.
De dag erna, heuvel op, schiet opeens de koelwatertemperatuurmeter in één tel van onder de helft naar rood, auto waarschuwt voor kokende motor. Na een paar seconde valt de meter even vlot weer terug naar de oude waarde. Na 200 meter hetzelfde: snel naar rood, snel daarna even snel weer normaal.
Na telefonisch overleg met de verkoper besloten het even aan te zien, en bij thuiskomst zal e.e.a. nagekeken en verholpen worden.
De koelventilateur hield zich vanaf de dag erna opeens weer koest (zat er een blaadje in dan ofzo?) en de temperatuurmeter heeft zich sindsdien weer goed gedragen.
Maar helaas, dat was het einde nog niet... rijdend op een 90kmh-weg, valt opeens het reservewiel onder de auto uit. En kom ik er ook achter dat de gereedschapsbak ín het reservewiel, waar de krik in hoort, mist. In plaats daarvan zit het reservewiel onder de auto vast met een vaag metalen beugeltje.
Voor de rest van de reis heeft het wiel maar even in de bagageruimte gelogeerd.
Na de vakantie
- 171.000 km
Vrijwel direct na de vakantie is de auto terug gegaan naar de verkoper om de in de vakantie ontstane probleempjes op te lossen.
De accu viel niet onder garantie, jammer voor mij maar logisch.
De koelventilateur leek een beetje scheef gemonteerd, opgelost.
De stekker van de koelwatertemperatuursensor had last van wat corrosie en daardoor slecht contact: schoongemaakt.
Na wat geprobeer met andere beugeltjes lukte het niet om het reservewiel goed vast te zetten; er is nu onder garantie een gereedschapsbak onder gekomen zoals bij de 307SW hoort.
Allemaal netjes opgelost door de verkoper, die overduidelijk zich rottig voelde over de problemen.
Rij-ervaring en bruikbaarheid
- 171.000 km
Goed, tot zover de aanleiding en de eerste ervaring wat betreft betrouwbaarheid.
Maar hoe rijdt de auto zelf?
In vergelijking met de C5 is hij duidelijk harder geveerd; nog steeds in principe op comfort afgesteld, maar de vergelijking met de HP van Citroën gaat mank. De stoelen zitten wel goed, maar de armsteun is nauwelijks bruikbaar: zit in de weg met schakelen.
Wegligging is goed; de door het boekje aangeraden bandenspanning van 2.5 bar vind ik wat hoog, auto lijkt iets minder grip te hebben dan op 2.2 bar. In vergelijking met de C5 heeft de 307 een beduidend kortere draaicirkel, praktisch!
Motorisch ben ik erg onder de indruk: zoals hierboven al gezegd, is de auto met 90pk op papier de mindere van de C5 met 110pk (en een maar marginaal lager gewicht), maar de auto is vlot! Vooral het feit dat er veel minder turbogat waarneembaar is dan bij de C5, reageert de auto agiel en met een lekker brommetje.
Anders dan de naam doet vermoeden, heeft mijn auto géén roetfilter. Het is een exemplaar uit de periode dat Peugeot leveringsproblemen met de roetfilters had, en dus een flinke serie zónder roetfilter leverde. Gezien de verhalen over roetfilters, ben ik er eerder blij dan verdrietig om...
Qua uitrusting mist de auto een regen/lichtsensor (die mis ik geen van beide: regensensoren bij PSA zijn me véél te ADHD, en licht heb ik toch altijd aan) en elektrische ramen achter (mis ik ook niet, bij de C5 nooit gebruikt). De auto heeft een 'eenvoudig' audiosysteem, voor mij goed genoeg. Wel ben ik nog aan het puzzelen om een MP3-speler aan te sluiten.
Voor de rest kan worden gezegd dat het een auto is met ruimtelijk gevoel; de binnenruimte is kleiner dan bij de C5, maar voelt niet krapper aan. De neus is lekker kort, maar is niet te zien vanaf de bestuurdersstoel. De stoelen kennen voldoende instelmogelijkheden, en de opbergruimte in het interieur is groot.
De auto vergelijken met de voorganger C5 is eigenlijk raar; het zijn gewoon andere auto's, niet echt vergelijkbaar. Eigenlijk is de 307 een klasse lager (meer in de klasse van de C4, voor een concurrent á lá C5 moet je eerder bij de 407 of 508 zijn) maar een fijne auto is het wel.
Problemen/waardering
- 171.000 km
Zoals hierboven uitgelegd, is de auto niet geheel probleemloos geweest.
- Defecte accu: vervangen
- Ratel in koelventilateur: verholpen (garantie)
- Storinkje temperatuursensor: verholpen (garantie)
- Reservewiel viel onder de auto uit: verholpen (garantie)
Geen perfecte start dus, maar alles is nu OK dus we gaan met frisse moed verder.
De waardering voor de auto:
Comfort: 4 sterren. Hij haalt het niet bij de C5, eerlijk is eerlijk.
Prestaties: 5 sterren. Ja, een dikke V6 trekt hij er niet uit. Maar wat de auto doet met het relatief kleine motortje is opvallend goed.
Betrouwbaarheid: 3 sterren. Voor nu kan ik er niet meer dan 3 sterren voor geven, gezien de puntjes die ik heb gehad. Maar als de auto zich nu goed gedraagt zal ik dat opwaarderen.
Gebruikskosten: 4 sterren. Met dien verstande dat ik er nog geen cent aan onderhoud aan heb hoeven uitgeven. Het brandstofverbruik is in ieder geval netjes, en aangezien dat toch een belangrijk deel van de kosten is, vind ik dat goed.
Update na ongeveer 16.000km in een ruim half jaar
- 187.500 km
Inmiddels is de wagen ongeveer 8 maanden in bezit, en hebben we er 16.000 km (ruim) bijgezet.
Wat kan ik er méér over zeggen?
Nou, dat eigenlijk de wagen gewoon prima zijn werk doet.
Helemaal probleemloos is hij niet geweest:
- Lekkende thermostaat: vervangen
- Tsjilpende vrijlooppoelie multiriem: vervangen
Daarnaast moet de wagen het nu stellen zonder motorbodemplaat, die is door eigen stomme schuld ter ziele. In eerste instantie niet terug laten plaatsen wegens de kosten van zo'n ding (125 euro voor een plaat plastic), maar aangezien je niets merkt laten we het maar zo.
De 307 heeft nu ook een nieuwe voorruit wegens steenslag, en iedereen die dat ook moet (laten) doen raad ik aan specifiek te vragen naar een geluidsdempende voorruit van Saint Gobain. Er was bij mij in eerste instantie een Pilkington geplaatst, die niet zo goed isoleerde en bovendien vertekende. Met de nieuwe, Saint Gobain, lijkt de auto stiller dan ooit.
Ik trek de waardering voor betrouwbaarheid op van 3 naar 4 sterren.
Kort samengeval bevalt de auto mij steeds beter, dus we hopen nog even door te mogen.
Einde verhaal
- 227.000 km
Eerder dan van tevoren verwacht heb ik besloten de 307 weg te doen.
Met gemengde gevoelens: als alles loopt zoals het hoort een prima auto. Laag verbruik, goede prestaties.
Maar de matige betrouwbaarheid valt me tegen. Al met al best veel, op zich 'kleine' dingen gehad: EGR-klep, thermostaat 2x, een enorm aantal lampjes, lege tanks door te optimistisch brandstofmetertje, ADHD koelvin, en meer recent iets aan de wielophanging waardoor de auto nauwelijks in het spoor te houden was. Dat laatste is redelijk verholpen met een nieuwe spoorstang, uitlijning en aanpassingen aan de bandenspanning.
Daarnaast klaagt mijn vrouw over rugpijn van de stoelen, en speelt mijn knieblessure op waardoor in de file elke keer het koppelingspedaal beroeren in toenemende mate pijnlijk wordt.
De keuze is uiteindelijk geworden de 307 in te ruilen, voor wéér een Citroën C5. Zie daarvoor mijn andere, nieuwe, review.
De 307 is desondanks geen echt slechte auto geweest, rationeel gezien. Maar de 'klik' was er minder. Hij is volgende de RDW geëxporteerd dus zal wel in het oostblok een nieuw leven begonnen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.