Peugeot 307 SW 1.6 HDiF 110pk Premium (2005)

autoreview

Peugeot 307 SW
Peugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 SWPeugeot 307 - interieurPeugeot 307 - interieur

Signalement

Uitvoering307 SW 1.6 HDiF 110pk Premium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

UPDATE 30-06-2008, 150.000km
Na 150.000 trouwe dienst ... de motor heeft me nooit in de steek gelaten,
neem ik deze week afscheid van de SW.
Op enkele kleine dingetjes na nooit gezeur gehad met deze auto, en nog steeds niet.
Loopt nog steeds geen olie en met een beeje moed en beleid op 1:20 te krijgen die 1.6HDIF.
Wat mij betreft zou ik deze auto zo aan iedereen aan kunnen raden.


UPDATE 20-12-2007, 129.000km
Eerste APK, geen bijzonderheden.
TEvens winterbanden erop, maken toch wel weer mee lawaai dan de zomerbanden, maar ja, veiligheid heb ik wel wat voor over.
Geen echt rare dingen gehad, of het moet de CC zijn die soms met koud weer lastig regelbaar is. Die 1.6 blijft een erg leuke diesel; geen capsones en behoorlijk vlot. Geen Olie nodig, en koud starten is een feest. Jammer dat de 3 deuren verder staande VW mijn eigen HDI overstemd met koud weer... moet ik weer aan hem vragen de motor uit te zetten zodat ik mijn eigen HDI weer kan horen...

UPDATE 24-10-2007, 121.000km
Grote beurt, met recht groot :
2 nieuwe banden, nieuwe remblokken rondom en nieuwe schijven vóór.
Tevens is een rammel achter het display van de boordcomputer verwijderd.
In de afgelopen 20.000km weer geen olie verbruikt.
Gemiddelde verbruik schommelt nog keurig tussen 5,3 tot 5,6L op 100km.
Probleemloos !; gelukkig strookt mijn wagen totaal niet met de uitslag van de Autoweek troffee...

UPDATE 14-05-2007, 102.000km
Wederom een beurtje, weer geen bijzonderheden.
Nu ook pas late bandenwissel gedaan, dus de winter voor-sloffen zijn nu wel weg...
Wederom in de laatste tijd weer zuinig gereden met tankbeurten van 5.3 l/100km.
Hij blijft fantastisch snorren die 1.6HDI. Erg prettige motor, met meer dan voldoende koppel, zuinigheid en vooral rustig in vergelijking met de VW tractoren...


UPDATE 15-11-2006, 82000km
Beurtje gehad, remblokken en verder geen bijzonderheden.
Ondanks het warme weer de winterbanden er weer op.


UPDATE 10-03-2006, 52000km
Inmiddels weer een wintersport avontuur achter de rug.
Afgelopen zaterdag terug naar huis in volle sneeuw.
De complete voorzijde ver-ijst.
Op parkeerplaatsen stonden diverse auto’s met ventilator te loeien (waarschijnlijk in onbalans) omdat er niet meer met lucht gekoeld kon worden.
Mijn SW-tje bleef keurig stil, temp nog steeds niet hoger dan 80gr.

ABS werkt uitstekend, ook met winterbanden (GROTE hulp in de sneeuw).
Zuinig is is nog steeds, rond 5,3 tot 5,7 gem.

Geen problemen tot nu toe, ook geen rammeltjes of kraakjes.
TOP auto tot zover.

UPDATE 04-12-2005
Inmiddels zijn we de 40.000km ruim gepasseerd.
Deze week een beurtje gehad, geen bijzonderheden, ikzelf trouwens ook niet. Wel soms (niet altijd) ergens een kraakje gehoord.
De winterbanden liggen er weer onder voor het komende seizoen.
Verbruik nog steeds onverminderd zuinig, tussen 5.6 - 5.8.
Beter dan dezelfde motor in een collega Ford C-max.
Motor blijft erg fijn.



UPDATE 29-08-2005
Het probleem van de brom in de auto is eruit, bleek een defecte wiellager achter te zijn. Deze is bij 18.000 km vervangen. Verder ideale auto, ook met vakantie.
Even een eindje Frankrijk in gereden, speldje hier en daar en veel geklommen: de 1.6 HDIF ga ik steeds méér waarderen. Blijft sleuren (alleen tot de 1200 toeren weinig, vooral merkbaar in de haarspeldjes).
Bergop blijft dus een leuke attractie.
Ook zuinig, gem. 6.2 gereden zelfs met volle bepakking en ’bak op het dak’. Glazen dak hoefde voor de warmte in Z-frankrijk niet dicht. Climat control kon het prima bolwerken.
Prettig ook (met name vergelijkbaar met TDI-tjes) is ie binnen keurig stil. Nu bijna 30.000 gereden : prettige, pittige, zuinige en vooral praktische auto.

UPDATE 11-04-2005
Het lijkt wel of deze auto geen hekel heeft aan de dagelijkse Nederlandse files; laatste tank met normaal rijgedrag en kijken hoe hard ie kan (zit zo aan de 180 en wil nog ruim verder) een gemiddelde van 5.7 / 100.
Eerder in de week met normaal rijgedrag was dit 5,3 / 100.
Knap motortje die 1.6!
En in combinatie met het roetfilter blijft die pijp ook nog eens mooi schoon van binnen.

1 probleem openbaart zich nu; na de wissel van de winter naar zomerbanden (af-fabriek geleverde Bridgestones) treedt een zware brom op boven 80 KMH. Volgende week even de winterbanden terug erop om er zeker van te zijn dat het 1 (of meerdere) band(en) is.

Verder is de variabiliteit van het interieur uitermate gewaardeerd; laatste weken veel acties met stoelen plat, dan er weer 1 uit, dan alles weer. Er kan veel in dan!

Verder, top; jammer dat het centrale display bij zon (niet eens door dat mooie dak) niet of nauwelijks zichtbaar is, evenals een gepolariseerde zonnebril.


UPDATE 20-03-2005
De eerste beurt (garantiebeurt) zit er op.
Olieverbruik: niets.
Sowieso geen bijzonderheden.
Motor loopt als een zonnetje en wordt nog steeds wat zuiniger bij normale rijstijl (wellicht ook veroorzaakt door tanken met V-power diesel).
Bij de beurt zijn de winterbanden (vredestein snowtrack) vervangen door de af-fabriek geleverde Bridgestones.
En inderdaad, winterbanden maken nog steeds iets meer lawaai dan de normale band.
Cruise control is een waardering op zich waard. Staat weinig (voelbaar) bij te regelen, wel eens anders meegemaakt in een Chrysler Voyager.
Intussen ook wel gemerkt dat je genadeloos hard door een bocht kunt.
Kortom: erg fijne auto met enorm ruimtegevoel dankzij het glazen dak.

UPDATE 13-02-2005
In rap tempo schieten de kilometers voorbij.
Net terug van wintersport, teller op ruim 7400.
Voor mijn gevoel is de 1.6HDI iets minder snel bergop dan de 2.0HDI 110PK in de vorige auto (406).
Lijkt denk ik, dit omdat er ook even op 8% helling een golf T rode DI reed (dus 115PK) die in niet harder ging dan de SW. Verder uitstekend tevreden over de SW. Ook starten en klank bij -19 gr was OK.
Wel duurt het lang voordat het binnen een beetje warm is.
Ook het leren stuurtje voelt lang vervelend koud aan, maar goed, dat zijn details.
Met de bak op het dak (Thule) en originele peugeot dakdragers is de combinatie wel luidruchtiger met het glazen dak; in ieder geval reden genoeg om de lamellen even dicht te doen. Verbruik gem. 6.5 en gem. snelheid van 104KM/H is denk ik lang niet slecht met zoveel extra luchtweerstand. Cruisecontrol werkt feilloos en is nauwkeurig te regelen met de info in de display.
Kortom: nog steeds zeer tevreden, zoals eerder vermeld, de motor begint lekker los te komen.

UPDATE 27-01-2005
Probleemloos en kraakloos na 4000km, ook ondanks de kilometers op ’Belgische kasseien’.
De motor begint aardig los te komen,
opvallend is dat in de 5e versnelling veel kracht beschikbaar is, meer nog voor mijn gevoel dan in de vorige auto (406 HDI110).
Afgelopen weken veel snelweg kilometers gereden waarvan een flink aantal rustig met cruisecontrol op 150 km/h

UITSTEKEND.
Verbruik zit momenteel zelfs met die snelheden op gem. 5.9-6.0 per tankbeurt, naar mijn mening dus ZEER zuinig. Kan nog zuiniger als ik mijn rechtervoet even in bedwang kan houden. Volgende week op wintersport eens kijken hoe het met de bak op het dak gaat.


START 10-01-2005
Sinds 5 jan. in het bezit van een mooie 307 SW 1.6 HDIF premium uitvoering in kleur gris Cendre, stijlvol.
Naast de rijke standaard uitrusting is deze auto nog voorzien van extra getinte achterzijruiten.
Wat na de eerste kilometers opvallend is, is de stilte en vlotheid waarin de motor zijn werk doet. Binnen no-time zit je toch in aardige rust 150 te cruisen.
Bij normaal gebruik, houdend aan de Nederlandse snelheidslimieten kun je zeer zuinig voor de dag komen.
Op de eerste tank 5.7 gem. is lang niet slecht voor 30% stad en 70% snelweg.
Nu vandaag na de eerste keer getankt te hebben, uitsluitend een stuk snelweg gereden ligt het gem. op 5.3, in ieder geval veel beter dan de 2.0 110PK van een collega (het hangt uiteraard van je rijstijl af).

Kortom, tot dusver ZEER tevreden en erg in mijn schik met deze auto, buiten rij eigenschappen ook ideaal met kinderen, zeker de variable stoelindeling...

Stand tot 1050km : geen probleem (buiten dat tijdens aflevering een Deense handleiding was bijgesloten).

PROBLEMEN

UPDATE 21-12-2007 : Soms slechte regeling CC met koud weer.

UPDATE 24-10-2007 :
Geen problemen, buiten het feit dat er een rammel achter de boordcomputer display zat.

UPDATE 07-01-2007 : 88.000km
Preventieve vervanging van 3 motoren tbv aansturing kleppen ventilatie.
Eens in het jaar lastige storing, dat de uitstroom van lucht niet te regelen is.

UPDATE 29-08-2005 :
Bij 18.000 km wiellager achter vervangen na brom (zie onder)

UPDATE 11-04-2005 :
Zomerbanden maken na de winterwissel een zwaar brommend geluid boven 80 KMH. Wordt volgende week bekeken door de wintersloffen terug te leggen. Blijkt later wiellager te zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.