AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 307 SW
7

autoreview

Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2003) #16

Anoniem
  • Anoniem7
  • Review
22 januari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering307 SW 1.6 16V Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf63.000 km
KM-stand laatst98.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 98.300 km
  • 21 januari 2008

Na het plotselinge verlies van onze Focus hebben we binnen enkele dagen een andere auto gekocht. Op de shortlist stonden o.a. Focus Wagon, Megane Grand Tour en Octavia Combi, maar het is dus de Peugeot 307 SW geworden. Een 307 Break was ook goed geweest, maar deze SW voldeed volledig aan ons wensenpakket en viel binnen het beschikbare budget. De Pack uitrusting is mooi compleet met o.a. elektrische ramen voor en achter, cruise control, climate control, parkeersensoren en elektrisch inklapbare buitenspiegels.

De 307 SW heeft een prima wegligging, maar je voelt wel dat je met 1300 kg onderweg bent. De Focus was 120 kg lichter en had een strakkere wegligging. De 307 SW is meer op comfort afgestemd, maar dat past goed bij de iets hogere zitpositie en het MPV-achtige ruimtegevoel. De elektro-hydraulisch bekrachtigde besturing is naar mijn smaak iets te licht, maar de auto stuurt wel direct.

De 1.6 16v motor met 110 pk valt niet tegen. Hij pakt vanaf 2000 toeren goed op en zorgt met name in de 2e en 3e versnelling voor een vlotte acceleratie, geholpen door een versnellingsbak met korte eindoverbrenging. Nadeel hiervan is dat de motor op de snelweg vrij veel toeren draait (4000 rpm bij 130 km/h), maar dankzij de prima isolatie is het motorgeluid goed gedempt. De auto wordt regelmatig gebruikt in stadsverkeer en op provinciale wegen, een enkele keer op de snelweg. Het gemiddeld verbruik varieert van 7,5 l/100 km in de lente/zomer tot 8,5 l/100 km in de herfst/winter. Een net verbruik voor een auto van dit formaat.

Het is een ruime auto met een goed instelbare zitpositie. Het dashboard is opgetrokken uit goed ogend en zacht aanvoelend zwart kunststof. Door de diverse afwerkingsdetails heeft het interieur een chique uitstraling. (NB we hebben het hier over een ontwerp uit 2001. De Peugeot 308 staat duidelijk op een hoger niveau). Ook op slecht wegdek voelt de auto solide aan, weinig tot geen kraakjes of rammeltjes in het interieur. Het panoramadak is een leuke extra, op bewolkte dagen geeft de inval van daglicht door het glazen dak een gevoel van ruimte en vrijheid.

17-07-2008: Update
Inmiddels is de auto meer dan een half jaar in mijn bezit en heb ik sindsdien ruim 10.000 km afgelegd. Het gemiddeld verbruik over de laatste 1000 km is volgens de boardcomputer 7,5 l/100 km. Op vakantie naar Italie en terug een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 8,2 l/100km over een afstand van 3.000 km, waarbij met een redelijk zwaar beladen auto in Duitsland regelmatig met een snelheid van 150 km/h op de cruise control werd gereden. Het brandstofverbruk in de praktijk vind ik zeer acceptabel, zeker in relatie tot de fabrieksopgave van 7,7 l/100km. De waardering voor de auto is na de vakantierit toegenomen. Er kan veel bagage mee, zeker als de achterstoelen naar voren worden verschoven (met kleine kinderen geen probleem). De auto ligt bij hogere snelheden goed op de weg en de motor heeft weinig problemen met het overbruggen van de hoogteverschillen in Duitsland en Oostenrijk. De topsnelheid heb ik gezien de belasting niet durven testen. Bij 160 km/h draait de motor 5.000 toeren, en het is m.i. niet verstandig dit toerental langdurig te overschrijden. Climate control functioneert ook bij 30 graden goed.

15-12-2008 Update:
Na 1 jaar en 17.500 km is de totaalindruk van de 307 SW nog steeds positief. De APK keuring en onderhoudsbeurt leverde geen bijzonderheden op. Het blijft een prettig rijdende, leuk vormgegeven auto met veel ruimte en een complete uitrusting voor een redelijke prijs. Daarnaast is de auto veilig en relatief zuinig in het gebruik. Een goede allrounder die verder nergens echt in uitblinkt. Wat dat betreft was/is de Focus echt een rijdersauto, met zijn superstrakke wegligging en besturing.

28-07-2009 Update:
De auto toont zich betrouwbaar in het dagelijkse woon-werkverkeer maar heeft ons op vakantie in Frankrijk in de steek gelaten (zie Problemen). Ik heb de waardering op betrouwbaarheid en gebruikskosten aangepast naar onvoldoende. Ik ben enigszins teleurgesteld in de kwaliteit van het produkt en de kwaliteit van het (preventief) onderhoud dat de Peugeot dealer uitvoert. Kennelijk is de technische kwaliteit onvoldoende om een onderhoudsinterval van 30.000 km of 24 maanden te rechtvaardigen.

09-11-2009 Update:
APK en Tussen Controle laten uitvoeren en hierbij preventief 2 Banden en een accu laten vervangen. In het najaar ben ik een paar keer bij de dealer geweest i.v.m. een piepend geluid als de motor koud is. Men dacht eerst aan iets in de uitlaat, daarna is de multiriem vervangen. Waarschijnlijk is het de pomp van de airco die door de multiriem wordt aangedreven die dit geluid veroorzaakt. De climate control functioneert verder prima. Volgens de dealer kan het geen kwaad en gaat het aardig in de kosten lopen om het te verhelpen. Irritant is het wel en het doet weer afbreuk aan de algehele kwaliteitsindruk.

PROBLEMEN

  • 98.300 km
  • 21 januari 2008

Ik werd kort na aanschaf geconfronteerd met twee typische 307 kwalen:
- inhouden bij koude motor: er is een software update voor het motormanagement uitgevoerd, maar dat heeft weinig effect gehad.
NB na vervanging van de bobine en bougies loopt de motor na een koude start merkbaar beter.
- schakelaar richtingaanwijzer lam, deze is onder garantie vervangen.

Update 17-07-2008: Op de Autobahn in Duitsland is de middendemper van de (originele) uitlaat afgebroken. Dit kon worden gelast, waarna ik mijn weg kon vervolgen. Bij terugkomst in Nederland zijn midden- en einddemper vervangen. Dat is best wel snel (na 5 jaar en 73.000 km)

Update 28-07-2009: Op de Autoroute in Frankrijk begon de auto plotseling te schudden en in te houden. Het motormanagement lampje ging branden en de boordcomputer begon te piepen. Daarna viel de motor stil. Het bleek een bobine defect te zijn. Ook zijn alle bougies vervangen door de Franse garage. Zeer vervelend, temeer daar ik de auto een week voor vertrek naar de Peugeot dealer heb gebracht voor een vakantieklaar controle. Een half jaar eerder was de auto voor een beurt en APK bij de dealer geweest. Je verwacht dat je met een goed onderhouden auto onderweg bent, maar we zijn nu 2 jaar achter elkaar tijdens de vakantie met pech gestrand. Het vertrouwen in de auto en de dealer is niet hoog meer. Ik begrijp nu waarom de Peugeot 307, ondanks al zijn positieve eigenschappen, zo laag scoort in de Autoweek tevredenheidstrofee.

Update 09-11-2009:
Ruitensproeiermotor defect. Piepend geluid uit de motor bij koude start. Modificatie uitlaat uitgevoerd en multiriem vervangen door de dealer, dit bleken echter verkeerde diagnose. Om verdere onnodige kosten te besparen blijf ik er maar mee doorrijden.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 307
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    SW 1.6-16V 109pk LPG G3 | Panoramadak | Trekhaak

    Peugeot 307 SW 1.6-16V 109pk LPG G3 | Panoramadak | Trekhaak

    • 2003
    • 397.805 km

    € 350

    SW 1.6-16V Pack met nieuwe koppeling en distriem met waterpomp

    Peugeot 307 SW 1.6-16V Pack met nieuwe koppeling en distriem met waterpomp

    • 2007
    • 175.816 km

    € 2.950

    CC 2.0i 16V 140pk Automaat Youngtimer Navi/Leer/Sportstoelen/Stoelverw./Lmv/Pdc/Trekhaak/150dkm NAP

    Peugeot 307 CC 2.0i 16V 140pk Automaat Youngtimer Navi/Leer/Sportstoelen/Stoelverw./Lmv/Pdc/Trekhaak/150dkm NAP

    • 2006
    • 150.089 km

    € 6.495

Meer Peugeot 307 occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 307 specificaties
  • Peugeot 307 occasions
  • Peugeot 307 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 307 tests
  • Peugeot 307 gebruikersreviews
  • Peugeot 307 index
Test: Peugeot 508 PSE

Test: Peugeot 508 PSE

Onder de niet-aflatende emissiedruk van de EU heeft De Leeuw zijn legendarische competitietak...

Lees meer
 

Peugeot 307 reviews

  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 90pk Pack (2004)

    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 90pk Pack (2004)

    2
    • 20 februari 2018
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 110pk Pack (2003)

    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 110pk Pack (2003)

    1
    • 23 december 2015
  • Review
    Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2005)

    Peugeot 307 SW 1.6 16V Pack (2005)

    • 25 mei 2015
  • Review
    Peugeot 307 SW 1.6 16V (2003)

    Peugeot 307 SW 1.6 16V (2003)

    3
    • 8 januari 2012
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0 16V (2002)

    Peugeot 307 SW 2.0 16V (2002)

    2
    • 6 september 2011
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 110pk (2002)

    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 110pk (2002)

    4
    • 24 mei 2011
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 90pk (2004)

    Peugeot 307 SW 2.0 HDI 90pk (2004)

    2
    • 7 februari 2011
meer reviews
Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Citroën ë-C4 vs. Peugeot e-2008 - Dubbeltest

Familieleden die ondanks de vele overeenkomsten toch elkaars concurrent worden, dat is het...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    De voorgangers van de nieuwe Peugeot 308

    44
    • 19 maart 2021
  • Autonieuws
    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met stalen klapdak

    Alvast voor de zomer: vijf cabrio's met...

    45
    • 16 december 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Peugeot 307

    Facelift Friday: Peugeot 307

    62
    • 27 november 2020
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Pack (2005)

    • 28 september 2020
  • Review
    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    Peugeot 307 SW 2.0-16V Premium NAV (2008)

    • 8 september 2020
  • Review
    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    Peugeot 307 Gentry 2.0 16V (2002)

    5
    • 10 februari 2020
  • Review
    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    Peugeot 307 Break XS Pack 2.0 16V (2003)

    1
    • 6 februari 2020
Merk
Merk
  • Review
    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    Peugeot 207 XS 1.6-16V (2006)

    2
    • 16 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude Doos

    Peugeot 405 vs. Fiat Croma - Uit de Oude...

    34
    • 14 april 2021
  • Review
    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120 (2016)

    Peugeot 308 SW Blue Lease 1.6 BlueHDi 120...

    1
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    Peugeot 505 (1983) - In het Wild

    46
    • 3 april 2021
  • Test: Peugeot 508 PSE

    Test: Peugeot 508 PSE

    • 1 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    Elektrische Peugeot e-308 komt in 2023

    27
    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes

    74
    • 31 maart 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep