Peugeot 306 ST 2.0i (1995)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 306 ST 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 172.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik een wat grotere auto wilde hebben na mijn 205 Dturbo, is de keuze gevallen op een 306 sedan. Om het toch leuk te houden dan wel een 2 liter, met spoilerje achterop, anders lijkt de auto toch wel een beetje bedaagd. Voordeel van deze spoiler is dat je de achterkant van de auto kunt zien, want zonder spoiler zie je de koffer niet, en is het altijd gokken met inparkeren. Heb de auto nu een maandje, en bevalt goed. Er zit pit genoeg in de motor. Niet dat ik elke keer er als een gek vandoor ga, maar je kunt mooi onderin toeren blijven, terwijl je toch goed vooruit komt. Het onderstel is volledig gericht op comfort, en nodigt niet echt uit voor een stukje sportief sturen. Misschien dat dit met wat grotere velgen (15 inch i.p.v. de standaard 14 inch) en lagere banden nog wat verandert, maar dat proberen we misschien nog wel. Het verbruik is tot nu toe 1:12. Vind ik best netjes, omdat ik alleen op binnenweggetjes rij.
Wat wel ideaal is, is de grote kofferbak. Je schuift er zo alles in, maar daarom heb ik ook gekozen voor een sedan.
Qua uitrusting is het een complete auto, het meeste zit er wel op. De zittingen vind ik aan de korte kant, en door het originele schuifdak houdt de hoofdruimte ook niet echt over. Ik kan er met mijn 1.95m nog net goed in zitten.
Update 2-08
Mijn 306 heeft gisteren de 2 ton gehaald. Het is nog steeds een fijne auto. Afgelopen zomer mee naar Frankrijk geweest, en dan merk je dat de voorstoelen wat te weinig steun aan de onderbenen geven. (ligt waarsch aan mijn lengte) Had ruim voldoende power om een vouwwagen te trekken, gewoon 130 mee gereden. Verbruik ligt rond de 1:12.5, en dat is alleen op binnenwegen.
Update 6-08
Probleemloos door de APK gekomen. Beetje pasta aan de uitlaat, deze lekte iets tussen een klem. Verder ok.
In verband met de hoge benzineprijzen ben ik nu op ’zuinig rijden’ overgestapt. Met wat eerder opschakelen en langer uitlaten rollen ligt het verbruik nu rond de 1:13.5/14. Scheelt toch nog aanzienlijk.
Update 9-09
Dit voorjaar weer probleemloos door de APK. Een ruitenwisserblad moest vervangen worden, verder niks aan het handje.Ben met het nieuwe rijden gestopt, had er geen lol meer in. Heb de auto nu goed vol zitten, er passen 2 kinderzitjes en een maxicosi op de achterbank weet ik uit ervaring. Begin wel steeds meer een airco te missen, maar de 306 is me nog te goed om in te ruilen. Pas in Duitsland de auto vol gas gehad, 205 op de klok. Auto voelde nog stabiel aan, trilde niet. Prestaties zijn dus ook nog ok.
PROBLEMEN
11-06: Carterpakking lekte wat olie. Hier is een nieuwe pakking tussen gekomen, en nu is de auto weer lekvrij.
2-07: Achterste uitlaatdemper lek, kan gebeuren. Waar ik minder blij mee was is dat ie 200 euro kost!! Dit omdat de 306 sedan al niet veel voorkomt, maar een 2.0 is helemaal zeldzaam.
04-07: APK gekeurd, achterste remblokken (ja, schijfremmen achter) vervangen, verder weinig bijzonders.
05-09: Auto werd wat erg warm, thermostaat en temperatuursensor vervangen, totaal 25 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.