Peugeot 306 GTI 16V (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 GTI 16V |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
ERVARINGEN
Na 2 jaar in een 306 2.0 8v xsi van ’94 te hebben rond gereden leek het mij tijd voor wat snellers, niet dat de de xsi traag was integendeel maar sneller kan altijd.
Na enig zoeken een 306 gti gevonden bij particulier, deze was eerste eigenaar en echt een peugeot liefhebber [rijd nu een 206 rc] wat terug te zien is in de staat van de auto.
Ik kan zeggen dat de auto mij uitstekend bevalt hij stuurt nig wat strakker dan xsi en is beslist niet oncomfortabel,iets waar peugeot heel goed in is.
De auto presteert boven gemiddeld maar dat was te verwachten met minimaal 163 pk en dik 190 newtonmeter aan kopel, maar de vorige eigenaar heeft er een tuningbox en vanaf kat andere uitlaat op laten zetten wat volgens hem in een denk ik iets te optimistiesche 175 pk oplevert.
De auto loopt stationair tikkeltje nervues maar dat hoort bij het karakter van een gti vind ik.
De tekkracht is ook onder de 3000 toeren goed te noemen iets wat ook een sterk pluspunt van de xsi was maar pas echt snel gaat het boven de 4 en 5000 toeren.
Heb er op de autobahn net iets over 230 km per uur voor gehad op de teller dus de beloofde 218 km per uur zit er wel in , o- 100 gaat in dik 8 sec maar kan het het niet precies meten met de cd speler.
Ook een pluspunt van de auto niemand verwacht dat het ding zo machtig veel power heeft echt een wolf in schaapskleren bij de stoplichten verras ik vriend en vijand al moet je de het snel snel uit de startblokken komen wel kennen want dat vergt enige oefening door de lange eerste versnelling, ongeveer oop 3500 toeren zetten koppeling oplaten komen en bij het aangrijpen direct volgas wat resulteert in lichte gecontrolleerde wielspin wat nodig is om de motor niet dood te laten vallen door het lange eerste verzet iets wat wel voordeel geeft bij het sprinten wanneer een ander naar 2 moet schakelen kun jij er nog even doorhalen tot 70 km per uur .[iets wat peugeot ook gebruikte bij de 205 gti]
Minpunt is een beetje de betrouwbaarheid , maar verggeef je ze zo door het fijne stuurkarakter,en goede wegligging.
Tenslotte valt het brandstofverbruik van 1:10 bij stevige rijsteil mij dik mee.
Update 16-09-2007
Deze auto bevalt mij nog steeds erg goed hij rijdt werkelijk heerlijk een echte rijders auto: stuurt strak en comfortabel en sportief tegelijk dit is de maatstaf in zijn klasse hier kan geen toyota carolla of vw golf tegen op! heb er nu 10 000 km mee gereden en peins er nog niet over om hem weg te doen vooral het rijgedrag van deze auto bevalt mij erg goed je stuurt een bocht in en je hoeft nooit meer te corrigeren hij blijft de lijn vasthouden van overhellen is amper sprake en het veercomfort is voor een GTI gewoon goed, en verder heerlijke soepele motor je kunt in z’n 4 30 rijden en zonder problemen versnellen maar 180 in zn is ook mogelijk.
Heb in jaar tijd geen druppel olie bij hoeven te vullen dat was bij mn xsi wel anders....
PROBLEMEN
Het raammechanisme had het kort na aankoop begeven. Het is een zwak punt van de 306 en ook best prijzig met 350 euro.
Hoop dat deze wel wat minder problemen geeft dan de xsi, bij elke beurt was er wel wat aan vervanging toe. Die had denk ik gebrekkig onderhoud en zwaar leven gehad.
Update 16-09-2007
Eigenlijk geen problemem met deze auto gehad er lekte alleen water langs deurrubber naar binnen maar dat was zo opgelost door het rubber los te halen en opnieuw monteren.
Alleen de kosten van grote beurt en apk schrok ik erg van moest wel het nodige aan gebeuren, remschijven en remblokken voor en achter vervangen, airco leiding vernieuwen en vloeistof bijvullen en het hele systeem gereinigt [bij het vervangen van de leiding moest het hele front gedemonteert worden] katelysator demonteren was bij uiteinde lek en moest aan gelast worden en nog wat kleine dingetjes totale kosten schrik niet.....1800 euro! Moet hierbij wel zeggen dat onderdelen als remschijven en blokken afwijken van de gewone 306 modellen en weinig in omgang zijn wat ze dan ook duurmaken. De airco werkt weer uitstekend en de auto loopt als een zonnetje was het dus wel waard, verder is de de beurt uitgevoerd door de peugeot dealer waar ik nooit problemen mee heb.
update 17-08-2008
de auto pas weer naar de garage gebracht voor kleine beurt met apk de apk was geen enkel probleem.
heb de uitlaat compleet laten vernieuwen aan de katalysator was al gelast en de middendemper was ook al erg slecht...kosten.... 1000 euro! Hierbij kwamen kosten van kleine beurt en apk nog.
Dit soort onderdelen zijn voor de 306 GTI niet op voorraad dus samen met de afspraak direct maar doorgegeven wat tijd scheelt.
De airco is vorig jaar bijgevuld maar deze werkte na half jaar al niet meer deze x weer gratis bijgevult met speciale lichtgevende vloeistof om kleine lekage’s op te kunnen sporen met uv lamp na controlle blijkt de condensor lek te zijn. Prijs van een nieuwe 600 euro... dit heb ik weer!
Net voor de apk al 4 nieuwe banden laten monteren dus al met al behoorlijk wat kosten gehad wat overigens niks met de kwalliteit van de auto te maken heeft.
Verder bevalt deze zeer goed, pas een rit van 2 uur gereden en ik dacht wat een heerlijke auto heb ik toch, zit goed rijd goed alleen het versnellen van 100 naar 140-150 bij volgas in zn 6 zet ie even een keel op maar zodra je gas weer oplaat komen is redelijk stil, dat versnellen gaat zelfs in 6 best wel snel.
Met 2 personen kon ik tot 3 x toe van 0 tot 100 in 8 seconden op de stopwatch stond elke x onder de 8 seconden maar ik hou het op 8 seconden terwijl peugeot bijna 9 seconden opgeeft, dit is zelfs nu nog best wel snel vind ik.
Ben nog niet van plan om deze auto te gaan verkopen omdat ie mij super bevalt en heb in 2 jaar het duurste wel zo beetje gehad dus hoop nu beetje uit de kosten te zijn... het verbruik binnendoor van 1:11 kan ik prima mee leven.
update
- 162.000 km
update 30/07/2009
mijn auto is deze week weer weg geweest voor grote beurt en apk.
voor de apk waren geen afkeur punten maar de remblokken en schijven achter waren wel bijna aan vervanging toe dus deze maar laten vervangen portier schakelaar was kapot dus deze ook vervangen en teven de radiateur deze was veroest en begon te bladeren... verder geen bijzonderheden koste me wel weer 1300 euro alles bij elkaar maar er mankeert verder ook helemaal niks meer aan..
heb de auto in december laten chippen orgineel had ie 167 pk bij 6500 toeren en 197 nm bij 5550 toeren na het chippen is dit 182 pk bij 6900 toeren en 217 nm bij 5700 toeren vanaf 1500 toeren is er al 195 nm beschikbaar dit was 165 nm voelde direct wat verschil pakt vlotter op en reageert sneller op het gaspedaal wilde perse bij een bedrijf met rollenbank want meten is zeker weten, de auto bevalt mij nog steeds uitstekend
update 13-09-2010 147440 km
de 1e week van september mijn auto weer weg gebracht voor apk keuring en kleine beurt. heb de distributie laten vervangen niet vanwege de km stand maar de leeftijd van 5 jaar en meteen de waterpomp ook maar laten vervangen ook al mankeerde er niks aan ze konden er nu bij.... ik hoorde al geruime tijd mijn wiellager links voor deze ook meteen laten vervangen.wat ik niet heb gemerkt maar de monteur wel bij het proefrijden is dat de druklager van de koppeling versleten was na toestemming gegeven te hebben de boel los te halen toch maar even gaan kijken deze was inderdaad hardstikke versleten hoewel de koppelingsplaten nog niet deze ook maar mee laten pakken de boel lag nu toch los, de koppeling gaat nu heel soepeltjes en pakt mooi gelijkmatig aan en snel opschakelen van 1 naar 2 gaat nu ook zonder gekraak.
ook verslreten was de stabelisator stang lnks voor wat ik al merkte aan gerammel als ik op een klinker weg reed.naderhand bleek er ook nog een airco leiding lek, samen met de apk en beurt waren de kosten echt schrikken heb even getwijfelt maar heb al zoveel laten vervangen dit toch maar te doen, volgens de daeler is hij techniesch nu in topstaat... laten we dat dan hopen op de bak en motor na is de hele auto nu zo beetje gereviseerd ik hoop echt dat ik volgend jaar een keer uit de kosten kom. de motor heeft volgens mij nog geen enkele slijtage na dik 22000 km dit jaar heb ik geen druppel olie of koelvloeistof bij te hoeven vullen. was ook niet zichtbaar gezakt op de peilstok. dit gaf mij de doorslag om de reperaties te laten uitvoeren en omdat dit toch ook wel een unieke auto is er staan er niet veel van te koop en je ziet ze ook bijna niet rondrijden. de auto rijd nog steeds super dit jaar mee op vakantie geweest naar zuid duitsland vlakbij de tjechische grens 900 km enkele reis dit ging zonder problemen. uiteraard nog even de topsnelheid uigeprobeerd bij plus minus 233 op de teller gaf de navigatie 225 km per uur aan! bijna niet te geloven omdat ik 1 passagier 2 kratten bier en bagae van 2 man voor 2 weken bij me had, volgens het boekje is de topsnelheid 218 km per uur. dit zegt toch wel wat over de conditie van de motor. ben nog steeds zeer te spreken over de rijeigenschapen de weg ligging is top terwijl het comfort ook goed is in iedet geval nooit te hard, typisch peugeot dus.dat trekkracht van een diesel en de eigenschappen van een hoogtoerige benzine wat wil je nog meer? buiten lagere onderhouds kosten om dan...ik kan na veel kritioek van anderen teminste zeggen dat ik hem goed onderhoud.
afgelopen zomer probleemloos door de apk nog mee op vakantie geweest dwars door de alpen de peugeot voelde zich prima thuis op de slinger wegen en haarspeld bochten.
hoewel de auto mij uitstekend beviel heb ik hem in geruild op een peugeot 406 GT 2.2 16v
uit 2003 met slechts 71000 km op de klok krreeg een zeer nette prijs terug dus heb de kans niet laten schieten.
zal de GTI nog wel eens missen vond het toch een fantastische auto en blij dat ik er in heb mogen rijden, zal over de 406 ook een rievieuw schrijven
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.