Peugeot 306 Break XTd 1.9 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XTd 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze break in april 2004 aangeschaft voor 6500 euro met 184dkm gereden.
Waren niet specifiek op zoek naar een 306 break, maar deze was toen zo scherp geprijsd voor een auto van 4,5 jaar oud dat we tot aankoop zijn overgegaan.
XT uitvoering, dus veel luxe aan boord, voorzien van het nieuwe facelift model en een leuke rood metallic kleur maak de 306 break helemaal geen gekke verschijning.
De 306 rijdt lekker comfortabel, stoelen zitten goed en niet geheel onbelangrijk een vlakke laadvloer en niet al te hoge tildrempel.
De 1900 diesel is misschien de snelste niet, maar is wel een zuinige rakker regelmatig behalen wij 1 op 20!
Krijg ook de indruk dat deze motor onverwoestbaar is, motor loopt nog steeds gelijk als bij aanschaf en heeft inmiddels alweer een 80dkm gelopen.
ook olieverbruik is der niet tot nauwlijks(half litertje op 15dkm)
Mocht deze auto zich zo houden, gaan we er zeker nog enkele tonnen aan km’s bij rijden.
PROBLEMEN
Auto heeft hem tot nu aan toen prima gehouden, weleens wat kapot maar geen gekke dingen en meer slijtagegevoelige onderdelen.
bij km stand 200.000 voorremmen compleet vervangen
bij km stand 212.000 distributieriem vervangen
bij km stand 225.000 koppeling vervangen
bij km stand 240.000 alle 4 banden
Verder hier en daar eens een lampje, verder geen gekke dingen.
Minpunten:
Gauw doorottende aircoleiding, wat een kwaal schijnt te zijn. (Kosten incl afvullen en reperatie een kleine 500,-)
Trillingsdemper van multieriem meer dan vaak kapot wat een een brommend geluid gaat geven bij het wegrijden.
En een steeds terug kerend iritante trilling in het stuurwiel rond de 130km.
Verder een problemloze reisauto die doet waar die voor gemaakt is.
Update 28-4-2007, de linker aandrijfas begint nu herrie te maken, zoals het er nu naar uitziet is dat dus de ook de veroorzaker geweest van de irritante trilling in het stuurwiel bij hogere snelheid.
Update 6-6-2007, teller staat nu inmiddels op 282.000 en nog steeds geen centje pijn.
Update 4-9-2007, stand nu 287.000 en komen nu wel onkosten aan, niet schrikbarend, en ook niet onoverkomelijk na bijna 3 ton aan trouwe dienst.
De achteras moet nl. gereviseerdt worden, kosten rond de 400 euro.
Besloten om dit maar te laten doen,en er mee door te rijden. auto is verder technisch in perfecte conditie, motor loopt nog steeds als een zonnetje en auto rijdt ook nog steeds super.
Update 16-10-2007, stand nu 291.000 motor lijkt onverwoestbaar, weer een paar lampjes stuk en dat is het.
update 18-12-2007, stand nu 298.000 en hij gaat gewoon door zonder mankementen.
update bij km stand 299.000 de 306 verkocht en een vw bora tdi aangschaft, dit omdat er vanaf nu een caravan mee moet, en de peugeot zuigdiesel hierin geen trekkampioen is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.