Peugeot 306 Break XS 1.8 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 Break XS 1.8 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De 306 is een comfortabele wagen waar je probleemloos veel kilometers mee af kunt leggen. De 1.8 16V motor is geen felle sprinter van 0 tot 100 maar heeft al bij zeer lage toeren veel trekkracht beschikbaar. Tot 4000 toeren blijft het daarbij aangenaam rustig in het interieur. Boven dit toerental neem het geluidsniveau toe al is dat nooit echt storend.
Het XS type is ruim voorzien van accessoires. Regensensor op de ruitenwissers, climatronic, sportvelgen, sportstoelen, afstandbediening op de sloten en aluminium-look elementen in het interieur.
Ook op veiligheidsgebied zijn er een aantal zaken voorhanden: 4 airbags, ABS en rondom schijfremmen.
Nadeel van de schijfremmen is dat de achterschijven bij slecht winterweer en veel snelwegkilometers vuil slaan en dan even tijd nodig hebben om ’schoon te draaien’ voordat maximale remkracht beschikbaar is. Mogelijk is dit ook een gevolg van de open structuur van de velgen.
De motor slikt probleemloos LPG (tank van 60 ltr, rechts in achterbak geplaatst).
De Break uitvoering is bij harde wind wel gevoeliger voor zijwind als andere carroserievarianten. Bij andere weertypen blijft de wegligging tot op topsnelheid vertrouwenwekkend en goed.
Concluderend kun je zeggen dat de 306 een comfortabele reiswagen is waar probleemloos veel kilometers mee afgelegd kunnen worden terwijl je ondertussen geniet van de voorhanden zijnde accessoires.
PROBLEMEN
De stekkeraansluitingen voor de zij-airbags zijn aan de onderkant van de bestuurdersstoel geplaatst.
Tijdens het rijden "werken" deze stekkers waardoor het airbag lampje in het dashboard gaat branden. Na 44.000 km zijn deze stekkers verwijderd en zijn de draden aan elkaar gesoldeerd. Volgens de Peugeot dealer een bekend probleem dat onder garantie is opgelost.
Na 50.000 km is de LPG-management stekker vervangen. Deze stekker geeft tijdens het rijden op LPG aan het motormanagement door dat er op benzine gereden wordt.
Kenmerk is dat het storingslampje voor het motormanagement in het dashboard gaat branden. Een reparatie die onder garantie van de LPG installatie-leverancier uitgevoerd is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren