Peugeot 3008 Online 1.6 THP (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Online 1.6 THP |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Opnieuw een Peugeot 3008
- 350 km
Ik ben een trouwe Peugeot rijder. Inmiddels ben ik volgens mij aan mijn zevende toe. De eerste heb ik in 1989 gekocht en dat was een rode Peugeot 205 accent met een 1.1 l motor. Deze was twee jaar oud maar had nog weinig kilometers gereden. Na twee jaar heb ik die ingeruild voor een nieuwe 205. Daarna volgden een 106 en 306 om via de 307 te belanden bij de 3008. Het model dat door het journaille als foeilelijk is afgeschoten. Iets dat ik tot op de dag vandaag maar niet kan begrijpen. Wel eens naar bijv. een Grand Scenic gekeken? Die is pas lelijk. Dat ik tot nu toe voor Peugeot gekozen heb heeft niet alleen met de auto zelf te maken. Een fijne dealer op loopafstand is ook veel waard. Ik heb ook een paar keer geprobeerd Peugeot ontrouw te zijn, maar zonder succes.
Ondanks dat mijn vorige 3008 pas twee jaar oud was en er nog net geen 50.000 op de teller stond besloot ik toch naar een nieuwe auto te gaan kijken. Mijn banden moesten binnenkort vervangen worden en de CO2 tax per 1 juli zou een prijsstijging van €1350,- betekenen. Verder waren er ook de nodige leuke aanbiedingen die het de moeite waard maakten om inruilen te overwegen. Nu kon ik natuurlijk direct naar mijn dealer stappen, maar ik besloot mijn licht ook bij een paar andere merken op te steken. Eerst bezocht ik de VW dealer voor een proefrit met een Tiguan. Wat een fijne en mooie auto is dat! Vooral het ontbreken van rammels en kraakjes (zo eigen voor de Peugeot) viel in positieve zin op en ook vering (net wat soepeler dan de 3008) en wegligging vond ik top. Toch viel de Tiguan af vanwege de absurd lage inruilprijs voor mijn 3008 en de exorbitant hoge prijs voor een beetje gemotoriseerde en opgeleukte versie van de Tiguan. Daarna heb ik gereden in de Citroen C5 Tourer met luchtvering. Prachtig model met alle toeters en bellen en heerlijke elektrisch verstelbare stoelen. En natuurlijk die ongelooflijke luchtvering. De meest gemene klinkerbestrating werd gladgestreken. Dit moet je echt een keer ervaren hebben. Maar de keerzijde van deze vering is het vreselijk deinerige gedrag. Zelfs in de sportstand veranderde dat niet of nauwelijks. Mijn partner werd al snel naar van al dat gedein, dus dat was het einde van de C5. Toen voor het eerst van mijn leven langs geweest bij Volvo. Een ontzettend aardige verkoper deed erg zijn best om de overstap naar een V60 interessant te maken. Maar voor Volvo geldt hetzelfde als voor VW. De basisprijs stemt je nog hoopvol, maar als je hem vervolgens uitrust op Peugeot niveau dan raak je compleet aan de bedelstaf. Scheelt gewoon duizenden euro's. Dus uiteindelijk zat ik gewoon weer bij mijn dealer aan de koffie en beklaagde ik mij over het feit dat overstappen naar een ander merk zo ingewikkeld was. De dealer knikte begripvol en vond dat ik mijn tijd beter aan iets anders had kunnen besteden.
Ik twijfelde tussen een 3008 of een 508. Opvallend is dat dat in prijs nauwelijks uitmaakt. De proefrit in de 508 was een regelrechte teleurstelling. Zal wel aan mij gelegen hebben en het feit dat ik met een goedkope uitvoering op pad werd gestuurd. Behalve de goede vering en het lage geluidsniveau werd ik er niet echt vrolijk van. De binnenkant vond ik ronduit saai, de stoelen matig, de deuren klapperden en in het dashbord zat ondanks de weinige kilometers al een storende trilling. Nou niet de kwaliteitsbeleving die je van een topmodel zou mogen verwachten. Dat kan en moet echt beter kunnen. Maak zo'n topmodel dan gewoon wat duurder, zodat je echt met Duitse auto's kunt concurreren. Mijn dealer was ontdaan over zoveel negativisme over hun goed verkopende topmodel (vooral leasers denk ik). We zijn nog bij andere net binnengekomen duurdere versies wezen kijken -en toegegeven dat zag er wel veel beter uit- maar ik was klaar met de 508.
Dan toch maar weer een 3008. Er was een heel aantrekkelijke aanbieding in de vorm van een zg. online versie. Gebaseerd op de Allure met lederen bekleding en een panorama dak. Dat online slaat op een voorziening om in de auto te kunnen internetten. Had van mij niet gehoeven maar het zit er standaard bij. Dit actiemodel gecombineerd met extra inruilkorting en een redelijke inruilprijs maakte dat ik de knoop doorhakte en de koop was daarna snel gesloten. Omdat het een actiemodel betrof kon ik verder geen opties uitkiezen. Ik moest daardoor wel afscheid nemen van grip control, de gelaagde zijruiten en mijn JBL speakers. Jammer maar het was niet anders. De dealer heeft de standaard speakers vervangen door een set van Pioneer. Omdat de auto voor 1 juli op kenteken gezet moest worden was ik opeens binnen drie weken in het bezit van mijn nieuwe 3008. De champagne kleur is werkelijk schitterend en de grijslederen bekleding met witte strook in het midden staat de auto goed. Opvallend is dat de auto toch iets anders aanvoelt dan de vorige. Stationair hoor of voel je de motor nu helemaal niet meer en het onderstel lijkt nog wat stiller. Op de snelweg lijkt hij daarentegen weer wat lawaaiiger. Komt waarschijnlijk door de andere en grotere wielen (17 ipv16 inch) en het ontbreken van gelaagde zijruiten die ik hiervoor wel had (onze overlevingskansen in het geval we te water raken nemen nu wel weer enorm toe). Heerlijk hoog gezeten op lekkere stoelen (met wel nog steeds 5 cm te korte stoelzittingen! dat was beter voor elkaar in de C5 en Tiguan, hoewel ik in de Tiguan de rugleuningen weer te smal vond), omringd door een prachtig en praktisch interieur, met een grote kofferruimte en een klep waar ik op kan gaan zitten om mijn wandelschoenen aan te doen rij ik weer gelukkig rond en gaan we binnenkort op vakantie naar Frankrijk. Ook nieuw voor mij is het panoramadak. Had niet gedacht dat dat zo'n positieve invloed zou hebben op de sfeer in de auto. Echt een prachtig gezicht. Is het dan alleen maar positief gesteld met mijn nieuwe voiture? Nou niet helemaal. Al snel kraakte er twee portieren als ik over een drempel reed. Niet een licht krakje, nee het klonk alsof het hele portier ontwricht werd. Dat heb ik zelf weten op te lossen door de ruimte tussen de rubbers met "anti kraak" in te sprayen. Gewoon te krijgen bij de Gamma. Het is nu bijna over, maar helemaal happy ben ik er nog niet mee. Verder heb ik alweer de eerste rammel/trilling in het dashbord als ik over een klinkerweg rijd. Daar had mijn vorige 3008 ook last van. Dat is toen goed opgelost door de houder van het schermpje van de routenavigatie vast te kitten op de bovenkant van het dashboard. Ik kijk (cq. hoor) het nog even aan en anders toch even langs bij de garage. Peugeot zou eens een keer een Tiguan uit elkaar moeten halen en kijken hoe ze een auto in elkaar zetten bij VW. De Pioneer speakers (400 euro) geven een redelijk geluid, maar ook zeker niet meer dan dat. De dame van de navigatie
klinkt nu wel wat blikkeriger dan toen zij weergegeven werd door JBL speakers.
Maar per saldo ben ik weer erg blij met mijn 3008 en vind het in deze kleur en uitvoering een plaatje. Ik hoop er weer tienduizenden kilometers met veel plezier mee te rijden. Binnenkort zet ik nog een paar foto's bij de tekst.
Positief:
Mooi model
Praktisch en ruim interieur
Mooi afgewerkt
Panoramadak
Fijne stoelen
Zuinig
Negatief
Net te korte zittingen
Rammels en kraakjes
twee en een half jaar later
- 50.000 km
Wat gaat de tijd toch snel. Inmiddels 2,5 jaar en 50.000 km verder, dus er valt wel wat te vertellen over mijn 3008 ervaringen.
Laat ik voorop stellen dat ik het een heerlijke reisauto vind. Ik ga er vier keer per jaar mee naar Frankrijk en dat is met deze auto geen straf. Grote kofferbak, fijne motor en versnellingsbak, lekkere stoelen, relatief stil (zeker met winterbanden) en een keurig verbruik (in de vakantie haal ik makkelijk 1op 15) dragen aan het plezier bij. En de garage ziet hij ook niet al te vaak. Wel pech gehad toen ik hem net had. Hagelbuitje in Frankrijk veroorzaakte 4500 euro schade. Het zijn met name de kleine ergernissen die inmiddels aardig bij elkaar optellen. De auto is gewoon niet goed in elkaar geschroefd of de materialen zijn niet goed genoeg, maar alles rammelt en trilt in het interieur als je over iets anders rijdt dan glad asfalt en dat zou toch niet mogen bij een moderne middenklaser. Dat doet zeer afbreuk aan de verder goede kwaliteitsbeleving. En de zaken die ik hierover bij de dealer heb aangekaart zijn niet echt opgelost. Ook een probleem met het toerental van de motor was onoplosbaar totdat na de garantie een duur onderdeel vervangen moest worden en het geraas bij een koude motor opeens tot het verleden behoorde. Als ik op dit moment een nieuwe auto zou gaan kopen dan weet ik zo net nog niet wat ik zou doen. Misschien dat ik dan toch maar eens een keer een overstap waag naar een merk met een betere reputatie qua bouwkwaliteit. Dat zou dan mijn stille protest zijn tegen Franse arrogantie en gemakzucht.
inruilen
- 65.000 km
Inmiddels staat er 65000 op de teller en tijd voor een update. Er zijn een paar dingen gebeurd die ik wel met jullie wil delen. Ten eerste was daar het onverwachte oliegebruik. Tijdens de zomervakantie kreeg ik een melding dat het oliepeil te laag was. Dat was schrikken want dat had ik nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk heb ik 3 liter (!!) bjgevuld, dus dat was kantje boord. Terug van vakantie toch maar eens even naar de garage gegaan. Daar gaven ze geen krimp en zeiden ze dat het gezien het kilometrage binnen de norm viel. Mijn gesputter bracht daar geen veandering in. Sindsdien neem ik maar een litertje olie mee. Vervolgens begon de motor in te houden. Die bleek vervuild en moest tegen hoge kosten worden gereinigd. Uiteraard was de garantietermijn verstreken, maar vanwege mijn langjarige trouwe klandizie heeft de dealer de nota van ruim 700 euro voor zijn rekening genomen (waarvoor lof).
Na de zomer begon het te kriebelen. Ik wilde wel weer eens wat nieuws en nu eens geen Peugeot. Iets wat ik bij de aanschaf van mijn huidige mobiel ook had bedacht..
Ik ben een flink aantal dealers langsgeweest. Te beginnen met Renault. Ik heb gereden in de nieuwe Kadjar en de Espace. Leuke auto die Kadjar, maar geen liefde op het eerste gezicht en ik vond de demping niet erg fijn. Op een lange hobbel op de snelweg klapte de auto zo hard terug in zijn veren dat het in mijn rug schoot. Dan de Espace. Echt prachtig om te zien. Ik reed in de 200pk automaat. Erg fijn allemaal en het allerfijnst waren wel de fauteuils. Tienvoudig verstelbaar, pure verwennerij. Maar de Espace is voor met zijn tweeen veel te groot en een echte afknapper was dat hij nog erger rammelde dan mijn eigen 3008. Echt ongelooflijk! De verkoper verdedigde dat nog door te vertellen dat het om een exemplaar uit de voorproductie ging. Ja, ja maak dat de kat maar wijs.
Vervolgens naar de Mitsubishi dealer. Wat de verkoper dacht van de aanschaf van Een Outlander PHEV door een particulier. Nee dat had hij nog niet eerder meegemaakt en uiteindelijk ontraadde hij dat ook. Veel te duur voor een particulier. Ik heb er toch mee gereden en dat was een fijne proefrit. Je merkt niets van de combi van een benzine en elektrische aansrijving. Knap staaltje techniek. De gewone benzineversie vind ik ondergemotoriseerd dus de Outlander viel ook af.
Vervolgens naar de Subaru dealer om een Outback uit te proberen. Weer eens heel wat anders. Grote ruime auto tegen een zeer beschaafde prijs. Rijdt en zit prima, maar wat onpersoonlijk en het thuisfront vond het een uitgesproken lelijke auto (geheel mee oneens, maar ja). Wat zeer opmerkelijk was dat de opkoper die door verkoper gebeld werd voor de inruilwaarde, vroeg of er motorproblemen waren en dan met name als gevolg van een vervuilde motor. Mijn ervaring hiermee was dus in het geheel geen toeval maar een probleem dat zich kennelijk vaak voordoet bij de 1.6 thp motor. En ik kon dus verklaren dat mijn motor brandschoon was. De vierde was de b220 4 matic van Mercedes. Tsja wat zal ik hier eens over zeggen. Een beetje aangekleed kost deze versie al gauw 50k en dan verwacht je wel wat. En dat viel eigenlijk allemaal een beetje tegen. Aardig interieur maar niet echt bijzonder. Harde plastics in overvloed, geen fantastisch meubilair, in vgl met de 3008 beperkte kofferbak (de b200 is sowieso kleiner dan de 3008) etc. Ook de automaat vond ik in de lage versnellingen niet heel erg beschaafd. En zelfs de mercedes was niet geheel rammelvrij. Reden om over te stappen, nee dus eigenlijk niet. En wat me helemaal tegenviel was dat ze geen leenauto's hadden als je je auto voor een beurt bracht(!). Aan de rand van een groot bedrijventerrein waar je zonder auto geen kant opkunt is dat gewoonweg een schande.
Dus jullie raden het al. Toch maar weer langs gegaan bij de peugeotdealer. Het rondje dealers had me geleerd dat de perfecte auto in mijn prijsklasse niet bestaat en dat de 3008 die eigenlijk nog het meest benadert. Bij de dealer was ik er snel uit. Ik heb mezelf verwend met de 165 pk benzine versie met autmaat en alle opties die er waren (dus ook met het compleet lederen interieur waar ik zeer nieuwsgierig naar ben). Dan bleef ik nog steeds een stuk onder de prijs van een b220 en de boven verwachting hoge inruilprijs gaf het laatste zetje.
Moraal van het verhaal: het gras bij de buren is altijd groener totdat je eens een keer echt goed gaat kijken hoe groen het echt is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.