Peugeot 3008 HYbrid4 2.0 HDi Blue Lease (2013)

autoreview

Peugeot 3008 HYbrid4 2.0 HDi Blue Lease (2013)

Signalement

Uitvoering3008 HYbrid4 2.0 HDi Blue Lease
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst17.680 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk afgeleverd

  • 12 km

Na verandering van werkgever moest ik mijn Touran 1.6TDi Bluemotion uit 2011 inleveren na 120.000 probleemloze comfortabele kilometers. Bij mijn nieuwe werkgever moest ik het voorlopig doen met een Passat CC tot einde proeftijd. Zo'n CC valt behoorlijk tegen als je het comfort en de (hoofd)ruimte van een Touran gewend bent en ik was dan ook blij dat ik begin november zelf een auto mocht uitzoeken.

Omdat ik in mijn nieuwe baan niet meer zoveel kilometers hoef te maken en alleen een koffer en laptoptas hoef mee te nemen was de enorme ruimte van een Touran niet meer nodig. Ik ben echter wel enorm gehecht aan een hoge zit dus dat houdt de keuzemogelijkheden nog een beetje overzichtelijk.

De Prius wagon heeft een lekkere lage bijtelling en ik ben enthousiast over elektrisch rijden maar hij valt uiteindelijk af, mede vanwege de onprettige zit achterin. De stoeltjes kunnen niet worden verwijderd, en er is dus geen mogelijkheid de buitenste twee een stukje naar binnen te schuiven. Daardoor zitten de twee kinderen tegen de deur aangeplakt en dat is een stuk minder comfortabel als op een bank. Bovendien is het niet mogelijk om de auto te leveren zonder de overbodige 6e en 7e "zitplaats" waardoor veel kofferruimte verloren gaat.

Dan valt mijn vrouw voor de Sportage en na een proefrit moet ik toegeven dat dit een hele fijne auto is, ondanks het wat schreeuwerige uiterlijk. Vlak voordat ik de offerte naar de leasemaatschappij laat sturen lees ik echter een artikel over de 3008 Hybrid4. De 3008 viel bij eerdere autokeuzes af vanwege de belachelijk brede middenconsole maar dat is nu niet zo'n probleem meer omdat ik geen ritten meer hoef te maken van 600-800km. Het uiterlijk is bij de hybride uitvoering ook opgeknapt door aanpassing van het traliewerk in de grille en de Hybrid4 aandrijving met dieselmotor wekt mijn interesse.

De eerste proefrit poging mislukt omdat de dealer vergeten is de auto te reserveren maar de tweede keer gaat het gelukkig wel goed. De auto is niet super ruim maar de Hybrid4 met automaat plus flippers rijdt heerlijk ontspannen en de zit is prima. Ik ben om en laat een 3008 Hybrid4 Bluelease bestellen in Vapor Grey met een Head-up display als optie.

Na wat gedoe met een toegezegde i-pad die ik uiteindelijk toch nog krijg en het tot twee keer toe uitstellen van de afleverdatum zonder mij in te lichten kan ik uiteindelijk op 26 februari de sleutels in ontvangst nemen.

De gekozen kleur staat de auto goed maar het valt mij op dat de radio anders/kleiner is als de radio in de demo-auto. Het blijkt een nieuwer type te zijn en het voordeel is dat ik nu een bergvakje heb om mijn telefoon in te leggen.

Er waren wat problemen rond het bestellen en leveren van de auto maar tijdens een goed gesprek met de nieuwe filiaalmanager is beterschap toegezegd. Het belangrijkste is dat de auto prima voldoet en ik ben er echt blij mee.

De eerste kilometers

  • 320 km

De eerste paar honderd kilometer zitten er alweer op en ik begin al te wennen aan de bediening. Met name de knoppen op de stokjes achter het stuur zijn even wennen maar ik geloof dat ik het toch beter vind als knopjes op het stuur. Na bijna een half jaar in een Passat CC is het een verademing om weer wat ruimte rond mijn hoofd te hebben en een beetje hoger boven het wegdek te zitten. Het geeft ook een goed gevoel om elektrisch vanuit de garage naar de snelweg te rijden en daarna vanaf de snelweg naar het werk v.v.

Filerijden is gemakkelijker als bij een handbak maar het nadeel is dat de minimumsnelheid op de elektromotor eigenlijk iets te hoog is. Hij kan niet langzamer als 12 km/h waardoor je remmend in de file voortschrijdt. In afwerking en vernuft vallen mij wel wat verschillen op ten opzichte van de Skoda en Volkswagens waarin ik de afgelopen jaren heb gereden. Het is bij Peugeot toch allemaal iets minder doordacht en mooi afgewerkt als bij onze Duitse vrienden. De buitenspiegels zijn geweldig. Ze zijn van het formaat badkamerspiegel en helemaal dode hoek vrij af te stellen.

Qua rijgedrag valt mij op dat de auto wat tijd nodig heeft om op het gaspedaal te reageren als je al wat vaart hebt. Met mijn rijstijl is dat geen enkel probleem maar ik denk dat de zogenaamde sportieve rijders zich hier aan zullen irriteren. Maak dus eerst een uitgebreide proefrit en laat je niet alleen maar leiden door de bijtelling. Misschien brengt de sportstand uitkomst voor mensen met een hoge testosteronspiegel maar ik hou het voorlopig op auto en ZEV.

Ik zal het verbruik gaan bijhouden in de verbruiksmonitor maar de eerste 5.000 kilometer kun je daar nog niets zinnigs over zeggen.

We beginnen aan elkaar te wennen

  • 2.570 km

Sommige auto's voelen bij mij direct aan als een soort verlengstuk van m'n lichaam. Alles reageert dan zoals ik instinctief verwacht en het is gemakkelijk de grenzen te bepalen. Bij de 3008 is dat helaas niet zo. Ik begin na zo'n 2,5 duizend kilometer eindelijk een beetje vertrouwd te raken met de auto maar ik durf er bijvoorbeeld nog niet al te hard een bocht mee in te duiken. De automaat functioneert prima. Hij selecteert onmerkbaar het juiste verzet en ook bij het uitrijden van een bocht of rotonde staat ie precies waar ik 'm wil hebben.

Het diesel hybride rijden bevalt verder uitstekend. In het begin vond ik het nogal storend dat de dieselmotor tijdens een stukje door de bebouwde kom heel vaak aan en uitgaat (soms maar voor een paar seconden) maar dat begin ik al aardig onder controle te krijgen. De dieselmotor was in het begin vrij rumoerig maar wordt al wat stiller. Het blijft leuk om alleen op elektromotor te rijden en het is een uitdaging om het bijspringen van de diesel zo lang mogelijk uit te stellen.

Inmiddels ook zo'n 700 kilometer op de autobahn achter de rug en twee keer heel kort op topsnelheid gereden. Hij lijkt wel begrenst want de auto geeft mij absoluut niet het gevoel dat ie bij 195 km/h op z'n max zit. Ook bij hoge snelheden voelt de auto goed aan zonder trillingen, herrie of een gevoel dat je de controle verliest. Bij het uitvoegen naar een snellere rijbaan is de acceleratie in "auto" stand soms te traag om er tussen te komen dus heb ik vandaag voor het eerst de stand "sport" geprobeerd. Wat een verschil is dat zeg, bij het intrappen van het gas schakelt ie direct terug en accelereert als een ding zodat je in no-time van 110 naar 150 schiet.

Met het verbruik wil ik mij pas gaan bezighouden na zo'n 5000 kilometer als de auto een beetje is ingereden. Het valt mij al wel op dat de boordcomputer een hoger verbruik aangeeft als de werkelijkheid, bij mijn vorige auto's was dat precies andersom. Ik verwacht dat het praktijkverbruik uiteindelijk tussen de 4,5 en 5 l/100km zal uitkomen maar daar zit ik nu nog wat boven met 5,66.

Ingereden

  • 6.450 km

Na ruim 6000 kilometer is de 3008 al lekker ingereden. De auto voldoet prima in de bergen, op de autobahn en in de stad. In de sneeuw op bergweggetjes komt de 4WD in combinatie met winterbanden goed van pas en voelt daadwerkelijk prettiger aan als 2WD.

Het verbruik ligt over de eerste kilometers, vooral bij veel snelweg, fors hoger als het zogenaamde testverbruik. In die testen komen natuurlijk ook geen urenlange snelwegritten met 130 km/h voor dus zo gek is dat niet, zeker met zo'n zware hoge auto. Het blijft echter een rare zaak dat ik voor mijn laatste 3 auto's 25% bijtelling betaalde terwijl het praktijkverbruik lager was als bij deze 14% auto.

Vergeleken met zijn eigen soort zoals de Quasqai, CX5, X1, Sportage en Tiguan valt het verbruik nog wel mee en het hybride rijden geeft toch wel wat extra. Nu de auto is ingereden zal ik mij wat meer gaan bezighouden met zuinig rijden. In combinatie met een wat hogere buitentemperatuur en zomerbanden verwacht ik dat het verbruik nog wel wat zakt.

De auto voldoet verder prima en ik wil wel vast wat plusjes en minnetjes kwijt:
+ prettige zitpositie
+ lekkere grote stoelen
+ goede geluidsinstallatie
+ hybride aandrijving geeft extra rijplezier

- kaart van Navigatie is al 2.5 jaar oud
- overdreven brede middenconsole beperkt de beenruimte
- geen allemansvriend

Met de laatste opmerking bedoel ik dat het vrij veel tijd heeft gekost om vertrouwd te raken met de auto. Inmiddels kan ik er mee gooien en smijten en denk ik hem wel de baas te kunnen in noodsituaties.

Fijne auto

  • 17.680 km

Na drie maanden staat er toch alweer bijna 18.000 kilometer op de teller. Ik dacht dat ik veel minder zou gaan rijden maar dat valt (gelukkig) wel mee. Ongeveer een derde van de kilometers worden gemaakt in Duitsland en de helft op de Nederlandse snelwegen. Met een normale rijstijl blijft het gebruik hangen rond de 5.3 L/100km. Met een normale rijstijl bedoel ik rustig optrekken en uit laten rollen in de versnelling (wat men tegenwoordig het nieuwe rijden noemt) Ik houd indien mogelijk de maximum snelheid aan, en in Duitsland de adviessnelheid.

Als ik de economy meter in het groene vlak hou, ook met optrekken, is de maximumsnelheid zo'n 110 km/h maar dan komt het verbruik wel ver onder de 5 L/100km uit. Dat hou ik nooit langer als een paar honderd kilometer vol maar als je zou willen kun je vrij zuinig rijden, ondanks het lompe koetswerk.

Verder bevalt de auto nog steeds goed. Geen rammeltjes of kraakjes en ik ben erg blij met het hybride systeem. De diesel slaat automatisch af als ie niet nodig is zonder vrij zetten en voet van de koppeling zoals bij mijn vorige start stop systemen. Met name in de stad, voor stoplichten en in files erger ik mij soms aan al die ouderwetse auto's die met ratelende motors walmend stilstaan.

Op langere ritten valt mij wel op dat de stoelen wel groter zijn maar wat minder steun geven als de Skoda en VW stoelen die ik was gewend. Wel een goede aanleiding om het twee uur rijden, kwartiertje rust wat strikter aan te houden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 707
 
Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)
€ 759
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens