Peugeot 208 GTi 1.6 THP 200pk (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 GTi 1.6 THP 200pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 44.750 km |
KM-stand laatst | 47.500 km |
Eerste 3000km zitten erop
- 47.500 km
Een aantal weken terug heb ik deze prachtige wolf in schaapskleren gehaald (208 GTI) van bouwjaar 2014 met iets minder dan 45.000 km op de teller. Inmiddels zijn we 3000km verder en kan ik al het een en ander over de auto vertellen.
1. Ik mis een "beschaafde" rijmodus.
In mijn Alfa Mito 1.4T Multi-air TCT had ik de beschikking over 3 rijmodussen (DNA). Dynamic (gaan met die banaan), Normal (beschaafd) en All Weather (voor slecht weer). Deze 208 GTI mist verschillende modussen met als gevolg dat deze altijd in de Dynamic stand gaat voor mijn gevoel. In de eerste en tweede versnelling is het gas amper te doseren en wil hij alsmaar vooruit. Gelukkig heeft de Peugeot hoog koppel onderin de toeren en wil deze prima 30 in zijn 3 rijden of 40 in zijn 4 en daaruit weg accelereren. Toch nog niet zo'n ramp om mee in de stad te rijden als was het filerijden in de Alfa toch net wat relaxter.
2. Je kunt er een zuinig verbruik mee realiseren.
Deze auto is zoveel zuiniger dan mijn Alfa Romeo Mito terwijl de opgegeven waardes niet ver van elkaar liggen. Dat was een 1.4 Turbo en dit is een 1.6 Turbo (beide met 4 cilinders). Waar het verschil hem dan in zit, ik heb geen idee. Wel is dit een handgeschakelde auto en heeft deze auto meer koppel onderin de toeren waardoor hij makkelijk in een hogere versnelling te rijden valt zonder dat hij begint te schokken of vermogen mist. Beide auto's wegen +- 1135 kilo dus daar kan het ook niet aan liggen. Tot nu toe heb ik hem flink ingetrapt inclusief een weekend weg met vrienden en een volgepakte auto richting de Ardennen. Een gerealiseerd verbruik van meer dan 1 op 13 is in mijn optiek helemaal niet slecht. Als je gewoon normaal doet en af en toe gas geeft bij een stoplichtje is 1 op 15 te realiseren, dat durf ik met zekerheid te stellen. Top prestaties voor een auto met 200 pk.
3. Comfort is in orde
Hij is zeker niet te hard geveerd en pakt drempels wederom soepeler dan mijn Mito. Wel hoor ik wat gekraak van achteruit komen bij stevige drempels die je schuin neemt om woonwijken in te komen. Dit kan komen doordat de motorolie los en het reservewiel samen in de bak van het reservewiel liggen en beiden niet goed bevestigd zijn zoals ze horen. Die motorolie heb ik echter meteen ook al nodig gehad. Na de eerste 1500 km kreeg ik al de melding en er ging inderdaad een goede halve liter 0w30 bij. Het lijkt erop dat deze auto dus ook veel olie verbruikt net zoals de meeste direct ingespoten injectiemotoren. Wel heb ik niets te klagen gehad over haperingen en wordt het vermogen continu lineair verdeeld. Ik tank daarentegen wel EU98 vanaf het begin (vorige eigenaren schijnen dat ook gedaan te hebben).
4. Tot nu toe niets meer dan lof.
Top autootje wat voor Nederlandse begrippen voor een schappelijke prijs te rijden is. Ik denk dat er weinig sportieve auto's zijn die voor dit bedrag per maand gereden kunnen worden. De verzekering valt alles mee en het verbruik en wegenbelasting ook. Over een aantal duizend kilometers zal ik de volgende review online zetten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.