Peugeot 208 Allure 1.6 e-HDi 92pk (2012)

autoreview

Peugeot 208 Allure 1.6 e-HDi 92pk (2012)

Signalement

Uitvoering208 Allure 1.6 e-HDi 92pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst125.890 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij is besteld!

Zo! Na lang wikken en wegen tussen allerlei belastingvrije auto's uiteindelijk toch voor de 208 gekozen. Niet in de belastingvrije uitvoering, maar in een leuke 1.6 e-hdi met 92 pk. Helaas 98 gram Co2 ipv 91. Maar wel veel rijplezier.

Ik heb de keuze zitten maken tussen een 1.2 Vti (benzine) en deze diesel. Er vanuitgaande dat de benzine 1:16 gaat rijden en de diesel 1:18 en dat we voor beide weer gewoon wegenbelasting gaan betalen per 1-1-'14 zat er een klein verschil in jaarlijkse kosten. De aanschafprijs van de diesel was uiteraard wel fors hoger. Toch heb ik het comfort en rijplezier van de diesel hoger ingeschat dan van de 3-cylinder benzine motor. Omdat de gebruikerskosten nauwelijks van elkaar afweken heb ik de meerprijs en de eventuele hoger afschrijving voor lief genomen en de diesel besteld.

Hij is besteld in 3-deurs, zwart, met de volgende opties
- Glazen panoramadak
- JBL geluidsinstallatie
- 17" velgen
- Parkeerhulppakket
- Mistlampen met cornering functie
- Armsteun
- Navigatie

Standaard is de auto al voorzien van climate control, licht/regen-sensor, centrale vergrendeling en afstandsbediening en een touchscreen ala Ipad.

Het enige jammere van Peugeot is dat zij tot voor kort een cd-speler leverde wanneer een klant koos voor de optie navigatie (standaard is er geen cd-speler aanwezig). Helaas heeft Peugeot deze cd-speler nu geschrapt uit de lijst terwijl de prijs voor de optie naviatie wel hetzelfde is gebleven! Slecht!

De verwachting is dat de auto in september wordt geleverd. Van de GT ga ik deze week afscheid nemen. Dit was een geweldige auto! Ik verwacht dat de volgende eigenaar hier heel veel plezier aan gaat hebben. Voor mij waren de maandlasten de reden om de auto te verkopen en te zoeken naar een goedkopere.

Ik hoop jullie vanaf september op de hoogte te kunnen houden van mijn bevindingen.

Hé hé. Vandaag is de dag

  • 10 km

Vandaag is de dag. Auto staat klaar, ik ga vanavond rondjes rijden. Bevindingen volgen zo snel mogelijk!

De eerste 100

  • 100 km

Nou, de eerste 100 zaten er snel op. Wat een fijne auto!

De aflevering verliep vlot en soepel. Het touchscreen vergt even studie. Telefoon gekoppeld en USB ingeladen, de rest ontdek ik wel.

Over de USB. Je moet zorgen dat je een mini-usb stick gebruikt, anders wordt je bekerhouder onbruikbaar. Je stoot dan iedere keer tegen de usbstick. Het lijkt me dat die aansluiting daar op den duur kapot van kan gaan.

De stoelen, Allure, dus standaard met half leder zitten heerlijk. Ok, ik heb nog nooit zo fijne stoelen gehad als de lederen zetels in de Alfa GT, maar deze voldoen prima. De extra aankoop voor een middenarmsteun kan ik iedereen adviseren.

Ook het glazen dak is erg leuk. Geeft veel licht en de blauwe sfeerverlichting in het donker is erg grappig.

Het rijden, toch wel mijn grootste angst (na een 150 pk diesel en 6'bak in de Alfa) valt niet tegen. Ok, je merkt dat het maar 92 pk zijn, maar de auto komt er prima mee vooruit. De versnellingsbak is even wennen. Ik heb het gevoel dat de versnellingen erg lang zijn, een rotonde nemen in drie is daardoor minder prettig. Hier kom ik in mijn volgende review zeker op terug.

De geluidsinstallatie van JBL is zeker ook een advies! Het pompt de standaard geluidskwaliteit erg op. Ook hier moet ik wel de kanttekening maken dat de Bose in de Alfa 'voller' klonk.
Helaas hoor ik al direct een resonantie vanuit de rechterdeur. Het klinkt alsof er iets is met de tweeter. Hier ga ik dus even mee terug naar de dealer.

Het sturen en comfort is, ondanks de 17" wielen prima. Valt me niets tegen. Het kleine stuurtje is erg direct! Het viel me op dat ik soms te ver instuur omdat het zo soepel gaat. Gelukkig voelt het stuur wel lekker zwaar aan. In de Mito en Punto vond ik het erg gevoelloos, hier niet.

Tot dusverre de eerste 100 kilometer. Ik ga het verbruik hier bijhouden (want een zuinige auto was het grootste argument bij aankoop).

De eerste 1000

  • 1.200 km

De eerste 1000. Al zijn het er eigenlijk alweer 1200. We zijn vandaag twee weken samen onderweg.

Het rijden gaat prima. Vermogen van de 92 pk is voldoende. Wat me toch enigzins tegen valt zijn de lange versnellingen. Bij overschakelen moet je opletten dat je niet in een 'dip' terecht komt. Daarnaast kan ik er nog niet altijd aan wennen dat ik niet in de derde versnelling over een rotonde kan en dat ik dus terug moet naar de twee. Dat is niet erg, maar je moet bijna een beetje gas geven om het verschil tussen deze versnellingen soepel op te vangen.
Al moet ik zeggen dat dit wel beter gaat.

Verder merk ik nu toch echt wel dat de 208 een klasse minder is dan de GT. De deurpanelen en alles trillen wanneer je de muziek (JBL) íets harder zet. Niet eens abnormaal.

Sinds dat het deze week kouder is merk ik ook dat bijvoorbeeld de armsteun kraakt wanneer je hier met je arm op leunt. Ik schakel altijd terwijl mijn arm op de steun leunt, dus ik hoor dat gekraak nogal regelmatig. De radio harder zetten heeft dan geen zin want.... afijn..

De deurpanelen ga ik mee terug naar de dealer. Daar moeten ze maar een oplossing voor verzinnen. De armsteun zal ik aangeven, maar ik vermoed niet dat ze daar iets mee kunnen.

Verder in het algemeen een fijne auto. Stoelen, stuur en zitpositie zijn voor mij (ca 1.90) prima. Verbruik valt met 1:19,5 niet tegen. Ik ging uit van 1:18, dus tot nu toe positief.

Enkele duizenden kilomters verder

  • 6.500 km

Zo.. we zijn inmiddels alweer enkele duizenden kilometers verder. Het verbruik van de auto blijft redelijk constant. Ergens zo rond de 1:19. Slechter dan ik had verwacht. De fabrikant geeft 1:27 aan. Ik had zo rond de 1:20 á 1:21 verwacht. Ik hou het verbruik erg exact bij, zie hiervoor ook de verbruikscijfers hier op mijn Autoweek account.

Het rijden zelf gaat inmiddels wat soepeler. Je merkt gewoon aan de auto dat deze wat meer is ingereden. Fijner. Op de Duitse autobahn laatst (met de 16" winterbanden) ca 185 km/h gereden. Dit is ook wel echt het maximale. Het rijden is dan niet prettig. Daarvoor is de auto te licht. Zo rond de 150 á 160 km/h is een cruise-snelheid die goed te doen is.

De auto is inmiddels ook terug geweest bij de dealer. Deze heeft een speaker van JBL vervangen. Hierdoor is het vervelende kraken nu ook weg. Daarnaast is er nieuwe software ingeladen voor het scherm. Ik had namelijk veel last van het spontaan loskoppelen van de telefoon (bluetooth). Na het inladen van de nieuwe software is dit al een stuk minder geworden. Maar het is nog steeds niet helemaal verholpen. Terwijl ik met mijn iPhone 4s toch geen abnormale telefoon heb.

De navigatiesoftware daarentegen is sterk verouderd. Peugeot geeft hier niet thuis. Dit schijnt er bij te horen. Dat er pas eind van dit jaar een nieuwe versie komt en dat je die dan gewoon moet kopen is eigenlijk niet acceptabel. Hier zou Peugeot de kopers van een 208 eigenlijk in tegemoet moeten komen.

Verder blijft de auto zich goed houden. Er zijn weinig kraakjes of rammeltjes. Gelukkig ook maar, want daar ben ik allergisch voor. Het vermogen van de 92 pk motor is voldoende. Je hebt niets te klagen. De versnellingsbak is nog steeds soms even wennen. De verhoudingen zijn wat vreemd.

12.500 km. Hij zal nu toch wel ingereden zijn?

  • 12.500 km

Zo.. we zijn inmiddels over de 12.500 km. Mijn ervaringen tot nu toe.

Comfort.
Prima. Auto is stil, alle functies zitten waar je die verwacht. Stoelen zijn wat aan de kleine kant, maar niet verkeerd. De in- en uitstap bevallen me heel prima. Ook het stuurwiel is geweldig! Ik zit met mijn ca 1.90 m perfect. Ik zie mijn tellers geweldig en ik heb meer dan voldoende beenruimte. het enige jammere van zo'n klein stuurwiel is dat je niet meer met je knieën kunt sturen in de file ;)

Ik snap dan ook niet waarom bladen zoals Autoweek zo'n kritiek hebben op dit systeem. Je moet even paar minuten nemen om je zitpositie goed in te stellen.

Prestaties
Die vallen natuurlijk een beetje tegen. maar ja, wat wil je van een 92 pk diesel. Ik moet wel zeggen dat de motor zijn werk in alle stilte doet. Het is gewoon jammer dat deze motor geen zesde versnelling heeft. Door die vijfde versnelling is het verbruik hoog.

Verbruik
Zoals omschreven. Het verbruik vind ik hoog. Klaar. Het valt me vies tegen! Ik had toch wel verwacht met mijn rustige rijstijl boven de 1:20 te komen. Maar helaas. Ik hou het verbruik zeer nauwkeurig bij en tank alleen BP Ultimate. Helaas kom ik gemiddeld net boven de 1:18. Ik had gehoopt dat het na ca 10.000 km wel beter zou worden, maar helaas. Ik vermoed dat ik het hier mee mag doen de komende jaren.

Opties
Ik zou alle opties zo weer nemen. De bochtverlichting in de mistlampen gaf met name in de winterperiode in de bochten iets meer zicht op 'gladheid'. Het glazen dak is erg leuk en de JBL installatie maakt het geluid net iets beter. Ook deze is niet vergelijkbaar met de installatie in mijn vorige auto.

Helaas is sinds vorige week het knopje van de rechterklimaat regeling (dat vind ik trouwens zóooo irritant! Waarom zit er geen 'mono' toets op, ik moet nu iedere keer links -en rechts de temperatuur instellen) lam. Dit moet ik even bij de dealer aankaarten.

Het touchscreen wordt binnenkort vervangen. Peugeot erkende de klacht van het uitvallen van het scherm. Ook het bluetooth probleem was bekend. Hier is helaas alleen nog steeds geen oplossing voor.

Voor wat betreft de navigatiesoftware blijft Peugeot bij het verhaal dat dit de meest recente versie is. Ik krijg korting op een update zodra deze er is. Waardeloos, maar daar kun je als consument weinig in doen.

Verdere opmerkingen?
Nee, eigenlijk niet. Mijn monteur merkte op dat de rechter winterbanden sneller sleten dan de linker. Dit scheen de Peugeot 207 ook al te hebben.

Verder neem ik nooit geen Peugeot-zwart meer. De lak laat zich het beste omschrijven als 'zacht'. Bij het minste of geringste heb je krassen. Ik heb er dus ook totaal geen lol meer aan om de auto te wassen. Het lijkt alsof je bij iedere wrijving met de spons (alle poetsmaterialen van Meguaires) krassen geeft.

Naar de eerste onderhoudsbeurt toe

  • 20.000 km

Zo! De eerste 20.000 km zitten er bijna op. We staan inmiddels op 19.000 en de eerste onderhoudsbeurt staat eraan te komen.

Naar aanleiding van mijn vorige review moet ik melden dat het knopje van de climate control weer prima werkt. De monteur kende dit probleem. Kwam vaker voor. Schijnbaar schiet deze aan de achterkant wel eens los. Hij heeft dit vastgezet en tot nu toe weer prima!

Mijn ervaringen van de auto zijn nog steeds overwegend positief. De zit van de stoelen is prima, het stuurwiel perfect en het zicht rondom is goed.

Toch vind ik wel dat je merkt dat het een 'klasse minder' is. Het geluidscomfort, windgeruis en wat kleine rammeltjes en kraakjes vallen me gewoon tegen.

Tot nu toe verder geen onverwachte problemen gehad met de auto. Het verbruik is redelijk constant. Wanneer je langere stukken rond de 100 á 110 rijdt is de auto op zijn zuinigst. Een zesde versnelling was zéér welkom geweest! Dat had de versnellingsbak verhoudingen in het algemeen beter gemaakt én het verbruik en comfort bij snelheden rondom en boven de 120. Dan is de auto namelijk rumoerig en onzuinig! Zeer onzuinig! Kijk daarvoor maar eens in mijn verbruiksmonitor.

Verder zitten er wat kraakjes en rammeltjes in de deurpanelen. Dit is erg irritant. Ik heb deze auto besteld met de JBL geluidsupgrade. Ik heb dus prima speakers, maar door het kraken van de portieren klinkt het nog niet zuiver.

Verder trilt de motor iets wanneer deze koud is. Hier wordt bij de volgende onderhoudsbeurt naar gekeken.

De elektronica doet het beter. Sinds de update van de software van het touchscreen valt dit minder snel 'uit'. De bluetooth blijft een probleem. Al gaf de monteur aan dat Peugeot hier een oplossing voor had en dat nieuwe software onderweg is. Ik hoop het. Het is zeer onhandig dat, wanneer je telefoon overgaat, het touchscreen de verbinding met de telefoon verliest. Daardoor ben je weer geruime tijd bezig om die instellingen in je scherm weer terug te zetten en al die tijd let je minder op het verkeer.

Daarnaast blijft het me verbazen hoe oud de kaarten van de navigatie zijn. Dit kan echt niet bij een nieuwe auto! TomTom is al zes keer bijgewerkt voor Peugeot weer eens met een kleine, peperdure update komt.

Verder qua rijden geen klagen. Het blijft een leuke auto om te zien. Ik ben benieuwd wat de onderhoudsbeurt aan het licht brengt. Daarnaast heb ik dit hele jaar bewust BP Ultimate getankt. Ik ben erg benieuwd of de monteurs hier iets van zien? Misschien ook leuk voor Autoweek om eens te bekijken?

Leuke oppepper.. alhoewel..

  • 22.000 km

Nou.. de beurt weer gehad. Uiteraard geen spannende dingen. De rechterbanden sleten iets sneller dan de linker. Schijnt vaker zo te zijn. Had de 207 al. Daar moest ik het maar mee doen. Uiteraard merk je er niets meer van dat de auto een beurt heeft gehad. Gelukkig vertrouw ik mijn dealer, anders zou je gaan twijfelen of er iets aan de auto is gedaan, haha. Ik kreeg als leenauto een 1.2vti mee. Ben ik toch weer even blij dat ik die niet gekozen heb! Al rijdend is er weinig mis mee, maar bij het optrekken vanuit stilstand of rijdend op de snelweg vind ik het helemaal niks. Bij dat eerste heb je het gevoel dat alleen de startmotor draait, zo weinig kracht. Op de snelweg maakt het ding veel geluid!

Verder totaal nieuwe software voor de boordcomputer om het probleem met de bluetooth op te lossen. Tot nu bevalt me dit prima. Ik heb veel minder last van uitvallende elektronica. Jammer is dan wel weer dan wanneer je navigatie aan hebt staan, en je draait aan het draaiwiel op het stuur om een volgend muzieknummer te selecteren, je dat pop-up scherm niet meer krijgt en dus maar moet luisteren naar welk nummer je krijgt te horen.. :(

Verder viel me mee dat mijn dealer mij belde dat er een update voor de navigatie voor me was binnen gekomen. Toen ik de auto kreeg heb ik een klacht verzonden naar Peugeot dat ik het onacceptabel vond dat deze auto dergelijke oude kaartensoftware had. Nu kreeg ik dus 'nieuwe'. Want er staat keurig 2013 op het doosje. Wanneer je de kleine letters bekijkt is het toch echt software van 2012. Derde of vierde kwartaal, dat heb ik even niet meer scherp. Nja. Ik kreeg de software mee naar huis omdat ik me moest aanmelden op de site en daar met de code de software kon installeren. Die code op de website was zo gevonden. Appeltje-eitje. Het installeren van de software was veel lastiger! Na ruim 40 min met draaiende motor in de auto te hebben gezeten roept de boordcomputer ineens dat de harde schijf vol is!! Hoe kan dat dan!? Ik moest landen verwijderen!? Njah, de oostblok landen mogen wat mij betreft eraf. Daar ga ik met de auto toch nooit komen. Maar dat verwijderen kreeg ik niet voor elkaar! Uiteindelijk maar weer een afspraak gemaakt bij de dealer. Na een aantal uur prutsen hebben zij het voor elkaar gekregen. Vreemd!! Maar goed. Ik hoop dat deze kaarten in ieder geval alweer íets actueler zijn.

Verder over de auto. Ik ben aan het proberen wat zuiniger te rijden. Max 110, minder de airco aan en veel laten uitdrijven. Het verbruik wordt hierdoor iets minder. De laatste drie tankbeurten zelfs boven de 1:19. Ik ben benieuwd hoe lang ik dit ga volhouden..

De stoelen zitten nog steeds prima. Alles werkt ook nog gewoon. De rammeltjes en kraakjes blijven. Heel irritant.

Verder ben ik er gewoon zuinig op en rijd ik lekker door.

Einde

  • 125.890 km

Na ruim 126.000 km afscheid genomen van de 208. Dit omdat ik naast de deur ga werken en te voet naar mijn werk kan. De diesel dus niet meer nodig.

Wat vond ik uiteindelijk van de 208?
Een woord: geweldig! De auto heeft me nog nooit laten staan. Buiten regulier onderhoud heb ik één keer een koplamp moeten vervangen. Voor de rest is er nooit en te nimmer iets aan geweest.

Nadeeltjes?
Natuurlijk. Die zijn er ook. Het ontbreken van de zesde versnelling is op de autosnelweg vervelend. Verbruik wordt hoog. Verder zijn de stoelen wat smal. Ook is de dodenhoek door de dikke A-stijl vrij fors.

Voor de rest niets van lof over deze auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.