Peugeot 208 Allure 1.2 VTi (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 208 Allure 1.2 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 3.128 km |
Peugeot 208 Allure 1.2VTi
- 812 km
Sinds enige weken ben ik eigenaar van een Peugeot 208 Allure 1.2 VTi.
In eerste instantie overwogen weer voor een Fiat Punto te gaan, de nieuwe Twinair. Toch ook even wezen kijken bij de nieuwe Peugeot 208. Snel werd het duidelijk dat dit hem eigenlijk moest worden: Mooi model (in mijn ogen), heel mooi interieur, luxe en mooi afgewerkt, complete en moderne uitrusting en techniek die helemaal uptodate is.
Na een uitgebreide proefrit (overigens in een 1.4)en een goede inruilprijs was de koop snel gesloten. Na 3 Fiats nu dus een Peugeot.
Een witte 1.2 Vti Allure 3-deurs met de volgende extra's: panoramadak, navigatie, 16" Helium Technical Grey velgen, getinte achterste zijruiten en achterruit, middenarmsteun voor en kleine antenne.
Eerste indruk:
Na ruim 800 km hier mijn eerste indruk: de auto komt zeer compleet en luxe over (is dit ook). Aan niets ontbreekt het, van regen- en lichtsensor, cruisecontrol en speedlimiter tot aan automatische antiverblindingsbinnenspiegel en 2-zone climatecontrol, alles zit erop. Ook aan de buitenzijde ziet de auto er verzorgd uit met chroomaccenten, donker glas en velgen en panoramadak. Helemaal zoals ik het wilde.
Comfort en rijgedrag:
De auto rijdt erg comfortabel. Hij is (erg) stil en redelijk soepel geveerd. Er is weinig wind- en bandengeluid. Alleen op korte oneffenheden hoor je de vering iets "slaan".
De stoelen zijn goed in te stellen en zitten fijn met goede zijdelingse steun. Aan het kleine stuurtje ben in een half uur gewend en het stuurt heerlijk. Voor mij (1m85)is de rijpositie prima in te stellen en het zicht op de meters is (in tegenstelling tot sommige testconclusies)prima! Die meters zin er overigens (vooral ook in het donker) prachtig uit.
Enig minpuntje ten aanzien van de rijpositie vind ik dat de versnellingspook in de 5e versnelling wat ver naar voren zit, waardoor je bijna even "uit"je stoel moet komen.
De auto stuurt mooi strak en direct: je voelt wat de auto doet en bochten rijden is plezierig.
Schakelen doet de auto gemiddeld, de slagen zijn wat lang en het is niet echt "klik-klak".
Motor:
Eerste keer rijden in deze 3-cylinder motor was erg spannend daar deze ten tijde van de proefrit nog niet beschikbaar was.......ik kan echter heel kort zijn: op alle fronten overtreft hij vooralsnog mijn verwachtingen. Ik was wat bang voor het geluid. Echter de auto is zeer stil en eigenlijk is er alleen bij accelereren een mooie donkere roffel te horen. Bij constante snelheden treedt het motorgeluid heel bescheiden naar de achtergrond, ook bij 140 km per uur. Helemaal prima!
Het is natuurlijk maar een kleine motor, dus verwacht geen GTI-achtige prestaties. Maar in het normale verkeer is prima mee te komen en de motor is erg soepel. Het koppel komt vroeg vrij en dat voel je. Een rotonde nemen in de 3e versnelling is geen enkel probleem.
Het benzineverbuik is tot nu toe (812 km) een hele nette 5,7 l/100 km. Ik ga er vanuit dat dit na de inrijperiode nog zal zakken.
Voorlopige conclusie:
De eerste indruk is een goede indruk, de auto voldoet aan mijn verwachtingen en voelt goed aan. De aflevering was prima. Zowel optisch als technisch heb ik geen oneffenheden kunnen ontdekken.
De 208 is een auto waar ik elke dag met plezier in rij.
Ik hoop dat dit zo blijft en hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen met de auto.
Ervaringen na 3128 km
- 3.128 km
Na nu ruim 3000 km gereden te hebben zijn mijn bevingenen niet veranderd: ik ben nog erg enthousiast over de auto.
De auto is comfortabel en de kilometers worden met plezier afgelegd. Nu ook een paar keer passagiers op de achterbank gehad, de ruimte valt niet tegen. Wel is het even klauteren van en naar de achterbank, dat zou met een 5-deurs wel eenvoudiger gaan. Maar wie mooi wil zijn (in mijn ogen) moet pijn lijden.
Het verbuik ligt rond de 5,8 l/100 km, zonder dat ik daar mijn best voor doe. Dit is natuurlijk niet superzuinig, maaar zeker acceptabel. De motor maakt een lekker geluidje (op de achtergrond).
Een voordeel van de 1.2 driecylinder is dat deze naar mijn idee op hogere snelheid minder toeren maakt dan de 1.4 viercylinder, er is wat mij betreft geen behoefte aan een 6e versnelling voor deze motor, dit in tegenstelling tot de 1.4.
Daar staat tegenover dat de 1.4 wel sneller aanvoelt en is. Het is maar wat je voorkeur heeft. Voor mij is de 1.2 prima.
De donkere achterruit in combinatie met de antiverblindingsspiegel maken wel dat het zicht door de spiegel in het donker niet optimaal is. Verder geeft de middenarmsteun af en toe een (klein) kraakje.
Verder ben ik zeer tevreden over de auto. Regelmatig krijg ik positieve opmerkingen over de auto en de uitvoering. Dat is leuk om te horen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.