Peugeot 207 XS Pack 1.6 HDiF 16V 110pk (2007)

autoreview

Peugeot 207 XS Pack 1.6 HDiF 16V 110pk (2007)

Signalement

Uitvoering207 XS Pack 1.6 HDiF 16V 110pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst142.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 191.000 km

Sinds maart 2007 als lease-auto in bezit.
Voor deze auto heb ik gekozen vanwege het uiterlijk en de rij-eigenschappen. De sport-neus vind ik toch mooier dan de classic neus, daarom de keuze voor een XS Pack (en niet een XT). Hij is erg compleet met climate control, automatisch inschakelende follow-me-home verlichting, parfumeur, regensensor en radio/cd met 6 speakers. Als opties heb ik mp3 (tegenwoordig standaard) gekozen en cruise control.

De 207 bevalt goed. Hij rijdt lekker soepel, is ondanks zijn gewicht nog vlot genoeg en de stoelen zijn erg goed. De ruimte op de achterbank is wat minder, hier scoren andere autos in deze klasse soms beter. Wel wennen is dat de auto erg licht stuurt. Had van mij niet zo licht hoeven zijn.

De bekleding van de auto haakt erg snel en zal er na een paar jaar zeker niet meer zo fraai uit zien. (Zindal bekleding) Dit heb ik eigenlijk bij alle andere 207 modellen met dezelfde bekleding al gezien.

Ik rijd voornamelijk snelweg-kilometers (ook Duitsland) en het gemiddelde verbruik is 1:18. Minder zuinig wordt het niet snel. Ik denk dat 1:19 voor veel mensen haalbaar is.

update: 62.000 km

Zojuist is de auto naar de dealer geweest voor een grote onderhoudsbeurt. Ik had wel enkele problemen.

Er waren weer resonanties hoorbaar zowel uit het portier als vanonder de motorkap tijdens het starten. De resonantie onder de motorkap wordt veroorzaakt door een los binnenwerk van het voorste flexibele uitlaatdeel.

De radio viel af en toe uit. De bedrading is weer vastgezet.

Tijdens snel genomen bochten gaf de auto een melding 'Stop, storing remsysteem'. Is inmiddels verholpen, heb eigenlijk niet gevraagd wat dit nu weer is geweest.

Ondanks de mankementen die eigenlijk niet horen bij een 1 jaar oude auto, bevalt deze nog steeds goed. Ben benieuwd of het qua problemen nu een beetje rustig gaat worden.

update: 85.000 km

Het wordt niet rustiger, integendeel;
De auto moet naar de garage wegens (extreme) resonerende geluiden bij stationair draaien. Het lijkt wel alsof dit te maken heeft met de v-snaar die vervangen is bij 80.000 km. Ik ben ermee naar de dealer geweest en deze gaf aan dat het waarschijnlijk een kapotte spanrol is. De auto moet hiervoor een dag naar de garage.
Dit worden er uiteindelijk 4, omdat de waterpomp en distributieriem ook vervangen moeten worden.

De gebruikskosten heb ik naar 2 sterren bijgesteld, omdat ik denk dat je bij prive gebruik na de garantie toch nog wel voor verassingen kunt komen te staan. De krukaskeerring en distributieriem, waterpomp en spanrol zijn toch duurdere reparaties als die niet onder de garantie vallen (arbeidsloon). Toch is de auto nog steeds comfortabel en rijdt gewoon lekker.

Ben benieuwd hoe de auto zich nu gaat houden. Zouden er nog meer verassingen in petto zijn?

update: 106.000 km

Inmiddels de ton gepasseerd met de auto. Weinig rare dingen meer meegemaakt. De 100.000 km beurt is uitgevoerd en hierbij is alleen het probleem van de krakende achterschokdempers opgelost. Oh ja, er is een nieuwe uitlaat(deel) onder gekomen. Valt op zich mee in vergelijking met de vorige beurt.

Het gemiddelde verbruik over alle gereden kilometers is zo'n 1:18 en dat is absoluut goed gezien mijn rijstijl.

De ruimte op de achterbank en in de kofferbak valt toch telkens weer tegen. De kofferbak is normaal voor dit type auto, maar de beenruimte op de achterbank is echt onder de maat. De volgende auto wordt in ieder geval iets groter.

update: 112.000 km

Toch weer enkele problemen met de auto, zie hieronder.

update: 142.000 km

Er blijven zich problemen voordoen die in mijn ogen niet zouden mogen voorkomen. Er zijn zonder twijfel betere auto's in deze klasse te krijgen. Dat het exemplarisch zou zijn geloof ik niet meer, ik lees teveel dezelfde storingen en problemen op diverse fora.

update: 160.000 km

Alles blijft bij het oude. Geen verdere bijzonderheden. Ik zal hierna nog 1 keer bij 180.000 km updaten en dan beginnen aan de volgende auto, want deze gaat er bij die kilometerstand uit.

update: 180.000 km

Onderhoud krijgt de auto niet meer in verband met einde contract. Inmiddels heb ik een andere lease-auto besteld. Zodra ik daar een goede indruk van heb, plaats ik weer een review.

Wat de eerdere opmerking over de bekleding betreft, dat valt me nog mee. Er zitten wel wat haakjes in, maar het zijn er niet zoveel geworden dat het een echt versleten indruk maakt. Het binnenwerk van de stoel is wel volledig versleten.

Verder valt me op dat de motor sterk kantelt bij volgas en gas los. Was altijd al zo, maar de motorsteunen lijken slapper te worden naarmate de kilometers toenemen.

Bijna gaat de auto eruit. Toch valt me nu op dat de beide achterdeuren ondanks zeer sporadisch gebruik tegen de carrosserie aan schuren (!). Dit las ik eerder in een andere review vol ongeloof, maar heb het nu zelf ook. De lak is volledig weggeschuurd. Roesten zal het wel niet, tenslotte schuurt het gewoon door...

PROBLEMEN

  • 193.000 km

Auto knoeide met olie. Bleek een klepje stuk te zijn. Vervangen bij 15.000 km

De middenarmsteun is afgebroken. Eigen schuld, maar het ding is ook niet erg stevig. Ik zie in een andere review dat ik ook niet de enige ben...

Meldingen motoroliedruk te laag. Draad naar oliedruksensor bleek blank te zijn gesleten. Vervangen bij 50.000 km.

Resonanties van het turbo-hitteschild en in de deur. Alles weer vastgezet bij 50.000 km.

Voorste flexibele uitlaatdeel resoneerde, vervangen bij 60.000 km.

Krukaskeerring aan de bakzijde lekt bij 60.000 km. De auto moet hiervoor een dag naar de dealer, omdat de versnellingsbak er eerst uit moet.

Storing remsysteem in snelle bochten verholpen bij 60.000 km.

Hard resoneren bij stationair draaien. Kapotte spanrol, distributieriem ingevreten (net op tijd) en waterpomp lekt... Vervangen bij 87.000 km. De auto heeft 4 dagen gelogeerd bij de dealer voor alle onderdelen binnen en gemonteerd waren.

Bij 100.000 km krakende schokdempers achter verholpen en de uitlaat vervangen.

Bij 112.000 km is de auto naar de dealer geweest voor een slippende koppeling. Dit probleem treedt niet altijd op. Via internet zag ik dat dit vaker voorkomt. De dealer heeft niets kunnen vinden en wil het nog even aanzien. Versleten platen lijken mij onwaarschijnlijk.

De cruise-control valt soms uit en geeft dan een storingsmelding. Hiervoor is een nieuw onderdeel besteld.

Verder kraakt de ruitenwissermotor voor. Speling op het asje. Had de 306 ook.

Het onderdeel in de cruise control is vervangen. Het probleem is even weg geweest, maar is weer terug. De cruise control doet het soms uren achtereen goed (laatst 2 uur bijna constant op de cruise gereden) en soms de hele dag niet. Iets voor de volgende onderhoudsbeurt. Dan moet ook het roetfilter additief worden vervangen of bijgevuld (?). Dat had men niet op voorraad bij 120.000km. Dus stel ik het maar 20.000km uit. Zo belangrijk kan het niet zijn.

Update: 140.000 km

Bij 130.000 km begon de auto te ratelen. Er volgde een tweetal knallen en een kortstondige brandlucht. De airco hield ermee op. Na nog een uur te hebben gereden (geen waarschuwingslampjes gingen branden en ik ben er wel een beetje klaar mee) heb ik de auto in de plaats van bestemming bij de dealer gezet. 4 dagen later kreeg ik hem terug met een nieuwe dynamo en multiriem. De naaf van de dynamo was stuk gegaan en de riem was ik daardoor ook verloren...

Bij ongeveer dezelfde kilometerstand is er een spiraalveertje in de rugleuning van de bestuurdersstoel geknapt.

Inmiddels heeft de auto de 140.000 beurt gehad en zijn de problemen weer even opgelost. Het is nu weer afwachten wat er volgt. Ik heb de betrouwbaarheid naar beneden bijgesteld.

Update: 142.000 km

En er volgt snel weer iets nieuws, zoals ik al dacht!
Een week en zo'n 1500 km na de grote beurt wil ik de snelweg opdraaien (motor is dan net warm). De auto valt volledig stil 'storing emissiesysteem'. Starten is onmogelijk, hij doet helemaal niets meer. Weggesleept naar de dealer. 4 dagen later werkt de auto weer. De inspuitcomputer was defect, kosten onbekend, maar zal zeker een paar honderd euro geweest zijn...

De cruisecontrol doet het meestal goed, maar heeft af en toe nog storing.

Update: 146.000 km

Wiellager linksvoor vervangen. Was versleten en maakte schurende geluiden.

Update: 160.000 km

De grote beurt is weer uitgevoerd. Een aantal problemen blijven gewoon bestaan en worden niet opgelost. De slippende koppeling treedt slechts af en toe op en daar doet de Leasemaatschappij niets mee. De storing in de cruise control (schakelaar koppeling) is zo sporadisch dat ik het wel goed vind zo...
Verder waren er bij deze beurt geen bijzonderheden. Waarschijnlijk is het de laatste beurt, want bij 180.000 gaat de auto eruit.

Update: 166.000 km

De auto is voor het eerst APK gekeurd en kwam daar probleemloos doorheen.

Update: 183.000 km

Diverse spiraalveren in de rugleuning van de bestuurdersstoel zijn geknapt. Is toch niet opgewassen tegen de 80 kg die erin zit schijnbaar? Hierdoor gaat het zitcomfort achteruit. Slechte kwaliteit. Nog even uitzingen...

Het uitzingen gaat trouwens wel even duren. De levertijd van mijn volgende auto is circa 3 maanden. De auto krijgt geen verder onderhoud meer van de leasemaatschappij. Hij zal naar mijn verwachting net voor de 2 ton worden ingeleverd.

De auto lijkt al met al niet gemaakt te zijn om meer dan 50.000 km per jaar mee te rijden. Toch iets te veel van het goede.

Update: 191.000 km

De kilometers gaan toch nog vrij hard. Er treden steeds meer problemen op. De auto moet nog 6 weken, maar of dat lukt? Bij het optrekken maakt de auto een tak-tak-tak geluid linksvoor. Ik denk een homokineet o.i.d.

Rechtsachter maakt de auto ook rare bijgeluiden, geen idee wat dit is, maar het is zeker niet normaal.

Verder de storing emissiesysteem voorbij zien komen. Gewoon genegeerd en een dag later niet meer gezien... Afwachten of het weg blijft. Ik dacht nog wel dat ik de review niet meer hoefde te updaten. Wordt vervolgd...

De auto is nu ingeleverd bij een kilometerstand van ruim 193.000 km.

PLUS & MINPUNTEN

  • 142.000 km

De pluspunten:
- Algeheel comfort en rijgedrag
- Standaarduitrusting is compleet
- Klimaatregeling werkt erg prettig

De minpunten:
- Ruimtegebrek op de achterbank
- Veel storingen en problemen
- Slappe motorsteunen

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.