Peugeot 207 XS Pack 1.6 HDi 16V 90pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 XS Pack 1.6 HDi 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 31 km |
KM-stand laatst | 158.321 km |
Eerste Beurt
- 21.600 km
Na de total-los verklaring van mijn vorige 207 XS PACK (71dkm gelopen, zie mijn andere review) mocht ik van mijn werkgever een nieuwe auto gaan uitzoeken. De keus was niet zo moeilijk.. eigenlijk weer een 207! De nieuwe ibiza gooide nog wat roet in het eten.. maar toch wist de 207 mij te overtuigen de betere te zijn.. mede door de ervaringen van met mijn vorige.
Ik wilde eerst weer een 3drs maar nu in de kleur hels blauw, helaas was deze kleur uit het gamma genomen. Toen kwam mijn dealer dat er ergens in NL deze zwarte 5drs stond die ook aan mijn wensen voldeed. Gelijk het voorgelegd aan mijn werkgever omdat deze iets boven de maximale leaseprijs zat. Gelukkig is het allemaal goed gekomen en kon ik dit zwarte leeuwtje 28-01-2009 bij mijn werkgever ophalen. Eindelijk weer uit die (tijdelijke) trage lawaaierige polo! Wat een verademing:)
Heb op deze 207 eigenlijk precies dezelfde opties / accessoires als op mijn oude. Cruise-control, middenarmsteun, trekhaak, zonne gordijnen zijruiten achter, aktieve tomtom steun, aktieve subwoofer onder de stoel, rvs instap lijsten en feline pedalen (rvs), en 16" winterbanden op extra set orginele peugeot 'spa' velgen. Voordeel van deze vind ik toch wel dat het een 5drs is. Oke, 3drs oogt misschien net wat mooier, maar dat kan echt niet opwegen tegen het gemak van de die 2 extra deurtjes. Eerder was het altijd proppen om sommige zaken mee te nemen.. nu deurtje open en gooi het er maar in:) Ook het in en uitstappen bij parkeervakken is een stuk eenvoudiger zonder een andere auto te raken.
Had nog geluk dat deze van het nieuwe modeljaar 2009 is, want hierin zit een USB aansluiting af-fabriek. Heb er nu een 16GB stick inzitten, dus goed voor 130cds. Wat een uitkomst! Er kleeft 1 nadeel aan de aansluiting.. volgens peugeot kan er maar een 2GB stick in.. waardoor soms na het uitzetten van de motor hij niet meer weet in welke map hij was gebleven en dus weer vrolijk bij map 1 begint. Enig minpunt dat deze auto van het nieuwe modeljaar is, is dat er geen reservewiel meer aanwezig is, maar zo'n opblaasset. Doe mij maar gewoon het oude vertrouwde wiel!
Over de wegligging en motor kan ik kort maar krachtig zijn.. Ik kan er prima mee uit de voeten. Hij ligt strak op de weg, is comfortabel maar ook niet week. Een allemans vriend. Je kan er prima 170 mee rijden zonder een zweverige weg gedrag te krijgen.
Mede door de motor heb ik weer gekozen voor de peugeot ipv de ibiza met de toch wel aanwezige TDI. Ik vind het HDI blok een soepele verschijning, die over het algemeen lekker stil is, en absoluut geen olie verbruikt! Zowel bij deze, als bij mijn vorige 207 heb ik tussen de beurten door nog geen enkele keer olie hoeven bij te vullen. Wel vind ik dat het verbruik beter moet kunnen, misschien ligt dit ook deels aan mijn zware rechtervoet.
Ook deze 207 is weer niet kraak en rammel vrij. Nu wil ik geen verkeerd beeld schetsen maar het zijn wel dezelfde rammels als in mijn vorige. De achterklep kraakt zodra je een drempel op rijd. Is heel makkelijk op te lossen door de beugels van de achterbank wat te voorzien van tape. Waarom gebeurd dit nou niet gelijk af-fabriek of bij de aflevering???
Tevens kraakte de achterdeur iets.. Dit was na een tijdje spontaan verdwenen.
Andere reden om weer voor de 207 te kiezen zijn de super relaxte sportstoelen en zijn mooie interieur!! Het dashboard is nog altijd rammmel en kraak vrij, net als bij mijn vorige overigens! Ik durf deze auto aan iedereen aan te bevelen!
Over de gebruikskosten kan ik helaas niets zeggen omdat dit een leaseauto betreft.
De eerste beurt is net uitgevoerd bij 20700km. Hier kwamen geen bijzondere zaken aan het licht, dus op naar de 40dkm.
Binnenkort volgen er betere foto's.
Problemen
- 144.340 km
Geen bijzonderheden. Auto roet alleen soms een beetje als je naar de uitlaat kijkt ondanks het roetfilter. Deze is wat zwart geworden.
11650 Winterbanden wisselen voor zomerbanden (Michelin Primacy)
20700 A-Beurt
27500 Twee keer laten balanceren wegens trilling.
31000 Dimlichten voor laten vervangen. Links wat kapot.
35000 Sensor oliedruk kapot + uitlijnen
39500 A-Beurt; Geen bijzonderheden. Nieuwe ruitenwissers voor
+ bescherming in de wielkast RA laten vastzetten
+ 2x dimlichten voor (linker was bijna kapot)
41700 Auto afgesleept. Ruim 1 week bij de garage gestaan.
Zekeringkast onder de motorkap haperde.
59300 C-Beurt; Geen bijzonderheden. Voorbanden vervangen +
remblokken voor + filters e.d. Deukje uit dak laten halen.
64000 Winterbanden gemonteerd. (Vredenstein Snowtrack 2)
65000 Middenarmsteun afgebroken. Vast gezet met montagekit.
80000 A-beurt. Voorruit laten vervangen. Verder geen bijzonder
heden.
85000 Zomerbanden weer laten monteren.
87000 Verstuiver kapot
100300 A-beurt. Verstuiver probleem opgelost. Achter banden vervangen.
110700 Carterdop bij beurt niet goed vast gedraaid. Afgesleept met leeg carter.
114000 Winterbanden gemonteerd. Zit nog circa 4mm profiel op, dus met a.s. kerst nieuwe laten monteren.
119600 Grote beurt laten uitvoeren. Rechter voorportier afgehangen, deze sloot niet altijd even goed.
120550 Distributieriem + spanrollen door roestvorming op de spanrollen wat een breuk van de riem tot gevolg kan hebben
121630 4 Nieuwe winterbanden gemonteerd (Michelin Alpin A4)
144340 Beurt laten uitvoeren bij 140k. Airco stonk, bestuurdersstoel (rugleuning) begint pijn te doen, deurscharnier laten vervangen, remblokken voor. De voorbanden komen er ook weer aan. Tevens tussen de beurten door een aantal keer H7's mogen vervangen.
De eerste 100.000km in een 207 1.6HDiF 90
- 32.450 km
Zoo.. we zijn 100.000km verder in een 207 XS Pack HDiF 90. Deze teller is inmiddels de 30k gepasseerd en het bevalt me nog steeds uitstekend! Inmiddels is ie goed los en dat is te merken!
De eerste dimlichten zijn inmiddels alweer vervangen. Sneller als bij mijn vorige 207. Daar moesten ze net voor de 40k vervangen worden. Wat wel gezegd moet worden dat ik de 'zweedse verlichting' aan heb laten zetten. Dat betekend dat zodra de motor draait, de dimlichten altijd aan staan.
Een paar weken geleden gingen we met de 207 naar Kroatie (1360km) op vakantie. Heel de weg lekker 150 op de cruise gezet en je raad het nooit.. gem. 16,1km/l volgens de boordcomputer. Wel in 1 stuk door gereden natuurlijk. Na een kleine 11 uurtjes zitten niks geen last van de rug in die super fijne sportstoelen.
Waar ik nog steeds vol lof over ben is de wegligging:) Je kan er super relaxt mee cruisen op de autobahn (ok het is geen 607) maar je kan er ook gigantisch hard de bocht mee doorgaan. Ze hebben echt de ideale mix gevonden vind ik persoonlijk.
Het schakelen mag er ook best zijn. Ik heb helemaal geen last van een hakerig gedrag in de bak zoals ze in de AW altijd schrijven. Hij gaat er altijd vloeient in, maar net zo belangrijk er ook weer uit.
Enige waar ik nu last van heb is een trilling in de auto. Heb de banden nu 2x laten balanceren maar dat hielp helaas nog niets. Laat er bij de komende 40k beurt wel nakijken. Misschien toch laten uitlijnen?? Ik denk zelf dat het is gekomen bij het afrijden van een stoeprandje. Gleed precies met de zijkant van het wiel langs het stoeprandje. Heb hierdoor nu ook een kleine beschadiging aan de velg zitten.
Verder niets dan lof voor mijn trouwe zwarte leeuwtje! Op naar de 40k!!!
Bijna afgesleept
- 40.000 km
Ja, ook mijn peugeot heeft gebruik moeten maken van de peugeot assistance. De auto begon te haperen en viel uit bij warm weer (30gr) bij stilstand met een draaiende motor. Er kwam toen de 'emissiestoring' en de 'oliedruk te laag' op het scherm te staan. Gelijk de garage gebeld en heeft PA ingeschakeld. Ze waren er binnen een half uur gelukkig.
Eenmaal toen PA aanwezig was, was de storing verdwenen en liep de auto weer zoals het hoorde. Erg vreemd.
Toch maar een afspraak gemaakt om de auto uit te lezen en wat bleek.. de computer kon geen storing vinden. Hierop maar een vervolg afspraak gemaakt. Auto twee dagen kwijt geweest, de sensor welke de oliedruk meet was kapot.
De auto doet het nu weer als vanouds. Vorige week beurtje laten uitvoeren, kwamen geen spannende dingen naar voren. Ben ondanks dit voorvalletje nog steeds tevreden over de peus. Heb wel gezien dat de volgende geen peus 207 meer wordt, want die fijne sportstoelen zijn in deze uitvoering niet meer leverbaar.
Op naar de 60.000km!
Toch afgesleept
- 67.000 km
Ja. De auto is toch afgesleept! En goed ook!! Na de zoveelste keer stil te hebben gestaan met de bekende storing in het scherm 'oliedruk laag' en 'emissiesysteem storing' weer naar de garage gegaan om deze te laten uitlezen. Weer niets kunnen vinden. "Rij maar verder meneer.. we kunnen niets vinden". Dat heb ik geweten. Twee uur later stond ik in de middle of nowhere stil.. om wel te worden afgesleept door de berger. Auto naar de garage laten brengen.. weer twee dagen zoeken en weer niets kunnen vinden. Vervolgens kom ik mijn auto weer halen, wil weg rijden bij de garage.. weer storing. Gelukkig stond ik nu bij de garage.. dus dat de mannen het daar ook konden zien. Na veel speurwerk bleek er een haperende computer onder ni de motorruimte de problemen te veroorzaken. Deze veroorzaakte ook de problemen van het niet opslaan van de storingen. Schijnt incidenteel voor te komen.
Moet wel zeggen dat op het moment van dat de storing op je scherm kwam te staan weer afbreuk deed aan het algehele kwaliteitsgevoel.
Nouja... we zijn maar weer met goede moed ingestapt en weer kilometers gaan vreten. En dat gaat de Peus toch weer goed af! Hij's weer top fit. Enigste waar de peus wel last van heeft vanaf zijn 'eerste ingreep' is een wat speling op de luchttoevoer vanaf het luchtfilter naar de motor. Dit kan een vervelende brom veroorzaken bij lage toerentallen. Het lijkt dan soms net of het hitte schild los hangt. Het kan iig geen kwaad wist men mij te melden bij de 60k beurt.
Heel af en toe vertoont ie een rammel ergens uit het dashboard. Stoor me er niet aan, kan ook goed komen door alle kabels welke extra gemonteerd zijn voor bijv. de carkit, tomtom lader e.d.
Het kan nu lijken door deze problemen dat het een slechte auto is.. ik vind dat de prijs/kwaliteit verhouding tot dusver goed op pijl is. Deze auto wordt regelmatig zwaar belast, draait 7 dagen in de week en ik vind dat dit een lekker sturend autootje is. De stoelen zitten goed, alleen soms mis ik wel een lendesteun, of dat je het zitvlak kan kantelen. Remmen zijn perfect, schakelen idem. Nooit last gehad van een hakende bak. H7 lampen wil ie nog wel eens vreten (bij mij staat de zweedse verlichting aan)
Het grootste minpunt van de 207 vind ik de climat control. Deze kan de auto wel goed op een constante temperatuur houden, alleen dat doet deze niet geheel onopgemerkt. Zelfs in het winter als buiten vriest, en de auto is al ruim op bedrijfstemperatuur.. presteert ie het om uit het niets koude lucht naar binnen te blazen omdat de binnentemperatuur boven de opgegeven waarde uitkomt! Dat vind ik zeer storend! Tevens moet er iets gedaan worden met het windgeruis. Deze vind ik aan de hoge kant vergeleken met andere auto's uit deze klasse.
Oja.. vorige week is mijn armsteun weer is afgebroken. Ben er een beetje zat van om deze weer te laten vervangen (130 euro), dus heb deze nu maar vastgekit met montagekit. Als ie nu weer afbreekt, moet eerst mn middenconsole door midden breken.
Volgens mij mag ik deze conclusie nu wel trekken na bijna 140.000km in een 207. Tuurlijk zijn er wat kleine problemen.. maar zelfs audi/vw/opel etc. kampen hier mee! Deze zijn ook niet geheel probleemloos!!
Als er iemand aan mij zou vragen of ie een 207 moet kopen. .dan zeg ik JA, mits je geen gezin hebt of vaak mensen op de achterbank moet meenemen. Deze is niet geschikt voor lange trips met volwassenen. Maar daar hebben meer auto's last van in deze klasse. Ik rij nog even door met een bigsmile op mijn gezicht!!
Op naar de 80dkm!!
Still going on...
- 74.000 km
En hij blijft maar gaan! Inmiddels is de teller de magische stand van 71018 ruim gepasseerd.. de stand waarmee mijn oude 207 ' het lieven liet' bij een ongeval.
Kan nu dus wel zeggen dat ik der bijna 150.000 op heb zitten in een 207 HDI XS Pack en ben nog steeds erg tevreden! Het kwaliteitsgevoel is weer geklommen na de technische mankementen van afgelopen zomer. Ook met de ' extreme' kou laat hij geen centje pijn.
Nog even.. en dan mij hij weer voor een beurt. Ik rij nog even verder met een bigsmile!
Laat de zon maar weer komen
- 85.000 km
De 80.000 beurt is weer geweest. Geen bijzonderheden. De remschijven waren aan de dunne kant, maar de leasemij wil ze nog niet vervangen.
Bij de beurt ook de voorruit laten vervangen, was een barst onstaan door steenslag. Verder geen problemen onder vonden. Alleen weer 2x een H7 moeten vervangen.
Door verandering van functie zal de teller nu wat minder hard gaan oplopen, maar dat is niet erg. Vermaak me nog steeds prima met mijn 207! Op naar de 100.000!
De winter staat weer voor de deur
- 103.340 km
Nou.. we zijn eindelijk het magische getal van 100.000 voorbij. Er zijn de laatste tijd wel wat probleempjes geweest met de auto. Bij 87.000 heb ik een verstuiver kapot gehad, en sinds die ingreep liep de auto lang niet meer zo mooi en senl als daarvoor. Gelukkig hebben ze het bij de 100.000 opgelost. Bij de beurt hebben ze een injectie reiniger erin gedaan, en dat hielp zeer goed! Gelukkig doet ie het nu weer als vanouds :)
Begin juli kleine aanrijding gehad met een beestje op de snelweg. Lip voorbumper zat los en hitteschild. Is inmiddels ook gerepareerd met de beurt.
Eigenlijk verder geen bijzonderheden, de achterbanden zijn eindelijk vervangen voor nieuwe. Was nog de eerste zomer set, en waren enorm aan het cuppen. Moet wel vermelden dat in het winter er winterbanden opliggen, dus denk dat ze ongeveer 60 a 70 dkm hebben gedraaid.
Zodra er weer bijzonderheden zijn, meld ik me weer. Anders tot de 120.000 beurt!
Afgesleept
- 111.000 km
Afgelopen weekend toch weer opnieuw afgesleept. De auto kon hier niets aan doen. Was menselijk falen bij de laatste onderhoudsbeurt. Men was vergeten de carterdop goed vast te draaien waardoor deze tijdens het rijden is losgetrilt. Geluk bij een ongeluk had ik maar een klein stukje gereden, en hoorde ik buiten de auto wat stromen. Olie dus.
Inmiddels heb ik de auto weer terug, en de rammel onder de motorkap bij 1500 toeren is ook gemaakt:)
Grote beurt met kleine kink in de kabel
- 120.231 km
Afgelopen week is de peus weer naar de garage geweest voor een grote beurt. Lekkere verse filters incl. olie, en dat is weer te merken :) Enigste wat niet bij de beurt hoorde, was het rechter voorportier opnieuw afhangen, deze sloot niet altijd even lekker. Stond 1 opmerking op de order, en dat is dat de remschijven en blokken bij de volgende beurt moeten worden vervangen. Dit zou dan de tweede keer worden. Zal ook wel een beetje aan mijn rijstijl liggen en dat veel van de gereden kilometers op de snelweg gemaakt worden.
Vanochtend nog even naar de garage geweest. Zul je altijd zien, 1 dag na de grote beurt dimlicht kapot. Zelf geprobeerd om de stekker los te krijgen.. maar tevergeefs. Naar de garage gegaan, en tevens gemeld dat 1 van de riemen al langere tijd kabaal maakt. Vanochtend was het echt extreem! Auto de brug op, monteur na laten kijken en zijn oordeel was heel duidelijk. Distributieriem zsm vervangen! Schijnt dat de spanrollen (kunnen) gaan roesten wat dus bij mijn motor het geval is, en dat veroorzaakt het geluid. Aangezien de auto nog 1 maand in de garantie zit wordt deze volgende week vervangen, en de spanrollen door een gemodiviseerde exemplaren die niet roesten en dus de riem kunnen gaan aantasten. Scheelt dus weer een dag arbeid en een distributieset voor de leasemij.
Nu op naar de 140.000! Dit zal ergens in april/mei 2011 worden. Het vertrouwen in de auto heeft wel weer een klein deukje opgelopen door het spanrol incident :(
Tussen verslag
- 144.340 km
Zo maar weer is en update van mijn kant. Een kleine maand geleden is de peus weer voor een beurt bij de garage geweest. Er moest in mijn ogen aardig wat aangebeuren, en dat doet toch wel afbreuk aan de kwaliteit van de auto.
- Airco stonk, is nu schoon gemaakt.
- Veel vermogenverlies wanneer aircopomp aan het werk is, opgelost.
- bestuurdersstoel (rugleuning) begint door te zakken, is normaal vind de garage.
- Voorwiel ophanging rammelt, is opgelost.
- Remblokken voor vervangen.
- Scharnierpunt in de bestuurdersdeur kraakt/piept, is vervangen.
- Tussen de beurten door meerdere H7's vervangen
- Vervelende brom in uitlaat systeem tussen 2000-2200 toeren, niet opgelost.
- Auto roet veel. Hoezo roetfilter?? Heb het roeten niet gemeld, omdat de auto verder goed trekt e.d.
Inmiddels ben ik al stiekem een beetje aan het kijken voor een vervanger van deze. Maar wat gaat het worden?? Tsja, dat is sterk afhankelijk wat er straks op mijn lease-lijstje staat. Eind januari 2012 mag deze eruit, er zal dan ongeveer 180k op de klok staan. Volgende update zal met 160k zijn, tenzij er weer iets spannends gebeurd... Hoop van niet!
Ingeleverd
- 158.321 km
De peugeot is op 31 augutus met 158.321km op de klok ingeleverd wegens verandering van werkgever.
De laatste periode heeft de peus goed zijn werk gedaan. Terug kijkend op 3,5 jaar en ruim 230.000 peugeot 207 te hebben gereden mag ik concluderen dat het een zeer fijne auto is. Op dit moment rij ik tijdelijk in een C3 1.6 eHDI, waarbij nog maar is naar voren komt dat de peugeot een zeer strakke wegligging heeft, niet rammelt en een zeer fijn en functioneel interieur heeft inclusief de sportstoelen! Die mis ik echt! Er waren wel eens wat dingetjes, maar ik denk dat ook de 'premium' merken hier last van zullen hebben bij veelvuldig zwaar gebruik. Afgelopen 3,5 jaar heb ik 0 keer olie hoeven bij te vullen. De bak schakelde ook nog soepel, en de turbo's zijn beide heel gebleven.
Mogen de nieuwe eigenaar / berijder van de 55-HPG-7 er veel plezier aan beleven!
Einde
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.