Peugeot 207 SW XS 1.6 VTi (2010)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 207 SW XS 1.6 VTi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 105.094 km |
KM-stand laatst | 154.000 km |
November 2021
- 105.094 km
Omdat onze vorige auto ons erg goed bevallen is, hebben we weer voor hetzelfde merk gekozen. Van een Peugeot 307 Break naar een 207 SW. Het is er een met het roemruchte VTI blok er in. De (complete) dealer onderhoudshistorie laat geen bijzonderheden zien qua olie gerelateerde zaken. Bij expliciet navragen werd ook aangegeven dat deze auto wat dat betreft geen verleden heeft. Dus we gaan het meemaken.
Het is geen lichte auto voor zijn maat, maar nog steeds lichter dan de 307. Daarnaast heeft dit blok 120 pk, tegen 110 pk voor de 307. Alles bij elkaar voelt de auto lekker vlot aan. De besturing is erg licht ten opzichte van de 307, dat is even wennen. Verder zit alles waar we het gewent zijn.
Qua uitrusting zijn ze nagenoeg gelijk. Deze heeft als extra's een regensensor, inklapbare buitenspiegels, automatisch dimmende binnenspiegel en een afneembare trekhaak. Al zie ik dat laatste niet echt als een extra. Ik zou niet weten waarom ik de trekhaak er af zou willen halen...
Vandaag de Michelin Energy saver zomerbanden die er onder zaten laten vervangen door Vredestein Quatrac5 all-season banden. Geen gedoe meer met banden wisselen en -opslag.
We hebben de auto gekocht met een half jaar Bovag garantie en een nieuwe APK. Hopelijk gaan we de garantie niet nodig hebben en wordt mijn volgende bijdrage aan deze reviews de beurt met APK van 2022.
November 2022
- 126.352 km
De eerste apk in ons bezit zit er op. Een nieuw lampje in de koplamp rechtsvoor en een rem gangbaar gemaakt. Verder het afgelopen jaar 21000 probleemloze kilometers gereden.
Het olieverbruik is ongeveer een liter op 4000 kilometer. Dat vind ik wel rijkelijk veel, maar volgens de garage is dat binnen de marges voor dit type auto met deze motor. Wel, ik zal er mee leren leven.
De auto trekt onze caravan van 800 kilo probleemloos. Het toerental en verbruik nemen dan wel flink toe, maar dat is dan ook niet meer dan normaal.
Verder is het voor een kleinere auto gewoon een comfortabele auto. Alleen de automaat is iets minder subtiel in zijn schakelgedrag dan die van zijn voorganger de 307.
Hopelijk wordt het komende jaar weer net zo probleemloos en daarmee goedkoop.
Mei 2024
- 154.000 km
De 207 vandaag ingeruild op een Toyota Verso 1.8. De exacte kilometerstand zat net onder de 154000. Dat betekent dat we er ongeveer vijftigduizend kilometer bij op hebben gereden.
Voor de inruil waren twee redenen. De eerste was dat we komende zomer met de caravan de bergen in willen. De 207 kan de caravan in Nederland prima aan, maar in echte bergen gaat dat wel een uitdaging worden. Dit onder andere op basis van ervaringen met het rijden in de heuvels van Limburg.
De tweede reden is dat de stuurbekrachtiging de geest heeft gegeven en het volgens de offerte een pittige prijs zou worden. Het ging eerst op zijn Frans. Een foutmelding en de bekrachtiging viel uit. Even stoppen, opnieuw starten en de fout was weg. Maar dat gebeurde steeds vaker en sinds vorige week bleef de fout...
Om heel eerlijk te zijn. Deze auto deed wat hij doen moest, maar ik neem zonder veel emotie afscheid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.