Peugeot 207 SW X-Line 1.6 HDiF 16V 90pk (2007)

autoreview

Peugeot 207 SW X-Line 1.6 HDiF 16V 90pk (2007)

Signalement

Uitvoering207 SW X-Line 1.6 HDiF 16V 90pk
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf162.500 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden

  • 185.000 km

Beste lezer,

Na het volledig oprijden van een Audi A4 Avant uit 1997, naar zuinige en ietwat modernere auto gezocht. De auto moest enigszins ruim zijn en mocht niet teveel vaste lasten met zich meebrengen. Ik rij altijd tussen de 17000 en 23000 km. per jaar, dus het mocht een B-segment benzine of diesel zijn. Al snel ging het tussen de Renault Clio estate vanaf 2008 en de Peugeot 207 SW.
Na circa 2 weken zoeken, bronnen raadplegen en bellen, stak er een 207 SW uit 2007 bovenuit. De auto zag er bij de verkoper bijzonder netjes uit en ook de proefrit beviel uitstekend. Uiteindelijk deze 207 SW 1.6 HDI X-Line gekocht.

Na een jaar leven met deze auto en 23000 km te hebben gereden, lijkt het mij een goed moment een review te schrijven. Het eerste wat mij positief heeft verrast is het feit dat ik tot op heden geen enkele onkosten aan deze auto heb.
Zowel motor, overbrenging, electra, interieur en exterieur blijven allen netjes functioneren. Dit in tegenstelling tot hen die klagen over de degelijkheid van dit merk. Wanneer u normaal en met beleid met deze auto omgaat, hoeft er niets kapot te gaan buiten de gebruikelijke onderhoudsapsecten.

De motor is rustig van aard en bevalt me goed. Er is vrijwel altijd voldoende koppel aanwezig. De 90 PK is precies voldoende. Het verbruik is werkelijk subliem. 1:20 is goed haalbaar bij gecombineerd gebruik van stad, buitenweg en snelweg. Het blok zweet olie waardoor het nattig is en ietwat lekt. Wellicht komt dit door tig lekkende pakkingen. Allen vervangen is behoorlijk prijzig. Het oliepijl controleer ik vaak en constateer dan dat er zeer weinig uit lekt of verbruikt wordt.

De balans en het stuurgedrag vind ik echt goed. De auto is redelijk stug met 16' velgen en is koersvast zonder daarbij snel onderstuurd te zijn. Een erg fijne balans.

Het comfort in deze auto is redelijk waarbij er 2 uitersten zijn.
De stoelen zitten goed. Zeker voor een auto uit het B-segment. De geluidsisolatie vind ik onvoldoende. Er komt veel lawaai van buiten naar binnen. Hierdoor is dit absoluut geen fijne auto op de snelweg. Ik rij daarom vaak rustig 110 km per uur. Dan is t allemaal nog net draaglijk.
De ruimte in deze auto is zeer behoorlijk. Voldoende grote opbergruimten, een behoorlijke beenruimte en bagageruimte, zijn echte pluspunten wat mij betreft.
Minpunt van deze basis uitgeruste versie is dat er geen AUX aansluiting en geen Bluetooth op de ingebouwde radio zit. Je kunt dus alleen radio of CD's luisteren. Allerlei transmitters e.d. werken niet. Tal van zaken aan het interieur en exterieur zijn erg licht en plastic achtig uitgevoerd. Het geeft je misschien niet het 'premium' gevoel, maar als je dit weet, accepteert en er met beleid mee omgaat, blijft het heel.

Uiteraard heeft de auto normaal onderhoud gehad en zijn daarbij de vloeistoffen, filters etc. vervangen. Verder wel eens ruzie gehad met een achterlicht wat soms wel en soms niet werkte. Het sluit allemaal nauwelijks aan en is gevoelig voor trillingen. Ook de koplampen geven af en toe de geest. Je komt er zelf erg moeilijk bij.

Al met al geen erg spannende auto maar wel een auto die mij positief verrast. Met name het verbruik en de rij-eigenschappen vind ik echt sterk. Daarnaast is dit ontwerp alweer van 10 jaar terug, hetgeen naar mijn mening nog best modern oogt.

189.500 km. Veer gesprongen op de vooras.

Update volgt na 195.000 km.

Update 198.000 km:

Door veel woon werk verkeer en wat dagjes weg tikken de kilometers best weg. Na een beurt bij de plaatselijk goed bekend staande garage, waarbij de motorolie werd ververst, de remmen geïnspecteerd werden en 4 nieuwe banden gemonteerd werden, begon de reis met een baby richting Oostenrijk. Ik was toch wel wat sceptisch over het ruimteaanbod in relatie tot de vraag ernaar. Het bleek allemaal gemakkelijk te passen. Kinderwagen, 1 koffer, 3 a 4 reistassen, een wipstoeltje, speelgoed etc. etc.
De hele reis is goed verlopen en de auto heeft zich prima gehouden.

Problemen: op de heenreis kreeg ik ineens een vreemde melding op de boordcomputer: risico verstoppen egr.
Na de eerdere grote en kleine beurten, in combinatie met het moment van de reis, is dit niet geruststellend.
Ik wist eerst niet wat het was maar begon natuurlijk gelijk met zoeken en het blijkt een waarschuwing te zijn voor het ontbreken van zogenaamde 'regeneratievloeistof' (nooit van gehoord) hetgeen een additief is wat bij iedere tankbeurt aan de brandstof wordt toegediend, om aankoeking in het roetfilter aan te pakken, wanneer de auto dit onderdeel zelf schoon gaat branden. Naar verluidt kan men er dan nog best een tijdje mee rijden dus die gok nam ik maar.
Probleemloos 3000 km gereden. Gelukkig veilig en zonder gedoe thuis gekomen.
Persoonlijk vind ik dat de garage dit bij een grote beurt standaard zou moeten aanvullen/controleren. Nu stond ik daar met een opspelend euvel en onzekerheid terwijl ik als eigenaar gewoon netjes de auto onderhoud. Bij deze; laat het eens nakijken (Alleen dieselmotoren).

Uiteraard weer tig keer lampjes vervangen.

De regeneratievloeistof wordt aangevuld en ik rij er dagelijks met enig plezier mee. Door de wat bredere velgen en kwaliteitsbanden heeft de auto een vertrouwde wegligging. Goede combinatie met de wat zwaardere dieselmotor.

Update volgt na 205.000 km.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.