Peugeot 207 SW Blue Lease Executive 1.4 VTi (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 SW Blue Lease Executive 1.4 VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 22.000 km |
Station, maar geen burgerbak.
Ik reed de afgelopen drie jaar een leuke sportieve Seat Ibiza, maar de leasecontracten bij mijn werkgever duren inmiddels vijf jaar en dat vereist toch een blik in de vage toekomst. In die vijf jaar kan een hoop gebeuren. Wellicht verhuizen, met auto + partner op vakantie en misschien -oh jee- zelfs een kind. We zullen het wel zien.
De partner en ik hebben een lijst opgesteld van zaken waar de auto aan zou moeten voldoen. Ik citeer:
* Behoorlijk wat ruimte
* Complete uitrusting
* Geen burgerbak
* Vlotte motor
* en uiteraard 20% bijtelling.
Wekenlang bestond onze zaterdag uit het maken van proefritten, folders uitpluizen en het aanhoren van verkopers waarom juist deze auto de juiste voor ons zou zijn. Focus, Mégane, i30, Ceed, etc. Ze passeerden allemaal de revue. Na lang wikken en wegen kwamen we tot de conclusie dat onze wensen het best verpakt werden in de vorm van een Peugeot 207SW. Een proefrit wees uit dat dit zelfs met de op papier lichte 1.4 VTi motor een vlotte auto is en in combinatie met het Blue Lease Executive uitrustingsniveau voorzien is van alles wat wij wilden en meer zelfs: navigatie en bluetooth op een groot kleurenscherm, regen- en lichtsensor, cruise control, climate control, leren stuur, lichtmetalen velgen, automatisch dimmende binnenspiegel en vast nog meer dingen die ik nu vergeet. En de prijs? Nog geen €18.000! Na de proefrit was onze zoektocht klaar, want dit ging hem worden. In de kleur Blanc Banquise. Een chique Peugeot-term voor standaard wit. We vonden het allebei een leuke frisse kleur voor de auto en het abonnement op de wasstraat konden we bekostigen met het voordeeltje dat deze lak geen metallic meerprijs had.
De auto werd een week later besteld en de levertijd viel te overzien met 2 tot 3 maanden.
Aflevering
- 1 km
De aflevering van de auto ging probleemloos. Er werd een echt feestje van gemaakt, met een onthulling, foto's en een flesje wijn. Een uur later zaten we in de auto en draaiden we voor het eerst de sleutel om in het contact en met een rauwe, hese grom liet de leeuw ons weten dat hij wakker was. Gas erop!
Ander halve maand en 4000km verder
- 4.000 km
Tijd voor een evaluatie, want ik denk dat ik na 4000km wel kan stellen dat ik de auto een beetje ken en dus mijn ervaringen met jullie mag delen.
Tijdens de proefrit was het erg druk op de (snel)weg en hebben we op de A27 alleen een beetje file gereden. Wel representatief voor het Hollandse verkeer, maar ook ik rij inmiddels wel eens op een lege snelweg en dan valt me op dat de 1.4 VTi motor meer dan krachtig genoeg is. Trekt probleemloos door tot 180, maar wat maakt die dan veel toeren zeg! Bij 120 km/u zit de motor al ongeveer op 3500 toeren en dan hoor je hem wel, maar nog niet hinderlijk. Op de echt snelle stukken -en dan heb ik het over meer dan 160- schreeuwt hij je de oren van het hoofd. Meteen een positief punt daarover, want ik vind de VTi ontzettend gaaf klinken. Bij optrekken geeft hij een heel karakteristiek en stoer geluid. Naast het geluid bij (te) hoge snelheden is het enige minpunt de regensensor die niet goed aanvoelt wat hij nou precies moet doen. Bij spray op de ruit gaat hij meteen in de paniekstand en soms is hij ineens weer veel te tolerant ten opzichte van de regendruppels die de voorruit en je zicht terroriseren.
Gelukkig ben ik tot nu toe verder alleen maar enorm positief over de Peugeot. Hij doet wat hij moet doen en verzorgt zijn inzittenden met het comfort en de ruimte van een veel grotere auto. Na lange ritten stap je probleemloos uit de zalige stoelen, de gescheiden climate control doet zijn werk perfect en de auto is lekker overzichtelijk; parkeren is een makkie.
We hebben ook de ruimte al een keer goed getest door hem met platgeklapte banken tot de nok toe vol te laden met laminaat. 50m2 laminaat met ondervloer konden we erin kwijt. Misschien een beetje te zwaar beladen, dat wel.
Nog een speciale vermelding voor de cruise control. De bediening lijkt in eerste instantie onhandig achter het stuur te zitten, maar dit is na 1 dag gewend en dan werkt hij perfect!
Problemen hebben we (uiteraard) bij deze kilometerstand nog niet gehad.
Update volgt ongetwijfeld!
Op vakantie naar Zuid-Italië
- 8.000 km
Zojuist teruggekomen van de vakantie in Zuid-Italië. Heerlijk ontspannen na een jaar hard werken. De 207 is tijdens de vakantie geen stressfactor geweest, integendeel: cruise control veel gebruikt en op de terugweg verbruik getest tot aan plankgasland. Volgepakt toch 1:17,3 gehaald. Gemiddeld zo'n 130 km/u gereden en ook wat bergen op en af. Da's knap van de Peugeot! Verder na een dag rijden gewoon fit de stoelen uit. Ook een prestatie. Gewoon lekker comfortabel op lange ritten.
Koffertjes tot aan de hoedenplank, ging allemaal prima zonder vreemde capriolen uit te hoeven halen met neerklappen van zittingen. Zo moeilijk is dat overigens niet, want met een handeltje gaat de ene kant helemaal plat (zitting zakt mee naar beneden) en met een handeltje aan de andere kant gaat die ook plat. Dan heb je echt een berg ruimte.
Dan de ritjes door Duitsland. Altijd een feestje voor de gefrustreerde trajectcontrolerijders onder ons. Pedaal naar de bodem en zo snel mogelijk de tank leeg rijden. Dat ging trouwens ineens wel heel rap, want de boordcomputer gat bij de topsnelheid aan dat er met elke liter brandstof 8,3 km gedaan werd. Oeps. De top die ik op de teller gehaald heb was trouwens bijna 200. Om te pesten haalde hij het nét niet. Hij zal trouwens vast een beetje overdrijven. Maar het is in ieder geval niks om me voor te hoeven schamen.
Verder nog geen problemen gehad. Bij terugkomst alleen voor het eerst gebaald van de (witte) kleur. Platgewalste en door de zon aangebakken insecten hebben me liters zweet gekost om de boel weer toonbaar te krijgen. Bandenspanning en vloeistoffen gecheckt, maar dat was allemaal prima in orde.
Geen klachten zo ver en dus een gelukkige Peugeot-rijder.
Kleine uiterlijke aanpassing
- 11.000 km
Vorige maand een nieuwe voorruit, in verband met een barst erin. Geen snelwegschutter, maar een reiger die op een provinciale weg besloot uit de berm weg te vliegen toen ik eraan kwam op een 80-weg. Niet normaal wat een klap dat geeft, dus het viel me nog mee dat het arme beest niet op de stoel naast me lag of om mijn nek hing.
Verder heb ik mijn ruiten met folie laten beplakken. Voor 350 euro zijn de zijruiten vanaf de b-stijl en achterruit echt donker. Staat erg mooi op de witte auto.
Op rijgebied niks toe te voegen. Alles werkt en voelt nog steeds aan zoals toen ik hem wegreed bij de dealer.
En ik heb een voordeel ontdekt aan de witte lak: als je hem goed poetst is hij weer als nieuw! Geen kringetjes, of kleine poetskrasjes.
Doutzen Kroes in tuinbroek en kaplaarzen
- 14.000 km
Gisteren de auto winterklaar laten maken. En beter dat die winter streng wordt, want die lelijke zwarte winterwielen doen 100% afbreuk aan het uiterlijk van de auto.
Denk aan Doutzen Kroes in tuinbroek en kaplaarzen. En ook nog met een bivakmuts op.
Verder de boel natuurlijk meteen laten checken. Alleen wat ruitensproeiervloeistof bijgevuld. De auto rijdt, klinkt, voelt en stuurt nog als een nieuwe. Alleen ruikt hij niet meer zo, maar daar kan de Peugeot natuurlijk niks aan doen.
Als we probleemloos het jaar over gaan, komt er een sterretje bij voor betrouwbaarheid!
Daar is 'ie weer!
- 22.000 km
Vandeweek teruggewisseld naar zomerbanden. Ik ben weer trots als ik naar mijn karretje loop. Ik klik hem speciaal weer wat eerder open als ik aan kom lopen, zodat zijn knipperlichten me van grote afstand al toelachen. Wieltjes netjes schoongemaakt door de dealer, dus het is weer een beauty!
Verder meteen bij de dealer een krakend geluid in de kofferbak laten verhelpen, bleek een achterklep te zijn die niet helemaal recht in het slot stond. Netjes verholpen, Doutzen gaat weer verder tot de volgende onderhoudsbeurt. Deze keer weer gekleed in een bikini. De tuinbroek blijft tot de volgende winter bij de dealer achter.
Verder niks dan lof. Auto doet wat hij doen moet, rijdt als een tierelier, doet steeds net wat langer met elke druppel benzine (of is het de rechtervoet die met het voortschrijden van de leeftijd van zijn baasje steeds net wat tammer wordt?). Heb vertrouwen in de komende tijd.
En overigens, totaal off topic, het kind waar in eerste instantie over gesproken wordt komt eraan. Nog een maand of 7! Zin in!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.