Peugeot 207 Sublime 1.6 HDiF 16V 90pk (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 Sublime 1.6 HDiF 16V 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 48.588 km |
KM-stand laatst | 51.303 km |
Eerste indrukken
- 49.504 km
Na afscheid genomen te hebben van mijn vorige auto heb ik deze auto aangeschaft. Omdat ik verwacht dat ik ongeveer 20.000 km op jaarbasis ga rijden was het voor mij belangrijk dat de kosten een beetje binnen de perken zouden blijven.
Ik heb via de Autoweek kostenvergelijker diverse auto's qua kosten met elkaar vergeleken, waarbij ik wel een budget in mijn hoofd had wat ik voor de auto wilde betalen. Ik wilde niet de hoofdprijs betalen voor een nieuwe auto en daarom had ik in mijn hoofd een auto uit minimaal 2009 en maximaal 50.000 kilometer gelopen.
Natuurlijk heb ik ook in een Polo gezeten, ook overwogen mijn oude auto over te nemen, een Opel Corsa te kopen en van alles. Maar toch vond ik deze Peugeot 207 1.6 HDi 5d uit 2009 nog het prettigst ten opzichte van zijn klasgenoten. Bovendien wilde ik dus geen nieuwe auto kopen en jonge diesels met weinig kilometers zijn er nu eenmaal niet veel.
Exterieur
De 207 is een auto met een beetje een dikke kont en koplampen die aan de grote kant zijn. Toch vind ik de lijnen erg mooi en je kan goed naar buiten kijken langs de A-stijl. Dat was in de Honda Civic wel anders. De spiegels staan een beetje vreemd op de deur, maar daar merk je niks van als je in de auto zelf zit, ze staan gewoon op de juiste plek en het kleine ruitje kun je op deze manier ook gebruiken om naar buiten te kijken en zit niet verstopt achter de spiegel.
Interieur
In vergelijking met mijn vorige auto is dit wel een stapje terug. Geen lederen bekleding, maar een zwart gehaakte stof, die nu nog strak is, maar waarvan ik me afvraag of dit niet snel ophalen geeft. Het dashboard is niet knalhard en er zit een werkje in dat doet denken aan carbon fiber. Diverse lijsten op het dashboard zijn afgezet met een zilverachtig kunststof materiaal. De wijzerplaten zijn in het wit uitgevoerd met een chromen omlijsting en zijn goed zichtbaar. De verlichting erachter is rood. 's Nachts zie je een rode gloed daar en valt het bijna niet op dat de platen wit zijn. Overdags valt het op dat verklikkerlampjes niet zo goed zichtbaar zijn. Ik moet eens testen of ik dit overdag wat feller kan laten branden.
De stoelen zijn een soort sportstoelen en zitten als gegoten. Ik kan mij voorstellen dat mensen met een andere vorm er niet inpassen. Het stuur is verstelbaar naar voren/achteren en boven/onder. De juiste rijpositie is dus goed te vinden.
Rijden
De diesel valt mij in het geheel niet tegen. Ik hoef niet te racen, maar dit ding gaat gewoon prima vooruit. Je voelt bij het optrekken even een extra zetje als de turbo inschakelt. Dit is nog maar de 90pk uitvoering en deze voldoet gewoon goed. Niet al te zeer laten zwoegen als je wat sneller vooruit wil gaan en ook niet doortrappen tot in het rood, dat is helemaal niet nodig. Bij het starten wel het bekende diesel gehamer, maar tijdens het rijden een lekker zware brom, die niet irritant is.
Wat opvalt ten opzichte van mijn vorige auto is dat de auto wel wat veel hobbels doorgeeft. Het geeft toch een beetje een skelteridee wat mij betreft, maar dat zal wel wat wennen zijn. Ik heb er al een aantal lange stukken mee gereden en ik had geen last van mijn rug of vermoeidheid. De auto is wat mij betreft comfortabel genoeg.
Verbruik
Het verbruik na mijn eerste tankbeurt valt mij nog mee. Natuurlijk moet je even wennen aan elkaar en kijken wat de grenzen zijn. De boordcomputer geeft een verbruik van 19,6km/l aan.
Garantie
Omdat dit een dealerauto is zit er op deze auto 12 maanden Leeuwekeur garantie op. Ik heb echter wat garantie bijgekocht omdat ik niet bekend ben met dit merk.
Sterren
De sterren indeling is even een tussenstand. Ik kan nog weinig zeggen over de betrouwbaarheid en de gebruikskosten. Die schaal ik in op voldoende. Dit wordt aangepast bij de eerstvolgende 60.000 kilometerbeurt.
Banden
- 50.250 km
Even iets kwijt over de banden die gemonteerd zijn. Ik heb deze auto tweedehands gekocht bij een dealer (!) en er was mij eigenlijk bij het begin al iets opgevallen: voor zijn andere banden gemonteerd dan achter. Oke, kan. Vandaag kwam ik er echter achter dat er 3 (!) verschillende types gemonteerd zijn. Voor zijn Pirelli P3000 gemonteerd, linksachter Pirelli P6 en rechtsachter Pirelli P6000. Ook zijn deze geschikt voor verschillende snelheden, variërend van T tot V banden. Beetje vreemd allemaal.
Voor de liefhebbers..
- 51.303 km
Voor de liefhebbers werk ik elke tank mijn verbruik bij. Ik kom gemiddeld net niet aan de 5l/100km maar dat scheelt haast niks! Moet een halve liter beter kunnen volgens de fabrieksopgave, dat dan weer wel.
Voor de liefhebbers is het misschien ook aardig om te vermelden dat het bandenspanningsetiket in de deur of B-stijl een zgn. OPR, ORGA of DAM-nummer staat aangegeven. Hiermee kun je precies checken op welke dag de auto is geproduceerd en in welke fabriek. Mijn auto is geproduceerd op 5 mei 2009 in Trnava. Check je eigen voertuig hier: http://www.kleinopslag.nl/damnr/
Voor de liefhebbers ook even de modificaties doorgeven die inmiddels zijn aangebracht: ik heb een set lichtmetalen velgen type Hockenheim 17" gemonteerd met Bridgestone Potenza RE050A 205/45/17. De auto rijdt als een trein! Tevens rond de beugel van het slot in de kofferbak een stukje isolatietape gedraaid om een krakend/knarsend geluid bij bochten en drempels weg te nemen. Bij de eerste onderhoudsbeurt zal ik dit aan de garage melden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren