Peugeot 207 CC Sport 1.6-16V Turbo (2008)

autoreview

Peugeot 207 CC Sport 1.6-16V Turbo (2008)

Signalement

Uitvoering207 CC Sport 1.6-16V Turbo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst80 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Peus

  • 80 km

Een kort verslag van deze auto, die ik in 2011 enkele maanden heb mogen rijden. Omdat ik een nieuwe auto had besteld die nog niet geleverd werd en mijn vorige auto er uit moest, kreeg ik een tussentijdse voorloop auto. De leasemaatschappij had in eerste instantie bedacht me in een huurauto te laten rijden. Toen er een bordeaux rode Haydiehudie i20 1.2 voor werd gereden heb ik maar huilend de leasemaatschappij opgebeld want hierin zag ik mezelf echt niet rijden. Toen ik naar huis reed werd dit bevestigd. Prima kar, maar niet voor mij :) De volgende dag kon ik gelukkig een goede vervanger ophalen: een zwarte 207 CC 1.6 THP Sport, met wat ervaring overigens. De auto stond bij een schadebedrijf aangezien de auto zowel technisch al uiterlijk nogal gehavend was. De vorige eigenaar was er waarschijnlijk niet erg zuinig op geweest. Ik ben overigens niet echt een Franse auto-fan, maar een fijne 1.6 turbo en een cabrio in het voorjaar leek me wel een mooie deal.
Uiteindelijk heb ik toch nog bijna 4 maanden in de auto gereden omdat de levering van mijn nieuwe auto wat langer duurde dan gepland en ik kan wel zeggen dat dit een viertal erg prettige maanden waren. De Peus is erg goed bevallen, hoewel ik de auto of soortgelijke auto nimmer zelf zou aanschaffen. Ook de reacties vanuit de omgeving waren alleen maar positief. Ook het mooie weer in die maanden (de enige in 2011 lijkt wel) zorgden voor erg veel leuke, open kilometers. Hieronder een kort verslag.

Uiterlijk
Ik vind weinig cabrio's met een hard dak echt mooi. Daarvoor vind ik de auto's te weinig in proportie met een altijd wat zware achterkant. Tot op heden vind ik de 207 CC niet een echt mooie auto maar in de uitvoering zoals ik m had, in zwart met mooie 17" velgen, vind ik m wel dik. Die velgen vind ik eigenlijk ook wel een vereiste. De sterkste kan van de auto is toch wel de neus, die is lekker dik, met veel chroom.

Binnenkant & uitrusting
Een deel van de charme van de auto zit zeker in de binnenkant. In "mijn" auto zat zwart leer, wat ook in de deurpanelen is doorgetrokken. Erg chic. Verder mooi zijn de stalen pookknop en het mooie materiaal op het dash en de fraaie chroomomrande tellers in het wit. Het is overigens niet Duits maar het ziet er goed uit. Minpunt in zowel bediening als uitstraling vind ik de middenconsole met erg kleine, priegelige knopjes. Het is niet direct intiütief. Ook vreemd is dat toen ik de eerste keer in het donker reed de middenconsole niet verlicht was. Dacht eerst dat dit stuk was maar ik bleek het licht aan te moeten zetten. Klinkt logisch maar de koplampen branden wel gewoon zonder dat je het licht aandraait. Snap daar nog steeds het nut niet van. Paar punten:
- Waarom geen knoppen op het stuur? De Fransen prefereren een extra sateliet achter het stuur. Werkt wel maar geef mij maar knoppen op het stuur;
- Waarom standaard geen cruisecontrol? Dat zou bij een cruise-auto als deze toch gewoon aanwezig moeten zijn?
- Het dash is erg hoog door de hoge neus. Ik zit altijd graag op de laagste stand, maar met mijn 1m80 keek ik zo tegen de bovenkant van het stuur aan en zag ik weg/neus niet. Omhoog zetten resulteert ook in een stoel die rechterop gaat staan dus vond ik niet prettig. Het wende wel maar ideeal was de zitpositie niet. Het stuur is overigens goed verstelbaar;
- De binnenruimte is uiteraard erg beperkt. Met vier personen rijden heb ik wel gedaan maar dat werkt echt alleen voor korte stukjes. Het bankje is meer voor de nood en bagage. Ik liet standaard ook het windscherm zitten. De kofferruimte is met het dak dicht prima te noemen, dicht houdt uiteraard niet over. Wanneer je met z'n tweeën thuis bent, zoals ik, is het prima.
- Het leer van de bestuurdderstoel zat al helemaal los om de stoel, geen mooi gezicht en dit al na 80.000 km.
- Prima standaard geluidsinstallatie, met mogelijkheid om een MP3 speler aan te sluiten, met dubbeltulp. Waarom die in het dashboardkastje zit is overigens weer een raadsel, aangezien je deze moet bedienen. Die hing dus altijd uit het kastje bij mij. Aansluiting met USB is overigens een stuk handiger.

Rijden
Het belangrijkste van een auto uiteraard, en ik was ook wel erg benieuwd na de reviews van AW. Het rijden in de auto is erg prettig, met een prettige directe bediening. Je krijgt niet perse heel veel feedback maar voldoende om lekker te sturen.
Ook het blok helpt hierbij. Een fijn aggregaat maar wel met erg weinig fut onder de 1.500 t/pm. Wanneer je soms op lage snelheid in z'n twee rijdt (bijvoorbeeld bij het aanrijden op een verkeerslicht oid) en gas geeft gebeurt er helemaal niets. Kom je boven de 1.500 toeren, gaat de auto er vlot vandoor. Ik vind dit blok overigens net genoeg voor deze auto, je rijdt m toch vooral op het koppel. Doortrekken heeft weinig zin, het is in die zin geen sportief blok. Ik vraag me dan ook af hoe het moet rijden in de ongeblazen 1.6... Zou ik niet aanraden. Komt uiteraard vooral door het gewicht van de auto. Je voelt aan alles dat je met heel wat gewicht onderweg bent. Ook om die reden zou ik zelf geen cabrio met een hard dak kopen.
De wegligging van de auto vind ik erg goed, vooral met de zomerpanden eronder (Pirelli's P zero nero) was het erg fijn sturen.
Uiteraard is een cabrio minder stijf dan een dichte auto maar ik heb hier niet echt last van gehad.
Verder opvallendheden:
- Een vijfbak, te ouderwets voor een auto van dit kaliber en prijsniveau. Ook voor het relaxed cruisen zou een zesbak fijner zijn;
- Pedalenwerk en versnellingsbak zijn prima. Bak vergt wel een wat stevige hand en de slag is lang. Maar dat is vaker bij Franse bakken.
- Het dak rammelde erg als deze dicht was. Aangezien ik de auto maar kort had heb ik er niet naar laten kijken maar dit deed afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. Met dak open was dit niet het geval en reed de auto rammel- en kraakvrij. Soms maakte het dak ook een knakkend geluid als je aan één kant een stoep op reed.
- Het blok zuipt echt olie, tenminste, veel meer dan ik van welke auto ook gewend ben. Het lampje voor het olieniveau ging erg vaak aan waarna ik er weer een halve of hele liter in gooide. Wellicht heeft de vorige berijder niet zo zuinig gereden met de auto.

Conclusie:
Een leuke auto om tijdelijk gereden te hebben, niet een auto die ik zelf ooit zou kopen. Of ik überhaupt een Peugeot zou kiezen/kopen is hierbij ook relevant uiteraard. Ik kreeg nadat ik m ingeleverd had nog inzage in uitgevoerde werkzaamheden. Was een gepeperde rekening, terwijl de auto voordat ik m kreeg (een paar duizend kilometer eerder dus) ook al helemaal technisch was nagekeken, onderhouden en gerepareerd. Als je zo'n auto privé rijdt word je daar niet vrolijk van... Ik heb dan ook niet echt een hoge pet op van de betrouwbaarheid van deze auto.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.