Peugeot 207 CC Féline 1.6-16V Turbo (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 CC Féline 1.6-16V Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 152.000 km |
Een cabrio geeft een rijker gevoel
- 20.000 km
Begin juni 2009 gingen we voor een proefrit naar de dealer (Welling Cars, Heerlen). We zouden eerst rijden in de 207cc, daarna in de net geintroduceerde 308cc. Na de proefrit met de 207 was de proefrit met de 308 niet meer nodig. We waren meteen verkocht. De dealer had in de showroom een nieuwe Feline uitvoering staan. Alles er op en aan en de kleur die ik wilde. Het was niet de bedoeling om meteen te kopen, maar we kregen een een prima prijs voor de 206 en nog wat korting (model is van 2008). Krap twee weken later reed ik dus in wat ik altijd al had willen hebben: een cabrio.
Na een dik half jaar en 20000 kilometer kan ik niet anders zeggen dan dat de 207cc een heerlijke auto is. Open rijden op de snelweg is geen enkel probleem. Ook bij 120 km/u is normaal converseren mogelijk. Zelfs handsfree bellen met een goede Parrot carkit is gewoon te doen. Op de Duitse autobahn 170 km/h open gereden en ook dan blijft het geluidsniveau zeer binnen de perken.
Met het dak dicht is het gewoon een fijne comfortabele auto, ook voor lange afstanden, mede door de cruise control. Die wil ik nooit meer missen. De stoelen zijn niet zo groot, maar dat ben ik zelf ook niet met 1,72m. Daardoor zitten de stoelen voor mij als gegoten. We zijn er al twee keer mee naar Spanje gereden (1850 km naar Allicante) en ook na zo'n lange rit stap je niet gebroken uit.
De 1.6 turbo motor is niet voor niets uitgeroepen tot motor van het jaar. Echt geweldig. Veel vermogen bij weinig toeren, maar ook in de twee lekker doortrekken tot over de 100. Echt zuinig rijden is het niet, maar gemiddeld 1 op 13 is acceptabel, al ben ik niet echt een racer.
In december heb ik er, net op tijd, winterbanden op laten monteren. Je moet het ervaren om te geloven, maar het scheelt echt veel.
Er is al vaak geschreven dat je als zitplaats aan de achterbank weinig hebt. Dat klopt, maar daar zit ik nooit. Onze hond zit/ligt er prima.
Is er dan niets negatiefs aan de 207cc? Natuurlijk wel. Peugeot had bij deze motor een 6-bak moeten monteren. Het schakelen van de 5-bak vind ik overigens prima, in tegenstelling tot wat in verschillende tests wordt geschreven.
Mijn favoriete zonnebril in de auto is een Polaroid. Vervelend is dat de informatiedisplay op het dashboard verkeerd gepolariseerd is, waardoor je met de zonnebril op niets kunt lezen.
Het dashboard is ook in de kleur van de stoelen met leer bekleed, maar vanwege de reflectie in de voorruit als de zon er op staat, had dit van mij met zwart leer of kunststof gemogen.
Problemen zijn er met de auto nog niet geweest. Alles sluit goed en er kraakt of piept niets.
Ik ben dus zonder meer tevreden over mijn 207cc en kijk al weer uit naar mooi voorjaarsweer. Op één of andere manier geeft het rijden in een cabrio een rijker gevoel dan het rijden in een "gewone" sedan die twee keer zo duur is. Dat gevoel wordt bevestigd door het aantal mensen dat naar je auto kijkt. Ook ben ik al verschillende keren door wildvreemden aangesproken over mijn mooie auto, dat is me in het verleden nooit overkomen. Er wordt wel eens geschreven over de "dikke kont" van de auto. Persoonlijk vind ik het wel stoer staan. Wat mij betreft hebben de ontwerpers van Peugeot het uitstekend gedaan.
Als het gevoel en de tevredenheid blijven zoals nu dan denk ik dat mijn volgende auto een 208cc zal zijn.
nog steeds meer dan tevreden
- 30.000 km
De auto is inmiddels voor de eerste beurt bij de dealer geweest. Zoals verwacht mocht worden geen bijzonderheden.
Nog steeds blij en tevreden met de 207cc. Het blijft leuk dat onbekenden je aanspreken op je cabrio. Ik heb al eerder geschreven dat een cabrio een rijker gevoel geeft. Anderen vinden dat kennelijk ook, want een cabrio van 30.000 Euro is blijkbaar specialer dan een BMW of Audi die meer dan het dubbele kost.
De zomer is inmiddels in volle gang en ik heb al weer heel wat dagen open kunnen rijden. Ook met warm weer heerlijk als de airco lekker koele lucht in je richting blaast.
Tot zover deze korte update. Bij bijzonderheden uiteraard een nieuwe update.
update 55000 km
- 55.000 km
De auto is inmiddels 2 jaar in mijn bezit. Om verrassingen te voorkomen na de garantieperiode heb ik de 60000 km beurt al bij 55000 km uit laten voeren. De turbo bleek een bekend probleem te hebben. Hier moesten onderdelen voor besteld worden en de auto moest 2 dagen naar de garage. Keurig onder garantie verholpen.
Bij de beurt meteen 4 nieuwe Michelin zomerbanden laten monteren. Deze banden zijn een stuk stiller en komen het rijcomfort flink ten goede.
Verder (gelukkig) geen problemen. Geen piepjes, kraakjes of wat dan ook. Nog steeds zeer tevreden en elke dag met mooi weer gaat met plezier het dak open.
vervangen na ruim 150.000 fijne kilometers
- 152.000 km
Na vijf jaar en ruim 150.000 fijne kilometers is de cabrio ingeruild en vervangen door een nieuwe 308, waarvan inmiddels ook een review op AW te lezen is.
Na de vorige update is er behalve het reguliere onderhoud eigenlijk weinig te melden. Ik heb vijf jaar met veel plezier in deze cabrio gereden, waarvan vele kilometers met het dak heerlijk open. Daar denk ik op een dag met mooi weer (zijn er niet zo veel deze zomer) toch nog wel eens met wat weemoed aan terug.
Ik ben er van overtuigd dat de volgende eigenaar nog veel plezier van deze fijne auto gaat beleven.
De tevredenheid over zowel de auto als de service in de afgelopen jaren bij de dealer maakten het besluit om bij zowel het zelfde merk als de zelfde dealer te blijven, niet moeilijk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.