Peugeot 206 XT 1.4 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XT 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 210.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Na het behalen van mijn rijbewijs was het zover - ik wou mijn eigen eerste auto! Ik stelde niet zoveel eisen - het moet gewoon technisch goed en veilig zijn, niet te veel vervangingsvooruitzichten hebben en stuurbekrachting moet aanwezig zijn.
Na een zoektocht voor een oudere kleine zuinige auto heb ik veel opties voorbij zien komen:
- Daihatsu Cuore (geen stuurberkachtiging, gaat niet voor mij)
- Volkswagen Polo (moeilijk om een degelijk exemplaar te vinden)
- Suzuki Swift (ziet er écht oud uit...)
- Opel Tigra (achterbank is niet te doen, ik ben klein en zelfs ik kwam met mijn hoofd tegen het dak aan + een goede exemplaar is lastig te vinden, velen zijn afgetrapt en verroest).
Toen kwam Peugeot 206 in beeld en werd gekocht. Het is een XT uitvoering (1.4 motor, 75PK, driedeurs) met mistlampen voor en achter, derde remlicht, elektrische ramen, deurvergrendeling op afstandsbedieng.
Wat mij opviel is dat er écht geen roest was aanwezig en dat voor een auto die 16 jaar oud is. Het heeft ook niet in de garage gestaan bij de vorige eigenaar, dus daar ligt het niet aan. Voor een 16 jarige zit het er erg nieuw en sportief uit - een moderne verschijning!
In deze auto werkt alles op de toerenteller na - het schijnt een bekend probleem te zijn voor de 206. Ik vind het niet storend, de auto geeft eigenlijk zelf aan wanneer het tijd is om te schakelen. Het schakelt prima, natuurlijk niet zo super als in mijn lesauto (een nieuwe BMW), maar erg goed voor de leeftijd. Remmen doet hij perfect en heeft mij al 2 keer gered van een aanrijding (eenmaal voor een fietser die niet aan het opletten was en zonder te kijken naar links uitweek en een keer op de snelweg bij een plotselingen file).
Wat mij opvalt is het zicht dat je hebt uit de auto - alles is goed te overzien, het zicht naar achteren is erg goed. En je voelt je veilig in de auto. Ik heb in meerdere kleine auto's gezeten als passagier en moet bekennen dat het niet altijd even veilig aanvoelde. Hier is het een ander verhaal - de auto voelt stevig aan, de stoelen zijn ook comfortabel. Ik heb al een tijdje last van mijn onderrug en zelfst in mijn lesauto kreeg ik na 2 uur rijden echt pijn in mijn rug en wou zo snel mogelijk uitstappen. Hier is dat helemaal niet - ik heb een rit van 3 uur gemaakt en er was helemaal niets te merken.
Wel is het klein van binnen natuurlijk, voor mij als een redelijk klein persoon is het te doen, maar als je een wat grotere mens op de passagierstoel naast je hebt zitten, raak je diegene aan tijdens het schakelen, wat storend zou kunnen zijn (niet voor mij).
De achterbak is redelijk groot - er passen met gemak 4 grote boodschappentassen in. Zelf vervoer ik daar mijn twee middelgrote honden, wat ook prima gaat.
Vooralsnog heb ik geen problemen kunnen ontdekken, op de toerenteller na. De bandenprofiel is nog goed, rond 4 mm. De distributieriem is bij 180.000 km vervangen, dus kan nog goed mee. De punten voor de aankomende APK aan het einde van het jaar zijn waarschijnlijk de linkse draagarm, de rechtse is onlangs vervangen door de vorige eigenaar en wellicht een schokdemper links. Maar dat zien we dan wel.
Erg tevreden dus. De auto doet wat hij hoort te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren