Peugeot 206 XR 1.4 (2002)

autoreview

Peugeot 206 XR 1.4 (2002)

Signalement

Uitvoering206 XR 1.4
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst71.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het gaat eigenlijk over een 206 Crystal 1.4 75 pk welke op Autoweek niet te selecteren was. Hij is van begin 2003 en dient als 2e wagen. Alternatieven waren voor ons de Opel Corsa (triest) en de Honda Jazz (oncomfortabel op achterbank).

De Crystal heeft fluwelen zetels, alu velgen, automatische airco, een panoramisch glazen dak, een JBL geluidsinstallatie met 6 ls en een cd lader, automatische lichten en ruitenwisser. Dus Roland Garros zonder leder interieur.
Was toen een buitengewone aanbieding in Belgie (zowat 14000 EUR) en voor een stokoud Corsa wrak werd nog 1500 EUR gegeven.
Spijtig genoeg lukt het opladen van een foto niet.

Afwerking: ziet er keurig uit. Maar licht afgewerkt. De eerste 5 km van elke rit rammelt en piept ie wel (soms te hard) maar daarna is het onberispelijk. De deuren/koffer voelen zeer licht aan.

Veiligheid: 2 airbags en ABS.

Audio: vrij goed met indrukwekkende klank doch toestel kon gebruikersvriendelijker en de klank is iets te gekleurd.

Prestaties: 75 pk maar ze komen vrij moeilijk op gang. Hernemen gaat moeizaam. Topsnelheid is voldoende voor deze auto.

Comfort: vrij stil onder de 100 km/h. Daarboven moet ie goed warm staan alvorens het lawaai afneemt. Zetels zijn zacht en comfortabel doch met te korte zitting en moeilijke afstellingen. Het glazen dak is zeer mooi en geeft een klaar interieur dat groter lijkt dan het is. De automatische ruitenwisser werken beter dan op mijn Avensis en de automatische lichten heeft mijn Avensis zelfs niet (werken voortreffelijk). De airco werkt goed maar start altijd in koel mode (in de winter niet nodig).

Stuur: geen leder stuur, gewoon een plastic sportstuur. Ligt goed in hand en is correct bekrachtigd. Doch niet in diepte instelbaar waardoor ik de ideale zitpositie niet vind.

Koffer: vrij klein doch netjes met een opbergnetje tegen de achterkant van de achterzetel. Achterzetels eenvoudig wegklapbaar.

Verbruik: onregelmatig gebruik dus moeilijk te zeggen. Tijdens een rit van 330 km tegen 140 verbruikte ie 7 liter / 100 km.

Olie: niet merkbaar wegens te weinig km. Wel zeer goed is dat je bij het starten een indicatie krijgt van hoeveel er aanwezig is. Nog niet gezien bij veel duurdere merken (die wel olie verbruiken, vw & bmw).

Wegligging: Frans. Zacht maar goed.

Kosten: vrij laag. De grootste kost zijn reparaties wegens parkeeraccidenten door de vriendin.

Schakelen: Frans. Beetje hakerig maar voor de rest geen probleem.

Wat ik mis :
1) betere en zwaardere afwerking
2) diepteregeling stuur, leder stuur
3) sportzetels en cruise control (als optie)

Al bij al een leuk bakje voor zijn prijs. Al die luxe voor zo weinig geld.

PROBLEMEN

Vijsje van de deurscharnier losgekomen na 3 jaar.

Spiegel van de voorruit losgekomen na 3 jaar.

Interieurgepiep en gekraak gedurende de eerste 5 km geraakt niet opgelost door de dealer. Leren we mee leven.

Update 20.000 km : gerammel gelocaliseerd. Nu nog een mous zoeken om het op te lossen (te stoppen onder harde plastic aan rechterbeen bestuurder).

Na 32.000 km nog steeds geen problemen. Is nu bijna 8 jaar oud. Zou hem direct opnieuw kopen doch opleggen voor de 110 pk.

19 jaar

  • 69.000 km

19 jaar oud. De bestuurderszetel begint door te zakken maar voor de rest gaat ie verder. Lakschade laten we niet meer herstellen. Geen grote kosten gehad (batterij & radiator vervangen). Geen roest. Pano dak ziet er nog onberispelijk uit.

20 jaar, the end

  • 71.000 km

The end. Druklager van de versnellingsbak heeft begeven terwijl we wachtten op de Kia Picanto X-line. 1200 eur schade dus hebben we hem ingeleverd.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.