Peugeot 206 XN 1.1 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XN 1.1 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand laatst | 199.223 km |
De Motor waar iedereen onterecht op scheld
De peugeot 206 1.1 XN gehaat door de meeste en al 16 jaar geliefd door mij.
De prestaties zijn laag, de motor is verre van stil en heeft ook nog eens van nieuw af aan een kantelende zuiger en echt zuinig is tie ook niet met max 1: 15
en waarom ik dan toch van dit karretje houd, simpel weg omdat de motor onverwoestbaar is.
onlangs ben ik er mee naar Berlijn gereden en constant plankgas op de duitse autobahn is geen probleem voor het karretje. al 16 jaar moet het wagentje er aan geloven dat er koud of warm niet onder de 5000 toeren geschakeld wordt.
Peugeot garandeerde mij bij aankoop dat de kantelende zuiger geen problemen zou veroorzaken, wat het tot heden niet doet, sterker nog de motor verbruikt geen drup olie
in de 16 jaar tijd is iedere 5 jaar de distributieriem met waterpomp vervangen ( waterpomp is de kosten niet en dat gaat in 1 moeite door ) na 12 jaar een keer de koppeling en rondom de remmen laten vernieuwen en voor de rest geen bijzonderheden als alleen 1x per jaar een onderhoudsbeurtje met apk
tich keer dacht ik, zal ik eens wat anders gaan kopen....een auto met airco en elektrische ramen en dan denk ik waarom ??? het karretje heeft alleen stuurbekrachtiging en laat je NOOIT in de steek dus heb ik besloten het wagentje helemaal af te rijden wat hopelijk nog jaren duurt want stiekem geniet ik er wel van als er een dure bolide op de vluchtstrook staat met stukken en ik nergens geen last van heb.
De auto is zeer gebruiksvriendelijk en uiterst betrouwbaar, roesten doet tie ook niet en zit nog prima in de lak en dat alles is voor mij reden genoeg om geen afscheid van het karretje te nemen.
nog steeds onverwoestbaar
- 165.000 km
niet veel bijzonders in maart 2017 kleine beurt met apk en zojuist 4 nieuwe winterbanden erop, voor de rest is het karretje nog steeds onverwoestbaar en rijdt probleemloos.
Nog steeds probleemloos
- 189.000 km
Na ruim 19 jaar trouwe dienst zijn er Nog steeds geen bijzonderheden, auto krijgt regulier onderhoud maar nog steeds geen extreme dingen.
Het karretje mag dan ook zijn levensdagen bij ons slijten.
Precies 20 jaar
- 195.000 km
Vandaag is het karretje jarig en is 20 jaar oud geworden....het begint nu een beetje saai te worden maar nog steeds brengt de peugeot mij probleemloos overal heen. in juni een beurtje gehad kosten € 130,= en in november de winterbanden er op laten leggen en dat was het.....volgende maand apk keuring dus van te voren nog even naar de garage voor een laatste check en dan weer door naar de volgende onderhoudsbeurt in juni
mankementen
- 197.000 km
in februari was het dan zover....de eerste mankementen nou ja mankementen.
het karretje moest apk en daar ontdekte men dat er een putje in de remleiding zat en de fuseekogel hoezen niet goed meer waren.
dit euvel was voor een paar tientjes opgelost.
blij dat dit alles was en het karretje weer goed gekeurd was kwam er een dikke vette teleurstelling....4 dagen later starte het wagentje niet meer...oorzaak...kapotte brandstofpomp....balen weer even 300,= lichter.
Desondanks zijn we de teleurstelling weer voorbij en rijden we weer lekker verder met het 20 jarige karretje
Afscheid
- 199.223 km
Na een leeftijd van meer dan 20 jaar neem ik afscheid van mijn karretje.
Wederom waren de koppeling, schokbrekers en remmen aan vervanging toe.
Zou ik dit doen dan kon het karretje weer makkelijk 10 jaar mee maar heb ik toch besloten om eens naar iets anders te kijken.
Met plezier blik ik terug en kan ik met trots zeggen dat de carrosserie en de TU motor van peugeot geweldig zijn
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.