Peugeot 206 SW XS Quicksilver 1.6-16V HDiF (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 SW XS Quicksilver 1.6-16V HDiF |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
- 101.500 km
Begin dit (2006) jaar naar het autosalon geweest op zoek naar een nieuwe wagen, ter vervanging van onze 106, die te klein werd. Na afloop hadden we 3 kandidaten op onze verlanglijst uit dezelfde prijsklasse ;
- Toyota Corolla Break 1.4 diesel : Plus : ruimere wagen, 5 jaar garantie, legendarische betrouwbaarheid en toch een mooi en practisch model. Min : mindere motor en kalere uitrusting.
- Skoda Fabia break 1.9tdi : Plus : iets practischer en merkelijk goedkoper. Min : de lawaaierige motor, en persoonlijk een lelijke auto.
Uiteindelijk voor de 206SW gekozen met de 1.6Hdif motor en in de Pack-line uitvoering. In Belgie staat die uitvoering net onder de Quicksilver.
Algemeen ;
De uitrusting is zeer compleet ; airco, electrische ruiten en spiegels, cd speler, mistlichten, bagagenetten... Koetswerk is identiek aan de 3/5 deurs enkel de achterkant is verlengd met zo’n 20cm, wat volledig de koffer ten goede komt. De koffer is geen verhuiswagen, maar voldoet voor onze noden prima.
In Belgie is een 1.6 diesel fiscaal zeer aantrekkelijk.
Interieur/Exterieur ;
De zwarte kleur met de alu dakrails staat de wagen mooi, maar vraagt meer poetswerk dan een grijze kleur en blijkt delicaat voor krassen en steenslag.
Binnenin voelt de wagen groter aan dan hij in werkelijkheid is, mede door het diep doorlopende dashboard. Zeker het vermelden waard zijn de zeer goede voorstoelen, perfecte zit en veel zijdelingse steun. De ruimte op de achterbank is heel wat minder maar daar zit (bijna) nooit een volwassene.
Toch enkele minpunten ; matige werking van de airco, de lucht is koud maar niet ijskoud, weinig opbergvakjes (parkeerbadge, afstandsbediening van de garage, ... moeten in de asbak), volumeregeling van de radio, de regeling gaat van 0 tot 30 en op stand 4 staat hij echt wel luid hoor. Het verbruik volgens de boordcomputer is 10% beter dan in werkelijkheid. En echt storend is de interval van de ruitenwisser, deze is snelheidsafhankelijk, vanaf zo’n 90km/h is er van een interval geen sprake meer, dan staat hij minder dan een halve seconde stil vooraleer terug te zwiepen. Irritant, waarom een scroll wieltje waarbij je zelf de tijdsduur kiest. Of een systeem die Opel hanteert.
Het rijden ;
Diesellawaai is zeer goed gedempt, enkel bij het versnellen hoor je dat er een diesel aan het werk is. Bij constante snelheid is de motor niet prominent aanwezig. Zo ook als je buiten de wagen staat, draait de motor zeer soepel en stil.
In het interieur merk je nauwelijks trillingen bij stilstand.
Een 1.4hdi is zeer gewillig, soepel en voor 69pk toch vrij sterk. Maar na lang twijfelen toch voor de 1.6Hdif gegaan. De 1.6 heeft als basis de 1.4. Hij meet slechts 10% meer cilinderinhoud maar is toch meer dan 50% sterker. 110pk en tot 260nm koppel bij slechts 1750tpm. En dat voor een leeggewicht van minder dan 1100kg. (Verhouding gewicht kg/pk is beter dan bv. C-break, 220Cdi, A4Avant 140pk, Mondeo break 2.2TDCI) De prestaties zijn natuurlijk meer dan voldoende en het is niet de snelheid op zich maar het is vooral het gemak waarmee bv een inhaalmanoevre gedaan wordt. Motor trekt stevig door vanaf zo’n 1500tpm. Hij voelt het sterkst aan tussen de 1600 en de 2300tpm. Doortrekken tot 4000tpm is geen probleem en de motor maalt er niet om, maar nooit nodig. In vierde bij 1600 tpm inhalen is geen enkel probleem. Vanaf 75km/h kan je in vijfde rijden, dan draait de motor 1600tpm. Ook de loopcultuur is opmerkelijk. Om productiekosten te besparen telt de bak slechts 5 verhoudingen. Geen probleem, maar bij 120km/h draait de motor 2500tpm en heb je vrij veel vermogen beschikbaar. Een zesde versnelling had ideaal geweest om op de snelweg het toerental te laten zakken tot zo’n 2200tpm, dat had voor de motor geen enkel probleem geweest, daar een kleinere motoren zijn, die zwaardere wagens aandrijven en toch minder toeren draaien in de hoogste versnelling.
Na 10.000km ligt het gemiddeld verbruik rond de 4,7l/100km. Let je echt op dan is het mogelijk rond de 4 liter uit te komen. Vreemd is dat het verbruik (boordcomputer) bij 110km/h onder de 4 liter zit en bij 130km/h boven de 6 liter.
Bij hevig remmen en in bochten blijft de wagen mooi vlak. De wagen ligt zeer goed op de weg en volgt perfect iedere stuurbeweging. Zelfs een bochtige slechte betonbaan brengt hem niet van de wijs. Je voelt als het ware dat de achterbanden zich vastzetten aan de weg. De vering is wel stugger en harder dan de 1.4 diesel, vind ik persoonlijk prettiger, de wagen is iets directer. Zeer goede combinatie van comfort en sportiviteit. Alleen jammer van de Continental banden. Op een nat wegdek durven ze een stapje opzij zetten. Volgende worden Michelin.
-- Na 16 maanden en 42.000km tijd voor een eerste update --
Nog steeds zeer tevreden over de rijeigenschappen van de wagen en motor. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,7 l/100km. (waarde van de constructeur 4,8l). Het meest gunstige verbruik is 4,2 liter geweest. Het rijbereik op een volle tank is meestal net geen 1.000km met uischieters van 930km tot 1150km.
Olieverbruik ongeveer 1 liter op 60.000km.
Maar er hebben zich enkele probleempjes voorgedaan.
- Na een korte vakantie wilde ik de olie peilen, wat bleek, het onderste deel van de peilstok is afgebroken en bleef in het carter zitten. Een vaak voorkomend probleem bij de 1.6hdi (komt ook voor in de Ford, Mazda en Volvo modellen). Stukje is eruitgehaald en alles vervangen onder garantie. Onbegrijpelijk, een peilstok uit pvc.
- Een steeds erger wordend, bonkend geluid manifesteerde zich rond het rechter voorwiel. Na twee dagen zoeken vond de dealer het probleem. Het vliegwiel was het probleem, deze en de koppeling werden vervangen onder garantie.
- Maar (ongeveer) hetzelfde geluid bleef zich voordoen tijdens het achteruitrijden. Wagen is terug naar de dealer geweest en de tandlat van de stuurinrichting werd vervangen.
Jammer van bovenvermelde problemen, maar alles werd keurig en onder garantie opgelost.
De eerste onderhoudsbeurt heeft me 110 euro gekost. Vind ik vrij veel voor een oliefilter een 4 liter olie. Een andere dealer vraagt er 60euro voor.
Toch vind ik de airco maar matig werkt, de lucht is koel, maar ook niet meer dan dat.
Het is echt geen straf om met deze wagen te mogen rijden, de acceleraties verlopen prettig en het voelt alsof de motor niet de minste inspanning hoeft te leveren en steeds vermogen over heeft. De lange steile hellingen rond de Belgische Ardennen zijn een fluitje van een cent. Vaak wordt geklaagd over een gebrek aan fut onder de 1.500tpm, maar bv in derde of zelfs in vierde bij 1.500tpm versnellen gaat echt wel zeer vlot, ook geholpen door het relatief lage gewicht. De combinatie van een krachtige motor in een relatief lichte wagen kan voor verrassingen zorgen. Een vervangwagen die we meekregen 407SW 2.0Hdif voelde beduidend minder fel aan. Ik had een veel fellere acceleratie verwacht maar mijn gevoel kreeg gelijk op papier is mijn 1.6 sneller.
Wat me steeds opvalt als ik uit een andere wagen stap en terug in de 206 rij is hoe prettig en direct deze stuurt en hoe kwiek deze reageert op het gas. Een benzinemotor met ongeveer eenzelfde vermogen voelt ’loom’ aan, alsof er geen fut in zit.
Met deze combinatie hebben we een wagen die vrij snel is, weinig verbruikt, zeer prettig rijdt (is dit niet het belangerijkste) en groot genoeg is voor onze noden.
-- Na 30 maanden en 75.000km tijd voor een tweede update --
Na enkele problemen in de garantieperiode geen problemen meer gehad, Oef.
De originele Continentals vooraan werden vervangen bij 65.000km, ze konden nog hooguit 5.000km mee, maar met een reis in het verschiet toch vervangen door Michelins, die beter bevallen. Achteraan zijn de banden halfweg.
Ben ook van dealer veranderd (probeer al geruime tijd een Belgisce Myreview dealer te schrijven, maar lukt me niet). Daar betaal ik nu voor een oliewissel 60euro, wat voorheen 110euro was. Grote beurt laten uitvoeren bij 65.000km en 220euro betaald. Alle lof trouwens voor de dealer te Oostkamp (Degroote), geen gezeur door mannen met dassen achter balies, ... die nooit hun afspraken nakomen ...
Op de vraag of ik de wagen opnieuw zou kopen antwoord ik zeker ja, vanwege het rijplezier dat de wagen verschaft, voor mij is dit de essentie. Ik zou nooit een wagen kopen waar ik niet graag in rijd en die niet 'scherp' stuurt.
Olieverbruik is er niet, na 15.000km staat het peil nu net onder het maximum. Enkel de eerste 20.000km is er iets moeten bijgevuld worden.
Dieselverbruik bedraagt over de totale gereden afstand 4,7l/100km, net (onder) de fabrieksopgave.
Eigenlijk is het leukst van al rijden in een heuvelachtig gebied, daar verbaast steeds de trekkracht, dit in combinatie met het lage gewicht. Een benzinemotor moet bergop flink op toeren gehouden worden, terwijl je hier bij dezelfde hellingen bij amper 2000tpm in 4e nog snel even kan inhalen. Een luxetractor (was een Touareg) kan op de hellingen rond Luik echt niet mee hoor ...
De kofferruimte is geen verhuisawgen maar voldoet voor ons, deze zomer met vakantie geweest (+2 kindjes) en alles wat mee moest kon (net) mee, zonder aanhangwangen of imperiaal.
Op dit moment is de 1.6hdi van psa al flink ingehaald door de Fiat-group (320Nm!!)en misschien straks door VAG die met een 1.6tdi zal komen, met eenzelfde koppel ?? Dan wordt een Fabia 1.6Tdi leuk, of zal PSA volgen met een antwoord en hun Hdi opwaarderen met meer power en een 6-vernsellingsbak. Dan wordt mijn volgende een 207SW 1.6Hdif ....
--Na 3 1/2 jaar en 101.500km tijd voor een 3e update --
Na drie en een half jaar, en goed 100.000km het eindverslag.
Bedoeling was van een 8 tot 10-tal jaar met de wagen te rijden, maar door het aanslepend probleem met het dubbel-massa vliegwiel hebben we de wagen verkocht.
Het probleem met het vliegwiel heeft zich gesteld vanaf de eerste dagen dat we de wagen hadden, wagen is (zie hierboven) tot 2x toe onder garantie binnen geweest, maar nooit hersteld zoals het moest. Het is een tijdje beter geweest, maar nu staat het vliegwiel soms te klapperen bij stationair toerental.
Na veel discussie met de garagist en invoerder, is het besluit dat ze niet tussenkomen ook geen coulance-regeling omdat de wagen onder garantie al hersteld werd.
Ik heb me behoed voor een eventuele herstelling die me minstens 1.500 euro zou kosten en wanneer de boel in de soep draait, zeker nog meer, en heb een nieuwe wagen gekocht.
Betrouwbaarheid heb ik op goed laten staan, omdat het vliegwiel voor ons het enige euvel geweest is, weliswaar een kostelijk euvel, maar nooit heeft zich een ander probleem voorgedaan.
Afgezien van het vliegwiel probleem is de wagen probleemloos geweest. Nooit een storing, nooit laten staan, nooit moeilijk starten, prima, zoals al onze vorige Peugeots ...
Alle bovenvermelde rij-ervaringen gelden nog steeds.
Plezierig weggedrag, goed stuurgevoel en contact met het wegdek, hard gedempt maar niet oncomfortabel.
En een groot hart, de motor. Altijd vermogen over, en zeer felle hernemingen. Motor trekt in een ruk door vanaf 1500tpm tot 4000tpm zonder dipje. Hoewel hoge toerentallen geen probleem zijn, is het niet nodig zo ver door te gaan.
Wel miste ik soms een 6e versneling. In zone 50 kan je net niet in 4e rijden en in een zone 70 rij je in 5e net geen 1500tpm en moet je ook naar vierde. Met een 6e, worden de hogere tussenversnellingen wat korter en kan je wel in 4e en 5e blijven rijden.
Het flesje olie (1 liter) waarmee ik het peil op het max liet staan was na 90.000km op. Zo goed als geen olieverbruik. Dieselverbruik over de totale gereden afstand was 4.8l/100km. Net de fabrieksopgave.
Moet zeggen dat ik met 'pijn in het hart' afscheid neem van onze 4e Peugeot.
Heb er echt veel rijplezier aan beleefd en de motor is fantastisch. In heuvelachtig gebied rijden is erg leuk, mede door het hoge koppel.
Ook de trekkracht valt op. Je moet echt plankgas geven in 2e bij nat weer om de wielen aan het spinnen te krijgen, wat eigenlijk niet altijd lukt.
Nu zijn we toe aan de laatste weken en de laatste kilometers in de Peugeot, duimen dat het vliegwiel niet in de soep draait.
PROBLEMEN
- 75.500 km
- Rechtervoorportier niet in lijn geplaatst
- Oliepeilstok afgebroken
- Vliegwiel en koppeling vervangen
- Tandlat besturing vervangen (icm vliegwiel)
- Aanslepend probleem dubbel-massa vliegwiel
----- Eindverslag na 3 1/2 jaar en 103.500km ------
Zo de Peugeot is de deur uit, tijd voor een eindverslag.
Afgezien van het aanslepend dubbel-massa vliegwiel (de reden om de wagen weg te doen) hebben we nooit onvoorziene kosten gehad.
Een oliewissel kostte me 70 euro en een groot onderhoud 300 euro.
Olieverbruik is er niet geweest en het dieselverbruik was 1 op 21 bij hogere snelheden (+140km/h) loopt het verbruik op, daar doet een tdi beter.
+ Weggedrag / Comfort (snedig en scherp, toch niet hard)
+ Rijplezier
+ Trekkracht (om de wielen te laten spinnen moet je echt zot doen)
+ Loopcultuur motor (stilte, geen vibraties binnen)
+ Prestaties
+ Verbruik
+ Gebruikskosten
+ Betrouwbaarheid
- Interval ruitenwisser
- Kwetsbare lak
- Matige airco
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.