Peugeot 206 SW Griffe 1.6-16V HDiF (2005)

autoreview

Peugeot 206 SW Griffe 1.6-16V HDiF (2005)

Signalement

Uitvoering206 SW Griffe 1.6-16V HDiF
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf125.359 km
KM-stand laatst219.895 km
Lezerswaardering: 95%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 14.000 km

  • 139.500 km

Inleiding
---------
Na ruim 7 jaar in een lease-auto gereden te hebben was ik genoodzaakt om zelf weer een auto te kopen, wat overigens geen straf is, integendeel. De ‘nieuwe’ auto moest aan een aantal voorwaarden voldoen: klein en licht van gewicht (i.v.m. wegenbelasting), praktisch (dus wel enige bagage-ruimte), vlot (ik houd van doorrijden), comfortabel (want verwend geraakt in de afgelopen jaren), diesel (gezien de jaarlijkse kilometers). O ja, en dat alles voor minder dan EUR 10K.

De auto, een Peugeot 206 SW 1.6 Hdi Griffe uit 2005, is in mei 2009 aangeschaft. Inmiddels heb ik er een kleine 15.000 kilometer mee gereden, tijd voor een review.

Aanschaf
--------
Op basis van bovenstaande wensenlijst ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte Peugeot 206 SW met de bekende 1.6 Hdi motor (80 kW, 240 Nm). Uiteraard kun je met dezelfde lijst ook een andere auto selecteren, maar gezien mijn positieve ervaringen met Peugeot (o.a. een 407 2.0 Hdi XS Pack) in het verleden heb ik me beperkt tot deze keuze.

Na een paar weken zoeken, bellen en vergelijken viel mijn keuze op een 206 SW 1.6 Hdi Griffe uit 2005. Zeer compleet (leren bekleding, climate control, audio met stuurbediening, electrische ramen rondom, etc.), met een kilometerstand van ruim 125.000, bij het occasion centre van LeasePlan. Dat heeft voordelen (relatief lage prijs / dealer onderhouden / complete onderhouds-historie) en nadelen (is de vorige eigenaar een ‘nette’ lease-rijder geweest? / een proefrit blijft beperkt tot het parkeerterrein van LeasePlan / onderhandelen is uitgesloten). De voordelen zijn wat mij betreft belangrijk, bovendien kun je de nadelen voor een deel uitsluiten door goed te kijken en te voelen, en door een half jaar Bovag-garantie af te sluiten.

Interieur
---------
Zoals vermeld betreft het een complete uitvoering (Griffe), en alles is standaard. Dat mag ook wel, voor een nieuwprijs van zo’n EUR 25k in 2005. Maar toch: leren interieur, sportstoelen, audio installatie met stuurbediening, boordcomputer, climate control, electrische raambediening rondom, electrische spiegels, in hoogte verstelbare voorstoelen, etc,. En voor de liefhebber: een mooie klokkenwinkel, met aparte meters voor olie- en vloeistoftemperatuur.

Qua ruimte: voorin prima, achterin matig. En voldoende bagage-ruimte, ook zonder dat je de achterbank (in 2 delen) neerklapt.

Met de veiligheid zit het goed, uiteraard zijn er airbags voor de bestuurder en de passagier, verder zijn er hoofd- en zij-airbags.

De steun voor de carkit (het was een lease-auto, tenslotte) heb ik misbruikt om m’n navigatie systeem (Mio) te monteren. Dus geen zuignap of losse kabels, een contra-stekker achter de middenconsole biedt uitkomst.

Wat er mist? Cruise-control, vooral. Verder dacht ik dat ik de zelf-dimmende binnenspiegel uit eerdere auto’s zou missen, maar dat blijkt niet het geval. De donker getinte achterruit is minstens zo effectief. O ja, qua audio beleving verlang ik nog wel eens naar m’n JBL speakerset. Verwend, heet dat.

Exterieur
---------
Het is een zwarte 206 SW, met aluminium dakrails en lichtmetalen wielen. Best een chique auto om te zien. De auto staat op 15-inch, met bandenmaat 195/55, en dat staat ‘m goed. Voor de winterbanden (geleverd bij de auto, zonder velgen) heb ik een gebruikte set lichtmetalen velgen gekocht, met wat beschadigingen, maar kaarsrecht en relatief goedkoop.

Verder: mistlampen in de voorbumper, een dakspoiler (had niet gehoeven), aluminium sierlijsten bij de voorportieren, kortom: een auto die ‘af’ is.

Een klein minpuntje is de kwaliteit van de lak. Gelukkig doet een lakstiftje soms wonderen.

Motor & techniek
----------------
Zoals gemeld gaat het om de 1.6 Hdi 16v, een blok dat Peugeot ook in andere types gebruikt, tot de 407 aan toe. Dat geeft aan dat het blok wel raad weet met de 206. Met hetzelfde blok heeft Peugeot de 206 ook in een GTI versie gemaakt. Misschien is dat wat overdreven, maar er is in ieder geval kracht voldoende. In zo’n 10 seconden op 100 (als het moet) en een top van 190. En belangrijk: je hoeft niet te twijfelen als je in wilt halen.

Het blok is ook nog verbazend zuinig. Het verbruik varieert tussen 1:16 (retourtje Oostenrijk met 160 km/h) tot 1:21 (zomerse snelwegkilometers in Nederland), met een gemiddelde van 1:19,46. De boordcomputer is wat optimistischer, maar dit terzijde. Met de 50 liter tank heb je een actieradius van zo’n 900-1000 kilometer.

Verder: schijfremmen rondom, uiteraard ABS, en zelfs ESP. En een roetfilter, voor het betere, groene gevoel.

Hoe rijdt dat nou?
------------------
Het rijgedrag van deze kleine Peugeot is wat mij betreft een geslaagde combinatie van sportief sturen en comfort. Het sportieve sturen is het gevolg van de motor (voldoende kracht bij een relatief laag gewicht van 1089 kg), de wegligging en de communicatieve besturing. Het comfort komt onder andere tot uiting door de prima stoelen, de audio installatie en de goed werkende climate-control (zowel bij +30 als bij -10). Een retourtje Oostenrijk is dan ook geen probleem, kruisend door Duitsland met 160 km/h gaat prima. Alleen het lawaai gaat op den duur wat tegenstaan.

Wat dat lawaai betreft: de auto staat qua zomerbanden op Goodyear Eagle. Deze zijn (gelukkig) aan vervanging toe, achter zijn ze op, voor is er nog 4 mm profiel. De winterbanden zijn van Michelin (Alpin), en al een heel stuk stiller. Ik ben benieuwd naar het comfort met Michelin zomerbanden, dat gaan we meemaken in het voorjaar.

Al met al: lekker sturen als je mag, comfortabel en vlot transport als je moet. Met als belangrijkste negatieve kanttekening het lawaai bij hogere snelheden.

Plus en min
-----------
+ praktisch
+ comfortabel
+ complete uitrusting
+ vlot
+ zuinig
+ betrouwbaar

- ruimte achterin
- kwaliteit lak
- lawaai bij hogere snelheden
- geen cruise control

Samenvatting
------------
Voordat ik de samenvatting geef even een opmerking vooraf: alles is relatief, dus ook mijn oordeel over deze Peugeot 206 SW. Ik besef dat je bij ‘complete uitrusting’ meer verwacht als je een (pak ‘m beet) BMW 7 serie gewend bent. Of dat je glimlacht als je ‘sportief sturen’ ziet staan, terwijl je zelf in een Ferrari Enzo rijdt.

Maar toch: voor mij is deze Peugeot 206 SW een geslaagde combinatie van sportief en comfortabel sturen. Met voldoende ruimte voor de bestuurder, passagier(s) en bagage. Vlot en zuinig. En chique, zo in het zwart, met lichtmetalen wielen en aluminium dakrails.

Lente 2010

  • 146.600 km

Eind maart, tijd voor de zomerbanden. Bovendien moest de auto APK gekeurd, en was hij aan een onderhoudsbeurt toe. Een goed moment om e.e.a. te combineren. De keuring leverde geen grote verrassingen op, met nieuwe ruitenwissers en remblokken achter kan-ie er weer tegen.

Zoals gemeld waren de oude zomerbanden (Good Year Eagle) aan vervanging toe. Ik heb het meteen maar goed aangepakt, en alle vier banden vervangen door Michelin Energy Saver. Het kost wat (in mijn geval EUR 120 per band), maar dan heb je ook wat. Al had ik de ervaring al eerder, het blijft wonderlijk om te merken hoeveel verschil een goede set banden maakt. Alsof je een klasse hoger rijdt. Nou vooruit, een halve klasse dan. Maar toch.

De totale kosten (APK, kleine onderhoudsbeurt, nieuwe banden) waren EUR 679. Best veel geld natuurlijk, maar comfort, betrouwbaarheid en veiligheid hebben nou eenmaal een prijs.

Het dak eraf

  • 153.710 km

Nou, niet helemaal, maar toch: ik heb een open dak laten monteren! Prettige ervaringen in het verleden hebben me doen besluiten om weer een Webasto open dak te kiezen. Een Hollandia 300 Classic Medium om precies te zijn, met electrische bediening.

De montage door een professioneel bedrijf (Jordens in Nijmegen, aanrader!) neemt zo'n twee uur in beslag. Het is wel even eng om een gat in je dak te laten zagen, maar vooruit, je weet waar je het voor doet.

Het resultaat: een mooi afgewerkt, glazen schuif/kanteldak. Alsof-ie speciaal voor je auto gemaakt is! Licht in je auto! Ventilatie, zonder dat het stoort! Bij snelheden op binnenwegen (tot ongeveer 90 km/u) kan het dak open blijven, daarboven is de kantelstand prettiger. Heerlijk hoor, alsof je in een nieuwe auto rijdt!

Jaarverslag 2010

  • 161.520 km

Het nieuwe jaar is al weer anderhalve week onderweg, tijd voor een terugblik op 2010, aan de hand van de volgende kengetallen:

- Gereden kilometers: 21.935
- Gemiddeld verbruik: 1:20,2
- Totale kosten: EUR 4.942,36
- Kosten per km: EUR 0,23

Het totaal aantal gereden kilometers is relatief laag, onder andere doordat vakanties naar Oostenrijk of Italië er dit jaar niet bij zaten.

Het gemiddeld verbruik is gedaald van 1:19,5 naar 1:20,2. Sinds september tank ik V-Power, en ligt het verbruik structureel ruim boven de 1:20 (ook tijdens de koude wintermaanden, waar ik vorige winter moeite had om 1:19 te halen), met een uitschieter naar 1:23. Uiteraard is V-Power duurder (zo’n 7%), dus zou het verbruik ook met 7% moeten dalen. Naast het kostenaspect lijkt de motor beter te lopen, iets dat moeilijk objectief vast te stellen is. De melding ‘dieselfilter schoonmaken’, die ik tot september regelmatig in het display zag verschijnen, heb ik sindsdien niet meer gezien, en dat is wel een objectieve waarneming! Ik blijf nog even doorgaan met V-Power.

Over de totale kosten het volgende: ik heb de afschrijving op EUR 1.000 ingeschat. Aan de lage kant, bewust, omdat ik er voor gekozen heb om de ‘bijzondere uitgaven’ in 2010 (open dak, vier nieuwe banden) niet af te schrijven, maar als kosten op te nemen. Hoe dan ook: de vaste kosten (afschrijving, belasting en verzekering) zorgen voor 50% van de totale kosten, de bijzondere uitgaven voor 25%. Blijft zo’n 25% over voor kosten die direct te beïnvloeden zijn (brandstof en onderhoud). Ik moet altijd lachen als ik mensen hoor klagen over de hoge brandstofprijzen. De kosten voor brandstof bepalen (in ieder geval in mijn geval) maar een zeer klein deel van de totale kosten.

De kosten per kilometer zijn met EUR 0,23 mooi laag. Aan de andere kant, even koffie drinken bij je schoonouders die ruim 100 kilometer weg wonen kost je dus gewoon EUR 50. Da’s een duur bakje koffie.

Al met al ben ik zeer tevreden. De 206 SW 1.6 Hdi Griffe blijft een vlotte, comfortabele auto, die daarnaast betrouwbaar en relatief goedkoop blijkt te zijn. Op naar het voorjaar, dan kan het dak weer lekker open!

Lente 2011

  • 166.100 km

Zoals ieder jaar is het eind maart tijd voor de APK van mijn auto. Ook dit jaar viel dat samen met een kleine onderhoudsbeurt.

Die beurt bleek overigens niet zo heel klein. Naast het reguliere onderhoud (olie, oliefilter, etc.) moesten ook de remschijven en -blokken achter vervangen worden. Daarnaast is de thermostaat, op mijn verzoek, vervangen. Dit omdat ik vond dat zowel de olie- als vloeistoftemperatuur te laag bleven. Erg goed dat beide af te lezen zijn, trouwens! Al met al wel een kostenpost van ruim EUR 700.

De 206 SW staat ook weer op de zomerbanden, en wat rijdt dat weer heerlijk! Het rumoer met de winterbanden was flink, deze zijn ook zo goed als versleten, en worden aan het begin van het komende winterseizoen vervangen. Met de zomerbanden is het weer een relatief stille auto, erg prettig. Verder heeft het vervangen van de thermostaat inderdaad een positief effect op de temperatuur van olie en vloeistof. Beter voor de motor, ook!

Het verbruik ligt inmiddels zo rond de 1:21, keurig, wat mij betreft. Of het nog beter kan? Ongetwijfeld, we gaan zien wat het effect van (redelijk nieuwe) Michelin Energy Savers, V-Power, hogere temperaturen buiten en een hogere temperatuur van het blok gaan betekenen.

Over hogere temperaturen gesproken: met de recente warme dagen bleek ook de airco niet meer te koelen, dus ook deze heeft een onderhoudsbeurt gehad. Weer een rekening, van EUR 100 dit maal.

Al met al ben ik nog steeds uitermate tevreden over deze 206. Het blijft een comfortabele, praktische en vlotte auto. De kosten van onderhoud lijken hoog, dat is relatief, zeker als je het per kilometer berekent. En hoe dan ook, autorijden is duur, en een auto van inmiddels 7 jaar oud en ruim 165.000 kilometer heeft nu eenmaal onderhoud nodig, als je het veilig en betrouwbaar wilt houden.

Groot onderhoud

  • 189.300 km

Na twee jaar met relatief weinig kilometers mag de 206 SW weer gaan doen waar hij voor gemaakt is: kilometers draaien. Het komende jaar komen er waarschijnlijk zo’n 30.000 bij. Om dat veilig en storingsvrij te kunnen doen was het tijd voor groot onderhoud. Daar was-ie ook wel aan toe.

Afgelopen vrijdag is dat onderhoud uitgevoerd, inclusief een nieuwe distributieriem en waterpomp. Veel vloeistoffen en filters zijn vervangen, de zomerbanden liggen er weer om, en de APK is weer uitgevoerd. Al met al een rekening van ruim EUR 1.000. Het resultaat is een auto die weer rijdt en aanvoelt alsof-ie net uit de showroom komt!

Over de afgelopen twee jaar valt niet zo heel veel bijzonders te melden. De 206 SW heeft zo’n 25.000 kilometer gedraaid, met een gemiddeld verbruik van 1:20,6. Blijft netjes voor een auto die inmiddels 189.000 kilometer gedraaid heeft. Verder is het nog steeds een prima auto, betrouwbaar, praktisch en comfortabel. De 206 SW blijft nog even!

Eindverslag

  • 219.895 km

Na 5 jaar is de 206 SW verkocht. Reden: de wens (of eigenlijk: noodzaak) om een automaat te gaan rijden. Met 9 jaar en bijna 220.000 km was de 206 SW nog lang niet aan zijn eind.

Terugkijkend op die 5 jaar is mijn mening over de 206 SW onveranderd: een comfortabele, betrouwbare, zuinige, praktische, goed sturende en vlotte auto. En ja, alles is nog steeds relatief.

Voor de liefhebbers van cijfers:
- Gereden kilometers: 94.537
- Kosten per km: EUR 0,26
- Gemiddeld verbruik: 1:20,2

De kilometerprijs is inclusief onderhoud, verzekering, belasting en afschrijving. Ik ben er tevreden mee.

De opvolger? Die staat sinds gisteren (7 juni 2014) op de oprit te glimmen. Een Renault Megane Estate 1.5 dci EDC GT-line. Uit 2011, met 51.000 km op de teller. Een verslag volgt zodra ik enige ervaring heb en er iets zinnigs over kan schrijven.

Deze review is hiermee ten einde. Ik wens de volgende eigenaar van de Peugeot 206 SW comfortabele en veilige kilometers toe!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.