Peugeot 205 CTI 1.9 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 CTI 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Diep onder de indruk was en ben ik nog steeds van dit kleine bommetje. Als doorgewinterde Volvo rijder was ik niet bekend met klein, licht en snel.
Deze auto kwam in de plaats van een 940 die helemaal opgereden was. Ik wilde iets kleins, maar wel iets leuks en een proefritje met een 205 1.9 GTI een jaar of tien terug stond me nog steeds bij.
Zoals vele met mij kunnen beamen, het zoeken naar een goede 205 GTI of CTI is een kwestie van geduld. Veel exemplaren zijn compleet afgeragd. Ik heb het daarom in de eerste instantie gezocht in de prijs. Ik ben gegaan voor de duurste exemplaren en heb ze allemaal stuk voor stuk bekeken. Ik denk dat je bij dit soort auto’s gewoon veel exemplaren moet gaan bekijken en je goed moet inlezen over de specifieke manco’s, de zaken waar je op moet letten en over de voor en nadelen van een dergelijke auto.
Uiteindelijk trof ik dit exemplaar. Ingevoerd in 1995 door de Peugeot dealer in Rijssen en daarna in handen gekomen van degene van wie ik hem weer heb overgenomen. Een ware liefhebber, en dat was de auto ook wel aan te zien. Dat zijn belangrijke dingen bij een 205 C(G)TI: Historie, (ingevulde) onderhoudsboekjes en een garagebedrijf wat deze zaken kan bevestigen en eventueel van aanvullend commentaar voorzien. Let wel de auto was al 12 jaar oud en een dergelijke leeftijd heeft hoe dan ook zijn sporen nagelaten.
De koop heeft na meer dan een jaar lekker sturen goed uitgepakt. Het is alles wat Volvo niet is. Het stuurt super en remt stukken beter. Aan de andere kant voelt zo’n dikke Zweed weer heel solide aan. Een ander gevoel dan de 205, die beleef jemin of meer als een kart. Zoals een zware loden jas ten opzichte van een soepel en licht regenjack. Binnenweggetjes rijden is een waar genoegen Ik neem amper nog de snelweg, daar is niks aan met deze auto. Teveel windgeruis en ook de motor laat zich goed horen vanwege het hoogtoerige karakter. (Plm. 4000rpm bij 120km/h)
Maar met de kap open en op ’s lands secundaire wegen is het rijden een feest. Het brandstof verbruik vind ik voor een dergelijke auto, die uitnodigt tot vlot rijden, best bescheiden. Met een betje beleid, komt de 1:14 binnen bereik. Stoplicht sprints en flink doorstekkeren op de autobahn, doen het verbruik flink toenemen tot de 1:10.
Rammeltjes en kraakjes horen bij deze auto als Johan Cruyff’s oneliners bij voetbal interlands. Ik moest er wel even aan wennen, maar toegegeven, de Volvo had er ook wel eens last van. Per slot van rekening zijn het auto’s uit een ander decennium en als je jezelf eens goed bedenkt wat er destijds verder nog op de markt was, dan weet je meteen dat vergelijken met de huidige generatie auto’s mank gaat.
Nog een nadeel schiet me te binnen, deze auto is zo leuk, die zal niet snel gaan verdwijnen bij aanschaf van een andere voiture. Dit wordt de zondagse autó voor de leuke tochtjes, die ’s winters lekker op stal mag staan. Die stal moet ik dan wel even gaan vinden.
PROBLEMEN
Bij de grote beurt kwamen wat dingen aan het licht als lekke wielremcilinders een versleten handremkabel, versleten motorsteunen, ruimte op de boutgaten van de remzadels, die daardoor wat kunnen bewegen en een lekke waterpomp.
Waar ik wel van stond te kijken was de prijs van een nieuw gasdrukveertje voor het achterklepje, voor de somma van €78,- U leest het goed.
Mijn vriendin wist met de kunststof stootrand rond de achterste wielkast de bumper van een medegeparkeerde auto (Revenge of the Volvo) te raken en door de ouderdom, brak het kunststof compleet af. Een nieuwe set kost ’slechts’ €800,- naar boven afgerond exclusief montage, maar goed, dat hoort erbij. Andere kunststof zaken hebben een beetje te lijden onder hetzelfde euvel, maar met een leeftijd van dertien jaar inmiddels hoor je mij niet klagen. Vreemgenoeg heb ik geen enkel(sfklopen) probleem met de verstralers onder de bumper, de hele winter doorgereden en geen centje pijn. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren