Peugeot 2008 Blue Lease 1.2 Puretech (2014)

autoreview

Peugeot 2008 Blue Lease 1.2 Puretech (2014)

Signalement

Uitvoering2008 Blue Lease 1.2 Puretech
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review 2008

  • 1.500 km

Inleiding

Bij de introductie van 2008 was ik weg van deze cross over. Op dat moment reed ik (in loondienst) zakelijk een 508 SW BLE. Nu weet ik dat je geen appels en peren kunt vergelijken, maar je doet het toch. Na begin van mijn eigen bedrijf ben ik gaan proefrijden, dat was in 2008 allure met 1.6 en handgeschakelde bak. Ik was direct weg van rijgedrag, comfort en met name het interieur. Ik heb gekozen voor 2008 Blue Lease 1.2 e-VTI ETG5 (als financial lease). Deze uitvoering is gebaseerd op de active en voorzien van wat extra’s zoals navigatie en sensoren aan de achterzijde. Als optie heb gekozen voor de leren arm tussen de voorstoelen.

Exterieur

De auto is vlot gelijnd en oogt redelijk fors. De voor- en achterzijde zijn in lijn met het modellen gamma. Ik vindt vooral de neus met de katachtige koplampunits bijzonder geslaagd. Door de lintvormige dagrijverlichting oogt het neusje licht agressief. Geslaagd detail is dat deze gedimd aan blijft als je de verlichting aan zet. Bijzonder fraai vind ik ook de knik in het dak.

Interieur

Het dashboard is bijzonder geslaagd met heel veel details en hoogwaardig materialen. Less is more, gelukkig geen knoppenorgie zoals bij andere merken. Dankzij het ruim verstelbare stuur en voorstoelen kan ik met mijn 1,87 m een goede zit vinden. Het stuur ligt lekker in de hand, je zit als ware om je stuur. Tellers zijn prima af lezen. Het display tussen de twee tellers is een kleurendisplay, vooruitgang op het monochroom rood in de 508. Het touchscreen is goed af te lezen en de bediening van audio, multimedia en navigatie heb je snel onder de knie. Wel ben ik nog aan het studeren op de traffic instellingen. Ik krijg nl. geen omrijdadviezen. Mijn I-phone 4S koppelt probleemloos. Gelukkig kun je sneller door het telefoonboek lopen dan in de 508. Het audiogedeelte is voor mij prima, ik luister alleen maar naar praatprogramma’s. Voor mij geen JBL of andere modificatie.
Ik vind bediening van airco e.d. via de drie draaiknoppen te prefereren. In deze uitvoering heb je nl. geen climate control maar een traditionele airco. Prima mee te leven, maar je zit wat vaker te draaien aan de knoppen. De ruimte achterin is gemiddeld, prima voor kinderen, iets te krap voor volwassenen. Voor mij geen punt, want ik rijdt deze auto puur zakelijk.

Rijgedrag, aandrijving en transmissie

De 2008 ligt als een blok op de weg. Ook bochten kun je redelijk strak nemen. De 1.2 driepitter geeft een lekker sportief brommetje. Qua power kun je redelijk meekomen in het verkeer. Deze auto zal niet naar het buitenland gaan, dus ook geen bergen pakken. Aan de semi automaat heb ik moeten wennen. Ik kende deze uit de 508, waar überhaupt niets op aan te merken was. In de 2008 heb ik moeten leren doseren. Als je iets te vlot op het gaspedaal drukt uit stilstand kun je nog wel eens als een kikker wegspringen, maar na korte tijd went het wel. Ik rijdt altijd automatisch, en maak gebruik van de flippers bijv. om af te remmen op de motor of terug te schakelen voor inhalen. Het verbruik ligt gemiddeld op 1 km op 15 tot 17 liter.

Tot slot

Ik ben nog steeds dik tevreden met deze auto. Het is tenslotte mijn “kantoor” op pad naar klanten en opdrachtgevers. Na lange ritten stap ik fit uit. Helemaal niets op te merken? Het zijn slechts details, ik noem er een paar. De antenne is een ouderwetse relatief lange spriet. In mijn 508 had ik geen antenne, was verwerkt in de zijruitverwarming. Voorin zitten geen bekerhouders, ik zal iets moeten gaan improviseren met een houder van de Halfords of zo. En als laatste de tankdop met sleutel! Dit is toch wel een beetje achterhaald.

Update

  • 5.000 km

De 2008 is al weer enige tijd mijn dagelijkse vervoer, er zijn weer nieuwe ervaringen gedaan. Dus tijd voor een update!

Wat bevalt mij?
- wegligging en comfort: hij ligt lekker vast op de weg en in bochten helt hij niet over, rechtuit rijden doet hij lekker neutraal. Met mijn lengte van 1,87 m zit ik perfect in de bestuurdersstoel, en met uitstekende zijsteun.
- interieur: van binnen vind ik de 2008 echt premium, mooie materialen en een heerlijk rustig dashboard.
- bouwkwaliteit: geen piepje geen rammeltje, deuren sluiten met een diepe "klonk".
- uitrusting: deze blue lease versie is gebaseerd op de Allure met wat extra's. Verrassend te ontdekken wat er allemaal standaard op zit.
- Multi media/navigatie: al deze functies zijn eenvoudig te bedienen m.b.v. het Ipad achtige touchscreen in het midden. De navigatie is aanzienlijk verbeterd tov mijn vorige Peugeot (geen overdreven filemeldingen, ook straten op industrieterreinen. De audio is voor mij meer dan voldoende, en ook Bluetooth werkt naadloos met mijn Iphone. Ook het "scrollen" door het telefoonboekje werkt veel beter.

Waar moet ik nog aan wennen?
- halfautomatische versnellingsbak: in mijn vorige auto had ik een eerdere versie van deze bak, en deze beviel ondanks alle negatieve recensies heel goed. In de 2008 vergt het een fluwelen rechtervoet. Af en toe rijdt ik weg springend als een "kikker". Ook mis ik de "sportstand". Deze zorgde in mijn 508 voor wat pittiger schakelgedrag.
- benzineverbruik: ik heb het verbruik niet lager weten te krijgen dan 1 op 16. Dit is een ander cijfer dan in de brochure. Ik rijd meestal op de snelweg en houd mij aan de limieten. Harder rijden heeft echt geen zin. Ik merk wel dat het verbruik drastisch omhoog gaat bij snelheden boven de 120 km/u.

Tussen oordeel:
Peugeot heeft met dit model een hoogwaardige auto op de markt gebracht met heel veel premium aspecten. De 2008 is qua prijs/kwaliteit een sterk aanbod. Je hebt veel auto voor relatief weinig geld. En wat ik ook sterk vind van Peugeot is het feit dat het aantal uitvoeringen beperkt is even zo als optie lijst. Je krijgt na aanschaf nooit het gevoel je zelf te kort te hebt gedaan!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.