Peugeot 2008 Allure 1.2 Puretech 110 (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2008 Allure 1.2 Puretech 110 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 41.500 km |
Fijne Peugeot 2008
- 13.000 km
Aanschaf auto in augustus 2016. Eerste review 8 mei 2017.
REDEN VAN AANSCHAF.
Ik vond het tijd worden om een nieuwe auto aan te schaffen. Gezien mijn leeftijd van 71 jaar en het feit dat ik een operatie achter de rug had die gelukkig voorspoedig was verlopen, ging op zoek naar een auto die door sommige Autoweeklezers wordt bestempeld als een “ouwe l*llenbak”. Dus een auto met hoge instap, automatische versnellingsbak, achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, automatische stop bij dreigende aanrijdingen (active city brake) en grip control. Ook moest de auto een in hoogte verstelbare passagiersstoel hebben. Mijn vrouw moet ook goed kunnen zitten en deze mogelijkheid ontbreekt standaard bij tamelijk veel auto’s. Gelet op het feit dat we nauwelijks volwassen achterpassagiers hoeven te vervoeren was de ruimte achterin niet zo van belang. Compacte afmetingen in verband met het gemakkelijk kunnen manoeuvreren in krappe parkeergarages e.d. vond ik belangrijker. Het feit dat de auto standaard met 4 seizoen banden wordt geleverd, sprak mij ook wel aan. Zo omzeilde ik de eeuwige discussie of het nou wel of niet nodig is winterbanden en vond het ook wel prettig dat ik, wat ik tot nu toe deed, banden zelf of laten verwisselen met alle kosten en tijd die daarbij horen, achter me kon laten.
Het gegeven dat 4 seizoen banden een langere remweg hebben, schoof ik voor het gemak en mijn gemoedsrust terzijde met de gedachte dat door mijn stijl van rijden ik niet in een remweglengte-afhankelijk gevaarlijke situatie zou terechtkomen.
De auto moest voor mij ook leeftijdsbestendig zijn. Waarschijnlijk zou het mijn laatste nieuwe auto worden en om mijzelf en mijn medeweggebruikers niet in gevaar te brengen, moesten er dus allerlei hulpmiddelen aanwezig zijn. Wat ook niet zonder belang was dat ik denk dat door de toenemende vergrijzing, dit soort auto’s 2e hands waarschijnlijk erg gewild zullen zijn. Ook voor mensen die niet elektrisch kunnen of willen rijden.
Bovendien moest de auto wat betreft specificaties zoals motorvermogen, top- en acceleratiesnelheid en handige opties niet onderdoen voor de Chevrolet Cruze die ik zou inruilen.
OP ZOEK.
Dus ik ging op zoek en werd geholpen door het raadplegen van de ANWB. Op hun site hebben ze een vergelijkingssite voor auto’s met een hoge instap. Het lijkt me niet terzake doende om hier allerlei merken op te noemen die voor mij afvielen, omdat smaken en uitgangspunten namelijk erg persoonlijk gebonden zijn. Als dat niet zo was dan zou iedereen min of meer in dezelfde auto rijden.
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Peugeot 2008 Allure 1.2 PureTech 110 PK en automaat (6EAT), met parkeerautomaat, panoramadak, navigatie, achteruitrijcamera etc. Eigenlijk met alle te verkrijgen opties behalve het getinte glas.
En de keuze voor de Peugeot had tevens te maken met de prettige verkoopsfeer, de proefrit, de afmetingen en de look van zowel interieur als exterieur van de 2008 en ook niet onbelangrijk de mooie inruilprijs voor mijn Chevrolet Cruze.
ERVARINGEN.
Nu dus de ervaringen met het automobiel. Ik heb er inmiddels 13000 km mee gereden, waarvan 5000 km in drie weken tijd naar Portugal en Spanje en ben van mening dat ik er nu iets zinnigs over kan schrijven.
Vanaf mijn eerste auto in 1971, een Renault 4 met 4 cilinders en daarna ook zo’n 20 auto’s met 4 cilinders kan ik geen verschil horen en merken qua rijden met een 3 cilinder turbomotor. Voor sommigen is 3 cilinders een gruwel maar ik denk zelf dat 1 cilinder minder ook zijn voordelen heeft zoals minder slijtage, onderhoud (in ieder geval 1 bougie minder) minder olie, een zuinig benzineverbruik en minder uitstoot van schadelijke stof geeft. Mijn verbruik is gemiddeld 6 liter op 100 kilometer.
Uiteraard verwacht ik van een nieuwe auto dat alles goed functioneert en hoef ik dit hier niet als bijzonderheid te vermelden maar toch moest de camera in de voorruit voor de automatische noodstop bij een dreigende aanrijding (active city brake), worden vervangen omdat het systeem steeds een melding gaf dat de voorruit schoongemaakt moest worden.
Voor mij met een lengte van 1,82 is de hogere zit in combinatie met het kleine stuur uitstekend, de klokken en meters zijn goed af te lezen, bij de proefrit kon ik dit uiteraard al vaststellen, anders had ik de auto niet aangeschaft. Tijdens onze vakantie naar Zuid-Europa, de heenreis 3 dagen achter elkaar elke dag ca. 700 km. was het zitten geen probleem. Door de kortere wielbasis dan de Chevrolet Cruze, merkte ik wel een verschil op de lange snelwegafstanden. Een langere wielbasis rijdt wat comfortabeler, maar dit werd dan weer gecompenseerd door de wendbaarheid en manoeuvreergemak in de steden en de bergwegen in de Pyreneeën.
Prettig vind ik ook het wat hoger geplaatste goed te bedienen touchscreen op het dashboard. Dit komt de blik op de weg en op het scherm beslist ten goede.
DE AUTOMAAT.
De automaat werkt volledig naar wens, de overgangen in de versnellingen zijn nauwelijks voelbaar en er is geen turbovertraging. Hij accelereert als een tierelier, ook op de bergwegen. Geen moment angst bij het inhalen dat de automaat het zou laten afweten. Het fijne van de automaat is dat hij altijd de juiste (zuinige) combinatie kiest qua toerental, vermogen, koppel etc. Het benzine verbruik is daardoor ook vrij constant. Of je in de stad rijdt of op de snelweg het verbruik is steeds zo’n 6 liter op 100 km. Behalve als je heel lang 130 – 135 km rijdt.
MINPUNTEN.
Punten waar ik wat moeite mee heb, zijn de zwaar en moeilijk te openen achterklep en het deel van de hoedenplank dat of terugvalt op je neus of rechtop blijft staan waardoor je zicht naar achteren beperkt wordt, als je hem vergeet terug te klappen. De hoedenplank is namelijk niet met een draadje of zo met de achterklep verbonden. Op het Peugeot-forum worden hiervoor oplossingen aangedragen. In mijn situatie hoef ik de laadruimte nauwelijks te gebruiken, ik kan er mee leven en moet gewoon niet vergeten om die hoedenplank in de gaten te houden.
Ook zit de kabelaansluiting van de afneembare trekhaak vrij ver onder de auto.
CONCLUSIE.
Ik vind de Peugeot 2008 1.2 Allure 110 pk met EAT6-automaat een zeer comfortabele, soepel en zuinige rijdende auto, die volledig aan mijn verwachtingen en wensen voldoet.
2e VERSLAG
- 17.500 km
23 AUGUSTUS 2017
Op 10 augustus heeft de eerste onderhoudsbeurt plaatsgevonden. Gezien het aantal kilometers dat ik had gereden, raadde de dealer mij aan om het koolstoffilter pas over een jaar te vervangen. Hij adviseerde mij wel om een brandstoftoevoeging i.v.m de turbo te laten doen. Dit kostte € 21,70, de beurt kwam totaal op € 204,37. De navigatie is ook ge-updatet.
Inmiddels ook weer een rit van 3015 km naar Roncesvalles in de Pyreneeën gemaakt met nu 4 personen en bagage aan boord. De auto heeft het fantastisch gedaan. Hij trok moeiteloos de haarspeldbochten in de Pyreneeën door zonder dat ik de automaat in de sportstand hoefde te zetten. Bij de Kia Niro las ik dat sommige dat wel moeten doen om een beetje mee te kunnen komen.
Het gemiddelde verbruik over die 3015 km was 6 liter per 100 km. Hieruit blijkt wel weer dat zo'n automaat rekeninghoudend met de lading, terrein m.a.w. alle omstandigheden steeds de juiste versnelling kiest. Knap staaltje techniek waar ik me over blijf verwonderen en heel tevreden mee ben.
3e verslag en tevens de laatste
- 41.500 km
3e en laatste review 26 augustus 2019.
Mijn fijne en mooie Peugeot is vandaag ingeruild voor een Toyota Auris Hybride Hatchback. Probleemloze kilometers met de Peugeot gemaakt. De reden van inruil is dat ik wilde overstappen van puur benzine naar hybride. Dus naar een auto die zowel elektrisch als op benzine kan rijden. Dit zie ik als een tussenstap naar volledig elektrisch waarvan de regering wil dat we dat allemaal ooit gaan doen! Mijn Auris Executive is een demomodel uit eind 2018 met ca. 10000 kilometer op de teller.
Het feit dat de Auris door Toyota is vervangen door de Corolla waardoor het model Auris met hoge kortingen werden aangeboden, was ook een belangrijke overweging om voor een Auris te kiezen. Bovendien wilde ik weer een automaat en dezelfde specificaties zoals bijvoorbeeld parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera.
Ik kan niet anders zeggen dat de Peugeot mij zeer goed is bevallen en geen enkele mankement o.i.d. heeft vertoond. De zit vond ik geweldig en genoot van het mooie interieur en exterieur. Ook de rijeigenschappen voldeden volledig aan mijn wensen. De bediening van het cruisecontrol systeem in de Peugeot is beter voor elkaar dan in de Auris. In de Peugeot kun je zien welke snelheid je hebt ingesteld en reageert alerter op het indrukken van de + en - toetsen.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.