Peugeot 108 Premiëre 1.0 e-VTi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 108 Premiëre 1.0 e-VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 95.875 km |
KM-stand laatst | 95.847 km |
De “baas” wilde graag iets anders
- 95.847 km
Het is Juni 2020. De baas, mijn vrouw, rijdt een mooie Ford Focus die voorheen als eerste auto werd gebruikt, maar na gezinsuitbreiding te klein was bevonden; maar perfect voldeed als tweede auto. Totdat de kinderwagen/buggy niet meer iedere keer mee hoefde en dus de mededeling kwam:” ik wil graag iets anders rijden. Iets moderners.”.
De zoektocht naar het onbekende begon. Wat vind je van een 307cabrio? >> mwah, te groot en onpraktisch. Mag best wat sportiever uitzien.
Okay, gaaf. Wordt je blij van een Fiesta ST, Cooper S of Clio RS. >> nee man, ik wil wel 5 deuren. Leuke velgen en wat chroom is ook sportief.
Ah haaa, na nog wat verder doorvragen moest het dus een kleine auto, met 4 deuren, met kleurenscherm en achteruitrijcamera worden. Liefst met spotify afspeelmogelijkheden. Sportief uiterlijk. Want de focus was toch wat gedateerd, piepjes achteruit kon beter en sexy was hij al jaren niet meer. Na die laatste uitspraak heb ik de baas niet om verdere details gevraagd en ben ik gaan zoeken 😎😅.
Uiteindelijk een paar leuke 108/c1 gevonden. En wat bleek, de laatste eis bracht ons bij een WITTE 108 waar we de focus konden inruilen.
Vanaf hier beoordelen we de auto waarvoor hij bedoeld is. Korte ritjes woon werk (15km), boodschappen en binnen de gemeente taxi-en van en naar vriendjes vd kids en natuurlijk de wekelijkse rondje langs de sportclubs.
En daarvoor voldoet de auto prima. Er is centrale vergrendeling, elektrische ramen voor (makkelijk in Qpark of in de mcdrive), qlimate control, bleutooth telefoon verbinding en uiteraard een achteruitrijcamera!
Het halogeenlicht viel erg tegen, maar een handige kameraad lepelde er een aftermarket xenon setje in, voldoet ook meer dan prima.
Verder is het een heerlijk klein autootje dat je werkelijk overal kwijtkomt. Makkelijk wendbaar en ondanks de 0-100 in twee en een halve dag, kom je vrijwel nooit vermogen te kort. Alleen op sommige stukjes Limburgse autoweek heeft hij het lastig en moet er zelfs terug geschakeld worden naar de 4 om 100kmh te blijven rijden.
130kmh is ook nog wel te doen, maar veel harder wordt echt minder comfortabel.
We maakten overigens ooit de cruciale inschattingsfout om vanuit ZuidLimburg naar Groningen retour te rijden op 1 dag.
Uiteraard is dat heerlijk zuinig, maar na ruim een uur merk je wel dat de stoelen niet gemaakt zijn om er lang in te zitten. Paar keer extra gestopt want dat was niet te doen en door de versnaperingen om de tijd wat te doden, ook de besparing teniet gedaan 😂. We kunnen wel stellen; dit is geen reisauto. Het is een beetje als chocomelk bij een lekker biefstuk. Oncomfortabel 🥴
De auto bevalt verder hartstikke goed en komt met glans door zijn jaarlijkse beurtjes. Sinds kort liggen er all season bandjes onder en ook dat bevalt goed. De klep valt sinds enkele weken wat abrupt dicht, dus mogelijk eens op zoek naar een vervangende gasveer.
Voorlopig mag de 108 nog niet weg, dus de betrouwbaarheid gaat komende jaar(en) getest worden!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren