Peugeot 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 108 GT-line 1.0 e-VTi 72 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 31.000 km |
Peugeot 108 1.0 e-VTi 72 GT-Line
- 31.000 km
Reden van aanschaf:
Destijds gekozen voor deze Peugeot omdat er aan de vorige auto (Alfa 156 1.9 MultiJet SportWagon) behoorlijk wat kosten zaten te komen. Nu ben ik zelf monteur maar het laatste wat je wil is om behalve doordeweeks ook je weekenden op te offeren aan sleutelwerk. Dus de Alfa moest het veld ruimen. Weliswaar met pijn in het hart, maar het verstand won het van het hart. Omdat er op dat moment geen geld was om een auto te kopen, ben ik eens gaan oriënteren voor private lease. Peugeot had op dat moment een scherpe aanbieding lopen op de 108, dus ben ik eens bij een van de verkopers op de koffie gegaan.
Het bestellen:
In september 2018 samen met een collega van de afdeling verkoop de 108 samengesteld. Ik wilde een dik uitgeruste versie. Op dat moment had Peugeot de Allure en de GT-Line op de 108. De Allure is een uitvoering met zo'n beetje alle opties. Alleen aan de buitenkant zitten daar standaard verchroomde spiegelkappen en handgrepen op. Persoonlijk niet mijn ding dus toen kwam de GT-Line om de hoek kijken. Het 'nadeel' van de GT-Line was dat deze maar in een beperkt aantal kleuren beschikbaar was; rood, wit, zilvergrijs, zwart en blauw. Omdat ik geen rode, witte of grijze wilde bleven zwart en blauw over. Het unieke van een 108 GT-Line zijn de zwarte spiegelkappen en het zwarte dak, dus zwart viel ook af. Uiteindelijk is het dus een Bleu Calvi geworden, een kleur die je toen nog niet veel zag, laat staan in een dikke uitvoering als de GT-Line. Behalve DAB+, Lane Departure Warning en leren bekleding heb ik alle opties aangevinkt. Het leuke van deze uitvoering is dat de binnenzijde lekker contrasterend is. De bekleding is zwart met rode accenten en op het dashboard bevinden zich inzetstukken in pianolak. In de luchtroosters zijn er ook rode accenten. Lekker sportief! De verwachting was dat de auto eind oktober 2018 zou arriveren dus het grote wachten kon beginnen.
De aflevering:
Tijdens de wachtperiode op geregelde basis contact onderhouden met de verkoper die steeds vervelend nieuws had. De eerste verwachte binnenkomst zou dus oktober zijn maar dat werd met een maand verlengd. Daarna werd het half december. Uiteindelijk is het een maandje later geworden, 19-01-2019. Via e-mail een datum en tijd afgesproken en dus op naar de zaak. De voorloopauto nog even gauw door de wasstraat geduwd en een stofzuiger er doorheen gejaagd. De voorloopauto was nodig omdat de Alfa niet zomaar door de APK zou komen. Toen we (ik met m'n meisje) binnenkwamen stond de auto keurig onder een kleedje te wachten totdat hij de wijde wereld in mocht. Nadat we alle papieren en officiële gebeurtenissen achter de rug hadden was het tijd om de auto te onthullen. Ik had er natuurlijk al wel plaatjes van gezien maar in het echt was ie nog gaver om te zien! De aflevering was al met al dus een feestje, dat hadden de collega's goed gedaan!
In het dagelijks gebruik:
Nadat we eerst iedereen uit de familie en vriendenkring onze nieuwe aanwinst hadden laten zien, mocht de Peugeot gaan doen waar ie voor gemaakt is: rijden! In eerste instantie was het wel flink wennen om van een 140 pk viercilinderdiesel over te stappen in een benzinegestookte driecilinder met 72 pk. Met de Alfa had ik natuurlijk vermogen te over op de snelweg... Maar de 108 weert zich ook kranig, zo lang je maar niet te nadrukkelijk de schakelindicator opvolgt. De kilometers schoten onder de Peugeot door en binnen 8 maanden was hij al toe aan zijn eerste beurtje zonder bijzonderheden. Inmiddels heeft hij ook zijn 2e beurtje gehad bij 30.000km, wederom zonder bijzonderheden.
In de bijna 2 jaar dat ik er mee rijd heb ik 2x aanspraak moeten maken op de garantie. In het eerste geval waren er trillingen ontstaan in de linker buitenspiegel. Spiegel compleet vervangen en sindsdien is het opgelost. In het tweede geval bleek het laatste stukje uitlaat verdwenen te zijn. Het stukje pijp vanaf de einddemper naar de bumper. Na het vervangen van de complete demper was ook dit opgelost.
Het verbruik is zoals je dat mag verwachten van zo'n auto. Gemiddeld tussen de 1:16 en 1:21. Qua lange afstanden kun je wel merken dat het model daar nooit voor bedacht is, desalniettemin ben ik er erg tevreden over.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.