Peugeot 108 Blue Lease Executive 1.0 e-VTi 72 (2019)

autoreview

Peugeot 108 Blue Lease Executive 1.0 e-VTi 72 (2019)

Signalement

Uitvoering108 Blue Lease Executive 1.0 e-VTi 72
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf68.508 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima aanschaf in het A-segment

  • 85.852 km

Aanschaf
Een auto uit het A-segment, maar geen Fiat 500 meer? Hoewel het "rugzakje" mij nog steeds aansprak, had ik geen zin meer in het vrij verouderde onderstel (nog van de Panda 2) dat altijd rammelde en kapot ging (draagarmen, wiellagers). Tevens zat de "Italiaanse zit" (opgetrokken knieën en gestrekte armen) mij niet meer lekker als je toch een dagje ouder wordt (als dertiger haha). Tja, als trouwe "Klokje Rond"-kijker zag ik natuurlijk die betrouwbare Citybug vaak langskomen. Dus een proefrit met een 7-jaar oude Aygo die maar 10.000 km had. Prima wagen, maar vond in de Mercedes-Benz CLA de Apple Carplay heel fijn, en dat had deze niet. Louwman had verder in het land geen alternatief in zijn voorraad, dus bij Van Mossel wezen kijken: prima geholpen en een mooie Peugeot 108 gevonden. Deze had wel veel meer kilometers dan de Aygo (over de 65.000), maar was een stuk jonger (nog geen 3 jaar) en had Apple Carplay en automatische airco, toch fijn. Vond de voorbanden vrij versleten, maar met 3,0 mm vond de werkplaats dat ze nog niet vervangen hoefden te worden. Dan maar een hogere inruil bedongen en wat extra garantie.

Rijden
Na anderhalf jaar rijden en ruim 17.000 km is het een vrij betrouwbare auto gebleken. Een keer vond ik het vanuit de kofferbak erg klotsen, en dat bleek het derde remlicht te zijn dat lek was. Dit is onder garantie verholpen, net als de krakende achterklep (scharnieren losgemaakt en ingevet). Een kleine beurt laten uitvoeren na 1 jaar voor verse olie (kosten 150 Euro). En na 1,5 jaar voor de APK de 2 voorbanden vervangen en 2 remblokken voorzijde, samen met de APK en kleine onderhoudszaken (remschijven ontdoen van roest, koppeling afstellen, etc.) kwam daar een factuur van 395 Euro uit. De volgende APK is weer over 2 jaar, tussendoor zal ik nog een beurt doen.

Met de 108 naar de Vogezen (Frankrijk) geweest op vakantie, lekker rustig aan, met name op de rechterbaan, een relatief comfortabele wagen. Zeker door de Apple Carplay kun je afspelen wat je wilt en is de navigatie (Flitsmeister) ook duidelijk in beeld.

Volgens de Spritmonitor is mijn verbruik over 17.107 kilometer een nette 4,45 L/100 km (is 1 op 22,5). Met de benzineprijzen van boven de 2,00 Euro blijft rijden ook nog prima betaalbaar. De auto is sinds een half jaar de 2e auto in het gezin geworden, maar omdat we in het buitengebied wonen (oosten van het land), blijft de 108 wel zijn kilometers maken. Tot de volgende update!

Update 2024 (kilometerstand 90.000)

  • 90.000 km

De Peugeot 108 bevalt mij nog uitstekend, maar wordt relatief weinig gebruikt. In februari van 2024 een grote beurt laten uitvoeren, en sinds de kleine beurt, een jaar geleden, slechts 6000 km gereden. Deels omdat ik minder ben gaan werken en deels omdat we veel de lease-auto van mijn vriendin gebruiken. Dat betreft de kleinste Mazda, die ook nooit problemen heeft naast regulier onderhoud, en die makkelijk 45.000 km per jaar haalt (Japanse auto's, en met een Japanse motor is de 108 ook wel een Jap, genieten bij ons absoluut de voorkeur voor probleemloos rijden).

De grote beurt viel wat duurder uit door kwalitatief goede bougies (kunnen weer 60.000 km mee): 420 euro. Verder alle filters, goede olie en nieuwe ruitenwissers, remmen rondom schoongemaakt.

Alles doet het verder perfect, ook na 3 weken stilstaan is het gelijk starten. Geen vochtproblemen deze winter gehad. Ook geen storingen in de Apple Carplay. De automatische airco voldoet ook prima. Cruise-control was fijner geweest, maar gebruik de speed-limiter erg vaak.

Gemiddeld verbruik sinds aanschaf over 22.000 km: 4,4 L/100km (ruim 1 op 22).

De APK is over 1,5 jaar. Gezien het weinige gebruik, zal ik dan dat gelijk combineren met een kleine beurt. Hopelijk dan ook pas de volgende update!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.