Peugeot 108 Allure 1.0 e-VTi 72 (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 108 Allure 1.0 e-VTi 72 |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 9.680 km |
208 vervangen
We hebben na de 208 Allure met 110 pk (private lease), gekozen voor een 108 Allure met automaat. De reden hiervan was omdat we de "ruimte" (de 208 was ook niet super ruim), niet nodig hadden, en de 108 90 euro goedkoper was per maand.
Daarbij kwam dat we een goede december aanbieding hadden waarbij de automaat t.w.v. 20 euro er bij zat (deze was dus "gratis").
Gezien dat de 108 zoveel goedkoper was, hebben we hem voorzien van alle denkbare opties, behalve het open dak (want dan kon je er geen navigatie bij bestellen, zeer vreemd...).
Ik ben voor de zekerheid eerst maar eens gaan proefrijden met de automaat. Dit ook omdat ik de 208 enigszins vond tegenvallen.
Ik was bang dat het zo'n typisch geval van een trage automaat zou zijn, maar dat bleek reuze mee te vallen! Ik heb automaten gereden die niet lekker van plek kwamen, en ik had gelezen dat die Peugeot automaten (gerobotiseerde handbak), ook niet erg snel zouden schakelen.
Dat viel dus best mee. Hij komt lekker vlot van plek (kruipt niet eerst naar voren, maar maakt eerst flink toeren voordat de koppeling aangrijpt), en ook het schakelen zelf gaat best rap. Het is niet zo dat hij meteen naar voren duikt. Dat viel mij alleszins mee. Daarnaast kan je ook zelf schakelen met flippers aan het stuur, en dat is nog best grappig.
Het is natuurlijk een beetje een budget auto, en dat merk ik dan vooral dat het binnenin niet echt stil is, je hoort de motor wel behoorlijk. Ik stoor mezelf er niet zo aan, want dat is gewoon iets wat ook wel een beetje bij zo'n auto hoort.
Het interieur is knetterhard plastic, maar al met al, vind ik het wat kosten betreft, niet eens zo slecht.
Het is binnenin best ruim (zelfs ruimer dan de 208?), en het zitmeubilair (leder), is relatief goed te noemen.
Ik vind de auto qua vering niet comfortabel, hij is best stug. Je merkt wel dat ie flink dribbelt en stuitert.
Het is even wennen, maar na verloop van tijd weet je niet beter. Ik vind de Aygo er qua vormgeving beter uit zien (sportiever), en eigenlijk is het best een grappige sportieve auto, het is best leuk dat je zelf met flippers kan schakelen, als je hem op toeren houdt is ie ook zeker niet langzaam (tenminste, het voelt allemaal vrij snel aan...), en gezien dat ie best stug is, geeft het wel een enigszins sportieve beleving.
De navigatie en het geluid is (voor het geld), ook prima. Ik ken betere navigatie systemen, maar dit is te doen. De radio kan redelijk hard en er is zowaar ook nog wat laag aanwezig.
Ik heb ook andere auto's bekeken (VW Up, Kia Picanto), maar die waren allemaal een stuk duurder. De Picanto die ik gereden had, die voelde wel veel degelijker aan en gaf me ook het gevoel met " meer" auto te rijden.
Al met al denk ik dat het voor het geld, een prima auto is.
Aangezien het private lease is voor 2 jaar (ik heb alles door zitten rekenen en kwam tot de conclusie als ik zekerheid wil en niet continu bij de garage wil staan, private lease een heel interessante optie is, en naar mijn idee sowieso al niet op kan tegen het van eigen geld kopen van (nieuwe) auto).
Dat wil zeggen dat we over een jaartje al weer gaan kijken naar een andere auto. Uiteraard heb ik alle opties bekeken, ook tweedehands, maar de "extra" kosten voor private lease, wegen voor mij niet op tegen het kopen van een tweedehands auto met gevolgen van dien (als er iets (onverwacht) kapot is, heb je die kosten en het ongemak ook).
Wat ik daar mee ga doen, weet ik nog niet. Om weer een 108 te kiezen zou wel saai zijn, maar op zich voldoet ie. Stiekem hoop ik dat de elektrische (nieuwe) 208 ook wat goedkoper gaat worden.
Niet veel mee gereden
- 9.680 km
Mijn vrouw rijd er al een tijdje mee rond, helaas heeft de auto nauwelijks meer gereden vanwege de corona crisis, de dealer zal wel blij zijn als hij de auto terug krijgt met zo'n lage kilometerstand.
Ik heb geen klachten gehad, volgens mij, voor wat het is, is het een prima auto.
De laadbak achter is wel klein, maar wel voldoende.
Het is een prima kleine auto om boodschappen mee te doen en de kids naar school te brengen, ook heb ik geen klachten gehad over het vermogen of er mee op de snelweg rijden.
Mijn schoonouders hebben precies dezelfde, maar dan een handbak. Ik begreep dat deze stiller en zuiniger is.
2e kwartaal volgend jaar moet hij weer terug naar de dealer, we zijn wel een beetje rond aan het kijken voor een vervanger.
De 108 schijnt niet meer gemaakt te gaan worden, en ik zag het zelf niet zo zitten om een duurdere 108 terug te krijgen met minder opties. In het A segment zou een Kia Picanto een kanshebber zijn, maar ik heb ook, als alles mee zit, een beetje naar een Kia Niro gekeken (heb ik zakelijk ook), maar ook een E-208 of een Opel Corsa-E, maar ik denk dat dit niet gunstig uit pakt, financieel gezien.
Eigenlijk is de auto een beetje te saai naar mijn idee. Maar misschien vergelijk ik het dan te veel met een Fiat 500 bijvoorbeeld.
Je zou deze namelijk ook kunnen bestellen met een open dak, en bijvoorbeeld speciale spiegelkapjes. Het ziet er ook niet uitgesproken sportief en/of guitig uit. Een Fiat 500 die zit er al snel geinig uit, een Twingo geeft ook een wat "specialer" gevoel (achterwielaandrijving, luchtinlaatje aan de zijkant), de Kia Picanto GT line heeft dan net weer een (onnodig) dubbel uitlaatje. Deze is gewoon wit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 108 1.0 e-VTi Active. AIRCO, TREKHAAK, BLUETOOTH.
- 2015
- 158.574 km

Peugeot 108 72pk Allure (Camera - Automatische Airco - Keyless Entry - Navigatie via APP - Lichtmetalen velgen incl 4s)
- 2019
- 34.553 km

Peugeot 108 1.0 e-VTi Active TOP!|Rijklaar prijs|Airco|Lichtmetaal|
- 2017
- 151.654 km