Peugeot 108 Active 1.0 e-VTi (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 108 Active 1.0 e-VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 64.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
evolutie in het a segment
- 66.000 km
Inmiddels ben ik ruim een jaar in het bezit van de 108. Een Active met Pack Premium (mistlampen vóór en airco), toerenteller en privacy glas achter, Gekocht met 64000 km op de teller. Eerder hebben we een Twingo gehad, dat was een heel fijne auto. De nieuwe vonden we echter geen Renault en ik heb toch liever de motor voorin. Daarnaast is het verbruik van een C1/Aygo/108 niet zo snel haalbaar met een Twingo. Omdat het een tweede auto is en hij de oude Ka moest vervangen zou het al snel om een moderner opvolger gaan. De Ka stamt immers uit 1996 van oorsprong en is technisch nooit echt gewijzigd. Het prijsverschil tussen een 107 van 2011 en een 108 van 2016 is echter relatief laag, dus besloten voor de verbeterde en modernere auto te gaan. Een C1 vinden we niet mooi, een Toyota is te duur tweedehands (iets met imago van berouwbaarheid). Een 108 is technisch identiek en dus even betrouwbaar. Ook vind ik hem iets meer 'smoelen' , met een volwassener ogende neus dan een Aygo. De auto werd afgeleverd met 5,5 jaar ervaringen 6 maanden Bovag garantie. De accu was na 5 jaar vervangen en de airco is afgevuld en gereinigd voor aflevering. Daarnaast regulier onderhoud, nieuwe wissers en vier nog prima Continentals. Ook remschijven en blokken waren recentelijk nog vernieuwd. Ik verwachtte dan ook weinig problemen.
Inmiddels zo'n 1600 km gereden, veelal op dezelfde routes, naast stadsritjes. En ja, het A segment is geëvolueerd. Zeker vergeleken met de oude Ka. Dit rijdt toch echt stukken beter. Wegligging is goed, remmen en rijden doet hij prima, tot 110 km/u aangenaam stil en véél zuiniger dan de Ka. 4,6 liter op 100 km volgens de boordcomputer. En die klopt wel aardig, merk ik na de derde keer tanken en narekenen.
Natuurlijk, je koopt een A-segment auto en dan heb je een dashboard van broodtrommelplastic en achterdeuren van pisbakkenstaal. Het moet nou eenmaal goedkoop geproduceerd kunnen worden. Maar je hebt wel alles wat je nodig hebt, inclusief een richtingaanwijzer die drie keer knippert als je van baan wilt wisselen op de snelweg. Airco werkt heel goed. Deze heb je ook keihard nodig bij koud weer, want de ruiten beslaan heel erg snel. Zonder airco is het bijna niet te doen. Dit vind ik echt een zwak punt. Ik heb het idee dat dit een producteigenschap is , ik hoor graag ervaringen van andere 108/C1/Aygo rijders. Als dat zo is vraag ik me af hoe mensen dat doen bij een exemplaar zonder airco.
Voor een éénpuntnulletje vind ik het motortje best soepel. Je kan in 3 de bocht om zonder bokken, mits je niet met 4 mensen in de auto zit. Dat laatste wil je sowieso liever niet, want als volwassene op de achterbank is het geen feest. Sterker nog, voorin moet je dan behoorlijk inschikken om de knieën van de achterbuurman of - vrouw kwijt te kunnen. Dat geeft allemaal niet, want daar heb je een dergelijke auto natuurlijk niet voor gekocht. En daar gebruik ik hem dan ook niet voor.
Kleine irritaties: Tja, die zijn er ook. het stoelframe kraakt als je gaat verzitten. Het lijkt de leuning te zijn. Hier laat ik nog even naar kijken. Er komen enkele kraakjes/rammeltjes uit deurpanelen en dashboard. Zal te maken hebben met het eerder genoemde broodtrommelplastic. Wel echt irritant is een stevige rammel achterin. Ik ben al aan het zoeken geweest, het moet haast wel uit de gasveer (bakkersknecht) van het achterklepje komen. Een beetje googlen leert dat dit wel vaker zo is. Het is irritant in de stad, want daar heb je de meeste hobbels. Lijkt me niet onoplosbaar. Ook hier lees ik graag ervaringen van terug.
Verder ga ik ervan uit dat Teus( zo is hij genoemd; Teus de Peus) nog heel lang prima zijn werk kan doen. Een zeer schappelijk verbruik, betrouwbare (Daihatsu en Toyota) techniek, goede roestpreventie en prettige zitpositie als je niet hoeft in te schikken dragen hier aan bij. Dan vergeef ik hem zijn te snelle melding van een lege tank, het ontbreken van cruise control en de vreemde positie van de knopjes van de boordcomputer (die er dan wél gewoon op zit, wat ik prettig vind).
Probleemloos en zuinig
- 68.000 km
Al rijd ik niet veel, de auto toont zich probleemloos. De rammel achterin is opgelost, de stoel kraakt alleen bij kou. Vreemd, dat laatste. Is dus nu ook niet op te lossen. De auto blijkt in de praktijk nog iets zuiniger dan dat de boordcomputer vermeldt: 4,4 tot 4,5 liter per 100 km. Daarbij moet ik wel vermelden dat je aardig je best moet doen. In dorp/stad zit je snel aan 5.5 liter, maar slechter wordt het ook niet. Wat me nu pas opgevallen is, is de lange overbrenging van de derde versnelling. Deze kan je tot ruim 120 km/u doortrekken. Dat gaat gepaard met een hoop geluid en het is nergens voor nodig, maar hij doet het prima. Overigens kan je in 4 van Maastricht naar het noorden zonder problemen en redelijk vlot 140+ halen, ook met drie mensen. Dat motortje doet het dus prima. Ben er nog steeds blij mee.
Je zou toch geen airco hebben
- 70.000 km
We rijden echt wel weinig met dit karretje. De verwachting was dat dit iets op zou lopen, maar dat blijkt niet zo. Vooral de korte stukjes rijden we met deze. Af en toe een ritje van 30-35 km naar familie. Wel is het zo dat we juist iets meer met de andere auto rijden en deze nu juist iets minder willen gebruiken. Dat komt beter uit qua onderhoud. Zaken die me opvallen na een jaar: opbrengst van het licht van de koplampen vind ik matig. Wellicht is daar bij vervanging een beter alternatief voor. Natuurlijk, halverwege jaren negentig was het nog minder, maar ook hier verwacht je natuurlijk vooruitgang. De auto is heel snel warm, ook met rustig rijden in laag toeren, met deze kou. En de auto beslaat heel snel , ook met lange stukken en met droog weer en een graad of 9. Dit zou zonder airco wel echt lastig moeten zijn. In het begin had ik dit dus ook, maar het lijkt een blijvend probleem. In de handleiding staat ook dat je de airco zoveel mogelijk aan zou moeten laten. Ik vind het op zich gedoe, waarom gebeurt dat? Ik heb gecheckt of er ergens vocht zit en heb het interieurfilter gecontroleerd. Ook die was droog (en schoon). Nou ja, so be it. Zo'n kleine auto is natuurlijk licht en zal ook extra dun glas hebben. Wellicht is dat de boosdoener, al kan dat nooit de enige factor zijn. Verbruik op kleine stukjes loopt iets op, maar nog steeds rond de 1 op 19. Prima dus.
Probleemloos , nog steeds
- 73.500 km
Tja. Het is Japans-Frans. En voornamelijk dat eerste. Alles doet het en zal het ook wel blijven doen. APK zonder punten. Beter dan 1op 20 overall kom ik niet. Ook niet met iets meer langere stukken. Ik ben benieuwd wat hij zou doen met cruise control. Het zou kunnen dat ik binnenkort nog wat meer langere stukken ga rijden, wellicht dat dat scheelt. Ik vind het gewoon een fijn karretje waarbij je weer een beetje nuchter naar autorijden gaat kijken. Vergelijken met een auto uit 2003 en hij is lekker luxe. Enne...... Zet vooral de airco niet uit, tegen het beslaan.
verschil zomer en winter
- 75.000 km
Zo. Nu ik iets meer rijd met de auto, valt het me op dat het verbruik in de koudere periode t.o.v. nu best verschilt. Nu 4,6 liter per 100 km, dat was 5,2 tot 5,4 per 100 km. Terwijl het verschil in soorten afstanden niet anders was. De kou doet toch wel iets dus. We gaan het goede seizoen in dus, zeker met de huidige benzineprijzen, waar je met goed opletten en zoeken naar goedkope tankstations toch nog snel richting € 2,00 gaat.
Ik heb het idee dat het vochtprobleem steeds iets minder wordt. Ik heb bij de Action twee van die vochtvreet kussentjes gehaald en dat lijkt wel te werken. Als hij weer iets meer gaat beslaan zit dat ding vaak vol. Nou ja, als het op deze manier op te lossen is, dan is het prima. Verder heb ik 4 Conti's er onder die allemaal van begin 2016 zijn. Voor is een keer vervangen (niet door mij, maar ik heb ze geruild voor Conti's , dat prutmerk was niks. Wel waren ze dus ouder. Op zich profiel zat, maar wel 8 jaar oud. Ik ga nog een jaartje rijden en houd de banden goed in de gaten. Anders in ieder geval twee en misschien vier nieuwe erop. Het hoeven van mij geen 'long life' banden te zijn, qua profiel zal het niet op gaan. Als het maar degelijke banden zijn, geen Linglong of Hifly of zo.
Even een keer olie gepeild, omdat je van dit motortje (vorige generatie, dus 107) wel eens hoort dat zuigers kantelen (al moet je dan wel echt lomp rijden of écht alleen maar naar de bakker en terug) en dat ze dan wat olie kunnen verbruiken. Niks, helemaal geen druppel. Peil staat op maximum, exact zoals bij aflevering. Wel zal hij eens een beurt moeten, rijd inmiddels bijna 2,5 jaar zonder onderhoud, al houd ik zelf wel alles in de gaten. Olie ok, remmen ok, rem- en koelvloeistof ok. En ik heb de hele onderhoudshistorie.
Onderhoud en APK
- 80.000 km
Inmiddels gebeurt het vaker dat er langere afstanden gereden worden. 40-45 km heen en weer terug, met binnendoor en snelweg gecombineerd. Ongeveer 1 op 20 gemiddeld. APK was probleemloos, maar na 3 jaar toch ook maar een keer onderhoud laten doen. De garagist gaf aan dat Continental al snel scheurtjes in de wang heeft die voor afkeur kunnen zorgen. Gelukkig was dit nog niet het geval, maar ik besef me dat het binnenkort wel een keer tijd wordt voor vervanging. Wellicht voor volgende APK. Ook de accu was matig. Waarschijnlijk kon ik de winter wel doorkomen, maar advies was vervangen. Ik vond het erg snel, omdat hij in 2020 al vervangen was. Aangegeven dat ik de beste accu wilde, want gezeur heb ik geen zin in. Nu iets met gel of iets dergelijks. Ik weet veel van auto's, maar accu's zijn niet mijn specialiteit. Ook bougies laten vervangen, dat waren nog de originele. De 108 heeft andere bougies dan de 107 en deze kunnen lang mee, maar om de bobine te sparen was het toch wel verstandig (en het was ook voorgeschreven. Maar still going strong, hopelijk kunnen de banden nog even en komt ie er volgend jaar weer mee door de APK, aan het profiel ( voor en achter resp. 5 en 4,5 mm) ligt het niet.
Verkocht
- 84.000 km
De Peugeot is ingeruild op een Citroen C1. Waarom? Ik wilde graag één van de laatste modellen, omdat ik cruise control wilde. Niet dat daar standaard in zit, maar ik vond het het niet waard om in een 9 jaar oude auto nog cruise control in te bouwen. Daarnaast kwam Teus in een prijsklasse die zeer gewild is, dus kon ik een goede inruilprijs krijgen (lees: voor in verhouding niet veel geld 6 jaar jonger rijden). Nu heb ik ook de iets sterkere motor (72PK), met om de een of andere reden 3 Nm minder. Verbruik zou ook iets beter moeten zijn, verwacht je dan. Nieuwe review van de Citroen volgt!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.