Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016)

autoreview

Peugeot 108
Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108Peugeot 108

Signalement

Uitvoering108 Access 1.0 e-VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst36.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto

  • 1.500 km

Peugeot 108 middels private lease gekregen.
Prima autootje, heb de meest simpele uitvoering.
De enige luxe die er in zit is de cruise control van Gold cruise, deze is achteraf ingebouwd en bevalt prima.
De cruisecontrol werk volledig elektronisch en met de CC rijd je veel zuiniger.

Voordelen:
Voorin zeer ruim, iemand van 2 meter zit prima !
Motor loopt erg stil, bediening is zeer eenvoudig, geen uitgezoek met allerhande knopjes en toetsen.
Wegligging is uitstekend, auto is erg vlot.
Zeer handelbaar in de stad.
De radio is van een goede kwaliteit en is gemakkelijk te bedienen.
Stuurbekrachtiging is standaard.
Auto voelt degelijk aan en je hebt niet de indruk dat je in een hele kleine auto rijd.
De speciale lens koplampen hebben een zeer goede licht opbrengst, luxe verlichting voor een goedkope auto.
In de simpelste uitvoering zijn alle veiligheidsvoorzieningen aanwezig, zoals: ESP, 6 airbags, noodstop bekrachtiging en hill holder.
Auto is zeer zuinig, op een traject van 40 km bij 80 km/uur heb ik 3.5 l op 100 km weten te halen.
Dit was wel met het nodige kunst en vliegwerk, langzaam optrekken en de auto voor rotondes uit laten rollen en proberen om voortdurend te blijven rollen.
Maar ook bij normaal gebruik kom ik niet boven de 4.5 liter op 100 km.
Met de 35 liter tank heb je een flinke actieradius.

Nadelen:
Ruimte kofferbak en achterpassagiers, maar het is natuurlijk wel en van de kleinste auto's op de markt.
Langere bestuurders hebben weinig zicht in de achter uitkijk spiegel, het dak loopt nogal af en daardoor kun je niet ver weg kijken.
Alleen een uitblaas opening links op het dashboard, de uitblaas opening in het midden blaast over je heen.
Om het koffer klepje te openen heb je altijd de sleutel nodig. (uitvoering zonder CV)
De sleutels gaan moeilijk in het slot van de deur.

Winterbanden en koud weer.

  • 2.700 km

De temperaturen dalen en de winterbanden zitten er op, hierdoor is het verbruik duidelijk hoger.
Met enige moeite is een verbruik van 4.8 liter te realiseren, verbruik onder normale omstandigheden is ongeveer 4.3 liter.
Met een flinke tegenwind merk je dat de motor niet zo veel prik heeft, bij 128 km/uur op de navigatie was het gebeurd, beetje deja vu gevoel, Renaultje 4 op de Afsluitdijk met tegenwind...
Mogelijk was de auto in de 4 e versnelling wel wat sneller geweest.
Bij 130 loopt de motor 3500 toeren, maximum koppel komt pas bij 4800 toeren en max vermogen bij 6000...
In de 5e versnelling kom je dus nooit in de buurt van deze toerentallen !

Kleine onhandigheidjes.

  • 3.300 km

Als je wat langer rijd kom je wat kleine onhebbelijkheidjes van de 108 tegen.

De achterklep gaat alleen met de sleutel open (uitvoering zonder CV), handeltje van binnenuit was handig geweest.
Nu moet je altijd met de sleutel in de weer.

De uitblaas opening van de voorruit is veel te smal, hierdoor beslaat de voorruit snel in de hoeken.

De markering van de draaiknop van de kachel is onverlicht, hierdoor kun je in donker niet zien op welke stand de kachel staat.

Verder bevalt de auto prima, zuinig, stil van binnen en zeer ruim van binnen als je voorin zit.

Jaartje verder 1e beurt

  • 14.155 km

Heb de leaseauto nu een jaar, net het 1e beurtje gehad, is een probleemloze auto.
14155 km gereden op 631 liter benzine. Verbruik 1 op 22,43 Kosten 855 euro, tank vaak in Duitsland.
Verbruik in de zomer is veel lager dan in de winter.
Kan als ik rustig rijd en het niet te hard waait 1 op 27 rijden.

Kosten per kilometer zijn:
leasekosten 14,6 cent,
benzine 6 cent,
totaal dus 20,6 cent.

En daar rijd je geen enkele andere nieuwe auto voor denk ik en zelfs het OV is duurder.. !

2e jaar

  • 25.000 km

Auto heeft inmiddels zijn 2e beurtje gehad bij 25000 km.
Op technisch gebied geen bijzonderheden, starten en lopen...
Verbruik is over 2 jaar gerekend 4.4 l op 100 km, of 1 liter op 22.73 km.
Kosten per kilometer: Lease 14.6 cent, benzine 5.9 cent, totaal 20.5 cent.
Ik rijd meestal op Duitse benzine, E5 of E10.
Op een snel wegrit uit het Roergebied was het verbruik 16.5 liter op 400 km, ruim 1 op 24. Max snelheid op de teller 120 en wind in de rug.
Laagste verbruik met wind in de rug op 50/80 km wegen was 3.4 l op 100 km, op een traject van 25 km, das 1 op 29.4 !
Verbruik was te halen omdat er geen verkeer op de weg was en alle verkeerslichten op groen stonden. Verder wind in de rug en rond de 20 graden.

Lekkage bij achterklep

  • 31.500 km

Was de auto kletsnat van binnen, hemeltje achter was aan beide zijden nat.
En ook de kofferbak was nat.
Bleek dat het 3e remlicht dat in de klep zit lek was.
Door de flinke regen van de laatste weken was de bovenkant van de klep vol water gelopen, dat had ik al horen klotsen tijdens het rijden..
En via een rubber slangetje waar de bekabeling door loopt was het zo de auto in gelopen..
Ontwerpfoutje in mijn ogen.. afvoer gaatje onder in achterklep had dit voorkomen..

3 jaar verder, 36000 km

  • 36.000 km

Heb de lease auto nu 3 jaar, nog 2 jaar te gaan.
Kilometerprijs is 14,6 per km voor de lease en 6,14 cent voor de benzine. Kilometerprijs is dus 20,74 cent.
Brandstofverbruik is 4.44 l op 100 km, 1 op 22.52.
Auto bevalt verder prima en hij doet altijd wat ie moet doen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.