Peugeot 107 XS 1.0 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 163.000 km |
Lekker zuinig
- 79.000 km
OKTOBER 2008
In oktober 2008 heb ik mijn eerste nieuwe auto gekocht. Hij moest goedkoop en zuinig zijn. Eerst was ik aan het kijken naar een Daihatsu Cuore, maar door meteen al moeilijkheden voor een proefrit haakte ik meteen af.
Op naar de Peugeot dealer voor een 107 en heb er vrij snel maar eentje besteld.
Ik rij doorgaans rond de 50.000km per jaar en omdat hij lekker zuinig is maar geen wegenbelasting heeft, zijn de maandelijkse kosten niks hoger dan bij een grotere auto met dieselmotor als je zoveel rijdt.
FEBRUARI 2010 - 73.000km
Inmiddels 73000km afgelegd in een jaar en 4 maanden en er zijn geen echte problemen geweest.
De probleempjes die er waren verdwenen spontaan als ik er voor bij de dealer kwam. Rammelende bijrijderstoel, probleem verdween vanzelf en is niet meer terug geweest.
Op een gegeven moment gaf de startmotor geregeld een harde tik en auto sloeg niet altijd aan, of maar half en sloeg weer af. Dealer kon niks vinden en inmiddels is het probleem na een paar weken stuntelen ook vanzelf weer verdwenen. Dit was ergens bj de 50.000km.
Probleemloze auto en ook de lange afstanden die ik dagelijks rij met de 107 zjn niet vermoeiend of vervelend. Makkelijk parkeren in kleine plekjes is ook erg plezierig.
De 2-tronic automaat bak die er in zit schakeld soepel. Je merkt wel dat hij schakelt, het is tenslotte een half-automaat, maar met een beetje aansturing met je rechtervoet kun je hem boterzacht laten schakelen.
Trap je het gas flink in is hij verrassend vlot. Dan voel je hem wel schakelen, maar dat is logisch.
MAART 2010 - 76.500km
Ik mag naar de dealer, het gaspedaal wordt aangepast. Heb er geen last van, maar dat komt door de Toyota terugroepactie. Mijn Peugeot bevat veel Toyota onderdelen dus ook mijn auto is de klos.
Er komt een kleine aanpassing zodat het gaspedaal in bepaalde situaties mogelijk niet blijft hangen. In een half uurtje is het gefixt.
Blijkt dat de gaspedalen voor de Europese modellen wel goed zijn, die zijn hier geproduceerd. Blijkbaar ligt het probleem bij de pedalen die in de USA voor Toyota geproduceerd zijn. Maar goed, beter het zekere voor het onzekere.
Verder geen problemen. Dit gaat een saai review worden vrees ik....
Zuinigheid getest
- 79.000 km
MAART 2010
Ben eens serieus de zuinigheid gaan testen. Dus op tijd laten uitrollen bij stoplichten of bochten, netjes 50 rijden,rustig optrekken en onder de 100kmu blijven op de snelweg. Voornamelijk rij ik in de spits achter de vrachtwagens aan met een gangetje van 85kmu. Valt eigenlijk niet mee, ben normaal een snellere rijder.
Maar het eerste resultaat was 1 op 22. Terwijl ik normaal tussen de 1op 17 en 1op 18 verbruik. Laatste meting was 1 op 22,9!
En dat op 195/45 16 banden, dus niet eens de fietsbanden die er standaard onder horen te zitten. Valt me niet tegen.
Ik rij nu ruim 100km verder op 1 tank, of te wel in mijn geval met 4000km per maand, bespaar ik ruim 1 tank benzine per maand. Toch weer een besparing van rond de 60euro per maand. Je moet toch een beetje op je centjes letten tegenwoordig.
Over de ton!
- 100.650 km
De 100.000km gepasseerd, en nogsteeds geen enkel mankement. Op 1 ding na, en dat is de uitlaatdemper die het heeft begeven. De schotjes in de demper die voor de demping zorgen liggen los, zoals ik het begreep. Auto zit nog in de garantie en de dealer gaat het daarom proberen te claimen bij de importeur.
Dit falen van de demper schijnt vaker voor te komen, een beetje jammer vind ik. Het is niet zeker of het ook onder de garantie vervangen mag worden. Afwachten dus.
Verder de wieltjes opnieuw laten balanseren en er is een kentkenplaatlampje vervangen.
UPDATE***
Uiteindelijk een nieuwe uitlaatdemper gekregen onder garantie. Super service van Nefkens Den Bosch. Hij klinkt weer als een zonnetje.
Effe wat tegenslag gehad
- 117.911 km
Zo rond de 115.000km een hoop geratel onder de auto op de snelweg, meteen stoppen en zag dat de multiriem eraf lag helemaal aan flarden. Naar de dealer gesleept en bleek dat het de waterpomp was waarvan de as speling had gekregen en uit het lood gelopen en de multiriem er af getikt had. Dat is wat ik begreep van de dealer. Kostte me dus een multiriem en nieuwe waterpomp. Kosten vielen mee van de onderdelen, alleen zat er ruim 200euro aan arbeid bij wat het toch duur maakte.
Verder geen andere problemen meer gehad afgelopen 2000km. Binnenkort toch wel eens een beurt laten geven, want dat is al bijna 50.000km niet gebeurt!
Still going strong
- 127.000 km
Inmiddels heeft de auto een grote beurt gekregen wat onderhand tijd werd. Niks bijzonders gebeurt, standaard zaken. Alleen wel nieuwe blokken en schijven, maar dat mag ook wel na ruim 120.000km.
Hij is wel fitter geworden van de beurt, voorheen was hij wat schokkerig. Waarschijnlijk hebben de nieuwe bougies hem goed gedaan.
Laatst nog een zuinigheidstest gedaan en ik kwam op 1 op 22.5km. Dus dat is perfect en volgens mij nogsteeds een van de zuinigste belastingvrije auto's tot nu toe. En dit is een echte waarde he, geen onzin van de fabrikant. Veel merken vallen daarmee door de mand, zoals de VW Polo met 1 op 28 ....yeah, sure.
Voorlopig blijf ik nog lekker in deze 107 rijden.
Alles OK
- 147.000 km
Afgelopen vakantie in Frankrijk ging het olielanpje branden! Snel olie bij laten vullen,want hij had dus geen olie meer! Uiteindelijk geen schade opgelopen tijdens het rijden zonder olie, gelukkig.
Geen lekkeage, geen verbruik. Blijk baar had Nefkens Brabant tijdens de grote beurt 20.000km geleden niet naar de olie gekeken!
Meteen een beurtje laten geven bij Peugeot vd Werf in Ede en die contateerde geen motorschade.
Alles dus nogsteeds in orde en rijd als een speer. Vind het nogsteeds super dat na 147.000km alleen nog maar de waterpomp het begeven heeft. Verder niks bijzonders. 2-tronic bak is ook nog in tip top conditie.
Ik ben trots op mijn kleine 107 en moet nog zeker door tot voorbij de 200.000km voordat ik overstap naar de nieuwe 108 in 2013.
Heb er alle vertrouwen in dit sterke Toyota blokje in het vooronder. :-)
Nogsteeds top
- 163.000 km
Effe een nieuwe update, hoewel ik weinig te melden heb. Een tijdje begon hij te stotteren bij acceleren, maar na een klein beurtje en nieuwe bougies is dat ook weer verholpen.
Merk wel dat de koppling steeds meer begint te slippen met de 2-tronic. Dus dat kan een kostenpost worden.
Daarom heb ik de auto ingeruild voor een nieuwe auto die ik in november ergens krijg. Juist! Weer een 107 3deurs met 2tronic, maar dan in het zwart. Heb zoveel vertrouwen in die auto, dat ik er maar nog eentje heb besteld. Tegen de tijd dat ik de nieuwe kan afhalen, zal deze oude al op de 170.000km zitten. Hele prestatie voor zo'n kleintje en zo weinig mankementen. Super!
De nieuwe zal ik tot 60 of 70.000km doorrijden zodat de inruilprijs wat gunstiger blijft. Voor deze 107 met 160.000km kreeg ik toch nog ruim 4300euro terug bij de Peu dealer. Vond ik best meevallen.
Volgende update zal denk ik een nieuwe review worden met de zwarte 107.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.