Peugeot 107 XS 1.0 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 53.000 km |
KM-stand laatst | 79.500 km |
Zoektocht naar dé 107
- 53.000 km
Na lang twijfelen er toch voor gekozen om een review te schrijven over mijn Peugeot 107 uit 2009.
Mei 2021:
Toen ik 18 was en ondertussen al 1,5 jaar mijn rijbewijs had begon het steeds meer te prikkelen. Ik werkte ondertussen sinds een aantal maanden bij een auto dealer als autopoetser op de zaterdag, en hoe vaker ik in auto’s reed, hoe liever ik er een zelf wilde. Wanneer ik een auto nodig had vroeg ik mijn moeder sleutels van haar Citroën C1 uit 2015, maar ik wilde graag een auto die helemaal van mij was.
Na eerst uiteraard de meest onlogische opties te hebben bekeken (Golf 5 GTI, Seat Leon Cupra en nog een aantal andere betaalbare snelle auto’s) kwam ik erachter dat ik de 1e paar jaar beter rustig kon beginnen om daarna een wat sportievere auto aan te schaffen. Ondertussen had mijn vriendin toendertijd een aantal maanden daarvoor een Peugeot 107 aangeschaft, een gele, dus kijken of dat iets was. Na een tijd begon ik mijn zoektocht naar een leuke 107 voor een bepaald budget, ik was natuurlijk nog jong, het liefst met weinig kilometers en leuke opties.
Na een paar weken Marktplaats in de gaten te hebben gehouden en een aantal 107’s heb bekeken kwam ik een leuke 107 tegen uit 2010 met net iets over de 100.000 km tegen, afspraak gemaakt en maar eens wezen kijken. Toen we bij het bedrijf aan kwamen was het al duidelijk dat het hem niet zou worden, hij stond ergens achteraf in een straat bij een loods met meerdere auto’s, toch ervoor gekozen om een proefrit te maken. Dit bleek uiteindelijk dan ook niet de auto voor mij te zijn, de achterbank was deels groen, veel beschadigingen, koppeling was duidelijk aan vervanging toe en een deel van de onderhoud historie mistte, iets wat voor mij belangrijk is om te hebben.
Na de teleurstellende 107 was ik klaar met zoeken en wilde ik het op een laag pitje zetten, totdat ik 2 dagen een keer door Marktplaats scrolde met een iets hoger budget, in de hoop dé 107 te vinden. Toen kwam ik een grijze 107 tegen uit 2009 met NAP 53.000 km, de toenmalige eigenaar reed de auto al sinds 2012 en had er al een hoop aan veranderd. Daarover straks meer. Máár de auto was wel boven mijn budget, wat ik al 2x had verhoogd. Dat werd dus nog lastig. Tot mijn positieve verbazing zag ik de volgende ochtend dat de eigenaar de prijs had verlaagd, zo kwam die meer in mijn budget. Daarnaast had hij een hele aparte deuk in de bestuurdersdeur waar ik nog over zou gaan onderhandelen. De auto stond namelijk in de polder en tijdens het tanken was had de wind de deur tegen een betonnen paal aan gesmeten, met als gevolg dat de lak eraf was en het licht begon te roesten. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om hem een berichtje te sturen, door de deuk zou hij nog iets van het budget af halen maar daar bleef het dan ook bij. Maar ik had een prijs in mijn hoofd en ik wilde niet meer dan dat uitgeven. Na wat te hebben onderhandeld wilde ik graag foto’s van het onderhoudsboekje, helaas was hij deze kwijt geraakt… tuurlijk dacht ik nog, altijd als ik iets wil hebben is er iets mee. Máár hij kon wel alles online opvragen en uitprinten, na te hebben nagedacht toch maar besloten om richting een klein dorpje in Noord-Holland te rijden. Daar stond de auto, en ik was meteen verliefd. De eigenaar vertelde dat hij als 2e auto gebruikt werd en een soort project van hem en zijn broer was, zo was o.a. de audio compleet vervangen door andere speakers, tweeters, een subwoofer, een dakspoiler (niet dat hij er nou sneller van wordt, ik denk eerder langzamer ;)) ook was de einddemper vervangen door een exemplaar van een 107 Streetracing, de speciale 'race' editie van de 107. Bij normaal rijden hoor je niks, alleen als je wat hoger in toeren klimt zal je iets verschil horen. Daarnaast zaten er ook hele mooie velgen onder met 195/45 R15 banden, voor het sportieve bochtenwerk zullen we maar zeggen, want het verbruik wordt er niet beter op!
Na een proefrit te hebben gemaakt ervoor gekozen om deze auto aan te schaffen. De volgende dag hebben mijn ouders de auto opgehaald en mee genomen, helaas kon ik niet mee vanwege mijn bijbaantje. En dan de 1e paar weken natuurlijk, hoe was dat, in 1 woord, fantastisch. Voor mij snel genoeg, als ik graag sportief wil rijden doe ik dat wel in een paar snelle bochten, ook was autorijden voor mij toen nog wel duur, dus niet té gek doen. Ook reed ik maar rond de 500 km per maand en was 1x per maand tanken toen genoeg, scheelde mooi in de kosten. Binnenkort zal ik wat meer over de auto schrijven en een aantal foto’s toevoegen van hoe hij er toen uit zag. Daarnaast heb ik ook een verbruiksmonitor toegevoegd waar je mijn verbruikt kunt zien!
De 1e ervaringen
- 56.000 km
September 21’:
Nu ik de auto een aantal maanden in bezit heb kan ik iets meer vertellen over mijn ervaringen met de auto.
Algehele ervaring:
Het is een leuke auto om mee te beginnen, nee het is niet snel, maar als je anticipeert heb je genoeg kracht om even in te halen, ook op de snelweg. De auto is lekker compact, wat betekent dat parkeren met de auto geen enkel probleem is. Ik had een aantal zaken gelezen over lekkage in de auto, ik heb hier tot op heden geen last van gehad, ik denk dat de vorige eigenaar hier al iets tegen heeft gedaan. Wanneer er sterke wind staat heb ik hier weinig tot geen last van, heel regelmatig krijg je nog weleens een klap wind in de zijkant maar dankzij de stabiele wegligging is dit geen probleem. Op de snelweg is hij hier wel iets gevoeliger voor, dan is het wel belangrijk om het stuur goed vast te houden, al helemaal wanneer je een vrachtwagen in haalt, dan moet je anticiperen op de klap wind die je dan vangt.
Comfort:
Het comfort heb ik wel wat over te zeggen, de auto is vrij stug geveerd, dit zal waarschijnlijk te maken hebben met dat hij zo goedkoop mogelijk gemaakt is om kosten te besparen maar je moet er wel even aan wennen. Het feit dat er relatief platte banden onder zitten zal ook niet mee helpen, maar als dit echt een probleem was voor mij zou dit allang gewijzigd zijn. Vooral korte drempels en hobbels in de weg heeft hij weleens moeite mee, dan stuitert hij wat meer heen en weer.
Verbruik:
Zoals ik aan gaf reed ik toendertijd niet veel met de auto, circa 500 km per maand, afhankelijk van wanneer ik doordeweeks werkte in mijn vakantie. Ik tankte altijd E10, en aangezien ik meestal korte ritjes maakte verbruikte ik ongeveer 17 KM/L, ik was hier helemaal tevreden mee. Belangrijk om aan te geven is dat ik wel nog reed zoals ik het heb geleerd tijdens rijlessen, dus op tijd opschakelen en uit laten rollen naar het stoplicht, hier bespaar je natuurlijk een hoop brandstof mee.
Vakantie:
Omdat ik met mijn ouders mee ging op vakantie heb ik besloten om de auto droog en veilig ergens weg te zetten. Bang natuurlijk dat iemand mijn auto zou stelen of vormen van vandalisme. Nu begrijp ik ondertussen wel dat een Peugeot 107 niet zo heel gauw gestolen wordt ?. Toen we 2 weken later terug kwamen had ik natuurlijk veel zin om weer lekker met de auto te rijden, dus toen we thuis kwamen meteen de volgende dag de auto gehaald. Na het starten en even laten lopen merkte ik dat de auto tijdens het rijden best wel in hield. Pas na het warm rijden en een keer wat meer gas te geven merkte ik dat het verbeterde.
Problemen:
Na een leuke avond in Rotterdam (110 km) reed ik met een vlotte constante snelheid van 140+ km/u naar huis. Toen ik thuis kwam begon ik bij het stationair laten lopen van de auto al een gek geluid te horen, ik dacht gaat vanzelf weg en niet teveel aan denken. Die hele week heb ik tijdens het starten van de auto een raar geluid gehoord, soms was het aanwezig en dan weer weg, maar het werd wel erger. Een week later, zaterdagochtend vroeg om 7.20 reed ik naar mijn bijbaantje. Ik zei nog toevallig tegen mijn moeder tijdens het startten van de auto, ‘moet je goed luisteren’, en het geluid was enorm aanwezig. Terwijl ik de straat uit rijd en schakel naar zijn 2, hoor ik een enorme klap, alsof de complete motor ontploft en zie ik tot mijn schrik mijn accu lampje branden. Heel rustig naar mijn werk toe gereden en aan een collega monteur gevraagd of die het even wilde checken. Tijdens het opnieuw starten bleef de motor op 3000 toeren draaien wat een enorm kabaal gaf. Hij gaf daarna aan dat het om de dynamo ging die het niet meer goed deed. Dure reparatie maar een auto kost altijd geld, het kan mee zitten en tegen zitten. Ik werk bij een Toyota dealer dus aan onderdelen komen is via het werk goedkoper dan zelf online aanschaffen. Na het weekend mijn auto weer opgehaald, wat bleek, het was niet de dynamo maar de waterpomp die het begeven had. En terwijl mijn collega dat zei dacht ik nog even terug aan de dag dat ik de auto kocht, de verkoper gaf aan dat de waterpomp al meerdere malen DIY gemaakt was, het zat er dus aan te komen. Beetje apart dat het niet gewoon gemaakt is na de 1e keer maar dat terzijde. Ik wist dat de waterpomp een zwak onderdeel was van de 107 in de begin jaren tot 2010 zoals ik dat begreep. Toch hoop je dat je er zelf geen last van krijgt.
Uiterlijke veranderingen:
Zoals op de foto’s te zien had ik eerst geen fabrieks-af getint glas, in combinatie met de kleur van de auto vond ik dit wel een stuk mooier. Ik heb er dus voor gekozen om een maand na aanschaf ervoor te kiezen om de achterramen te blinderen, en het resultaat is super, het is 85% getint, waardoor het niet extreem donker is en nog goed doorheen te kijken is. Als jonge autoliefhebber is je 1e auto iets waar je heel trots op bent en graag naar je eigen smaak wilt maken. Hier zal ik dan ook wat meer over vertellen/laten zien wanneer ik de volgende update schrijf.
1e jaar bezit!
- 60.500 km
Mei 2022’: 60.500 KM
Het 1e jaar in mijn bezit.
In het 1e jaar van de auto zijn er een aantal dingen gebeurd, ik zal een korte samenvatting geven.
Sinds mei vorig jaar heb ik een kleine 7000 km afgelegd, dat is weinig vergeleken met andere mensen maar als je omrekent reed de auto eerst zo’n 4500 km per jaar. In dat geval kan je wel zeggen dat ik er meer mee heb gereden dan voorheen. Ik ben nog steeds erg blij met de auto en heb een hele goede keus gemaakt met deze auto. Ik zal onderstaand nog even een aantal zaken opschrijven wat mij is opgevallen dit jaar.
Sterkte punten:
- Weinig tot geen onderhoudskosten
- Perfecte beginnersauto
- In verhouding zuinig (17,5km/L – 5,7L/100km)
- Comfortabel genoeg
- Komt prima mee met verkeer (als je anticipeert)
Ook zijn er natuurlijk altijd minder goede punten in dit geval was dit:
- Waterpomp die vervangen moest worden (onderhoud)
- De stoelen zitten prima maar na een tijdje sturen blijf je zoeken naar een goede zit
- Voorruit beslaat erg snel in winter, zelfs 2x binnen moeten krabben
- Airco aan is duidelijk merkbaar, tot 70 km/u kan je beter met raam open rijden
- Koppeling voelt een beetje apart aan na een tijd snelweg rijden/in de regen rijden
Uit bovenstaande zaken kan je opmaken dat ik dus wel tevreden ben over de auto. De benzine is erg duur geweest in de 2e helft van dit jaar, maar dankzij de zuinige motor maak je niet opeens serieuze extra kosten.
Ook heb ik nog een aantal ‘mods’ uitgevoerd aan de auto waar ik erg blij mee ben:
- K&N air intake met buizen voor de beste plaats in het motorcompartiment
- Phillips White Vision lampen, origineel is erg matig dus dit was de perfecte oplossing. Supermooi blauw/wit licht.
- Nieuwe matten in de auto met een rode bies aan de zijkanten, ziet er erg strak uit
Met de K&N intake ben ik erg blij, de auto maakt net dat extra geluid i.c.m. de originele sportdemper en bij normaal rij gedrag hoor je er niks van. Het verbruik is wel iets gestegen in de tijd sinds ik hem erop heb zitten maar dat ligt meer aan mijn rijgedrag. Het is niet alsof ik een aso ben geworden en dat mensen omkijken maar meer voor eigen plezier.
Sinds een aantal maanden was ik al wel opzoek naar een Musketier einddemper, maar aangezien deze nieuw erg duur zijn (€600) besloot ik maar om Marktplaats in de gaten te houden, en plotseling tijdens een wekelijks zoekopdracht kwam ik er één tegen, direct geboden en 4 dagen later had ik hem in huis. Het is wel een beetje over de top, hoe ze dat zo mooi zeggen, maar ik vind het super gaaf om te hebben, wellicht heb ik hem maar een aantal maanden als het geluid te heftig is maar de tijd zal het leren.
Ik zal nog even wat foto’s toevoegen van hoe die er nu bij staat! Tot de volgende.
Alweer 2 jaar in bezit.
- 68.500 km
Om deze review meer up-to-date houden zal ik de sprongen wat groter maken i.p.v. korte teksten te schrijven.
Sinds de vorige update in mei 2022 heb ik zo’n 8000 km gereden. Dat is amper meer dan vorig jaar maar dat komt omdat ik sinds februari 2023 weer stage moest lopen voor mijn opleiding. Naar school ga ik met het OV, dat scheelt mij zo’n 120 km per week, het OV is namelijk gratis en autorijden eenmaal niet. Sinds februari loop ik dus 4 dagen per week stage bij een autobedrijf als verkoper, dit is een totaalreis van zo’n 20 km per dag. Ik heb er dan ook besloten ondanks de hogere literprijs om alleen nog maar E5 (E98) te tanken, de auto draait een heel stuk rustiger en bij normaal gebruik is de auto zelfs merkbaar zuiniger. Ik ben erg blij met de gemaakte keuze en raad het dan ook eigenlijk iedereen wel aan om te doen wanneer mogelijk. Daarnaast is het nu bijna een jaar geleden dat ik de uitlaat onder de auto heb gezet, en in de zomer is het fantastisch om met ramen open te rijden maar in de winter is het toch wel vervelend dat het geluid niet uit kan. Het is nu eenmaal altijd aanwezig, snelweg rijden vermijd ik zoveel mogelijk omdat het dan niet meer relaxed rijden is. In 2 jaar heb ik zo’n 15.000 km gereden en heeft de auto mij op de stuk gelopen waterpomp na, nooit laten staan. Er is wel een onderdeel dat ik preventief heb laten vervangen, sinds aanschaf heb ik bestuurdersdeur die ‘knoept’, een vervelend geluid waardoor het lijkt alsof de deur uit het scharnier valt. Dit kostte mij €15,- en was het meer dan waard, het geluid is weg en de deur gaat een stuk makkelijker open. Ik zal een aantal zaken opschrijven wat mij in het 2e jaar van bezit is opgevallen.
Sterke punten:
- Op het nodige onderhoud na (olie, remvloeistof en filters) heeft de auto geen problemen
- Ruimte genoeg voor 1-2 personen, met vier mensen in de auto gaat het prima, maar voor een rit langer dan een uur begint het oncomfortabeler te worden, je bent namelijk dan erg druk bezig met het goed opletten in het verkeer, je bent namelijk nog langzamer dan normaal, en daarnaast merk je dat de auto veel meer gewicht heeft tijdens het remmen. ook hangt de auto flink laag en is het oppassen bij drempels
- De zomerbanden die er momenteel onder zitten zijn veel fijner rijden dan de winterbanden. Dit vanwege het grote verschil tussen de twee soorten banden. In bochten helt de auto op zomerbanden duidelijk minder over vanwege de brede en lage band, het lijkt dan net alsof je in een kart zit. Het verschil is duidelijk te zien wanneer je een sprintje trekt over een rotonde tegen een vriend in zijn Volvo S60.
- E5 (E98) benzine is merkbaar veel beter voor de auto, vanwege de oudere motor die in de auto zit loopt hij stationair veel rustiger en mooier en is daarnaast ook nog eens zuiniger. Ook rijd ik geen duizenden kilometers per maand waardoor de werkelijke kosten per maand max €10/15,- hoger zijn dan met E10.
Daarnaast zijn er ook een aantal zwakkere punten:
- De remmen voelen vrij zwak aan, er zit weinig druk op het rempedaal. Ik heb hier in december 2022 met een collega monteur naar gekeken en die merkte op dat bij de vorige onderhoudsbeurt de remmen niet goed zijn ontlucht. Samen met nieuwe remvloeistof hebben we dit probleem opgelost. Maar na het monteren van de zomerbanden voelde het weer zoals vanouds helaas. Tijdens de apk in januari gaf de monteur aan dat de remschijven licht aan het roesten waren, toch maar eens kijken naar vernieuwing.
- Wanneer je beginnend bestuurder bent en dit je 1e auto is het vermogen van de auto prima. Vanwege het lage gewicht kan je redelijk mee komen met het andere verkeer. Maar na 2 jaar met een auto te rijden met dat specifieke vermogen valt het soms toch wel eens tegen. Het had net ietsje meer mogen zijn, 80 pk zou al een heel stuk fijner rijden. En anders het koppel onderin de toeren mocht beter, je moet toch al gauw richting de 3000 toeren gaan om iets sneller mee te komen, en dat verpest je verbruik vrij snel.
- Wanneer je stil staat voor een rood verkeerslicht en de auto is net gestart voel je bij het laten opkomen van de koppeling dat deze een klein schokje geeft waardoor de auto heel licht vooruit schiet. Dat is best vervelend aangezien je daarnaast gas geeft om weg te rijden en hij daarom richting de 2000 toeren gaat om weg te rijden, je verhelpt het probleem door even bij het stoplicht de koppeling licht te liften om er daarna normaal mee weg te kunnen rijden.
De lijst van minder goede punten lijkt langer/groter maar dat valt in de praktijk wel mee. Het is natuurlijk geen B-segmenter van Duitse of Japanse kwaliteit maar het voldoet zeker, het probleem zou eenvoudig op te lossen zijn door gewoonweg een duurdere auto te kopen. Echt plannen om de auto nog verder aan te passen zijn er niet. Er is weinig beschikbaar voor de auto en daarom zal ik ook niet meer al teveel geld in de auto stoppen naar alle waarschijnlijkheid.
Hopelijk kan ik het schrijven van ervaringen wat beter op schema houden en zal ik binnenkort een nieuwe update geven.
Iets ander gekocht of… de huidige stand van zake
- 76.500 km
Zoals ik had gezegd zou ik proberen meer up-to-date proberen te blijven met het schrijven van deze review. Enerzijds gelukt, het is namelijk voor mei 2024, aan de andere kant had het ook iets eerder gekund.
In de afgelopen tijd sinds mei is er een hoop gebeurd in mijn werk situatie en op het gebied met deze auto. Allereerst was ik al sinds een lange tijd opzoek naar een andere auto, iets groter, nieuwer en vooral wat spannender met meer vermogen. Ik ben zelf op de hoogte van het feit dat ik als beginnend bestuurder t/m 100 kw (136 pk) kan verzekeren. Nou is dat het dubbele van het aantal wat ik op dit moment heb maar het houdt niet over. Dan blijven er maar weinig opties over:
- Een Volkswagen Polo/Seat Ibiza met de 1.2 TSI met 90/105 pk.
- Suzuki Swift Sport 1.6 met 136 pk
- Ford Fiësta Metal 1.6 met 135 pk
Het is een korte lijst maar ik zal hem even kort samenvatten. De Polo of Ibiza zijn erg mooie auto’s die niet opvallen, de TSI motor heeft wat problemen maar na bouwjaar 2013 zijn deze al afgenomen, toch zijn ze nog serieus duur als je een paar opties graag wilt hebben, deze viel dus snel af. De Ford Fiësta Metal zijn leuke auto’s, veel origineel Nederlands geleverd maar het interieur viel mij flink tegen. Veel te veel knopjes en geen mooie dashboard, daarnaast een 5-bak dus nog meer toeren op de snelweg en geen cruise control. De Suzuki stond bovenaan mijn lijst vanwege de mooie lijnen en de 1.6 atmosferische motor, ik heb deze een aantal maanden goed in de gaten gehouden, ik heb zelfs nog een proefrit gemaakt in een Swift uit 2014 met maar 60.000 km, enorm enthousiast maar na het tekenen van de overeenkomst voelde ik me toch niet helemaal vrolijk. Het was een hele hoop geld en ik kon eigenlijk nog geen afscheid nemen van de Peugeot. Daarnaast was het reële praktijk verbruik ook rond de 1 op 13/14, ook was de versnellingsbak met vrij korte verzetten niet helemaal fijn rijden. Bij 100 op de snelweg zat je al snel rond de 2800 toeren, dat doet de 107 ook en die heeft een versnelling minder. Ook wilde ik graag een origineel Nederlandse auto maar deze zijn amper geleverd. Ik zag in de Autoweek een oud artikel voorbij komen over de strijd tussen de Swift Sport en de Polo BlueGT. Ik had nog niet eerder van deze Polo gehoord en heb er daarom veel over opgezocht en dit was eigenlijk wel de auto die goed bij mij past. De BlueGT is een combinatie van de BlueMotion en de GTI. Dus het verbruik van een BlueMotion en de uitstraling van een GTI. Er zit een nieuwe 1,4 TSI in met ACT (Cilinderuitschakeling) en 140 pk. Leverbaar in DSG of handbak, uiteraard heeft handbak voor mij de voorkeur aangezien de DSG weleens storingen en problemen geeft. De 1.4 TSI is een heel ander blok dan die van de GTI (Twincharged waar deze alleen een turbo heeft) en dus vele malen betrouwbaarder is. Daarnaast heeft de auto omgerekend 103 kw, net iets te hoog maar prima om te verzekeren. Sinds december heb ik dus mijn zinnen gezet op een Volkswagen Polo BlueGT. Wat wel opvalt is dat er maar weinig te koop staan, als ze te koop staat is dat meestal met boven de 150.000 km, daarom ben ik gaan zoeken tot 125.000 km omdat de auto toch al 10 jaar oud is. Daarnaast heb ik er een aantal eisen die maar weinig GT’s hebben, ik zoek dus rustig door. De Peugeot is een hele trouwe metgezel.
Om even door te gaan over de privé situatie, ik ben sinds september begonnen bij mijn laatste stage bij een ander autobedrijf. Dit is 4 dagen in de week 50 kilometer per dag. De kilometers komen er dus een heel stuk sneller bij. Hij doet het erg goed maar ik heb er uiteindelijk toch voor gekozen om tijdens de aankomende apk de uitlaat om te wisselen met mijn vorige sportdemper. Ook is er vorige week wat vervelends gebeurd, tijdens het rijden onderweg naar stage hoorde ik een flinke klappen onder mijn auto vandaan komen. Ik dacht aan een steen en hield het in de gaten of de auto problemen kreeg. Ik was het bijna vergeten tot ik afgelopen weekend met de auto bezig was en eens onder de motorkap keek, wat bleek, mijn open luchtfilter van K&N was verdwenen, waarschijnlijk is deze tijdens het rijden onder de auto vandaan gevallen en dat verklaart de klappen die ik hoorde, dat wordt dus een nieuw filter bestellen. Ik ben al wat blij dat hij niks heeft geraakt, de multiriem zat er namelijk naast en is onbeschadigd, anders had het een hoop gezeur kunnen opleveren.
Om even terug te komen op de zoektocht naar een nieuwe auto, ik ben zoekende, en zoek dagelijks op bekende sites naar occasions maar het hoeft niet direct te gebeuren. Als er pas over drie maanden een mooie online staat is dat prima. Het heeft geen haast, ik ben nog erg blij met mijn huidige auto.
Positieve punten aan de auto
- Verbruik wordt op de dagelijkse afstanden steeds beter, in de zomer rond de 1 op 19,5 met vrij brede banden (195). Met zelfs een uitschieter van 1 op 21,2 met een rustige rijstijl.
- Veel mensen die mij toch nakijken wanneer ik voorbij rijd dankzij de uitlaat, zonder spectaculair veel gas te geven. Dat is ook te merken aan het aantal keer dat de auto is opgezocht op onder andere Finnik (110x) dat zie ik amper bij andere citybugs.
- Veel grip op de zomerbanden, zelfs in de regen. Rijdt een stuk comfortabeler, 1x bijna aquaplaning gehad vanwege veel water op de weg, verder geen last.
Om ook even op de negatieve punten te komen:
- De uitlaat begint steeds vervelender te worden, afgelopen december naar Essen geweest en dan ben je na 2 uur rijden helemaal uitgeput dankzij de herrie.
- Het verschil in verbruik in de zomer en winter is echt een groot verschil. Met dezelfde rijstijl rij ik in de winter ongeveer 1,5/2 km minder ver per liter. Dat verschilt dus ongeveer 50/70 km per tank.
- Ik krijg steeds vaker pijn in mijn rug omdat de stoelen te hoog staan, anders kijk ik al gauw bijna tegen de dakrand aan. Ik zit dus lichtelijk onderuit gezakt maar het liefst had ik gezien dat de stoel wat lager kon staan.
Iets nieuws
- 79.500 km
Iets nieuws – 79.500 km
Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, ik heb iets nieuws gekocht. Ik kreeg afgelopen week een melding van een nieuwe occasion die te koop kwam te staan namelijk, een Volkswagen Polo. Allereerst had ik geen interesse toen ik de advertentie zag maar na even na te denken was dit precies één die ik al een tijd zoek. Een origineel Nederlandse Volkswagen Polo BlueGT, ingekocht van de 1e eigenaar die hem in 2013 heeft aangeschaft. Met net iets meer dan 10.000 km per jaar is er ook nog eens niet veel mee gereden. Het gaat om een zwarte 5 deurs uitvoering met handbak (ik ben nog jong en hou van schakelen, daarnaast is de DSG een gevoelige transmissie). De auto heeft niet alle opties die ik graag had gezien maar het valt niet tegen. De auto is voorzien van volledig zwart interieur met antraciet 17 inch velgen, gebaseerd op de Golf R32 styling. Daarnaast stond de auto te koop bij een Volkswagen dealer met garantie voor een nette prijs, iets wat ik erg interessant vond. Ik heb dus meteen gereageerd en zaterdag een proefrit gemaakt. Afgelopen dinsdag de knoop doorgehakt en akkoord gegeven. Er waren wel wat aandachtspuntjes maar deze worden netjes opgelost naar afspraak. Nu is het wachten tot ik de sleutels mag ontvangen en er een hoop plezier van mag krijgen. De Peugeot zal de verkoop in gaan, dit zal wel een moeilijk afscheid worden aangezien ik er bijna 3 jaar mee heb mogen rijden en er bijna 30.000 kilometer mee heb gereden. Maar ik ben ook erg blij om een mooie stap vooruit te maken en weer te gaan genieten van een ‘nieuwe’ auto. Binnenkort zal ik dus een review gaan schrijven over de Polo. Bedankt en tot ziens!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.