Peugeot 107 Millesim 200 1.0 (2010)

autoreview

Peugeot 107
Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107Peugeot 107

Signalement

Uitvoering107 Millesim 200 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst72.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 107 Millesim 200

  • 5.000 km

In december besloten we over te gaan tot de aanschaf van een 3-deurs Peugeot 107. Op dat moment werd de uitvoering Millesim 200 aangeboden. Deze uitvoering kwam overeen met onze wensen. De auto moest in elk geval een deelbare rugleuning hebben en airco. De andere 'extra's zijn een toerenteller, audioinstallatie, electrisch bedienbare ramen, centrale portiervergrendeling, side airbags in de stoelen, aluminium dorpellijsten, op elk portier een bescheiden badge met Millesim 200 vermelding en een jaar extra fabrieksgarantie (3 jaar totaal). Als kleur hebben we wit gekozen. Daarbij heb ik nog een klepje aangeschaft ter afsluiting van het dashboardkastje. Het greepje met de vergrendeling is echter van een magere kwaliteit gebleken. De veer van de vergrendeling drukt de binnenkant en buitenkant van de klep iets uit elkaar waardoor het greepje losschiet. Dan ziet de vergrendeling van het klepje van de Toyota Aygo (die ook past) er steviger uit.

Deze auto verrast ons op een positieve manier. Op lange stukken (300/400 km) rijdt de auto prettig. Bij 120 km/u valt het geluidsniveau binnenin de auto enorm mee. De wegligging is bijna als die van een 'volwassen' auto. Bij rijden in slecht weer, regen en harde windstoten, voel je de wind wel duwen tegen de auto maar de 107 wordt niet aan de kant geblazen en blijft hij zonder al teveel inspanning gewoon doorrijden in zijn spoor.

Over de stoelen kan ik het volgende zeggen. De rugleuningen van de 107's zonder side airbags zijn vlakker dan de rugleuningen waar ze wel in zijn geplaatst. Dat is in elk geval mijn ervaring toen wij in de showroom in de verschillende types van 107 hadden plaats genomen. De stoelen met side airbags geven wat meer zijdelingse steun.
De zitpositie achter het stuur is redelijk goed in te stellen. Met mijn lengte (1.84 m) lukt het in elk geval, maar voor de finishing touch, de laatste gevoelsmatige millimeters zeg maar, bieden de stoel en stuurkolom te weinig instelmogelijkheden.

Het terugklapmechanisme van de voorstoelen in de 3-deurs uitvoering zou Peugeot eindelijk wel eens mogen aanpassen. De stoelen komen niet terug in hun oude positie, ze glijden eerst helemaal terug tot de verst mogelijke stand en de hoek van de rugleuning moet opnieuw worden ingesteld. Dus als je vaak gebruik maakt van de achterbank is het handiger om een 5-deurs te nemen.

Het motorblok mag dan wat cilinderinhoud en vermogen bescheiden zijn, onze driepitter loopt gemiddeld 1 liter benzine op 19,6 km. Dat is een verbruik bij gecombineerd stads- en snelwegverkeer. De eerste 2500 km verbruikte hij iets meer brandstof (1 op 17) maar daarna is het blok lekker losgekomen en halen wij dus bijna 20 km op een liter benzine. Daarbij kunnen we, zelfs met 4 volwassenen aan boord, uitstekend mee komen in het verkeer.

Al met al zijn wij zeer tevreden met onze auto. De lage kosten (wegenbelastingvrij), zijn zuinige verbruik en handelbaarheid, in combinatie met de genoemde opties maakt het voor ons persoonlijk een prima keuze.

Update

  • 10.500 km

In de afgelopen drie maanden hebben we heel wat kilometers afgelegd in 107. Het dashboard klepje met een stukke sluiting is vervangen (garantie). Tijdens onze vakantie naar Frankrijk heeft de 107 zich bewezen als een fijne auto. Vol met bagage, drie volwassenen en een hond hebben we meer dan 2500 km afgelegd. De auto verbruikt nu gemiddeld 1 liter benzine op 21,8 km. Daarbij hebben we ook regelmatig gebruik gemaakt van de airco. De auto heeft voldoende vermogen in huis om goed mee te komen met het verkeer (ook berg op). En het motorblok gebruikt geen druppel olie. De stoelen zijn helaas niet bedoeld voor de hele lange afstanden. Maar op tijd je pauzes nemen en je benen strekken voorkomt een hoop doorzitleed, rugklachten en vermoeidheid. Kortom, we hebben veel plezier van onze 107 en de auto voldoet ruimschoots aan onze verwachtingen.

Update Regenwaterlekkage

  • 32.000 km

Inmiddels zijn we ruim 20000 km verder in onze 107 en de auto bevalt nog steeds goed.
Hij rijdt zeer zuinig (1:19/1:20) en voldoet nog steeds prima aan onze verwachtingen.

Er heeft zich wel een probleem voorgedaan met de afwatering. In eerste instantie liep er een straaltje water over de rechterdeurdorpel heen de auto in. Door de afwateringsgaten onder in de deur blijft er soms water in het deurrubber achter. Dat hoopt zich op en stroomt vervolgens naar binnen. Ook bleek de zitting van de achterbank drijfnat te zijn. Daar kwamen we bij toeval achter, doordat een achterpassagier opmerkte dat haar spijkerbroek nat werd. Water stroomde via het remlicht (geconstateerd na inspectie) naar binnen en zorgde voor natte binnenbekleding.

Ik moet zeggen dat de dealer een en ander meteen heeft opgelost. Onder garantie is het derde remlicht verwijdert, heeft men een nieuwe afdichting geplaatst en is het remlicht extra afgekit. Rubber flappen die in de achterbumper zitten, om de druk van lucht te laten ontsnappen bij het sluiten van de deuren, zijn gedeeltelijk vastgezet en men heeft aan de bovenkant van beide deurstijlen een extra rubber strip geplaatst die moeten zorgen voor een betere afdichting.

Het probleem is bij Peugeot bekend. De modificatie met het remlicht en de rubbers wordt pas aangepakt als jezelf lekkage constateert. Mijn advies is dan ook om regelmatig je bekleding in de kofferbak te checken op vocht. Met name aan de bovenkant van beide wielkasten. Daar druppelt het water als eerste op. Mijn dealer heeft direct actie ondernomen en het zou zonde zijn voor een ieder die in een 107 rijdt om dit probleem pas te ontdekken na de garantie periode.

Update

  • 72.500 km

Bijna niets te melden over de laatste 40.000 km met onze 107. Na de garantieperiode ben ik van de merkdealer overgestapt naar een kleine garage waar ik altijd goede ervaringen heb gehad.

Bij de 60.000 km onderhoudsbeurt zijn de originele remschijven vervangen. De monteur merkte op dat de remblokken wat klein van formaat leken te zijn waardoor de schijven ingesleten waren. Ook maakte hij de opmerking dat de remblokken van het merk Bosch niet origineel op de 107 af fabriek worden gemonteerd. De remblokken zijn eerder niet vervangen. Dus wel of niet origineel kan ik niet beoordelen maar wellicht anderen die mijn review lezen wel?

Wat ook opvalt is de matige kwaliteit van de gemonteerde Continental banden. En dan met name het ontstaan van droogte scheuren tussen de lamellen van het profiel. Het profiel zelf is nog ruim voldoende als de eerste uitdrogingsverschijnselen zich al voordoen.

De lekkage die ik noemde in mijn vorige update heeft zich na reparatie niet meer voorgedaan en voor de rest voldoet de auto nog steeds waarvoor ik hem heb aangeschaft. Goedkoop rijden (voor zover mogelijk in Nederland), en iedere rit zit ik met een glimlach achter het stuur. Prima auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.