Peugeot 106 Accent 1.1i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Accent 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 169.000 km |
KM-stand laatst | 169.146 km |
Eerste indruk
- 169.000 km
Eerlijk gezegd wist ik precies wat te verwachten van dit karretje, want mijn vriendin heeft er 2 gehad, waar ik ook veel in gereden heb. Een zgan rode 93er 3 deurs met de 1.0 4 bak en een witte 94er 5 deurs met de 1.1 5 bak. De rode is helaas total loss gereden door een achteropkomende muts die niet oplette en de witte is wegegaan vanwege motorperikelen en gebrek aan airco wat op een gegeven moment wel ging meespelen.
Het rijcomfort in sturen, vering en geluidsarm interieur is wat mij zo enorm in deze karretjes aan trekt. Daarnaast is de Phase 1, zoals deze, gemaakt van 1991-1995 qua uiterlijk het meest aaibaar naar mijn mening.
De zoektocht heeft wel even geduurd, want zoveel worden er niet meer aangeboden, en als ze op internet staan, zit er werk aan. Zoals elke jaren negentig auto, is blanke lak meestal een issue, want die raakt los op de vlakke delen. Ook zijn de dorpels achter en de binnenste wielkasten vaak slachtoffer van roest. Na meerdere bezichtigd te hebben, viel mijn oog op een 106 die op MP stond, met een wel heel bijzonder ogende kleur. Lekker fris, zomers en tijdens de looptijd van 1991-1995 zeer beperkt geleverd. Blue Bermude. Bij bezichtiging bleek dat helaas ook hier de schrale verweerde lak op het dak, een beetje op de motorkap en achterklep bovenkant, aanwezig was. Of de lak nu metallic is of effen, dat maakt bij dit proces helaas niet uit. Verder wat parkeer dutsen in de deuren, maar vrijwel geen schaven op de bumpers.
De auto is 25 jaar bij zijn 2e eigenaar geweest, vanwaar de aankoop bon getuigen kan. De auto is onderhouden en zelfs de bestuurders stoel, die toch geleden heeft in die tijd, is opnieuw bekleed geweest. Zij het in een ander stofje. De rest van het interieur is nog in een prima staat. De bekleding is verder heel, met hier en daar een haaltje of een vlek.
Qua roest viel het ook reuze mee, met een enkel gaatje in de binnenste wielkast rechtsachter, Niet al te moeilijk om te laten fiksen. Verder viel mij op dat ondanks de goede onderhoud en alle liefde die het karretje kreeg, toch de distributieriem ver over tijd was. Hij zat er al 12 jaar in. Autootje gekocht en op een trailer opgehaald, ik wilde niet dat er een risico was dat de riem knapte op de lange terugweg.
De bedoeling is om de auto in oude luister te herstellen langzamerhand. Wel neem ik daarbij wat periode correcte wijzigingen in mee. De auto is een Accent uitvoering, zonder middenconsole met ventilatie roosters en uitklap raampjes achter.
Die heb ik dus al klaar liggen om een keer te monteren. Niet veel werk en zeker niet spannend werk. Een leuke upgrade voor wat frisse lucht voor een auto die hoofdzakelijk in voorjaar en zomer bereden zal worden. Begin Juni komt er een nwe distributieriem op en waterpomp, nwe stabilisatorstangetjes voor en een aandrijfas/homokineet. Die hoor je iets als je door de bocht naar rechts gaat.
De auto heeft geen stuurbekrachtiging, dus als je weg rijd en uit je parkeervak draait, is het wat zwaar, maar eenmaal op gang, stuur hij ongelooflijk lekker en direct. Het stuurwiel heeft niet veel overtuigingskracht nodig om een richting op te gaan. In samenwerking met het veercomfort in stoelen en vering, is het een heerlijk rijdend wagentje. Ik ben 1.90 en moet even wat moeite doen om plaats te kunnen nemen achter het stuur, maar als je eenmaal zit, zitten de stoeltjes prima, ook voor langere tijd. Ik reed met teenslippers aan, wat niet aan te raden is, want dan worden de pedaaltjes wel erg smal en dicht bij elkaar. Met schoenen aan is dit geen bezwaar.
Motortje en uitlaat zijn nauwelijks hoorbaar tijdens het rijden en de banden al helemaal niet. De auto is ontzettend goed geisoleerd voor de prijsklasse waar hij destijds in verscheen. Dit merk je ook tijdens het rijden. Gewoon een acceptabel geluidniveau.
Ik zal ongetwijfeld mijn vooruitgang hier beschrijven.
De auto gaat 4 juni weg voor o.a. :
- Nwe distributieriem en waterpomp
- waarschijnlijk nwe stabilisatorstangetjes voor
- waarschijnlijk een nwe homokineet/aandrijfas
- lassen klein plekje rechts in kofferbak tegen binnenste wielkast aan (voordat deze groter word. Deze plek is een beruchte kwaal van de phase 1 en 2)
Wat ik zelf nog ga doen dit jaar:
- gele koplampen en parkeerlichtjes
- nwe ruitenwissers rondom
- alle vloeistoffen nalopen
- motorruimte reinigen
- nwe bougies en bougiekabels
- kofferbakisolatiemat onder rubberen mat (voorkomt vochtopbouw)
- interieur reinigen
- verlichting kachel repareren. Lampje is stuk.
- bodem in de Dinitrol ML en daarna in de Dinitrol Metallic zetten.
- deuropening rubber bestuurderskant vervangen
- automatten vervangen
Volgend jaar maar eens kijken naar een spuitbeurt van motorkap, dak en achterklep. Ook effen lakken zijn slachtoffer van de slechte blanke lak uit de jaren negentig.
Onderhoud
- 169.146 km
Autootje weer terug. Garage heeft de distributieriem en waterpomp vervangen en ook gelijk de v-snaar. Plekje in de kofferbak is ook verholpen en netjes gemaakt.Aan de binnen en buitenzijde in de wielkast.
Men heeft naar de bijgeluidjes gekeken voor wat betreft het indraaien van en bocht en geconcludeerd dat de 106 voorzien is van een korte en erg lange aandrijfas. Dat is de rechter. Bij indraaien bocht naa rechts, kan hij door de jaren heen, wat geluidjes veroorzaken. Geen reden voor vervanging. Ook tijdens het schakelen, de geluiden die je hoort, horen bij het type bak vertelde men mij.
Verder hebben ze hem rondom nagelopen en geconcludeerd dat dit nog een keurige auto is, met een mooi droog motorblok aan de onderzijde en geen enkel spoor van roest waar dan ook. Enige wat er een keertje aan komt op de middenlange termijn, is de einddemper (ca. 66 euro nieuw en reeds besteld) en de koppeling zal op de wat langere termijn eraan komen. De koppeling zit vrij hoog en intrappen pedaal gaat best zwaar. Klopt ook wel met de km stand.
Al met al kostte mij dit 472,- euro incl.
Deze maand maar eens vaak met het wagentje naar mijn werk karren. Heerlijk ontspannen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.